testperiode NS intercity nieuwe generatie



Toon eerste bericht

312 reacties

Reputatie 5

Ik weet niet over welk huisarrest je het precies hebt, maar als je het over de covidmaatregelen hebt die helaas het testen op dit moment zo ongeveer onmogelijk maken, dan is het wachten tot er in de diverse landen versoepelingen van de maatregelen komen voordat het volgende gedeelte van de tests kan beginnen.

Natuurlijk wordt er voor zover de maatregelen het toestaan hard doorgewerkt aan de introductie van de treinen, maar dat is wat minder zichtbaar dan de eerdere testritten (maar uiteraard niet minder belangrijk).

Voor wat betreft het onderzoek van het ongeluk in Duitsland zul je moeten wachten op het rapport van de EBA.

EBA rapport is er nog (lang) niet. Maar in ieder geval wel de nieuwste ICNG 3106 en 3112 wel! De ICNG 3103 is teruggestuurd:

https://external-ams4-1.xx.fbcdn.net/safe_image.php?d=AQEN2hS14yXfwsvD&w=500&h=261&url=https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FWfF9rECr7wI%2Fmaxresdefault.jpg&cfs=1&ext=jpg&_nc_cb=1&_nc_hash=AQHMmX6sQGkcGFR_

Op andere sites wordt al aangegeven dat de testritten snel weer zullen beginnen. Een goed begin van het jaar 2021!

Reputatie 5

Ik meende dat die ritten op de maximale snelheid + 10% al afgelopen jaar uitgevoerd zijn in Duitsland op een hogesnelheidslijn, dus ik verwacht persoonlijk niet dat het hier nogmaals gaat gebeuren, maar wat ik al eerder zei: ik heb geen inzicht in de exacte tests die gedaan gaan worden in Nederland.

De HSL werkplaats op de Watergraafsmeer is/wordt inderdaad verbouwd. In tegenstelling tot de andere treinen zit bij ICNG veel apparatuur op het dak, dus zijn er daarvoor aanpassingen gedaan zodat er eenvoudig aan gewerkt kan worden.


Heb volgens mij daar iets over gelezen. Was die ICNG toen niet met hoge snelheid door een Duitse locomotief getrokken? Als ik me niet vergis. 

Kan een ICNG op de Duitse hogesnelheidslijn rijden? De ICNG is aangepast voor het rijden onder 25 kV en 1500 volt gelijkstroom. Hoe dan ook die ICNG gaat ook bij testritten nog wel eens met 200 - 220 km p/u op de HSL Zuid rijden. En mogelijk met 200 km p/u op de Hanzelijn. 

Meestal is de apparatuur onder de vloer weggewerkt. Neem aan de motoren wel onderaan zijn gemonteerd. 

Reputatie 7
Badge

Die testritten vonden niet in Duitsland plaats, maar op de Ring van Velim in Tsjechië.

Op de grootste ringbaan van 13 kilometer lang kan je daar maximaal 230 km/h rijden. ICNG zou denk ik dan ongeveer 210 km/h gereden hebben.

Als er nodig onderhoud plaats moet vinden dan gaat die naar de werkplaats van de Watergraafsmeer toe, of het Technisch Centrum in Utrecht.

Onderhoud en in/uitbouw test/meetapparatuur wordt door Alstom in Utrecht gedaan. Daarvoor gaat de testtrein niet naar de Watergraafsmeer.

Straks als NS zelf gaat testen komen er wel enkele testtreinen op de Watergraafsmeer te staan.

Reputatie 5

Heb dit gekopieerd van de brochure op blz. 1: 

Testen, toelating en voorbereiden operatie en onderhoud Er breekt een uitgebreide test- en toelatingsperiode in Nederland aan, zodat de treinen straks veilig en comfortabel kunnen rijden.

Ondertussen worden diverse werkplaatsen ingericht voor het onderhoud aan deze nieuwe trein. Alles is gericht op het ontdekken en snel oplossen van mogelijke kinderziektes voor een succesvolle introductie op het spoor.

Zijn dit alle werkplaatsen vanwaar de toelatingstesten van Alstom plaatsvinden? Wat voor rol speelt Alstom (nog) als NS de testritten zelf overneemt? 

Reputatie 5

Al weer een tijdje geleden dat er een filmpje van ICNG was:

 

Het was lang stil. Was het onderzoek van EBA in Duitsland hier de reden van? Of de coronavirus dat Alstom niet kon testen? 

Badge +3

7950 pk is een kleine 6000 kW, en dat is in vergelijking met een VIRM-6 (ik las ergens 2400 kW) wel erg riant.

Reputatie 5

Zie bij deze testrit dat ICNG 3207 slechts 1 pantograaf gebruikt. Dacht dat het onder 1500 volt altijd met 2 pantografen wordt gereden. En onder 25 KV zoal met één pantograaf:

 

 

Reputatie 3

Post verwijderd door moderator.

