Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156732 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Hi

Ik heb al voor mijn NSKaart een NS Flex aangevraagd maar ik kan niet dat voor mijn vriendin aanvragen. Wij hebben twee NSkaartjes en alleen maar een account en dit account is onder mijn naam, daarom als ik voor mijn vriendin NS Flix aanvraag, krijg ik altijd een fout dat ik reeds een actief contract heb. Hoe kunnen we dit probleem oplossen?
Reputatie 7
Badge +4

Elk abonnement heeft eigen voorwaarden. U kiest een abonnement dat het beste bij u past. Met Flex zijn wel individuele mogelijkheden los verkrijgbaar, maar u kunt geen onderdelen van de basisvoorwaarden wegstrepen. 

Er is geen abonnement dat aan uw wensen voldoet. De prijs van Dalvrij kunt u er niet van aftrekken. Overigens is AltijdVrij geen slechte deal met uw reisgedrag. Onbeperkt in de spits is al  heel snel kostenbesparend. Voor 240 (346-106) euro in de maand onbeperkt in de spits reizen willen wel meer mensen denk ik.

 

De meeste AltijdVrij-gebruikers zullen haast wel forenzen zijn  op een lang traject die in het weekend ook niet al te veel reizen. Voor hen is het een leuk extraatje maar mogelijk vinden ze ook vaak dat ze al genoeg in de trein zitten. Dit is echter een inschatting. Ik zeg dit als oud OV-jaarkaartgebruiker.

Voor annuleren en beëindigen kun je contact zoeken met onze Klantenservice, steffens32. Dit gaat het snelst via Chat.

Elk abonnement heeft eigen voorwaarden. U kiest een abonnement dat het beste bij u past. Met Flex zijn wel individuele mogelijkheden los verkrijgbaar. maar u kunt geen onderdelen van de basisvoorwaarden wegstrepen. 

Er is geen abonnement dat aan uw wensen voldoet. De prijs van Dalvrij kunt u er niet van aftrekken. Overigens is AltijdVrij geen slechte deal met uw reisgedrag. Onbeperkt in de spits is al  heel snel kostenbesparend. Voor 240 (346-106) euro in de maand onbeperkt in de spits reizen willen wel meer mensen denk ik. De meeste AltijdVrij-gebruikers zullen haast wel forenzen zijn  op een lang trajectdie in het weekend ook niet al te veel reizen. Voor hen is het een leuk extraatje maar mogelijk vinden ze ook vaak dat ze al genoeg in de trein zitten.Dit is echter een inschatting. Ik zeg dit als oud OV-jaarkaartgebruiker.

Bedankt voor je berichtje Thom. Ik snap alleen niet waarom het wel mogelijk is om dal vrij te nemen zonder iets extra’s erbij maar met altijd vrij moet ik perse dal vrij nemen. Het zijn “flex” abonnementen maar zo flexibel vindt ik dit niet. Kortom, ik will alleen ”Onbeperkt reizen in de spits” en niet daarbuiten.

volgensmij is mijn reactie ondergesneeuwd aangezien er wel op de andere mensen een reactie komt dus bij deze nogmaals.

Hallo NS,

Een ding is mij nog een beetje onduidelijk. althans ik krijg de info niet goed gevonden

Wat is nu het grote verschil tussen NS business & Flex
Ik kan beide aanvragen

1: zijn bij de ns business ook trajecten maandelijks wijzigbaar zoals het bij flex is.
2: kun je bij flex ook zakelijk afschrijven?
3: wat is voor de rest het verschil waar ik op moet letten.

bedankt.
Het NSKaart van mijn vriendin en mijn NSKaart zijn gekoppeld aan het zelfde account, en wij kunnen zowel haar email als mijn email gebruiken om in te loggen.
Ik ga ervan uit dat dit probleem zeker nog onder de aandacht ligt bij ons, maar uiteindelijk lijkt me dit wel iets wat door de betreffende vervoerder in hun apparatuur moet worden opgelost. Ik zal het in ieder geval voor de zekerheid nogmaals doorsturen.

Wat betreft restitutie snap ik even niet zo goed wat wij zouden moeten restitueren. Als iemand een kortingsproduct heeft voor dat busvervoer dan is het juist de bedoeling dat er op saldo gereisd wordt. Als er geen kortingsproduct is en het reizen op saldo dus een fout, dan zou er geen verschil in prijs moeten zijn, gezien het via Flex ook vol tarief wordt gefactureerd.
Ik heb een dalurenkaart, deze kost €50 per jaar. Daarnaast een keuze dagen abonnement (60+, vrij reizen)
Neem je nu een NS flex daluren dan ben je €60 per jaar (12 x €5 per maand) kwijt. Dus duurder. En ik begrijp dat dan de keuzedagen op dit moment niet mogelijk zijn. Klopt dat?
Daarnaast de vraag of je met een NS flex daluren ook 3 medereizigers kan meenemen met dezelfde korting? Of vervalt de meereiskorting
Badge +3
Dan hebben jullie een klassiek abonnement, en daarbij kan je vriendin inderdaad kaarthouder zijn, terwijl jijzelf de contracthouder bent.

