NS Flex is officieel van start!
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
Er is op dit moment een verstoring in het ophalen van wijzigingen en bestellingen bij de kaartautomaat. Er is geen verstoring bekend omtrent het aanschaffen van producten. Zou je de tip van Thom willen proberen?
Interessant. NS en/of OV-chipkaart schendt dus de privacywetgeving 🧐 Dat ga ik uitzoeken!
Heeft er hier iemand ervaring met het gebruik van NS Flex in combinatie met Syntus Flex in de provincie Utrecht? Voor de duidelijkheid, Syntus Flex is niet een vorm van reizen op rekening, maar OV binnen de gemeente waarbij je zelf een rit kan reserveren van een halte naar een halte naar keuze in plaats van een reguliere buslijn die is opgeheven. Dit kost 1,50 per rit en is te betalen met je OV-chipkaart, maar van tevoren via iDEAL of ter plekke via pinbetaling kan ook.
Afgelopen week heb ik voor het eerst met mijn NS Flex abonnement gereisd bij Syntus Flex, maar NS Flex lijkt niet te worden aangesproken, maar gewoon het saldo. Ik sta nu dus 1,50 in de min. Via klantenservice kreeg ik het voorstel om BTM product te laten beëindigen, maar denk niet dat dit iets gaat helpen want NS Flex wordt juist niet gebruikt in plaats van wel.
- Weten jullie of zulk OV met vaste ritprijs mogelijk zou moeten zijn met NS Flex? Of kan ik beter voorkomen dat ik een OV Chipkaart met NS Flex erop gebruik om dit soort problemen te voorkomen?
- Hoe krijg ik mijn saldo weer op 0? Dacht dat opladen bij een NS Kaartautomaat niet meer kon, maar weet ook niet zeker of ik nu nog kan reizen via NS Flex met een negatief saldo.
dat staat inderdaad bij mij ook vermeld ik hebt ook ns flex met 78 per maand maar in deze periode heb niets gereisd en dan weet ik er van dat factuur 0 moet wezen ik wacht even af wanneer dit word opgelost ik vond ook een vreemden zaak ik had al vermoeden dat er storing was of problemen ervaring was
Voor die Flexbusjes heb je inderdaad saldo nodig als je met een ov-chipkaart wilt betalen.
Opladen kan bij supermarkten e.d. of online bestellen via https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-met-saldo/bestel-saldo.htm Die bestelling kan je dan ook ophalen bij een NS automaat.
Verder kan het ook bij een servicebalie van een vervoerder (op 0 zetten). Je kaart mag tot € 4,00 in de min staan, maar bij sommige (streek)vervoerders geeft een negatief saldo inderdaad problemen.
Het BTM deel van NS Flex verwijderen heeft alleen zin als je een (kortings)abonnement hebt voor bus/tram/metro, en dit wegens NS Flex niet werkt.
201809 3 13:58 vanritnaarreis
Geldt dit ook bij Dal Vrij? En geldt dit ook bij een overstap van NS naar Arriva, van Connexxion naar NS en omgekeerd, van Blauwnet naar Arriva, enz.?
We zijn weer een week verder en dus ook weer een heleboel verbaasde stewards en service en veiligheid medewerkers verder 🙃
Ik snap je redenering omtrent de vergelijking met creditcard niet want volgens de wet is ns flex geen lening te minsten nog niet maar een kredietcheck lijkt me ook voor dit product erg overdreven. want ze zullen heus wel ingecalculeerd hebben hoeveel ze hier op kunnen gaan verdienen maar ik vind dit na de zakelijke markt een goede stap naar alternatieve betaal mogelijkheden in het ov
Het hele topic (en alle reacties) kan ik dus niet meer vinden. Ik wilde deze daaraan toevoegen (als cross-link).
Dus ik ben gek of is dat hele topic gewist? Alu hoedje staat klaar.. 😉
Interessant. NS en/of OV-chipkaart schendt dus de privacywetgeving 🧐 Dat ga ik uitzoeken!
