testperiode NS intercity nieuwe generatie



Toon eerste bericht

312 reacties

Reputatie 5

Eerste achtdelige ICNG 3203 in Nederland: 

Er zijn al 4 vijfdelige ICNG getest. Wat zal het verschil zijn tussen deze ICNG 3203 en de andere ICNG 3103, 3106, 3112 en 3113? Afgezien van het verschil met 3 rijtuigen extra. 

Zeker, het op reserve houden van oude treinen wordt bij elke nieuwe materieelintroductie gedaan, ook bij SNG.

De ICR+TRAXX komen ook niet op het opstelterrein van Arnhem te staan, maar op Arnhem Goederen, een vernieuwd opstelterrein dat er speciaal voor gereserveerd is. Daar is voldoende ruimte om alles op te stellen.

Er zijn natuurlijk een aantal verschillen, maar de achtdelige treinstellen hebben bijvoorbeeld extra tractiemotoren zodat de optreksnelheid gelijk ligt, ondanks het hogere gewicht.

Reputatie 6

Theoretisch zou je juist met wagons het meest flexibel moeten zijn, maar ik begrijp wel dat het in de praktijk niet zo werkt.

Goed om te horen dat je het leuker vindt om op een loc te rijden :smiley:

Reputatie 6

Boehoe :wink:

De treinstellen worden er ook niet echt mooier op, vergeleken met de robuuste look van een 1600/1700 is het nu allemaal rond en gestyled, yuck.

Dat is met auto's toch niet anders :wink:

Helaas kan ik dat alleen maar volmondig met je eens zijn…

De ICNG is het helaas ook weer echt niet. Gelukkig niet zo "lelluk” als de V250.

Reputatie 6

Ja dat kan ik me voorstellen, jullie hoeven er niet tegenaan te kijken :grinning:

Reputatie 7
Badge +1

Volgens Spoorpro is de introductie van ICNG helaas nog wat verder vertraagd:

https://www.spoorpro.nl/materieel/2021/12/06/introductie-van-snelle-intercity-icng-verder-vertraagd/

 

Wat ik alleen niet begrijp, was dit sowieso niet al de planning voor de introductie (na de eerdere vertragingen)? Oftewel, wat is er nu precies weer verder vertraagd?

Reputatie 5

Volgens Spoorpro is de introductie van ICNG helaas nog wat verder vertraagd:

https://www.spoorpro.nl/materieel/2021/12/06/introductie-van-snelle-intercity-icng-verder-vertraagd/

 

Wat ik alleen niet begrijp, was dit sowieso niet al de planning voor de introductie (na de eerdere vertragingen)? Oftewel, wat is er nu precies weer verder vertraagd?

Jammer. Ze hadden kortgeleden over 2022. Wat uit de kamerbrief opmaakt is dat de toeleveranciers niet alle onderdelen tijdig kunnen leveren. Zie deze quote: 

De problemen die de vervoerder ondervindt hebben vooral te maken met het door ontwikkelen en hertesten van software.

Blijkbaar is o.a. Alstom India de zwakke schakel in de hele keten voor de levering van ICNG. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Om maar een uitdrukking te gebruiken. 

En NS wil zorgvuldig de testperiode uitvoeren. Zoals Maarten Bakker (programmamanager ICNG) dat al zei. Beter een trein die volledig getest is dan een trein met kinderziektes op de HSL. Zie Fyra enquête.    

Reputatie 5

ICNG kan 200 km p/u rijden. Maar zal voorlopig rijden op basis van dienstsnelheid van 160 km p/u: 

https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9tvgajcovz8izf_j9vvij5epmj1ey0/vl9nh3mjebzd

Rijpad voor 200 km p/u zal in 2022 nog niet zijn. Vraag: Kan ICNG wel punctueler rijden als het met 200 km /u gaat rijden als het vertragingen moet inlopen? 

Reputatie 7
Badge +1

Ja daarom vond ik het gek dat er over verdere vertraging gesproken werd. In het artikel staat zelfs dat volgend jaar de eerste treinen gaan rijden…

Reputatie 7
Badge

Ik verwacht dat er de komende maanden nog een aantal ICNG-stellen het land inkomen.
In Op De Rails (NVBS) heb ik vernomen dat er maar liefst 15 stellen in Salzgitter klaar staan voor het afbouwen in Polen, en in Polen wordt er ook ijverig gewerkt aan de nieuwbouw. Maar liefst twee productielijnen zijn er ingericht voor het retro-fitten: Een voor grote ombouwmodificaties op bakniveau, en eentje voor kleinere aanpassingen.

Reputatie 5

Ik verwacht dat er de komende maanden nog een aantal ICNG-stellen het land inkomen.
In Op De Rails (NVBS) heb ik vernomen dat er maar liefst 15 stellen in Salzgitter klaar staan voor het afbouwen in Polen, en in Polen wordt er ook ijverig gewerkt aan de nieuwbouw. Maar liefst twee productielijnen zijn er ingericht voor het retro-fitten: Een voor grote ombouwmodificaties op bakniveau, en eentje voor kleinere aanpassingen.

