Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Reputatie 1

Beste Ferdinand, 

Het is heel vermoeiend al die bange gehersenspoelde mensen.

Wat dacht je van de gevolgen voor de maatschappij van deze crisis en lockdown?

Net weer gezinsdrama in Made van stel dat te boek stond als levensgenieters.

Er gaan nog heel wat moorden en zelfmoorden komen in dit land.

Laat je niet emotioneel chanteren met een virus dat helemaal niet zo besmettelijk is.

Wie zegt dat als  een conductrice van de NS ziek wordt dit te wijten is aan  iemand die die niet met de trein mee mocht?

Reputatie 7
Badge +3

Dit langste topic ooit (42 pagina's aan reacties) toont het wel aan, ook al begon het mild.

Niet het het langste topic ooit. Die eer is volgens mij aan het handhaven op rookbeleid topic, 55 pagina en 1368 reacties. 

Reputatie 7
Badge

@Olav93Een frisse neus halen mag, mijn volkstuin is op loopafstand. Daar heb ik 200m2 helemaal voor en van mij zelf aan het water. Voor mijn werk moest ik verder weg.

Plantjes heb ik thuis. In de volkstuin heb ik mijn aardappelen, groente en straks weer fruit. En boodschappen doen mag ook nog.

Mijn huis staat om de hoek van een de laatste weken druk bezocht park. In mijn voortuin loop ik meer risico door alle wandelaars, fietsers en skeeleraars dan op mijn volkstuin. Op het volktuinencomplex zijn gemeenschappelijke gebouwen afgesloten en gelden strenge maatregelen.

De meeste mensen die in mijn buurt geen afstand houden zijn overigens van jouw generatie, mensen rond de 25 dus.

Dit bedoel ik dus precies. Rutte heeft het over "een blokje om" dat moet kunnen, jij rekt dat op tot een bezoek aan je volkstuin "op loopafstand". Dat duurt al langer en ligt vast niet aan je huizenblok vast en is dus verder dan een letterlijk blokje om. Dit soort vage regels worden opgerekt en dan is het moeilijk iemand er van te beschuldigen dat hij ze te ver op rekte met een reisje naar het strand en een rondje wandelen daar, als je zelf de regels ook al (minder ver) oprekt. Laten we het maximale doen en ons strikt aan de regels houden. Dan hoeven we ook niet te gaan discussiëren over waar de grens blijkbaar wel ligt als dat niet zou zijn waar de overheid hem getrokken heeft. En dan kun je kritiek hebben op anderen die de regels niet (dan dus in tegenstelling tot jijzelf) naleven, zonder met twee maten te meten. Blijf thuis, reis alleen indien noodzakelijk!

Je zou ze op kunnen zoeken en het vragen, in 5 uur had je daar toch meer dan genoeg tijd voor gehad ...

Het was maar een kort treintje, helemaal doorgelopen, geen conducteur te zien @Popeye En nee, ook niet op de WC, want daar ben ik ook nog geweest ! 

Reputatie 7
Badge +3

Voor wat betreft de mondkapjes, bereid je maar voor… want op Twitter/Facebook e.d. is men ervan overtuigd dat een verklaring van een arts ‘helemaal goed’ is om zonder mondkapje in ruimtes te komen waar het vanaf 1 dec verplicht is.

https://twitter.com/LauraVervaart/status/1332728458737225740

AH en Jumbo geven aan dat ze zelf niet gaan handhaven, en dat een schriftelijke verklaring dus helemaal niet nodig is. Mondeling (zelf aangeven) is voldoende.


Verklaring van arts? Ik heb sterk de indruk dat de in de tweet getoonde verklaring zelf gemaakt is.

Maar blijkbaar vinden mensen een mogelijke besmetting krijgen of overdragen minder erg dan een mondkapje dragen.

Het advies voor mensen uit risicogroepen is om het OV te mijden. Als zij dat doen, dan zal het maar om een beperkte groep gaan die in OV niet met een mondkapje kan reizen. Die groep die geen mondkapje zou hoeven dragen in OV is redelijk omschreven in de noodwet. En van die groep zal weer een deel gebruik maken van speciaal vervoer.

Ik denk dat het goed zal zijn als OV geen uitzonderingen kent. In het OV zit men langer en dichter bij elkaar dan in de publiek ruimtes waarvoor de plicht vanaf 1 december gaat gelden.

Reputatie 6

Tja Loes, je ziet nu wat je jaren geleden in films wel eens voorbij zag komen die gingen over hoe de wereld zou zijn zonder enige orde. Helaas zijn die films veel te vroeg de realiteit geworden.