Bij het aanleveren van je pasfoto bij het aanvragen van je kaart in het verleden geef je aan of NS en of TLS je pasfoto mag bewaren. Als je deze vraag met ja beantwoord zullen we je pasfoto bij een eventuele vernieuwing hergebruiken.
201809 3 15:09 flexkosteninfo
Hoe lang duurt dat ongeveer bij treinvervoer? (Ik begrijp dat het bij btm langer duurt.)
Anders blijven we het uitleggen... Jaartje Dal Voordeel gratis.. Dat is (nog) niet mogelijk met Flex!
De Community blijft het eerste kanaal dat we inzetten, juist omdat we hier makkelijk alle feedback kunnen verzamelen. Iedereen bij onze Klantenservice is echter opgeleid om vragen te beantwoorden. Dus ongeacht het kanaal dat je kiest, wordt je geholpen. Dat is al even het geval, overigens.
Hello,
Ik probeer een OV-kaart aan te maken voor het NS Flex Weekend Vrij abonnement aan te schaffen.
Ik ben van België en ga elk weekend lange treinreizen maken vanaf komende weken. Echter kan ik niet mijn juiste adres invullen omdat de melding van ‘dit is geen correct NL postcode’ tevoorschijn komt.
Een account heb ik al aangemaakt en hierbij kan ik wel mijn juiste adresgegevens invullen.
Bij het inloggen en daarna willen aanschaffen van dit abonnement verwachtte ik dat het formulier netjes alles juist zou overnemen, maar dit gebeurd niet. Telkens weer de foutmelding over een verkeerde postcode en België kan ik niet aanvinken in het drop down menu.
Iemand enig idee om dit op te lossen?
Groetjes Martijn
Groeten,
Jwjw
- overstap van BTM tarief naar BTM tarief met daar tussen een korte treinreis.
- overstap van BTM tarief op een regionale treindienst waar ook het BTM tarief geldt.
- busritten waarbij een vast tarief geldt (bijvoorbeeld buurtbus), NS blijft km tarief hanteren.
En punt 3 heb ik ook deze forum gelezen.
Ik ben benieuwd of deze problemen worden opgelost.
Verder is er nog een probleem met de toeslag ICD. Deze is niet verkrijgbaar in de flex omgeving. Dus dan moet er een papieren kaartje worden gekocht. Maar dat is duurder in de daluren. De toeslag zuil zal niet gaan werken, want dan krijg je een negatief saldo op de ov-chipkaart met alle problemen van dien.
Wanneer wordt de toeslag aangeboden binnen de flex omgeving?
Als je bedenkt hoe het systeem werkt is het logisch dat NS flex verder met geen enkel ander (kortings) abonnement werkt, dan datgene wat binnen de flex omgeving wordt aangeboden. Een abonnement wordt simpelweg niet door het ov-chipkaart systeem herkent.
Op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/overstappen.html staat:
Stap over via Mijn NS. Dit kan op elk moment tijdens de looptijd van je jaarabonnement. Je nieuwe NS Flex abonnement gaat per direct is.
Dat laatste woord zal ‘in’ moeten zijn, maar je kunt tegenwoordig toch gewoon een ingangsdatum tot 2 weken in de toekomst kiezen voor Flex?
En de ‘bestelling/overstap’ is dan vanaf de ingangsdatum op te halen bij een servicepunt?
Hallo Martijn D, welkom op de NS Community.
Het is op te lossen, maar niet heel gemakkelijk. Je kan bij ons alleen een abonnement met een nieuwe kaart bestellen en betalen via iDeal en naar een adres in Nederland laten sturen. Je kan een OV-chipkaart los bestellen vanuit België. Als je de kaart hebt, kan de klantenservice er een regulier abonnement op bestellen. OV-fiets is mijn suggestie, want dat kost 1 cent. De klantenservice kan helaas niet direct Flex voor je bestellen en het duurt 10 dagen voordat we de bestelling in kunnen laten gaan. Als het bestelde abonnement is ingegaan kunnen we het voor je omzetten naar NS Flex. Excuses, super omslachtig maar wel mogelijk.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.