NS Flex is officieel van start!
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
Bericht bewerkt:
Tof dat je je aan wil melden! Helaas kampen we met een algemeen technisch probleem waardoor er meerdere systemen uit liggen, waaronder de NS Flex webshop en Mijn NS. Erg vervelend, maar we werken hard om dit zo snel mogelijk op te lossen. Excuses!
Via OV-chipkaart kan je inderdaad vanuit België een kaart bestellen (betalen met PayPal), maar dat kost dan wel € 7,50 terwijl die bij Flex Weekend Vrij gratis zou zijn.
Behalve de weg van de klantenservice (10 dagen doorlooptijd voor de incassomachtiging) kan je ook met je kaart naar een servicebalie op een station (bijv. Breda) gaan. Dan kan men er een tijdelijk product op zetten zodat je meteen kunt reizen.
Er was hier een uitgebreid topic over (titel “Een Belg met Flex, het kan echt!” o.i.d.) maar dat kan ik niet meer vinden. Bij de balie moest men wel eerst de handleiding raadplegen dus zorg dat je ruim de tijd neemt.
Al onze abonnementen vind je hier. We hebben geen apart abonnement voor alleen doordeweeks en ik denk ook niet dat dit nog komt. Maar voor 5 euro per maand is het misschien leuk meegenomen dat je ook in de weekenden met korting kunt reizen, mocht je er dan een keer met de trein op uit gaan!
Met een dalvrij abonnement wordt mijn reis opnieuw bepaald als ik van vervoerder wissel.
Dus NS check in tijdens daluren reizen voor abonnements kosten maar bij overstap van NS naar Arriva tijdens de spits moet ik de reis betalen als reizen in de spits.
Maar met een dalvrij flex abonnement wordt het als overstap gezien en blijf ik dalvrij reizen ?
Wat is het verschil dan tussen die twee abonnementen ?
Had altijd een dalvrij en reis dagelijks van Duiven naar Hilversum. Ben voor 06:30 in Arnhem dus check daar ook in voor dalvrij tarief. Smiddags voor 16:00 weer vertrek uit Hilversum dus tot aan Arnhem dalvrij. Laatste stuk van Arnhem naar Duiven tijdens spits uit checken en inchecken bij Arriva dus vol tarief. Zo reis ik al jaren voor ongeveer € 150,- per maand tussen Duiven en Hilversum dus behoorlijk gunstig. Sinds een paar maanden abonnement gewijzigd naar eerste klas. Paar tientjes meer maar ok je gund jezelf ook wel eens wat. Omdat Breng Arriva geen 1ste klas kent, ja ze hebben een paar stoeltjes met een andere stofje bekleed en noemen dat eerste klas, heb ik een extra OV chipkaart 2de klas aangeschaft. Niet dat ik niet genoeg bespaar tov met de auto te gaan, maar om bijna het dubbele te betalen voor een leer overtrokken stoel die bijna toch altijd door spoor personeel wordt bezet, vind ik ook wat overdreven.
Maar als ik het goed begrepen heb kan ik de dagelijkse € 2,80 ook nog besparen door over te stappen van dalvrij naar dalvrij flex?
ja maar eind van jaar ben je wel verplicht om overstappen naar ns flex dan zet hun het wel automatisch om
Ik wilde even checken of het voor mij handig is om het NS Flex product op mijn OV chipkaart bij jullie te bestellen.
Ik reis elke dag (maandag-vrijdag) naar mijn werk en terug met eenzelfde, vaste route elke dag (Lelystad-Amsterdam).
Verder geen andere reizen.
Ook wilde ik graag verduidelijken of het bedrag dat je betaalt voor NS Flex elke maand hetzelfde is ?
Ik ken geen Nederlands en dit is een vertaald bericht, dus sorry voor eventuele fouten, die zijn niet van mij.
Hartelijk dank.
Ik wil graag een nieuw abonnement toevoegen aan mijn OV-chipkaart maar ik krijg deze melding?
Op deze OV-chipkaart staat al een NS-abonnement. Stap je over, dan zetten we je huidige abonnement automatisch stop. Teveel betaald abonnementsgeld storten we terug. Wil je NS Flex bestellen naast je huidige abonnement? Ga dan terug en kies voor NS Flex op een nieuwe OV-chipkaart.
Ik wil graag mijn huidige abbonementen op mijn kaart laten staan hoe moet ik dit aanpakken? (Dal voordeel, Ov Bus abbonement).
Ik hoor het graag, dankjewel.
Vanmorgen enthousiast Flex besteld maar lees nu reacties dat je met sommige abonnementen ineens 2 kaarten moet hebben (en op die tweede toch weer saldo moet hebben voor als je buiten de zone komt?)
In dat geval zou Flex waardeloos zijn door het gehannes met twee kaarten en de dubbele kosten als ze vernieuwd moeten worden.
In de toekomst moet het wel mogelijk worden om NS Flex te combineren met abonnementen voor bus, tram en metro, maar het is nog niet duidelijk wanneer en hoe deze abonnementen eruit zullen zien.
Welkom bij de NS Community!
Bij meer dan 3 keer per week hetzelfde traject zijn er twee mogelijkheden:
- Bij altijd buiten de spits (peak hours 6:30-9:00 en 16:00-18:30) → Dal Vrij (€ 106 per maand)
- Bij meestal in de spits → Traject Vrij (voor Lelystad - Amsterdam is dat € 280,30 per maand)
NS Flex abonnementen zijn alleen voor trein.