Dat gaat dus waarschijnlijk om een (goedkoper voor familieleden of partners) bijabonnement.

Bij Flex is dat (nog) niet mogelijk wegens de betalingsverplichtingen (reizen op krediet/rekening) maar er wordt gewerkt aan gezinsabonnementen.

Oh, en voor Flex moet een persooon sowieso 18+ zijn, want minderjarigen mogen geen abonnementen op rekening afsluiten volgens de wet.

Goedemorgen, vorige week heb ik mijn Dalvrij-abonnement omgezet naar NS Flex Dal Voordeel, maar ik moet het nog activeren bij een kaartautomaat. Nu is er wel weer geld afgeschreven voor het Dalvrij-abonnement. Krijg ik dat na het activeren van NS Flex weer terug?

Reputatie 7
Badge +4

Dat begrijp ik, maar u neemt niet Dalvrij ‘erbij’ omdat dat toevallig geldt voor de uren dat u niet reist. Het hele prijsgebouw van NS zou door uw gedachte ook scheefgetrokken worden. Dat u graag minder wilt betalen begrijpen we allemaal wel, maar niet op grond van het aftrekken van een ander abonnement. Voor echte veelreizigers, zeker op een lang traject in de spits, is AltijdVrij zelfs riant. 

 

NS haalt de inkomsten vooral bij de forenzen in de spits, en verder proberen de spoorwegen met allerlei abonnementen het reizen buiten de spits aantrekkelijk te maken. Die abonnementen zijn gunstig in prijs, maar leveren wel flinke vaste bedragen op en zorgen in de daluren toch voor een redelijk gevulde trein met mensen die anders wellicht niet zouden reizen tegen de hoge brutotarieven.

 

Dalvrij heeft dus een ander doel. Dit is typisch een abonnement voor mensen die buiten de spits willen en kunnen inchecken, maar  toch regelmatig reizen. Iemand die Dalvrij koopt en niet in het weekend reist, kan de kosten voor Weekendvrij ook niet aftrekken van de kosten die Dalvrij geeft. Ze worden verder niet op persoonlijke wensen afgestemd. In sommige gevallen kunt u opties bijkopen, maar u kunt geen opties weglaten.

 

U zult de voorwaarden die bij het gekochte abonnement horen, gewoon moeten accepteren met alle voor- en nadelen, vrees ik. Er zijn veel mogelijkheden voor het best passende abonnement. Uw gewenste aanpassingen zijn er niet en komen er ook niet, vrees ik.

Ik heb je reactie inderdaad gemist, TONKO. Bedankt voor de herinnering!

1. Binnen NS Flex bestaan er nog geen traject abonnementen. De wijziging die je noemt snap ik dan ook niet helemaal. Bedoel je dat je via Zakelijk de optie wilt hebben om je abonnement maandelijks te wijzigen?
2. Voor reizen met NS Flex geld het gewoonlijke BTW tarief. Kun je jouw vraag iets toelichten?
3. Er zijn tussen een Business abonnement en een NS Flex abonnement meerdere verschillen. Lees de voorwaarden door, dan kom je een heel stuk verder. Mocht je concrete vragen hebben mag je een nieuw topic openen.
Heeft je vriendin momenteel een abonnement waarvan de kosten van jouw rekening worden afgeschreven, Ous? In dat geval kent ons systeem een verschil tussen contracthouder (rekeninghouder) en de kaarthouder (je vriendin). Dit verschil kent NS Flex niet. De aanvrager van NS Flex is tevens ook de kaarthouder. Omdat je vriendin niet de contracthouder is van het huidige abonnement kan er niet worden overgestapt op NS Flex. Hiervoor dient de contracthouder eerst via onze Klantenservice het huidige abonnement te beëindigen.
Badge +3

Vind deze zin wel grappig, op https://www.ns.nl/abonnementen/ns-flex/wat-is-ns-flex.html

Naast je reizen met trein, bus, tram en metro hoef je ook geen saldo meer te laden voor de huur van een OV-fiets of het plaatsen van je fiets in een van onze stallingen

Dûh! :rofl: saldo laden voor OV-fiets of stallen?

Ik heb ook NS Flex { € 0,- Abonnement]. dat is praktisch wanneer je ‘minder dan regelmatig’ gebruik  maakt van OV.

Bij de GVB Amsterdam ontbreekt deze ‘Flex’ variant

Dus ik blijf bij de NS.

