Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156732 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Hoi, ik probeer al een paar uur een abonnement af te sluiten, maar de site geeft aan dat mijn gegevens niet kunnen worden geladen. Ook mijn reishistorie ed zijn niet opvraagbaar. Komt dit omdat de website overbelast is?

Bericht bewerkt:
Tof dat je je aan wil melden! Helaas kampen we met een algemeen technisch probleem waardoor er meerdere systemen uit liggen, waaronder de NS Flex webshop en Mijn NS. Erg vervelend, maar we werken hard om dit zo snel mogelijk op te lossen. Excuses!
Reputatie 3
@johabo2 de toeslagzuil werkt wel met Flex (en businesscard), het bedrag komt erbij op de rekening. De toeslag voor een maand afkopen in Flex wordt beloofd voor 2019.
Badge +3

Via OV-chipkaart kan je inderdaad vanuit België een kaart bestellen (betalen met PayPal), maar dat kost dan wel € 7,50 terwijl die bij Flex Weekend Vrij gratis zou zijn.

Behalve de weg van de klantenservice (10 dagen doorlooptijd voor de incassomachtiging) kan je ook met je kaart naar een servicebalie op een station (bijv. Breda) gaan. Dan kan men er een tijdelijk product op zetten zodat je meteen kunt reizen.

Er was hier een uitgebreid topic over (titel “Een Belg met Flex, het kan echt!” o.i.d.) maar dat kan ik niet meer vinden. Bij de balie moest men wel eerst de handleiding raadplegen dus zorg dat je ruim de tijd neemt.

Klopt het dat je geen NS Flex Dal abonnement kunt nemen alleen voor doordeweeks? Lijkt me wel handig voor de werkende mensen die buiten de spits willen reizen. Ik zie nu dat alleen Weekend voordeel beschikbaar is voor € 5. Je bent dus verplicht dit abonnement te nemen ook al reis je alleen doordeweeks in Daluren. Ik zou zeggen stel ook een Dal abonnement in voor doordeweeks als je het aantrekkelijk wilt maken.

Al onze abonnementen vind je hier. We hebben geen apart abonnement voor alleen doordeweeks en ik denk ook niet dat dit nog komt. Maar voor 5 euro per maand is het misschien leuk meegenomen dat je ook in de weekenden met korting kunt reizen, mocht je er dan een keer met de trein op uit gaan!
Lees ik dit nu goed?

Met een dalvrij abonnement wordt mijn reis opnieuw bepaald als ik van vervoerder wissel.
Dus NS check in tijdens daluren reizen voor abonnements kosten maar bij overstap van NS naar Arriva tijdens de spits moet ik de reis betalen als reizen in de spits.

Maar met een dalvrij flex abonnement wordt het als overstap gezien en blijf ik dalvrij reizen ?

Wat is het verschil dan tussen die twee abonnementen ?

Had altijd een dalvrij en reis dagelijks van Duiven naar Hilversum. Ben voor 06:30 in Arnhem dus check daar ook in voor dalvrij tarief. Smiddags voor 16:00 weer vertrek uit Hilversum dus tot aan Arnhem dalvrij. Laatste stuk van Arnhem naar Duiven tijdens spits uit checken en inchecken bij Arriva dus vol tarief. Zo reis ik al jaren voor ongeveer € 150,- per maand tussen Duiven en Hilversum dus behoorlijk gunstig. Sinds een paar maanden abonnement gewijzigd naar eerste klas. Paar tientjes meer maar ok je gund jezelf ook wel eens wat. Omdat Breng Arriva geen 1ste klas kent, ja ze hebben een paar stoeltjes met een andere stofje bekleed en noemen dat eerste klas, heb ik een extra OV chipkaart 2de klas aangeschaft. Niet dat ik niet genoeg bespaar tov met de auto te gaan, maar om bijna het dubbele te betalen voor een leer overtrokken stoel die bijna toch altijd door spoor personeel wordt bezet, vind ik ook wat overdreven.

Maar als ik het goed begrepen heb kan ik de dagelijkse € 2,80 ook nog besparen door over te stappen van dalvrij naar dalvrij flex?
Reputatie 4

ja maar eind van jaar ben je wel verplicht om overstappen naar ns flex dan zet hun het wel automatisch om

Reputatie 1

Ik wilde even checken of het voor mij handig is om het NS Flex product op mijn OV chipkaart bij jullie te bestellen.
Ik reis elke dag (maandag-vrijdag) naar mijn werk en terug met eenzelfde, vaste route elke dag (Lelystad-Amsterdam).
Verder geen andere reizen.
Ook wilde ik graag verduidelijken of het bedrag dat je betaalt voor NS Flex elke maand hetzelfde is ?
Ik ken geen Nederlands en dit is een vertaald bericht, dus sorry voor eventuele fouten, die zijn niet van mij.
Hartelijk dank.