Voor zover ik weet zou het nog steeds standaard twee stroomafnemers onder 1,5 kV moeten zijn (wat de laatste keer dat ik op een 8-delige ICNG zat ook het geval was), maar zoals je ziet functioneert het ook met één stroomafnemer.

Reputatie 5

Voor zover ik weet zou het nog steeds standaard twee stroomafnemers onder 1,5 kV moeten zijn (wat de laatste keer dat ik op een 8-delige ICNG zat ook het geval was), maar zoals je ziet functioneert het ook met één stroomafnemer.

Het rijdt ook niet erg snel. Maar weet niet of het daarmee te maken heeft. 

Reputatie 5

Zal me ook benieuwen hoe het geluidsniveau van de ICNG is bij de testritten zal zijn. Door de Jacobsdraaistellen en 4 assen i.p.v. 8 assen bij een aantal rijtuigen zijn er minder assen. Lijk me dat net als bij de SLT, SNG en de Flirt Sprinter dat de treinloop dan stiller kan zijn. De Intercityrijtuigen uit de jaren '80 zijn niet erg stil op de HSL. Zowel binnen als buiten.  

Inwoners van Berkel en Rodenrijs, Bleiswijk en Bergschenhoek klagen over de lawaai van de Traxx locomotieven. Schijnt iets te maken hebben met de ophanging. Zelfs volgens een omwonende die op NU.NL reageerde zijn de Eurostar & Thalys ondanks hogere snelheid stiller en minder lawaaiig. Heeft dit te maken met de onderstellen en de loopwerk? 

Bij de Brabantroute bij o.a. Gilze Rijen klagen ze over trillingen en geluid. De Traxx hebben een snelheidsbeperking op bepaalde overwegen van maximaal 110 km p/u. ProRail kijkt welke maatregelen ze kunnen nemen. Neem aan dat als de ICNG er gaat rijden de problemen opgelost zijn. Immers in de TV programma Monitor werd aangegeven dat de omwonenden geen hinder hebben van de Flirt Sprinters. Wel de goederentreinen en de Traxx + ICR locomotieven. Heeft dit te maken met de aslast van de twee Traxx locomotieven die elks een aslast van 21 ton hebben? Of zijn er andere oorzaken? 

Reputatie 5

In nieuwste NS Nieuwsbrief is te lezen dat Alstom toelatingstesten heeft afgerond. En NS gaat beginnen met de proefritten. 

Vraag: Wordt hiermee aangegeven dat IL&T en ERA de inzet van de ICNG ook goedkeurt? Of is dat het geval als NS al zijn proefritten gedaan heeft? 

Reputatie 5

 

De hierboven genoemde vermogens van die DSB-trein gelden overigens niet voor de NS-variant. In normaalbedrijf hebben de vijfdelige NS treinstellen iets meer dan 2,5 MW aan vermogen tot hun beschikking voor het optrekken en ongeveer 3,4 MW voor de achtdelige treinen. Dat levert een maximale versnelling van 0,71 m/s² op voor de vijfdelige treinstellen en 0,79 m/s² voor de achtdelige treinen.

 

Net in Rail Magazine ICNG gelezen: 

Vijfdelige ICNG: 6 x 440 KW = 2640 KW (110 meter)

Achtdelige ICNG: 8 x 440 KW = 3520 KW (165 meter). 

Wordt erbij dat dit vermogen zowel onder 1500 volt en 25 KV is. Vaak zie je een verschil in maximum vermogen onder 1500 volt en 25 KV. Ben benieuwd hoe snel het optrekt naar de maximumsnelheid op spoortrajecten. 

T.o.v. vierdelige V-IRM-M (109,4 meter)/zesdelige V-IRM-M (160 meter) die een vermogen heeft van 1608 KW/2400 KW is het vermogen van ICNG aanzienlijk meer.

 

Badge +3

Voor het vermogen maakt de spanning tot op zekere hoogte niet zoveel uit. Een oude 1600/1700 loc kon zomaar 3000 A trekken bij 1500 V, dus 4,5 MW.

Zolang de bovenleiding die kan leveren (en dus ook de onderstations, met name bij meerdere tegelijk vertrekkende treinen zoals vanuit Eindhoven richting Utrecht) is er weinig aan de hand.

De verliezen (weerstand bovenleiding, afstand tussen bron en gebruiker) zijn bij hogere amperages natuurlijk wel aanzienlijk groter, dus bij hogere spanning kunnen onderstations verder uit elkaar staan.

Ik hoeverre AC (wisselstroom) of DC (gelijkstroom) daar nog invloed op heeft weet ik niet.

Reputatie 7
Badge +1

Dat ie daar zo langzaam rijdt heeft denk ik te maken met dat de trein net uit de bocht in Hoogeveen komt, waar de maximale snelheid 80km/u is. Een stukje verderop geldt een tijdelijke snelheidsbeperking van 80km/u vanwege onbewaakte overwegen.