En wat het meest belangrijke is waak vooral over jezelf en hoe je je voelt, ondanks je plezierige jaren die je bij de NS hebt ervaren moet je er absoluut niet blijven hangen als het ten koste gaat van jezelf al zal die keuze maken erg lastig zijn. Van Corona zijn we helaas voorlopig niet af zoals het nu lijkt.

Iemand zoals jij die haar werk zo serieus neemt en eigenlijk meer doet dan wat er van haar verwacht wordt, dat soort medewerkers zitten veel werkgevers op te wachten met open armen.

Denk aan jezelf !!!

Ach Jeroen die “orde" is er echt wel maar zij die die orde zouden moeten uitdragen (politie/handhaving) zien er uit alsof ze op een gevecht uit zijn en zo gedragen ze zich ook met enige regelmaat. Het zijn ze niet allemaal maar zij die zich wel “misdragen” werpen een smet op iedereen. Ook in de jaren 60 en 70 was de “orde” volgens velen ver te zoeken. Ook toen stonden mensen tegenover elkaar, wezen met de vinger naar elkaar. De meeste handhavers/politie/conducteurs traden veelal relaxter op. Daardoor waren de mensen ook relaxter tegenover die gezagsdragers. 

 

Reputatie 1

Je sponsort de NS?

Die heeft jarenlang winst gemaakt door mensen als haringen in een ton te vervoeren en nu dit niet meer kan vinden ze zichzelf heel erg zielig!

En nu hebben ze het liefst dat ouderen wel voor hun abonnement betalen maar er geen gebruik van maken.

Ze hebben al laten doorschemeren dat als het jaar om is en er nog keuzedagen over zijn ze deze gewoon willen laten vervallen.

Heb ik gelezen in een ander topic.

Dus hier trap ik niet in!

Badge +3

Dat bericht op Twitter bevatte gegevens en stempel/handtekening van een arts of behandelaar? Maar goed, het gaat eigenlijk nergens over want:

Overigens zou ik liever hebben dat ze een boete uitschrijven dan me in de middle of nowhere uit de trein gooien, aangezien ik A) daar niet weg kom en 😎 een boete aan te vechten is. (Traject wat ik eens per 5 weken rijdt is Utrecht cs - h’sum sportpark retour)

En Astrid en Laura zijn het eens met Loes: 

Die heb ik, gaat ook gewoon mee. Spreekt voor zich. Ik doe wat ik kan, ik kan alleen maar vragen of zij aan de andere kant ook meehelpen.

Reputatie 7
Badge +1

Ow, HC zijn ook mensen waar dat mondkapje soms onder de neus eindigd. Hoe irritant is het als een reiziger mij daarop wijst, zelf niets zegt en mij gaat verwijten er niets mee te doen? Echt serieus? In wat voor maffe film zijn we beland? Wanneer stoppen de opnamedagen? 

Dezelfde mensen zijn waarschijnlijk ongelofelijk trots als ze in de supermarkt zijn geweest zonder een mondkapje te dragen. Daarvan heb ik er al velen voorbij zien komen.

Nu de natte horeca om 20 uur dicht is, geeft 1 positief punt. Die losgeslagen jeugd, die zich klemzuipt en drugs gebruikt, totaal zijn losgeslagen, die tref ik nu ff niet in de trein aan. Hun ouders zouden eens moeten weten wat hun kinderen uitvreten. 

Laten we het maar op een soort adempauze houden… Wat ik hier in het centrum soms voorbij zie komen met het nodige gekrijs en geschreeuw. Ook voorbijgangers moeten het vaak ontgelden. Het was vanavond trouwens ongelofelijk stil op straat. Het deed me een beetje aan de avondklok denken.

Ik hoop van harte dat het weer wat leuker voor je zal worden op de trein, maar ik vrees het ergste als ik dit zo lees…

 

Zijdelings, ken je Lailaa (ooit Railcatering maar nu ongeveer wel bekende Nederlandse?)

Die ken ik zeker. Maar je maakt me wel nieuwsgierig nu.

Ik ben mantelzorger voor mijn moeder en niet in het bezit van een auto. De reisafstand is twee uur van deur tot deur dus ik zit heel wat uurtjes in de trein. Ik kan mijn moeder niet aan haar lot overlaten dus moet wel met het OV reizen, ook nu..

