Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Die zakdoekjesleggers moeten hun repertoire misschien eens aanpassen.

Leg eens een mondmasker neer ! Maar ja… als er dan een paar zijn verdwenen als ze ze weer komen ophalen wordt het waarschijnlijk wat te duur voor ze.

Heel leuk gevonden en zeer actueel. :rofl:

Reputatie 7
Badge

Eerlijk gezegd vind ik dit nog wel een volkomen begrijpelijk advies. Dat ding wordt nog aangeprezen als voor al het openbaar vervoer en bijvoorbeeld voor de ICE hoef je ermee dan ook weer geen toeslag te betalen. 

 

Volgens mij moet je voor de ICE wel gewoon een toeslag betalen als je daarmee in Nederland reist. Staat volgens mij zowel in de reisplanner als op de schermen boven het perron. Volgens mij staan er ook palen waar je zo'n toeslag met je OV Chipkaart kan kopen en anders kun je altijd nog een kaartje uit de automaat halen of via de NS app kopen!

Dat is het probleem nu juist. Voor zowel ICD als ICE staat keurig op de borden dat een toeslag verplicht is - zonder dat daar verder alle voorwaarden en uitzonderingen bij staan - terwijl dat met bijvoorbeeld een studentenreisproduct voor de ICE dus niet van toepassing is en voor de ICD weer wel. Dat moet je allemaal maar net weten of opzoeken als je een van die treinen geadvieseerd krijgt als je toevallig een keer ergens heen moet waar je niet vaak komt o.i.d.

 

Overigens een kleine correctie: uiteraard bedoelde ik dat ik dit nog wel een begrijpelijk excuus vind. Ik zie nu dat ik het hierboven onterecht over een 'advies' had, wat uiteraard nergens op slaat. In ieder geval heb ik niemand willen adviseren dit excuus te misbruiken, mocht ik die indruk hebben gewekt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb woensdag mijn laatste dienst gedraaid met de mondkapverplichting. Je zag die dag al genoeg reizigers die dachten dat het er al af was, gros droeg nog een mondkapje, maar ja, dat spel is bekend onderhand.

Nu ben ik benieuwd hoe de eerste diensten weer gaan na de maatregels, ook dat wordt weer wennen, wat wel, wat niet, hoe kort zijn de lontjes, hoe staat het met het respect etc. Ik ben weer erg benieuwd en laat het op me afkomen. Das een zekerheidje.

Hoe gaat men overal mee om? Wat gaat het met mezelf doen en op welke manier? Hoe reageren de reizigers? Ik zit weer vol vragen, zoals ik dat ook had toen deze ellende allemaal begon. Wederom afwachten...

Zondag mocht ik de 1e klas delen met een hoestend/snotterend iemand zonder mondkapje, die deze ook niet opzette toen ik dat vroeg. Mensen zijn op zoek gegaan naar andere plek vanwege die persoon. Helaas had ik bij binnenkomst al geconstateerd dat in de andere 1e klas coupé de daar geïnstalleerde jongeren ook geen mondkapje meer op hadden. Zoals al mijn reizen tijdens pandemie geen controle tijdens mijn ruim 2 uur durende reis. Wel de 5 minuten in de sprinter ineens controle. Ik heb de conductrice ook laten weten dat ik het fijn vond dat zij ging controleren. Blijf het jammer vinden dat men niet het respect kan opbrengen om voor kwetsbaren en ouderen de regels na te leven, zeker in de 1e klas.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is apart want vanmiddag hoorde ik bij een lokale omroep uit die regio dat de GVB pontjes wél onder openbaar vervoer vielen en dus mondkapjesplicht.


GVB is een OV-maatschappij, denk dat de reden is dat je op de pont mondkapjes moet dragen

Zeker als je een weddenschap afsluit en wint.

 

Ik zie het al helemaal voor me, @Loes en collega komen aanlopen bij hun trein, collega zegt, er zitten in deze trein 5 reizigers zonder mondneuskapje, @Loes zegt het zijn er 7. Blijken er 12 reizigers zonder mondneuskapje aanwezig te zijn. 

Doordat het toezicht minder is momenteel begint het onveiligheidsgevoel ook toe te nemen.

Dat werd anderhalve week geleden door Moderator Jouke nog afgedaan als “Triest”

  

Volgens mij heb ik alleen hier al in meerdere topics gelezen over de stijging van het aantal zwartrijders en een groter gevoel van onveiligheid. Echt een verrassing hoeft dat niet te zijn.

 

Misschien is het met name triest te noemen. Dat mensen het nodig vinden om misbruik te maken van de huidige situatie. 