 

Ik wil graag een nieuw abonnement toevoegen aan mijn OV-chipkaart maar ik krijg deze melding?

Op deze OV-chipkaart staat al een NS-abonnement. Stap je over, dan zetten we je huidige abonnement automatisch stop. Teveel betaald abonnementsgeld storten we terug. Wil je NS Flex bestellen naast je huidige abonnement? Ga dan terug en kies voor NS Flex op een nieuwe OV-chipkaart.

 

Ik wil graag mijn huidige abbonementen op mijn kaart laten staan hoe moet ik dit aanpakken? (Dal voordeel, Ov Bus abbonement).

Ik hoor het graag, dankjewel.

Is het mogelijk om op de chipkaart van NS flex ook een ster abonnement van Keolis te plaatsen waarbij reizen buiten de ster zone achteraf berekend wordt?
Vanmorgen enthousiast Flex besteld maar lees nu reacties dat je met sommige abonnementen ineens 2 kaarten moet hebben (en op die tweede toch weer saldo moet hebben voor als je buiten de zone komt?)
In dat geval zou Flex waardeloos zijn door het gehannes met twee kaarten en de dubbele kosten als ze vernieuwd moeten worden.
Reputatie 2
Wanneer komt intercity direct altijd toeslagvrij beschikbaar voor NS flex? Is al bekend welke maand dit beschikbaar komt?
Badge +3
Het is niet mogelijk om op dezelfde OV-chipkaart waar NS Flex op staat nog een ander abonnement te hebben staan. Bij meerdere abonnementen zal het NS Flex-abonnement altijd voorrang krijgen. Als u voor busreizen een ander abonnement wil gebruiken, dan zult u daar dus inderdaad twee OV-chipkaarten voor nodig hebben als u NS Flex wil gebruiken voor uw reizen per trein.

In de toekomst moet het wel mogelijk worden om NS Flex te combineren met abonnementen voor bus, tram en metro, maar het is nog niet duidelijk wanneer en hoe deze abonnementen eruit zullen zien.
@Foolspeed Excuses voor de late reactie. Het klopt inderdaad dat bij NS Flex de eerste check in geldt, ook als je overstapt naar een andere vervoerder.
Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Bij meer dan 3 keer per week hetzelfde traject zijn er twee mogelijkheden:

  • Bij altijd buiten de spits (peak hours 6:30-9:00 en 16:00-18:30) → Dal Vrij (€ 106 per maand)
  • Bij meestal in de spits → Traject Vrij (voor Lelystad - Amsterdam is dat € 280,30 per maand)

NS Flex abonnementen zijn alleen voor trein.

De overstap naar NSFlex kan beter, mara bovenal: meldt dan ook even dat je automatisch opwaarderen apart aan moet gaan zetten voor andere OV-middelen. Ik kon altijd met het OV reizen zonder problemen en stond nu opeens zonder saldo in de bus (wat me een absurd duur kaartje van ruim 6 euro kostte voor twee haltes, omdat ik ter plekke een kaartje moest kopen).

Verder is het heel raar dat ik niet zie voor hoeveel geld ik gereisd heb als ik uitcheck, nog of ik op mijn abonnement reis wanneer ik incheck. Ik ben niet geïnteresseerd in “reizen op rekening”. Dat is een nietszeggende boodschap. De vraag is of mijn abonnement geldt als ik incheck. En wanneer ik een product heb afgenomen, wil ik kunnen zien wat het heeft gekost (niet alleen door in te loggen, maar gewoon op de uitcheckpaal).

Tot slot: tot nu toe kon ik een declaratieoverzicht laten maken op de Ov-Chipkaartsite met alle kosten voor een bepaalde reis. Nu moet ik er daar een maken en een via ns.nl wanneer ik trein en een ander ov-middel heb gebruikt. Dat is erg omslachtig (ik declareer regelmatig, maar de reizen zijn niet structureel, en ik heb dus geen ns zakelijk account oid). Bovendien kan ik als ik het goed zie pas aan het einde van de maand declareren, terwijl ik declaraties graag ook soms direct indien (ook om ze niet te vergeten).

 

Ik zie dus vooral allerlei nadelen aan mijn gedwongen overstap naar NS flex. Als bovenstaande anders kan op een manier die ik niet heb gezien, dan hoor ik het graag.

Badge +3
Ik zie in de openingspost wat vreemde dingetjes:

De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen.


Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Het moment van inchecken is namelijk leidend.

Wat die laatste twee dingen met elkaar te maken hebben is mij onduidelijk. En het woordje eventuele tweede maand is volgens mij ook niet helemaal van toepassing, omdat je een abonnement pas per ingang van de tweede maand kunt wijzigen. Je betaalt dus altijd die maand, ook al krijg je die later wel weer (deels) vergoed.

En als laatste vraag, werkt het in de trein upgraden (binnen 15 minuten na het inchecken) naar 1e klas al, via de app? En kan dat ook na een overstap (na een zelf gedane of geforceerde uit- en incheck)?