Gelukkig zijn de treinen heel schoon en heel leeg.Vanochtend was er helaas weer een jongedame die niet kon wachten tot de andere reizigers(waaronder Ik dus)waren uitgestapt en alvast maar instapte. De trein zou pas 12 minuten later vertrekken dus enige noodzaak om dit tw doen was er niet Daarna ging deze dame ook nog ongevraagd de deur voor me openhouden zodat we ongeveer wang aan wang in de trein stonden. Mijn koffer was namelijk tussen de schuifdeur terecht gekomen toen ik de coupe en de trein uit wilde lopen, maar plotseling tegenover haar stond  Toen ik haar verzocht om afstand te houden reageerde ze ook nog verontwaardigd. Ze wilde alleen maar helpen. Voor alle duidelijkheid: ik stapte niet laat uit! Mijn vraag aan NS is, zouden jullie hier op kunnen letten?

Voor corona was de Amsterdamse tram ook een drama. Conducteurs en chauffeurs lieten het asociale gedrag vaak lopen, want er is toch geen beginnen aan.

Sinds die tijd handhaaft GVB veel strakker. Meerdere keren heb ik meegemaakt dat de tram werd stilgezet tot de boosdoener zijn mondkapje ook over de neus droeg. Het gedrag in het OV is flink verbeterd, behalve in de toezichtsloze metro. 

Als de NS nu eens veel strakker zou gaan controleren, dan kan het weer beter worden. Dat de mensheid in anderhalf jaar zo achteruit gegaan is, geloof ik eigenlijk niet. Tegelijkertijd hebben we te maken met een overheid die zelf ook alle grenzen overschrijdt (toeslagenaffaire, NCTV). De afgelopen dertig jaar moest de burger vooral zelfredzaam worden. Daar plukken we nu de wrange vruchten van. 

Sterkte Loes!

 

Reputatie 1

Beste Jeroen, 

Volgens mij stond dit ergens bij abonnementen en kwam het van de NS zelf.

Met als reden dat ze na eind 2020 niet door konden blijven gaan met de keuzedagen te verlengen.

Reputatie 7
Badge +3

@Marih 

NS kan bijzonder weinig doen aan halfgaren die geen afstand nemen in acht nemen. Wanneer u met het openbaar vervoer reist zult u echt rekening moeten met andere reizigers die niets of weinig van de anti-virusmaatregelen begrijpen. Helaas kan NS niet selecteren bij iedere deur.

Het lijkt een bijzonder vervelende onderneming om als mantelzorger uren met het OV te moeten reizen. Ik zou ernstig overwegen om te onderzoeken of er vrijwilligers in de buurt van uw moeder wonen die haar kunnen helpen zodat u kunt thuisblijven. 

Reputatie 7
Badge +3

@Draak 52 je kunt elk abonnement opzeggen of omzetten in Flex zonder abonnement. Alleenis een VDU niet meer te koop. Ik verwacht later het jaar weer met de trein te kunnen reizen en dan is het fijn als ik in de middagspits met korting kan reizen.

Wikipedia stelt ook dat een veerpont geen openbaar vervoer is maar behoort tot het wegennet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Veerboot

Even citeren:

Nederlandse veerponten zijn meestal onderdeel van het Nederlandse wegennet en eigenlijk geen besloten of openbaar vervoer. Ze worden geëxploiteerd in opdracht van de wegbeheerder of door de wegbeheerder zelf en worden deels of helemaal betaald uit de wegengelden. Sommige veerdiensten worden wel gerekend onder het besloten collectief vervoer, vooral de toeristische c.q. zomerse fiets- en voetveren, en de waterbus en watertaxi in diverse steden.

 

Snap werkelijk niet dat @Loes dit soort reacties van @Popeye "leuk" vind. Volgens mij is de conducteur een service en controlerende functie, welke binnen 5 uren toch wel één (1) keer geheel uit eigen beweging door de trein mag gaan.

Wat is er "leuk" aan dat de reiziger maar onderweg op stations naar buiten moet kijken, en op zoek moet gaan naar de conducteur door zich strategisch op te stellen ?

Vrijwilligers komen niet meer omdat zij het contact met kwetsbare ouderen dienen te vermijden.Novendien kunnen vrijwilligers echt niet alles opvangen. Vandaar dat wij als mantelzorgers inderdaad vaak wekelijks of vaker uren onderweg zijn om onze oude, kwetsbare en hulpbehoevende ouders te ondersteunen. Dat is inderdaad niet altijd leuk maar dat doe je omdat het je ouders zijn. Althans, dat vind ik niet meer dan normaal.