 

Naar mijn idee is dat meer dan triest en behoeft dat aandacht, zowel voor reizigers als personeel. Vrijwel niemand zit in deze tijd voor zijn lol in de trein, dus laten we dat dan wel zo aangenaam mogelijk maken.

Reputatie 7
Badge +3

In de kustplaatsen was het vandaag wel rustig en was het goed beheersbaar. Uit voorzorg waren wel diverse parkeerplaatsen afgezet.. In de Bollenstreek was het wel drukker en zijn er enkele wegen afgesloten omdat er te veel mensen naar de bloembollenvelden kwamen kijken. 


In Utrecht was het volgens NOS te druk in verschillende parken en zijn die nu afgesloten.

 

Ik las het inderdaad: https://www.ad.nl/dossier-corona-in-utrecht/anderhalve-meter-blijkt-rekbaar-begrip-tijdens-zonnig-paasweekend-en-voelt-soms-ronduit-ongemakkelijk~a296c271/

Apart hoort, mensen die zelf naar het park zijn gekomen noemen de situatie bv ‘bijna onverantwoord’ of ‘krijgen een ongemakkelijk gevoel’ ervan. Tja, die mensen komen toch echt zelf naar het park en kunnen als ze zien hoe druk het is er ook voor kiezen weer naar huis te gaan. Heb je toch al een ommetje gemaakt. Maar misschien denk ik er wel te makkelijk over omdat ik zelf de beschikking heb over een (niet al te grote) tuin en ook nog een lekker ruim dakterras. Als je geen tuin hebt en misschien alleen een piekklein balkonnetje is het wellicht anders. Maar je zou mogelijk ook gewoon een grasveldje of een bankje in de buurt van je huis kunnen opzoeken en daar gaan zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Onderstaand wil ik ook nog even onder de aandacht brengen, het lijkt nml. veel meer te gebeuren momenteel en dit incident staat niet op zichzelf. Doordat het toezicht minder is momenteel begint het onveiligheidsgevoel ook toe te nemen. Gisteren zijn er meerdere incidenten geweest op het spoor met agressie.

https://www.destadamersfoort.nl/lokaal/corona/335821/conductrice-gezicht-gespuugd-en-geslagen-697610

Dit is echt in en in triest. Agressie was er altijd al, dus niets nieuws, maar om in deze tijden ook nog te gaan spugen laat wel zien hoe weinig respect dit soort figuren hebben voor andere mensen die gewoon hun werk doen. Niet alleen treinpersoneel, ook politie heeft met dit soort mensen te maken. Soms is er nog wel een bepaalde aanleiding, iemand wordt aangesproken op de 1,5 meter afstand of heeft al een overtreding begaan, maar bovenstaand is echt compleet zonder aanleiding. Lekker opsluiten en de sleutel kwijt raken. :grin:

Reputatie 1

Dat is geen fijn gesprek geweest zo te horen @Draak 52. Even voor mijn beeldvorming, is dat door mijn collega tegen u gezegd, omdat hij vond dat u geen noodzakelijke reis ging maken of dat u met de fiets op pad ging? 

Onze instructies zijn wat dat betreft heel duidelijk, want er geldt een advies en alleen als treinen te vol raken, moet ik als HC gaan ingrijpen. Reizigers gaan beoordelen op de noodzaak van hun reis is niet te doen. 

Mijn baan is enorm veranderd momenteel en ik hoop dat ik snel weer als vanouds als HC mag gaan functioneren ipv de juffrouw die iedereen op regels moet wijzen 😔. 

Beste Loes, 

We moeten hier zo gauw mogelijk mee stoppen.

Die anderhalve meter komt van Bill Gates die dit het RIVM influistert en die geven het weer door aan Rutte.

Die is bang zijn 40 zeteltjes kwijt te raken en loopt er gehoorzaam achteraan.

We worden op dit moment niet geregeerd door onze regering , maar door het RIVM.

@Tijdvoor  Een maand quarantaine, dan denk je toch niet serieus dat ik terug gevlogen was naar Nederland of wel. Weet je wel hoe lekker het is om 's morgens je ontbijtje te nuttigen op je balkon of in je tuin in je T-shirt met het zonnetje erbij. En dan 's avonds lekker aanschuiven in het restaurant voor een lekkere hap eten ...

 

Reputatie 1

@Draak 52

Wat u heeft gelezen is de mening van een lid van de community (@Tamzin)  en niet van een NS-medewerker. U kunt daar heel boos over worden maar ik raad aan om zo’n provocerende opmerking van uw schouders te laten afglijden. 