De overstap naar NSFlex kan beter, mara bovenal: meldt dan ook even dat je automatisch opwaarderen apart aan moet gaan zetten voor andere OV-middelen. Ik kon altijd met het OV reizen zonder problemen en stond nu opeens zonder saldo in de bus (wat me een absurd duur kaartje van ruim 6 euro kostte voor twee haltes, omdat ik ter plekke een kaartje moest kopen).
Verder is het heel raar dat ik niet zie voor hoeveel geld ik gereisd heb als ik uitcheck, nog of ik op mijn abonnement reis wanneer ik incheck. Ik ben niet geïnteresseerd in “reizen op rekening”. Dat is een nietszeggende boodschap. De vraag is of mijn abonnement geldt als ik incheck. En wanneer ik een product heb afgenomen, wil ik kunnen zien wat het heeft gekost (niet alleen door in te loggen, maar gewoon op de uitcheckpaal).
Tot slot: tot nu toe kon ik een declaratieoverzicht laten maken op de Ov-Chipkaartsite met alle kosten voor een bepaalde reis. Nu moet ik er daar een maken en een via ns.nl wanneer ik trein en een ander ov-middel heb gebruikt. Dat is erg omslachtig (ik declareer regelmatig, maar de reizen zijn niet structureel, en ik heb dus geen ns zakelijk account oid). Bovendien kan ik als ik het goed zie pas aan het einde van de maand declareren, terwijl ik declaraties graag ook soms direct indien (ook om ze niet te vergeten).
Ik zie dus vooral allerlei nadelen aan mijn gedwongen overstap naar NS flex. Als bovenstaande anders kan op een manier die ik niet heb gezien, dan hoor ik het graag.
De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen.
Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Wat die laatste twee dingen met elkaar te maken hebben is mij onduidelijk. En het woordje eventuele tweede maand is volgens mij ook niet helemaal van toepassing, omdat je een abonnement pas per ingang van de tweede maand kunt wijzigen. Je betaalt dus altijd die maand, ook al krijg je die later wel weer (deels) vergoed.
En als laatste vraag, werkt het in de trein upgraden (binnen 15 minuten na het inchecken) naar 1e klas al, via de app? En kan dat ook na een overstap (na een zelf gedane of geforceerde uit- en incheck)?
En een puntje nog (via Twitter).. Wanneer komt de Engelse versie op de site?
tav het laatste punt: ik zie dat je wel de kosten van een reis eerder in een overzicht kunt downloaden; die kritiek vervalt dus (die van het ontbreken van samengevoegde kosten van verschillende vervoermiddelen in een overzicht niet!)
When switching to NS Flex any current subscription will be cancelled.
If you want a month (or longer, e.g. 6 weeks) of Dal Vrij for € 103,- that is entirely possible! A new ov-chipcard is free (starting date is 7 days after the date of purchase/ordering then) and on an existing personal card, the Flex subscription will be active immediately (after confirmation at a pick-up point e.g. supermarket or station).
The costs for the first month is to be paid in advance via iDeal.
Any extra costs (for subsequent months) will be debited monthly. You will get an e-mail a few days in advance, and a (digital) invoice in the Mijn NS dashboard.
Niet zeker of het in dit topic om een overstap ging, maar het was wel iemand die eerder Flex had.
Het is wellicht wel uit te leggen, maar als het met de ene groep kan, voelt het rechtvaardiger als dat met de aanvankelijke en vaak langduriger klanten ook mogelijk is. Zoals het nu gaat, is het onbevredigend.
Dus graag.
De overstap naar NSFlex kan beter, mara bovenal: meldt dan ook even dat je automatisch opwaarderen apart aan moet gaan zetten voor andere OV-middelen. Ik kon altijd met het OV reizen zonder problemen en stond nu opeens zonder saldo in de bus (wat me een absurd duur kaartje van ruim 6 euro kostte voor twee haltes, omdat ik ter plekke een kaartje moest kopen).
Verder is het heel raar dat ik niet zie voor hoeveel geld ik gereisd heb als ik uitcheck, nog of ik op mijn abonnement reis wanneer ik incheck. Ik ben niet geïnteresseerd in “reizen op rekening”. Dat is een nietszeggende boodschap. De vraag is of mijn abonnement geldt als ik incheck. En wanneer ik een product heb afgenomen, wil ik kunnen zien wat het heeft gekost (niet alleen door in te loggen, maar gewoon op de uitcheckpaal).
Goedemorgen Roald1985 en welkom bij de NS Community!
Je punt over automatisch saldo opladen snap ik en ik zal dit doorzetten als suggestie.
Betreft het ‘reizen op rekening’, dat is het overkoepelende reisproduct waar alle NS Flex abonnementen mee werken. De prijs van je reis wordt niet meer bepaald tijdens de uitcheck, maar achteraf via het NS Flex systeem. Dat is ook waarom je de ritprijs niet direct kan inzien bij de uitcheck, deze zal later inzichtelijk worden via je Mijn NS account. In je Mijn NS account kun je dan ook zien wat jij momenteel als actieve kortingsproduct hebt wat geldt voor je reizen.
Doordat alle NS Flex abonnementen met hetzelfde reisproduct op de kaart werken heb je als voordeel ook dat een wijziging binnen NS Flex niet meer bevestigd hoeft te worden bij een kaartautomaat. Voorheen was dat wel nodig.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.