Ik probeer voor mijn dochter een flex aan te vragen maar dit lukt steeds niet. Er staat namelijk nergens geen leeftijd categorie . Volgens de klantenservice is de leeftijd 18 jaar. ik kan het nergens terugvinden. Kan ik dit ook afsluiten voor haar ?
Mijn vrouw heeft zojuist een flex aangevraagd voor 0 euro per maand. Gewoon omdat ze het handig vindt om af en toe te reizen met bus en trein zonder apart saldo te hoeven laden.

Nu vroeg ik me het volgende af:

Ik heb een traject vrij. Als ik buiten mijn traject reis met de trein, wordt dat bedrag aan het eind van de maand van mijn rekening afgeschreven. Handig. Voor dit soort reizen hoef ik dus geen saldo te laden.

Voor de bus moet ik echter nog steeds bij de supermarkt of elders saldo laden.

Kan dit ook anders? Kan ik ook busreizen maken die dan aan het eind van de maand gedeclareerd worden met traject vrij?

zo niet.. Waarom is dit bij Flex wel mogelijk en bij Traject vrij niet?

Alvast bedankt
Reputatie 3

In een brief gedateerd 30 oktober 2019 aan de consumentenorganisaties staat dat het juridisch niet mogelijk is om de genoemde abonnementen automatisch te migreren omdat een klant akkoord moet geven voor de overstap.

Hoe dit een jaar later opeens zonder toestemming kan blijft mij een raadsel. En hoewel ik het meerdere keren heb gevraagd blijft de NS in gebreke bij het geven van een duidelijk antwoord. Een duidelijk antwoord wordt ten zeerste op prijs gesteld.

Hallo wsmits13 en welkom bij de NS Community .

Het Dal Voordeel via NS Flex is, zoals alle andere abonnementen, duurder dan het reguliere abonnement. Dit in verband met de extra flexibiliteit die dit nieuwe abonnement je biedt. De Keuzedagen zijn helaas nog niet mogelijk bij dit abonnement. We kijken naar de toekomst en proberen de mogelijkheden uit te breiden. Op welke termijn dit zal zijn kan ik niet voorzien. De Samenreiskorting blijft wel beperkt mogelijk. Jij kunt nog steeds reizigers meenemen op Samenreiskorting. Zelf kun je niet gebruik maken van de Samenreiskorting, als je met NS Flex reist.
Kan dit ook anders? Kan ik ook busreizen maken die dan aan het eind van de maand gedeclareerd worden met traject vrij?

zo niet.. Waarom is dit bij Flex wel mogelijk en bij Traject vrij niet?

Het Traject Vrij abonnement is helaas nog niet geschikt als NS Flex variant. Ik durf je nog niet te vertellen wanneer wel!

Bij het Traject Vrij abonnement betaal je de busreizen achteraf omdat NS anders een krediet over bus, tram en metroreizen verstrekt waar NS dit al doet over jouw reizen buiten het traject.
Omdat bij de aanschaf geen kredietcheck gedaan zal worden, heeft NS besloten de BTM reizen niet achteraf te factureren vanwege het te grote financiële risico.

Allemaal leuk en aardig die aanbiedingen maar ik zal nergens meer kunnen komen omdat ik mij niet laat vaccineren,dus geen OR.Ik ben 74 en heb ik besloten om mijn laatste jaren maar thuis te slijten.Groet.Jan.Delft

Hallo Johanr en welkom bij de NS community.

Binnen NS Flex kennen we nog geen splitsing tussen Contracthouder en Kaarthouder. Het is hierdoor noodzakelijk dat iemand die met NS Flex gaat reizen zelf minimaal 18 jaar is. Mensen jonger dan 18 jaar mogen volgens de wet geen abonnement afsluiten. Hierdoor is NS Flex voor reizigers jonger dan 18 jaar nog geen optie.
Oke. Dankjewel voor je heldere antwoord. Hopelijk gaat dit in de toekomst veranderen, want het 'Nederlandse ov-systeem' is in tegenstelling tot andere Europese landen, zoals bijvoorbeeld Duitsland wel vrij complex en duur.
Met andere woorden: behoud nu je "oude" daluren abonnement met keuzedagen en wacht nog af wat er in de toekomst komt.
NS flex zonder abonnement is dan ook geen optie? Kan ik wel achteraf betalen maar dan heb ik geen dalurenkaart meer.
NS flex leek mij ideaal omdta ik dan achteraf moet betalen.
hallo !

ik heb iets fout gedaan met het online betalen.
er werd om mijn mail gevraagd alleen heb ik niet goed op gelet en heb ik verkeerde mail, naja verkeerd ik heb het niet goed geschreven. dus nu is het kaartje naar een niet bestaande mail gestuurd, wat ik moet doen 😣

Reageer