Het lijkt me niet zo ingewikkeld voor de conducteur om er op elk station even op te letten dat alle reizigers (zoveel zijn t er niet) eerst de gelegenheid krijgen ui te stappen voordat andere reizigers instappen

De eerste klas zit in een toenemende mate vol met mensen die daar overduidelijk niet thuishoren. Niet dat het nodig is om daar specifieke voorbeelden bij te geven, maar het zijn mensen waarvan je weet dat ze er niet voor betaald hebben. Op zich niet goed voor de sfeer, sterker nog, ik ben al meerdere keren bij het in- of uitstappen bijna omver gebeukt (o.a. door een groepje zeer onbeschofte werknemers van de luchthaven Schiphol waarvan je echt beter mag verwachten) maar we moeten het er toch even mee doen, gok ik.

Strenger handhavingsbeleid Mondneuskapjesplicht 

Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) gaan strenger toezicht houden op naleving van coronaregels in het openbaar vervoer. Naar verwachting worden veel meer boetes uitgedeeld omdat het veel drukker gaat worden in trein, bus, tram en metro. Maandag begint een miljoenen kostende ov-campagne om dagelijks tienduizenden extra reizigers te werven.

Dat begrijp ik maar als de trein stopt bij een station zou je toch een marge kunnen aanhouden van 20 of 30 seconden? Gewoon, dat de reizigers die op het perron staan eventjes wachten allemaal, tot iedereen is uitgestapt. Je hoeft de instappers daar alleen maar op te attenderen.

Badge +3

@Draak 52 Dat is niet het geval. Keuzedagen bij Flex zijn niet mogelijk dus voor mensen met Altijd Voordeel komen deze te vervallen per 2021.

Bij klassiek Dal Voordeel en het Voordeelurenabonnement kan je ze gewoon nog bestellen, in ieder geval vóór 2021. De geldigheid wijzigt wel iets, namelijk niet meer inchecken in de middagspits, en geen korting vóór 9:00 in de zomermaanden en tussen kerst en nieuwjaar.

De afgelopen tijd werd er ook gehandhaafd, verschillende keren meegemaakt dat reizigers verwijderd werden. Nu wordt het na enige gewenning allemaal wat strenger, verstandig want het aantal besmettingen loopt dramatisch op. Nu niet handhaven zorgt straks voor een uitgebreide Lockdown. En helaas, ook afgelopen weekend weer veel mensen gezien welke extreem hun best doen om Corona te verspreiden.

Voor de eenduidige informatie heeft de rijksoverheid (eindelijk) gezorgd, zoals MoDe al aangaf. Per 1 december gaat de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 in, met de daarin genoemde uitzondering voor de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer. 

De NS hoeft zich dus alleen maar aan de wet te houden. Dat doen ze normaal toch ook vol overtuiging?

Spatschermen zijn overigens geen mondkapjes. 

Strenger handhavingsbeleid Mondneuskapjesplicht 

Buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) gaan strenger toezicht houden op naleving van coronaregels in het openbaar vervoer. Naar verwachting worden veel meer boetes uitgedeeld omdat het veel drukker gaat worden in trein, bus, tram en metro. Maandag begint een miljoenen kostende ov-campagne om dagelijks tienduizenden extra reizigers te werven.

Too little too late. En inderdaad zoals MoDe al aangaf waarom zijn jullie daar op 1 juli niet mee begonnen. Toen was het virus bijna verdwenen en was daar mooi de gelegenheid voor. Nu keert het virus weer terug en daarmee natuurlijk ook de angstige conducteur cq. conductrice. Die reizigers zijn jullie volgens mij wel voor een zeer lange periode kwijt. En ja bij NS geldt nog steeds het credo eerst zien dan geloven.

Reputatie 7
Badge

Dit bedoel ik dus precies. Rutte heeft het over "een blokje om" dat moet kunnen, jij rekt dat op tot een bezoek aan je volkstuin "op loopafstand". Dat duurt al langer en ligt vast niet aan je huizenblok vast en is dus verder dan een letterlijk blokje om.

Hou toch op, want naar de supermarkt voor je dagelijkse boodschappen mag ook gewoon.

Dus een wandeling (of op de fiets) naar je volkstuintje en terug is prima en veilig, zolang je maar genoeg afstand houdt en daar kan dat prima!

 

Van jou had ik toch een fatsoenlijkere manier verwacht om aan te geven dat je het niet met iemand eens bent, @Robert B, jammer dit.

Naar de supermarkt mag. Dat risico accepteren we omdat we de alternatieven - voedseldistributie ofzo - te zwaar vinden. Waarom is het zo moeilijk te begrijpen dat dat niet betekent dat dit niet risicovoller is dan gewoon thuisblijven, en dus zeker geen reden is om minder noodzakelijke, vergelijkbare zaken ook te blijven doen?

Reageer