Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156732 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Er is op dit moment een verstoring in het ophalen van wijzigingen en bestellingen bij de kaartautomaat. Er is geen verstoring bekend omtrent het aanschaffen van producten. Zou je de tip van Thom willen proberen?

Misschien "mis ik iets" maar bij Trajectvrij betaal je toch altijd al achteraf?
Reputatie 6
Ik ben wel niet Tochjo, maar mijn kaart verloopt 1 juli en de kaartvernieuwing werd automatisch door OV-chipkaart/TLS in gang gezet. Ik zag opeens in mijn OV-Chipkaart account bij kaartstatus "Wordt vernieuwd" en bij hoveren op het vraagteken symbool ernaast dat kaartvernieuwing op 13 mei was aangevraagd. Geen nieuwe foto aangeleverd of moeten bevestigen dat de huidige foto hergebruikt mag worden. Op de vrijdag erna (dus de 17e) lag de kaart in de bus.


Interessant. NS en/of OV-chipkaart schendt dus de privacywetgeving 🧐 Dat ga ik uitzoeken!
Reputatie 2

Heeft er hier iemand ervaring met het gebruik van NS Flex in combinatie met Syntus Flex in de provincie Utrecht? Voor de duidelijkheid, Syntus Flex is niet een vorm van reizen op rekening, maar OV binnen de gemeente waarbij je zelf een rit kan reserveren van een halte naar een halte naar keuze in plaats van een reguliere buslijn die is opgeheven. Dit kost 1,50 per rit en is te betalen met je OV-chipkaart, maar van tevoren via iDEAL of ter plekke via pinbetaling kan ook.

 

Afgelopen week heb ik voor het eerst met mijn NS Flex abonnement gereisd bij Syntus Flex, maar NS Flex lijkt niet te worden aangesproken, maar gewoon het saldo. Ik sta nu dus 1,50 in de min. Via klantenservice kreeg ik het voorstel om BTM product te laten beëindigen, maar denk niet dat dit iets gaat helpen want NS Flex wordt juist niet gebruikt in plaats van wel.

- Weten jullie of zulk OV met vaste ritprijs mogelijk zou moeten zijn met NS Flex? Of kan ik beter voorkomen dat ik een OV Chipkaart met NS Flex erop gebruik om dit soort problemen te voorkomen?

- Hoe krijg ik mijn saldo weer op 0? Dacht dat opladen bij een NS Kaartautomaat niet meer kon, maar weet ook niet zeker of ik nu nog kan reizen via NS Flex met een negatief saldo.

Badge +3
Dat klopt, voor reizen buiten het afgekochte traject. Traject Vrij is echter geen NS Flex-abonnement; een doorlopend Traject Vrij-abonnement is bijvoorbeeld niet al na een maand te beëindigen, en bij reizen met bus, tram en metro wordt er op saldo gereisd.
Reputatie 2
Is NS Flex te combineren met 1x NS Extra upgrade naar de 1e klas?
Reputatie 4

dat staat inderdaad bij mij ook vermeld ik hebt ook ns flex met 78 per maand maar in deze periode heb niets gereisd en dan weet ik er van dat factuur 0 moet wezen ik wacht even af wanneer dit word opgelost ik vond ook een vreemden zaak ik had al vermoeden dat er storing was of problemen ervaring was

Badge +3

Voor die Flexbusjes heb je inderdaad saldo nodig als je met een ov-chipkaart wilt betalen.

Opladen kan bij supermarkten e.d. of online bestellen via https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-met-saldo/bestel-saldo.htm Die bestelling kan je dan ook ophalen bij een NS automaat.

Verder kan het ook bij een servicebalie van een vervoerder (op 0 zetten). Je kaart mag tot € 4,00 in de min staan, maar bij sommige (streek)vervoerders geeft een negatief saldo inderdaad problemen.

Het BTM deel van NS Flex verwijderen heeft alleen zin als je een (kortings)abonnement hebt voor bus/tram/metro, en dit wegens NS Flex niet werkt.