U kunt de oproep van Rover te ondersteunen dat iedereen gebruik moet kunnen maken van het OV, dus ook ouderen. https://www.rover.nl/nieuws/50-corona/1691-het-ov-is-voor-iedereen

 

Ik denk dat Tamzin een trol is van de NS.

Ik kom hem namelijk overal tegen.

Badge +3

Check! Op naar de toekomst (old school style) https://www.youtube.com/watch?v=WCG926aQJcc

Jij deze band ooit gezien eigenlijk @Momo ?

Reputatie 7
Badge +3

@PhilnedHoe noem je iemand die oneigenlijk gebruik maakt van een kaartje met korting? Jij doet in feite hetzelfde wat regelmatig mensen met de gratis meereiskaartjes deden. Proberen goedkoop mee te reizen met mensen die wel betalen voor een abonnement. In de tijd van gratis meereiskaartjes werd ik vaak in de trein door meerdere jonge mensen aangeklampt met de vraag of ze met mij mochten meereizen. Boos als ik net als anderen nee zei. Of ik werd raar aangekeken als ik zei dat dan iets te drinken wel lekker zou zijn. Ik heb wel eens de neiging gehad om ja te zeggen terwijl ik zelf op een Kruidvat kaartje reisde, gewoon om van het gezeur af te zijn. Een keer vroeg een conductrice aan iemand met meereiskaartjes de naam van diegene met wie zij meereisde. Tja die wist ze niet. Maar de gehaaiden vroegen natuurlijk al gelijk de naam van hun 'slachtoffer'. 

Het vrijhouden van de stoelen aan het gangpad hebben ten doel om ruimte te creëren voor reizigers en personeel welke door het gangpad moeten lopen.

En vooralsnog is er in 99,9% van de treinen voldoende ruimte om op deze stoelen te gaan zitten, als het anders wordt moet er op dat moment gekeken worden naar de normering die gemaakt is voor het OV.

Reputatie 1

We moeten hier zo gauw mogelijk mee stoppen.

Die anderhalve meter komt van Bill Gates die dit het RIVM influistert en die geven het weer door aan Rutte.

Dit zegt al weer genoeg, niet serieus te nemen. Er is zeker ook geen geen Corona virus, alles wordt veroorzaakt door 5G en in het verplichte vaccin van Bill Gates zit een chip. Heeft u al het “Stop de lockdown” T-shirt van Jensen? 


Er is wel een virus maar het wordt gebruikt als dekmantel voor andere zaken die het daglicht niet kunnen verdragen.

Gegeven het feit dat het virus bijna weg is en we nog steeds vastzitten aan die anderhalve meter maatschappij.

Ook zijn er minder slachtoffers gevallen dan door de griep 2 jaar geleden.

Je komt er nog wel achter als het virus weg is maar de hele economie kapotgemaakt is.

Reputatie 7
Badge +3

@Fr-Arn als er geen gestickerde stoelen meer in de ene coupé zijn, dan zul je toch door moeten lopen naar de volgende coupé. Zijn alle gestickerde stoelen bezet, dan is het limiet bereikt en zul je uit moeten stappen als dat nog kan en anders bij de volgende stop als er dan niets vrij komt. Omdat iedereen aan het raam moet zitten, kun jij bij het binnenrijden van de trein een aardige inschatting maken.

Als het om noodzakelijk reizen gaat, zal het echt nog niet storm lopen op 2 juni. Degenen die nu thuis werken zullen dat voorlopig nog (groten)deels moeten doen is mijn inschatting op wat ik in mijn omgeving hoor.

 

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf juni gaat NS weer zo ongeveer de normale dienstregeling rijden, dus meer treinen, veel mensen zullen dan nog steeds (deels) thuis werken, voor HBO en universiteiten is nog veel onderwijs op afstand en een deel van de treinreizigers wil liever niet meer met het OV en bekijkt andere mogelijkheiden als auto of (elektrische) fiets. 

Reputatie 7
Badge +3

Omdat iedereen aan het raam moet zitten, kun jij bij het binnenrijden van de trein een aardige inschatting maken.

Die inschatting lijkt me wel lastiger dan je nu zo voorstelt. Je ziet misschien wel degene aan de ene raamkant (die langs het perron) maar niet of minder die aan het raam aan de andere kant van het gangpad. Plus je kan het niet zien van de bovenverdieping van een dubbeldekker. Darnaasr hebt je altijd nog mensen die pas opstaan als de trein al stilstaat waardoor er nog stoelen vrijkomen die bezet waren op het moment dat de trein het station binnen kwam rijden. Misschien nu wel meer dan voorheen, Ik had tenminste altijd dat bij het binnen van een station het balkon al mutje vol stond met reizigers die uit wilden stappen, lekker dicht bij elkaar en dat wil je nu juist niet.

