testperiode NS intercity nieuwe generatie



Toon eerste bericht

312 reacties

Reputatie 5

Voor zover ik weet zou het nog steeds standaard twee stroomafnemers onder 1,5 kV moeten zijn (wat de laatste keer dat ik op een 8-delige ICNG zat ook het geval was), maar zoals je ziet functioneert het ook met één stroomafnemer.

Het rijdt ook niet erg snel. Maar weet niet of het daarmee te maken heeft. 

Ook ter hoogte van Oostvaardersplassen zie je achtdelige ICNG met 1 pantograaf:

https://m.facebook.com/photo.php?fbid=5162434447154095&id=100001627733126&set=p.5162434447154095&source=47&refid=18&__tn__=R

Blijkbaar kan dat ook.

 

 

Reputatie 5

Kan ICNG al gebruik maken van ETCS op Hanzelijn? Zoals vandaag:

Alstom had in 2010 namens Hanza Rail Team Smartlock signaleringssysteem geïnstalleerd. Waardoor treinen zowel ATB en/of ETCS kunnen gebruiken. Maar het is me niet duidelijk of dat nu al gebeurd met ICNG tussen de reguliere treinen door. 

Een andere vraag/discussie is de snelheid waarmee ICNG gaat rijden op de Hanzelijn. Er worden vanaf 2025 testritten gereden op de Hanzelijn om de (nieuwste versie van) Alstom ETCS te testen. 

Betekent dit als ICNG op de Hanzelijn met behulp van ETCS gaat rijden dit doet met 160 - 200 km p/u? De baanvaksnelheid is grotendeels 200 km p/u. Volgens bepaalde bronnen zal de dienstsnelheid 160 km p/u worden. T.o.v. een dienstsnelheid van 140 km p/u lijk me dat een tijdswinst van 1 minuut. Die kan eventueel als extra marge bij Lelystad Centrum of Zwolle gebruikt kunnen worden. 

Reputatie 5

Uiteraard zullen de HSL-machinisten opgeleid gaan worden voor de ICNG. 

Heb gelezen dat de ICNG automatisch kan omschakelen in spanningssluizen. Bij de Traxx moet de treinmachinist de handelingen zelf doen (omschakelen beveiligingssysteem & stroomsysteem en pantograaf omlaag en omhoog). Hoeven de HSL treinmachinist die handelingen in de ICNG niet meer te doen? 

Er zijn geen snelheidsbeperkingen met één stroomafnemer, alleen is de stroomafname beperkt onder 1,5 kV. Het enige gevolg is dat het iets langer duurt om op snelheid te komen.

Reputatie 5

Uiteraard zullen de HSL-machinisten opgeleid gaan worden voor de ICNG. 

Heb gelezen dat de ICNG automatisch kan omschakelen in spanningssluizen. Bij de Traxx moet de treinmachinist de handelingen zelf doen (omschakelen beveiligingssysteem & stroomsysteem en pantograaf omlaag en omhoog). Hoeven de HSL treinmachinist die handelingen in de ICNG niet meer te doen? 

Heb dat in dit artikel van Spoorpro.NL gelezen:

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/10/03/prorail-en-ns-krijgen-nul-op-het-rekest-voor-verbeterplan-hsl/

Quote:

De verwachting is dat het nieuwe ICNG-materieel op termijn zal leiden tot een verbetering van de prestaties en de storingsafhandelingen op de hogesnelheidslijn. De nieuwe treinen hebben snellere keer - en halteertijden en kunnen spanningssluizen volautomatisch nemen. Daarnaast hebben de treinen betere bedieningsinterfaces voor de machinisten. 

Reputatie 5


Ook op blz. 3 van de kamerbrief van de staatssecretaris is het te lezen:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2019/10/10/aanbieding-42e-voortgangsrapportage-hsl-zuid

Oei, die percentages op pag. 3 zijn wel heel positief zeg (minder dan 0,1% uitval?). Met de Thalys (niet eens TRAXX loc toch?) als ‘winnaar’.. een op de 5000 valt daar dus stil.

Maar goed, er zijn meerdere sluispassages en andere wisselingen, zullen dat er 7 zijn of zo maximaal?

Dat is vergelijkbaar met 1 op de paar honderd keer je reishistorie of facturen even niet kunnen inzien in Mijn NS of zo! Of je Traject Vrij wijzigen, of een wachtwoord reset aanvragen..

Over dat laatste doet men niet moeilijk “ja we weten het, bel of chat maar” of kijk morgen even of het lukt…:rolling_eyes:

 

Lijk me ook positief. Elk uur in elke richting 4 passages p/u. Voor Benelux trein 6 passages per 60 - 90 minuten. Vermenigvuldig dat met het aantal slagen in beide richtingen en van alle Intercity Direct. 