Reputatie 6
Badge +2
Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat [je] de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit.
201809 3 13:58 vanritnaarreis
Geldt dit ook bij Dal Vrij? En geldt dit ook bij een overstap van NS naar Arriva, van Connexxion naar NS en omgekeerd, van Blauwnet naar Arriva, enz.?
Reputatie 1
Thanks voor de snelle reactie. Maar krijgen Arriva/Blauwnet/Connexxion conducteurs dan geen info op hun MCL over 1e klas (of even registreren indien onduidelijk, want dan zoekt het systeem het later wel voor je uit) als je een Flex abonnement hebt?
We zijn weer een week verder en dus ook weer een heleboel verbaasde stewards en service en veiligheid medewerkers verder 🙃
Ik snap je redenering want tot nu toe zijn er inderdaad weinig problemen. Alleen betrof het tot nu toe wel een selecte groep reizigers en zaken kunnen wel eens anders kan worden als iedereen toegang krijgt tot NS Flex. Kijk bijvoorbeeld naar de ervaringen van nutsbedrijven, woningbouwverenigingen, zorgverzekeraars of postorderbedrijven die allemaal kampen met forse hoeveelheden wanbetalers.

Ik snap je redenering omtrent de vergelijking met creditcard niet want volgens de wet is ns flex geen lening te minsten nog niet maar een kredietcheck lijkt me ook voor dit product erg overdreven. want ze zullen heus wel ingecalculeerd hebben hoeveel ze hier op kunnen gaan verdienen maar ik vind dit na de zakelijke markt een goede stap naar alternatieve betaal mogelijkheden in het ov
Badge +3
Ik mis het topic "Waarom heb jij wel of niet aangemeld voor Flex?" (of iets van die strekking) Heb gezocht, maar de zoektocht houdt op. Topic was van @Sivan NS

Het hele topic (en alle reacties) kan ik dus niet meer vinden. Ik wilde deze daaraan toevoegen (als cross-link).

Dus ik ben gek of is dat hele topic gewist? Alu hoedje staat klaar.. 😉

Ik ben wel niet Tochjo, maar mijn kaart verloopt 1 juli en de kaartvernieuwing werd automatisch door OV-chipkaart/TLS in gang gezet. Ik zag opeens in mijn OV-Chipkaart account bij kaartstatus "Wordt vernieuwd" en bij hoveren op het vraagteken symbool ernaast dat kaartvernieuwing op 13 mei was aangevraagd. Geen nieuwe foto aangeleverd of moeten bevestigen dat de huidige foto hergebruikt mag worden. Op de vrijdag erna (dus de 17e) lag de kaart in de bus.
Interessant. NS en/of OV-chipkaart schendt dus de privacywetgeving 🧐 Dat ga ik uitzoeken!


Bij het aanleveren van je pasfoto bij het aanvragen van je kaart in het verleden geef je aan of NS en of TLS je pasfoto mag bewaren. Als je deze vraag met ja beantwoord zullen we je pasfoto bij een eventuele vernieuwing hergebruiken.
Reputatie 6
Badge +2
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak? Deze kosten kun je inzien via Mijn NS.
201809 3 15:09 flexkosteninfo
Hoe lang duurt dat ongeveer bij treinvervoer? (Ik begrijp dat het bij btm langer duurt.)
Reputatie 7
Badge
@Robert B https://community.ns.nl/ns-flex-60/we-zijn-benieuwd-waarom-heb-jij-je-wel-niet-aangemeld-voor-ns-flex-49555/index1.html
Badge +3
Leuk deze pagina https://www.ns.nl/abonnementen/keuzehulp.html maar zet erbij dat Flex GEEN optie is voor ex-studenten die een Dal Voordeel gratis willen voor een jaar (of €50 korting op iets anders).

Anders blijven we het uitleggen... Jaartje Dal Voordeel gratis.. Dat is (nog) niet mogelijk met Flex!
Ik ga je suggestie doorzetten naar onze websitebeheerders, Robert! Goeie!
Wordt nu Flex officieel is, de normale klantenservice weer eerste hulp punt voor vragen over Flex? In plaats van wat tot nu toe het geval was, dat iedereen met een vraag maar hier op het forum te rade moest gaan?