Reputatie 7
Badge +3

In de kustplaatsen was het vandaag wel rustig en was het goed beheersbaar. Uit voorzorg waren wel diverse parkeerplaatsen afgezet.. In de Bollenstreek was het wel drukker en zijn er enkele wegen afgesloten omdat er te veel mensen naar de bloembollenvelden kwamen kijken. 


In Utrecht was het volgens NOS te druk in verschillende parken en zijn die nu afgesloten.

 

Ik las het inderdaad: https://www.ad.nl/dossier-corona-in-utrecht/anderhalve-meter-blijkt-rekbaar-begrip-tijdens-zonnig-paasweekend-en-voelt-soms-ronduit-ongemakkelijk~a296c271/

Apart hoort, mensen die zelf naar het park zijn gekomen noemen de situatie bv ‘bijna onverantwoord’ of ‘krijgen een ongemakkelijk gevoel’ ervan. Tja, die mensen komen toch echt zelf naar het park en kunnen als ze zien hoe druk het is er ook voor kiezen weer naar huis te gaan. Heb je toch al een ommetje gemaakt. Maar misschien denk ik er wel te makkelijk over omdat ik zelf de beschikking heb over een (niet al te grote) tuin en ook nog een lekker ruim dakterras. Als je geen tuin hebt en misschien alleen een piekklein balkonnetje is het wellicht anders. Maar je zou mogelijk ook gewoon een grasveldje of een bankje in de buurt van je huis kunnen opzoeken en daar gaan zitten.

Je komt skeeleren uit Bunnik naar Utrecht zo'n 7 km klaagt over drukte onderweg en in het park…..

Badge +3

Apart dat het zo druk is… 

@NS_online veel te druk net in de intercity Den Bosch naar Maastricht. Wat heeft t aanmelden voor nut? En een conductrice die meldt: “ als je het te druk vindt dan neem je maar de volgende trein!”

Ging om vertrek 15.06 Den Bosch (rit 851, VIRM-6) dus 'spitsdrukte’ zou je niet verwachten.

Reputatie 7
Badge +3

Zeker apart dat het zo druk is. De cijfers qua aantal check-ins op een dag geven toch een beeld dat het veel rustiger is. Is het dan vooral druk op bepaalde trajecten? Of zijn de treinen dusdanig kort dat het per trein alsnog druk is? Natuurlijk missen de DDZ stellen maar dan nog zouden er genoeg treinen moeten zijn met dit lagere aantal reizigers.

 

 

Reputatie 5

 

Ik word iig niet blij van het vooruitzicht dat ik dadelijk bij de trein moet vechten voor een plekje of half uur voor vertrek al op station moet staan voor een plekje...als ik lees dat het nu al aardig druk aan het worden is

En het is niet moeilijk te voorspellen wat er dan gaat gebeuren: mensen gaan dringen, vergeet die anderhalve meter dan maar. Door de onzinnige maatregel om de meeste stoelen onbenut te laten vraag je om problemen en vergroot je juist de kans op besmetting. NS: ga toch eens kijken hoe ze het doen in de Duitse deelstaat NRW, 17 miljoen inwoners, ook een heel dicht OV netwerk. Geen stoel wordt daar afgeplakt. En daar hebben ze met hetzelfde Corona virus te maken.


Ik zou de NS ook adviseren om af te zien van die 40% maatregel. Het brengt waarschijnlijk meer problemen (voor zowel reizigers als personeel) dan dat het voordeel heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Ik krijg de indruk dat er maar weinig aan het 'blijf thuis' en ‘reis alleen als het noodzakelijk is' houden. Ik zal een van de weinigen zijn die zich er wel aan houdt. Mijn 7 Keuzedagen geldig tot 31-12-20 ga ik niet meer opmaken, hoewel ik de laatste 2 weken van december vakantie heb opgenomen.

Reputatie 7
Badge +3

Dacht hetzelfde toen ik het zag. Vandaag al 1 fietser moeten weigeren ivm verbod. Kreeg veel woorden over me heen.


Wel een fietskaartje?

Alles staat en valt met goede communicatie. Het niet kunnen kopen van een fietskaartje zal mensen niet weerhouden om toch de fiets mee te nemen. Niet iedereen heeft zich verdiept in de regels over fietsen meenemen.

Volgende stap verbieden om geen honden meer mee te nemen muv hulphonden? Met de hond een stuk in de trein om elders te wandelen is ook een populair uitje.

Reputatie 7
Badge +3

NS zou kunnen beginnen met grote rode kruizen over de fietsstickers op de deuren te plakken.

Reageer