Reputatie 5

3 ICNG bij station Eindhoven: 

https://www.instagram.com/tv/CLn9YFmHkNK/?utm_source=ig_web_copy_link

Generale repetitie voor IC Den Haag - Eindhoven in spitsuren over 2 jaar. 

 

 

.
 

.

Reputatie 7
Badge +1

De reden dat de TRAXX vaker storing heeft bij NS, is het vele omschakelen van bovenleidingsspanning, beveilgigingssystemen etc.. Daarnaast is de techniek op de HSL gewoon erg ingewikkeld. NS laat echt niet zomaar machinisten rijden als ze daarvoor geen technische kennis zouden hebben.

En dan het interieur van de ICNG: Ieder zo z'n smaak. Ik vind de treinen qua interieur een stuk mooier en moderner overkomen dan de ICE's. Qua comfort weten we natuurlijk nog niet hoe het is, maar ik ga er vanuit dat dat wel goed zit.

 

Wanneer gaat ILT zelfs eens een Taurus of een ADtranz 101 ontwerpen?  

ILT toetst alleen nieuwe concepten/treinen en keurt ze goed (of niet) voor inzet op het Nederlandse spoor. Het zou raar zijn als die opeens zelf treinen gaan ontwerpen (het zijn geen treinbouwers). Nog raarder zou het zijn om reeds bestaande concepten te gaan ontwerpen.

Reputatie 5

Helaas gaat de introductie in 2021 niet meer lukken. Er zijn naar aanleiding van de tests nog aanpassingen noodzakelijk aan de software, die daarna ook nog gevalideerd dienen te worden voor de treinen een toelating tot het Nederlandse spoor kunnen krijgen.

Daarnaast spelen er nog altijd enkele andere dingen, waaronder covid, die de productie beïnvloeden.

Kamerbrief met alle details: Lees meer

Jammer dat er leveringsproblemen zijn. De software komt uit India. En zijn grote problemen met Covid. En ook in andere Alstom vestiging (en) werkt Covid indirect door op de ontwikkeling van ICNG. 

2021 bleek al niet reëel. Wel lastig nu blijkt dat de Traxx locomotieven lichte schade aan het HSL spoor veroorzaakt. Dat bleek uit onderzoek van Infraspeed. 

 

 

.

Reputatie 5

ICNG staat stil in spanningssluis nabij Hoofddorp: 

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10219462104851837&set=pcb.881129526000138&__cft__[0]=AZWHfjPESEo-CRjynB_SjczpWy4KGzBNJiwsZstKaGYyft8IKiUIXRjGFjORCWKcWsYFbuWe1ByMzOBW8Ds8pg0GfCxSPon-xrs3aUmxafcuV1xXtF77Y4QDIorxEzkwVcIgSoJ_qlDBX5o3jkLvvL44Dsg9GJbuQcWPdAzPo9IG9g&__tn__=*bH-R

Lees in één van de opmerkingen dat de software van de drie ICNG niet met elkaar communiceerde. Het zal toch allemaal dezelfde software zijn? 

 

De software is momenteel volop in ontwikkeling. Dat de stellen over verschillende softwareversies beschikken is dus prima mogelijk.

Hoe vervelend de hinder voor de reizigers ook is geweest, dit zijn eigenlijk juist de dingen die je tijdens het testen mee wilt maken zodat er voorkomen kan worden dat dit specifieke issue ook voorkomt als de treinen met reizigers gaan rijden.

De exacte oorzaak van de stranding is op dit moment uiteraard in onderzoek.

.

Reputatie 5

De software is momenteel volop in ontwikkeling. Dat de stellen over verschillende softwareversies beschikken is dus prima mogelijk.

Hoe vervelend de hinder voor de reizigers ook is geweest, dit zijn eigenlijk juist de dingen die je tijdens het testen mee wilt maken zodat er voorkomen kan worden dat dit specifieke issue ook voorkomt als de treinen met reizigers gaan rijden.

De exacte oorzaak van de stranding is op dit moment uiteraard in onderzoek.

Las op NS Nieuws dat de software uit India komt. En laat India één van de landen zijn waar de coronavirus hard heeft toegeslagen. Hopelijk heeft de toeleverancier geen problemen om hun software te leveren aan Alstom: 

https://nieuws.ns.nl/ns-verlengt-dienstregeling-2022-met-een-jaar-wijzigingen-2023-uitgesteld/

De storing was in de vroege morgen. Blijkbaar na een nachtelijke testrit. Maar beter dat het nu ontdekt wordt.     