En een puntje nog (via Twitter).. Wanneer komt de Engelse versie op de site?
@YKC Dat is helaas nog niet duidelijk. Zodra we meer weten zullen we dit communiceren.
Hi, I don't quite understand the NS Flex offer since the information is not offered in English. Is it possible to take NS Flex with Dal Vrij and then cancel Dal Vrij after a month? And when would the money for the subscription be deducted from my account?
Reputatie 7
Badge +4
Wat is de verklaring dat dit type overgang in de spits wel kan voor Flex, en niet voor de klassieke abonnementen? Het voelt niet rechtvaardig.

@Robert B ik zie hem! Scherp. Ik ga 't gelijk doorgeven! Volgens mij kun je alleen een datum in de toekomst kiezen wanneer je een nieuwe bestelling plaatst, volgens mij is dat met overstappen niet zo. Ik gooi de vraag er gelijk even bij! ;)

tav het laatste punt: ik zie dat je wel de kosten van een reis eerder in een overzicht kunt downloaden; die kritiek vervalt dus (die van het ontbreken van samengevoegde kosten van verschillende vervoermiddelen in een overzicht niet!)

Badge +3
Hi, I don't quite understand the NS Flex offer since the information is not offered in English. Is it possible to take NS Flex with Dal Vrij and then cancel Dal Vrij after a month? And when would the money for the subscription be deducted from my account?
When switching to NS Flex any current subscription will be cancelled.

If you want a month (or longer, e.g. 6 weeks) of Dal Vrij for € 103,- that is entirely possible! A new ov-chipcard is free (starting date is 7 days after the date of purchase/ordering then) and on an existing personal card, the Flex subscription will be active immediately (after confirmation at a pick-up point e.g. supermarket or station).

The costs for the first month is to be paid in advance via iDeal.

Any extra costs (for subsequent months) will be debited monthly. You will get an e-mail a few days in advance, and a (digital) invoice in the Mijn NS dashboard.
Dat durf ik niet precies aan te geven Thom. Dit zijn de voorwaarden van het 'Reizen op rekening'. Normaal gesproken kunnen wij de reizen bij andere vervoerders ook niet inzien en met Flex natuurlijk wel. Wellicht dat dat een factor is. Als je wilt dat ik hier verder in duik dan hoor ik het graag.
Badge +3

Niet zeker of het in dit topic om een overstap ging, maar het was wel iemand die eerder Flex had.

Reputatie 7
Badge +4
Ach, je kent me en ik wil altijd graag weten hoe het zit. Her verhaal over inzage in gegevens met Flex is wel plausibel maar geeft ook aan dat inzage mogelijk is, al zal er een andere constructie moeten worden toegepast.

Het is wellicht wel uit te leggen, maar als het met de ene groep kan, voelt het rechtvaardiger als dat met de aanvankelijke en vaak langduriger klanten ook mogelijk is. Zoals het nu gaat, is het onbevredigend.

Dus graag.

De overstap naar NSFlex kan beter, mara bovenal: meldt dan ook even dat je automatisch opwaarderen apart aan moet gaan zetten voor andere OV-middelen. Ik kon altijd met het OV reizen zonder problemen en stond nu opeens zonder saldo in de bus (wat me een absurd duur kaartje van ruim 6 euro kostte voor twee haltes, omdat ik ter plekke een kaartje moest kopen).

Verder is het heel raar dat ik niet zie voor hoeveel geld ik gereisd heb als ik uitcheck, nog of ik op mijn abonnement reis wanneer ik incheck. Ik ben niet geïnteresseerd in “reizen op rekening”. Dat is een nietszeggende boodschap. De vraag is of mijn abonnement geldt als ik incheck. En wanneer ik een product heb afgenomen, wil ik kunnen zien wat het heeft gekost (niet alleen door in te loggen, maar gewoon op de uitcheckpaal).

Goedemorgen Roald1985 en welkom bij de NS Community!

Je punt over automatisch saldo opladen snap ik en ik zal dit doorzetten als suggestie.

Betreft het ‘reizen op rekening’, dat is het overkoepelende reisproduct waar alle NS Flex abonnementen mee werken. De prijs van je reis wordt niet meer bepaald tijdens de uitcheck, maar achteraf via het NS Flex systeem. Dat is ook waarom je de ritprijs niet direct kan inzien bij de uitcheck, deze zal later inzichtelijk worden via je Mijn NS account. In je Mijn NS account kun je dan ook zien wat jij momenteel als actieve kortingsproduct hebt wat geldt voor je reizen.
Doordat alle NS Flex abonnementen met hetzelfde reisproduct op de kaart werken heb je als voordeel ook dat een wijziging binnen NS Flex niet meer bevestigd hoeft te worden bij een kaartautomaat. Voorheen was dat wel nodig.

Reageer