Hoewel de trein ter hoogte van deze overweg wel 140km/u mag volgens mij.

Badge +3

en het tyfoneren was voor de filmer of wegens de overweg?

Reputatie 5

Het zal op zijn vroegst 2022 worden voordat de ICNG in de dienstregeling zal instromen:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/06/11/bijlage-10-brief-ns-over-vertraging-infasering-icng

Helaas is de coronavirus wederom de boosdoener. 

 

 

Reputatie 5

Nee, de toelatingstesten zijn voor de opbouw van het toelatingsdossier. Dat gaat nu gekeurd worden door ILT. 

In de tussentijd gaat NS dus nog eigen proefritten rijden, zonder reizigers om dus de functionaliteit en de betrouwbaarheid te testen. De toelatingstesten zijn in principe om te kijken of de trein voldoet aan alle wettelijke eisen die gesteld worden, de NS proefritten zijn om te kijken of de treinen voldoen aan de specifieke bestelling die NS heeft gedaan.

Pas na de formele toestemming van ILT en het doorlopen van het eerste gedeelte van de proefritten van NS zullen de reizigers in kunnen stappen.

Julian bedankt voor de informatie. Goede zaak dat ze streng en zo uitgebreid de toelating van de ICNG begeleiden. Het gaat om veiligheid. 

 

En buiten de HSL deelt het de pad met andere treinen. Aan ProRail om een 200 km p/u rijpad te maken. 

Voor zover ik weet gaat de trein buiten de HSL niet 200km/u rijden. Dan liggen ze binnen no-time naast het spoor denk ik 😂. Alleen de Hanzelijn zou eventueel nog kunnen.

De Hanzelijn ook maar beperkt aangezien we met een tunnel zitten en de bocht bij Kampen Zuid niet geschikt is voor 200 km/uur.

Reputatie 5

De ICNG bij een testrit in de provincie Groningen:

Zal de Traxx + ICR nog langer op de HSL blijven rijden. Een tijdelijke trein is de Traxx + ICR allang niet meer. Was bedoeld als tijdelijke trein totdat de Fyra zou gaan rijden. Maar het rijdt al vanaf september 2009 op de HSL. 

Hoe lang kan de NS technisch de ICR nog goed laten rijden op de HSL? De oorspronkelijke planning was dat de ICR in 2025 geheel vervangen zou moeten zijn door de ICNG. Als laatste tussen Brussel - Rotterdam - Amsterdam/Den Haag. 

 

Reputatie 5

Weer wat details gevonden. In Railhobby is te lezen dat RailAdventure de ICNG eerst overbrengt naar Deventer. En dat het op eigen kracht dan moet gaan rijden. Naar Watersgraafsmeer? Of CTA Utrecht? 

Jammer genoeg geen testrit. Dat er vandaag nog niet getest is begrijpelijk. Al is soms slecht weer het beste weer voor testritten. :wink: Maar dat komt later wel als de ICNG echt goed getest is.   

Reputatie 5

Er is een pool aan treinmachinisten die op de HSL treinen rijden. Gaan dezelfde treinmachinisten ook de ICNG bedienen? 

Ik heb de gedurende de zomervakantie de ICNG meermalen gezien voor testritten, toen waren ze in de nachtelijke uren op de Hanzelijn de stroomafnemers aan het testen.  En aangezien ze moesten wachten met testen op een vertraagde trein welke ik moest wegrangeren heb ik mooi even van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de trein van binnen te bekijken.

Trein ziet er echt netjes uit en ruimtelijk, maar ik vraag me wel af of het zo blijft qua interieur of dat er toch meer stoelen in komen straks en het allemaal weer wat krapper zal worden.

Reputatie 5

Ik heb de gedurende de zomervakantie de ICNG meermalen gezien voor testritten, toen waren ze in de nachtelijke uren op de Hanzelijn de stroomafnemers aan het testen.  En aangezien ze moesten wachten met testen op een vertraagde trein welke ik moest wegrangeren heb ik mooi even van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de trein van binnen te bekijken.

Trein ziet er echt netjes uit en ruimtelijk, maar ik vraag me wel af of het zo blijft qua interieur of dat er toch meer stoelen in komen straks en het allemaal weer wat krapper zal worden.

Waarom altijd nachtelijke ritten op de Hanzelijn tot nu toe? Vanwege ETCS testritten? Op vele andere spoortrajecten reed de ICNG tot augustus overdag. 

Las in PDF van Alstom Coradia Stream dat ICNG 256 zitplaatsen in vijfdelige NS Coradia Stream/ICNG krijgt. Als die gegevens zo blijven. Qua aantal zitplaatsen enigszins vergelijkbaar met ICM-M. 

Reageer