De Community blijft het eerste kanaal dat we inzetten, juist omdat we hier makkelijk alle feedback kunnen verzamelen. Iedereen bij onze Klantenservice is echter opgeleid om vragen te beantwoorden. Dus ongeacht het kanaal dat je kiest, wordt je geholpen. Dat is al even het geval, overigens.
Klopt het dat je geen NS Flex Dal abonnement kunt nemen alleen voor doordeweeks? Lijkt me wel handig voor de werkende mensen die buiten de spits willen reizen. Ik zie nu dat alleen Weekend voordeel beschikbaar is voor € 5. Je bent dus verplicht dit abonnement te nemen ook al reis je alleen doordeweeks in Daluren. Ik zou zeggen stel ook een Dal abonnement in voor doordeweeks als je het aantrekkelijk wilt maken.
Badge +3
Top! De vraag kwam op andere kanalen namelijk nogal vaak voorbij (ex-student en dus eenmalig €50 tegoed als korting op een NS-abonnement).
Reputatie 1

Hello,

 

Ik probeer een OV-kaart aan te maken voor het NS Flex Weekend Vrij abonnement aan te schaffen. 

Ik ben van België en ga elk weekend lange treinreizen maken vanaf komende weken. Echter kan ik niet mijn juiste adres invullen omdat de melding van ‘dit is geen correct NL postcode’ tevoorschijn komt. 

Een account heb ik al aangemaakt en hierbij kan ik wel mijn juiste adresgegevens invullen. 

Bij het inloggen en daarna willen aanschaffen van dit abonnement verwachtte ik dat het formulier netjes alles juist zou overnemen, maar dit gebeurd niet. Telkens weer de foutmelding over een verkeerde postcode en België kan ik niet aanvinken in het drop down menu.

Iemand enig idee om dit op te lossen?

 

Groetjes Martijn

Hoi, ik probeer al een paar uur een abonnement af te sluiten, maar de site geeft aan dat mijn gegevens niet kunnen worden geladen. Ook mijn reishistorie ed zijn niet opvraagbaar. Komt dit omdat de website overbelast is?

Groeten,

Jwjw
Hier een samenvatting van wat er nog fout gaat in de NS flex omgeving.
  1. overstap van BTM tarief naar BTM tarief met daar tussen een korte treinreis.
  2. overstap van BTM tarief op een regionale treindienst waar ook het BTM tarief geldt.
  3. busritten waarbij een vast tarief geldt (bijvoorbeeld buurtbus), NS blijft km tarief hanteren.
Toelichting punt 1 heb ik zelf nog niet ondervonden maar gelezen in deze forum. Punt 2 heb ik wel zelf ervaren met een rit met de stadsbus in Dordrecht en een overstap op de Merwede- Linge lijn.
En punt 3 heb ik ook deze forum gelezen.

Ik ben benieuwd of deze problemen worden opgelost.

Verder is er nog een probleem met de toeslag ICD. Deze is niet verkrijgbaar in de flex omgeving. Dus dan moet er een papieren kaartje worden gekocht. Maar dat is duurder in de daluren. De toeslag zuil zal niet gaan werken, want dan krijg je een negatief saldo op de ov-chipkaart met alle problemen van dien.
Wanneer wordt de toeslag aangeboden binnen de flex omgeving?

Als je bedenkt hoe het systeem werkt is het logisch dat NS flex verder met geen enkel ander (kortings) abonnement werkt, dan datgene wat binnen de flex omgeving wordt aangeboden. Een abonnement wordt simpelweg niet door het ov-chipkaart systeem herkent.
Badge +3

Op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/overstappen.html staat:

Stap over via Mijn NS. Dit kan op elk moment tijdens de looptijd van je jaarabonnement. Je nieuwe NS Flex abonnement gaat per direct is.

Dat laatste woord zal ‘in’ moeten zijn, maar je kunt tegenwoordig toch gewoon een ingangsdatum tot 2 weken in de toekomst kiezen voor Flex?

En de ‘bestelling/overstap’ is dan vanaf de ingangsdatum op te halen bij een servicepunt?

Hallo Martijn D, welkom op de NS Community. 

 

Het is op te lossen, maar niet heel gemakkelijk. Je kan bij ons alleen een abonnement met een nieuwe kaart bestellen en betalen via iDeal en naar een adres in Nederland laten sturen. Je kan een OV-chipkaart los bestellen vanuit België. Als je de kaart hebt, kan de klantenservice er een regulier abonnement op bestellen. OV-fiets is mijn suggestie, want dat kost 1 cent. De klantenservice kan helaas niet direct Flex voor je bestellen en het duurt 10 dagen voordat we de bestelling in kunnen laten gaan. Als het bestelde abonnement is ingegaan kunnen we het voor je omzetten naar NS Flex. Excuses, super omslachtig maar wel mogelijk.

 

 

Reageer