India… Vast en zeker met hulp van een Frans bedrijf 🤔 Ben benieuwd……………

 

Zal vast een exemplaar van The Culture Map cadeau doen 

.

Reputatie 5

Vannacht is er met de 3103 op de HSL gereden tussen Rotterdam en Hoofddorp. Voor de zekerheid was er een TRAXX standby voor het geval dát. Maar voor zover ik gelezen heb is alles goed gegaan. Momenteel staat de ICNG nu vaak in Utrecht op het opstelterrein van de Cartesiusweg, in de richting van Breukelen/Woerden.

Er is daar een filmpje van:

 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge

Beetje aparte vragen (die je ook had kunnen samenvoegen in een enkel bericht)….
Voor  het geval dat je niet weet wat IL&T is…

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is de toezichthouder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ruim 1.300 medewerkers werken aan veiligheid, vertrouwen en duurzaamheid in transport, infrastructuur, milieu en wonen.


Ze ontwerpen niks, zij zijn geen treinbouwer. Als een vervoerder/bouwer bij IL&T toelating wilt aanvragen, dan moet er een uitgebreid testrapport overhandigd worden met de specificaties die bij de testen naar voren zijn gekomen. Dan gaat IL&T die doornemen en kijken of er aan de in Nederland en Europa gestelde eisen wordt voldaan. Dit is dan kort door de bocht. Een toelating kan van enkele weken tot vele maanden duren.

Hoe IL&T werkt….
Ik denk dat dit wel interessant leesvoer is: https://www.ilent.nl/onderwerpen/spoorvoertuigen

En het feit dat iemand niet weet wat een Stromrichter is. Tja, het ligt er net aan wat zijn/haar functie is. Misschien een secretaresse of een andere functie die niet relevant is voor het keuren van materieel.

Reputatie 7
Badge +1

Kort samengevat was de vraag waarom ILT zelf geen treinen ontwikkelt, en hoe het kan dat ze treinen kunnen goedkeuren als ze zelf geen treinen ontwikkelen.

Alle overige beweringen laten we maar even voor wat het is…

Reputatie 5

Nieuwste update volgens Treinenweb. ICNG gaat mogelijk in najaar rijden: 

https://www.treinenweb.nl/nieuws/9413/ns-maakt-nieuwe-publieksdag-voor-icng-bekend.html

Zal dan waarschijnlijk al snel een aantal stammen Traxx + ICR gaan vervangen. Kan NS eventueel ook een aantal stammen flexibel gaan verlengen. Of de slechtste ICR gaan vervangen. 

Zal dan ook nog onderhoud aan de ICR zijn? Of wordt dit het begin van afvoer van de NS ICR? 

Natuurlijk wordt er nog onderhoud uitgevoerd aan de ICR. Zelfs nadat ze al vervangen zijn door ICNG wordt dat nog gedaan. De stammen worden tijdelijk op reserve gezet, voor het zeer uitzonderlijke geval dat er in die eerste beginfase toch nog een issue met ICNG naar boven komt en de treinen vervangen moeten worden tot het issue opgelost is.

Reputatie 5

Natuurlijk wordt er nog onderhoud uitgevoerd aan de ICR. Zelfs nadat ze al vervangen zijn door ICNG wordt dat nog gedaan. De stammen worden tijdelijk op reserve gezet, voor het zeer uitzonderlijke geval dat er in die eerste beginfase toch nog een issue met ICNG naar boven komt en de treinen vervangen moeten worden tot het issue opgelost is.

Kun je het vergelijken met SNG en de SGM? Eerst werd SGM ook als reserve gehouden. Waarna de SNG de laatste SGM verving. 

En alle stammen Traxx + ICR verdelen over opstelterrein Arnhem e.a. lijk me niet praktisch. Maar ongetwijfeld zullen dan al een aantal ICR gesloopt zijn. En een aantal Traxx teruggeven zijn aan Akiem & Alpha Trains. 

Reputatie 7
Badge +1

Op Somda wordt gesproken over een eventuele ICNGD (Geschikt voor de Duitse spanning etc.) en dat NS daar nu 2 prototypes voor zou willen bestellen:

Alstom has begun the development of an ICNGD for cross-border operation between the Netherlands and Germany and will be capable of operating using 1.5kV dc, 1.5kV 16.7Hz ac and 25kV 50Hz ac. Two prototypes have been ordered NS is expected to place a firm order in the near future.

Uit dit artikel: https://www.railjournal.com/news/belgian-certification-process-completed-for-new-ns-fleet/

En het Somda topic over de ICNG: https://www.somda.nl/forum/15040/25/ontwikkelingen-icng/

 

Ik heb geen idee tot in hoeverre het klopt en wat de eventuele vervolgstappen zijn, maar interessant is het wel.

Reageer