Gaan de 15 stellen direct een aantal stammen Traxx + ICR vervangen? Of zal net als bij SNG eerst een paar treinen in de reguliere dienstregeling instromen? En daarna gefaseerd de overige ICNG. 

Volgens Spoorpro is de introductie van ICNG helaas nog wat verder vertraagd:

https://www.spoorpro.nl/materieel/2021/12/06/introductie-van-snelle-intercity-icng-verder-vertraagd/

De problemen die de vervoerder ondervindt hebben vooral te maken met het door ontwikkelen en hertesten van software.

Blijkbaar is o.a. Alstom India de zwakke schakel in de hele keten voor de levering van ICNG. 

Software maken is ook het moeilijkste onderdeel, zeker als de specificaties (zoals gebruikelijk) rammelen en/of steeds veranderd worden. "Doorontwikkelen" is een eufemistische term voor het laatste. 

Reputatie 5

En dan te bedenken dat sinds 2017 de door NS en NMBS afgekeurde Fyra-treinstellen in Italië rijden als ETR 700 in de Frecciargenta-diensten.

Het Fyra-debacle dreunt inmiddels 10 jaar na. 

Dat is geen goede voorstelling van de werkelijkheid. AnsaldoBreda was een onderdeel van een holding : 

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Leonardo_(bedrijf)

De Italiaanse overheid heeft héél véél geld ingepompt om de voormalige Fyra als ETR 700 rijdend te krijgen. Hitachi Italy kreeg alle financiële middelen ervoor. 

Het verhaal met de ICNG is dat vooral door coronacrisis en personeelstekorten de trein vertraagd is. In feite kun je hier al 2 jaar vertraging voor rekenen. Daar komt wat tegenslagen bij zoals lasnaden. En véél andere technische gebreken zijn er verder nog niet. De ICNG is wel een paar keer gestrand op de HSL. Maar daar hoor je niets meer van.

 

Reputatie 5

Helaas zal de ICNG dit jaar niet meer met passagiers gaan rijden. Er zijn in de loop van het testprogramma nog enkele issues ontdekt die eerst opgelost moeten worden. De verwachting is dat in het tweede kwartaal van 2023 nu de reizigers in moeten kunnen stappen.

Artikel bij de NOS:

Nieuwe intercity-treinen laten nog langer op zich wachten - https://nos.nl/l/2454552

Franse treinen volgens de bekende Franse slag. Ik koop ook nooit meer een Franse auto.

Weet je al in hoeveel landen de Coradia Stream geleverd zullen worden? En zullen rijden? Coradia Stream is nu al een succes: 

Nederland - België, Luxemburg - Frankrijk/België, Denemarken, Duitsland, Roemenië, Spanje, Frankrijk.

Reputatie 5

Tweede ICNG is in Nederland aangekomen. En is nu in de werkplaats bij Onnen: 

Was is het grote verschil dat deze Intercity t.o.v. Fyra ook naar andere werkplaatsen wordt gebracht? De Fyra V 250 werd alleen naar Watersgraafsmeer gebracht. Het reed dan vooral op de HSL. De ICNG wordt ook ingezet op klassieke spoorlijnen.

Klopt dat het getest zal worden tussen Onnen - Zwolle? Neem aan dat het dan 's nachts zal zijn. Ook hebben ze in het filmpje over dat de treinmachinisten al tussendoor opgeleid worden. Terwijl de kinderziektes van de nieuwste Intercity mogelijk dan nog niet verholpen zijn. Of maakt dat weinig uit?  

Nog een ander filmpje:

 

 

Reputatie 7
Badge

Ik verwacht dat er de komende maanden nog een aantal ICNG-stellen het land inkomen.
In Op De Rails (NVBS) heb ik vernomen dat er maar liefst 15 stellen in Salzgitter klaar staan voor het afbouwen in Polen, en in Polen wordt er ook ijverig gewerkt aan de nieuwbouw. Maar liefst twee productielijnen zijn er ingericht voor het retro-fitten: Een voor grote ombouwmodificaties op bakniveau, en eentje voor kleinere aanpassingen.

Gaan de 15 stellen direct een aantal stammen Traxx + ICR vervangen? Of zal net als bij SNG eerst een paar treinen in de reguliere dienstregeling instromen? En daarna gefaseerd de overige ICNG. 

Ik denk dat we dat pas zullen weten zodra we weten zodra ze in dienst komen.
In deze tijd lijkt het nog koffiedik kijken, maar uiteindelijk moet je straks steeds meet ICNG gaan zien.

Ik ben ook benieuwd wanneer de volgende het land in komen, en wanneer de oudste (proto)stellen te fabriek verlaten.

De eerste ritten worden meestal op de minst drukke baanvakken gedaan, zodat, als er iets mis gaat, niet direct het halve land er problemen door ondervindt. Dat is de reden dat dit treinstel nu eerst naar Onnen is gegaan, zodat de trein meteen op eigen kracht kan gaan testen. Ook andere nieuwe treinen beginnen op deze manier met testen. Er zijn een aantal baanvakken waarop specifieke tests gedaan worden. Zo kan je het treinstel in de komende maanden ook tegenkomen tussen Eindhoven en Venlo, Amsterdam en Utrecht, natuurlijk ook op de HSL en dus op de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle.

Het opleiden van de reguliere machinisten begint vlak voor het begin van het testen door NS zelf, dus dat is pas aan het einde van de toelatingsperiode.

Reputatie 5

De eerste ritten worden meestal op de minst drukke baanvakken gedaan, zodat, als er iets mis gaat, niet direct het halve land er problemen door ondervindt. Dat is de reden dat dit treinstel nu eerst naar Onnen is gegaan, zodat de trein meteen op eigen kracht kan gaan testen. Ook andere nieuwe treinen beginnen op deze manier met testen. Er zijn een aantal baanvakken waarop specifieke tests gedaan worden. Zo kan je het treinstel in de komende maanden ook tegenkomen tussen Eindhoven en Venlo, Amsterdam en Utrecht, natuurlijk ook op de HSL en dus op de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle.

Het opleiden van de reguliere machinisten begint vlak voor het begin van het testen door NS zelf, dus dat is pas aan het einde van de toelatingsperiode.


Julian bedankt voor je toelichting. Begreep het al niet met de opleiding van de treinmachinisten. Zijn er ook Alstom medewerkers op de trein? Als goed begrijp in het filmpje moet de NS testen uitvoeren die door Alstom worden gevraagd. 

Correct. De tests worden uitgevoerd door speciaal opgeleide testmachinisten van NS, die het afgelopen jaar ook al in o.a. Tsjechië de tests hebben uitgevoerd. Dat wordt in opdracht van Alstom gedaan en Alstom heeft dus ook de regie over het testen.
Daarnaast zijn er nog meer bedrijven bij de tests betrokken die gespecialiseerd zijn in de metingen/valideren van de metingen die gedaan worden bij de tests.

Reputatie 5

Correct. De tests worden uitgevoerd door speciaal opgeleide testmachinisten van NS, die het afgelopen jaar ook al in o.a. Tsjechië de tests hebben uitgevoerd. Dat wordt in opdracht van Alstom gedaan en Alstom heeft dus ook de regie over het testen.
Daarnaast zijn er nog meer bedrijven bij de tests betrokken, zoals bijvoorbeeld Dekra Rail of DB Systemtechnik, die gespecialiseerd zijn in de metingen die gedaan moeten worden bij de tests.

Heb een You tube filmpje gezien van DB Systemtechnik waar een Taurus (182) de ICNG trok in Duitsland. Wat was de reden van deze test? 

Waarschijnlijk zullen de testritten in het begin s nachts uitgevoerd gaan worden. Wanneer zal de ICNG overdag tussen de reguliere treinverkeer getest gaan worden?

Reputatie 6

Als het interieur zo blijft wordt de trein echt heel erg ruim, wordt dus een beetje de luxe segment binnen de NS vloot. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Stoel zat net zoals in de andere nieuwe of gereviseerde treinen wat harder maar het is wel een zetel waar je inzit.

En de cabine zag er ook heel netjes uit, al had het corona scherm welke er nu in zit wel inmiddels de nodige schade veroorzaakt aan de afwerking van de cabine.

Luxe segment binnen NS. Dat is ook prima. Want er zijn genoeg Nederlanders die het "schandalig" vinden dat je €1,56 in daluren en € 2,60 moet betalen voor toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam met de huidige ICD.

Maar de ervaring leert als je wat tegenover stelt de reizigers wel bereid om makkelijker een toeslag te betalen. De betrouwbaarheid is het belangrijkste bij ICNG. Treinreizigers willen afgezien van verbeterde comfort vooral een betrouwbaardere trein. 

Maar de HSL is een specifiek spoor. 


HSL is toch dat spoor dat bediend wordt met 45 jaar oude rijtuigen achter een stuurstand die het niet kan trekken, zodat er vóór de stuurstand nog een extra locomotief moet?

Reputatie 5

Hier een foto van een achtdelige ICNG die werd overgebracht. Wordt deze inmiddels al getest? 

https://www.flickr.com/photos/141594386@N03/48730283308/

Reputatie 7
Badge

Hier een foto van een achtdelige ICNG die werd overgebracht. Wordt deze inmiddels al getest? 

https://www.flickr.com/photos/141594386@N03/48730283308/

Ja, maar nog niet in Nederland.

Badge +3

Ik hWel leuke foto's..

Enne https://pers.omroepmax.nl/nieuw-max-mooiste-treinreizen

Heerlijk om bij in slaap te vallen.. i.p.v. kampioenschap snooker op BBC of Eurosport :joy:

Reageer