NS Flex is officieel van start!
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
Ik heb al voor mijn NSKaart een NS Flex aangevraagd maar ik kan niet dat voor mijn vriendin aanvragen. Wij hebben twee NSkaartjes en alleen maar een account en dit account is onder mijn naam, daarom als ik voor mijn vriendin NS Flix aanvraag, krijg ik altijd een fout dat ik reeds een actief contract heb. Hoe kunnen we dit probleem oplossen?
Elk abonnement heeft eigen voorwaarden. U kiest een abonnement dat het beste bij u past. Met Flex zijn wel individuele mogelijkheden los verkrijgbaar, maar u kunt geen onderdelen van de basisvoorwaarden wegstrepen.
Er is geen abonnement dat aan uw wensen voldoet. De prijs van Dalvrij kunt u er niet van aftrekken. Overigens is AltijdVrij geen slechte deal met uw reisgedrag. Onbeperkt in de spits is al heel snel kostenbesparend. Voor 240 (346-106) euro in de maand onbeperkt in de spits reizen willen wel meer mensen denk ik.
De meeste AltijdVrij-gebruikers zullen haast wel forenzen zijn op een lang traject die in het weekend ook niet al te veel reizen. Voor hen is het een leuk extraatje maar mogelijk vinden ze ook vaak dat ze al genoeg in de trein zitten. Dit is echter een inschatting. Ik zeg dit als oud OV-jaarkaartgebruiker.
Elk abonnement heeft eigen voorwaarden. U kiest een abonnement dat het beste bij u past. Met Flex zijn wel individuele mogelijkheden los verkrijgbaar. maar u kunt geen onderdelen van de basisvoorwaarden wegstrepen.
Er is geen abonnement dat aan uw wensen voldoet. De prijs van Dalvrij kunt u er niet van aftrekken. Overigens is AltijdVrij geen slechte deal met uw reisgedrag. Onbeperkt in de spits is al heel snel kostenbesparend. Voor 240 (346-106) euro in de maand onbeperkt in de spits reizen willen wel meer mensen denk ik. De meeste AltijdVrij-gebruikers zullen haast wel forenzen zijn op een lang trajectdie in het weekend ook niet al te veel reizen. Voor hen is het een leuk extraatje maar mogelijk vinden ze ook vaak dat ze al genoeg in de trein zitten.Dit is echter een inschatting. Ik zeg dit als oud OV-jaarkaartgebruiker.
Bedankt voor je berichtje Thom. Ik snap alleen niet waarom het wel mogelijk is om dal vrij te nemen zonder iets extra’s erbij maar met altijd vrij moet ik perse dal vrij nemen. Het zijn “flex” abonnementen maar zo flexibel vindt ik dit niet. Kortom, ik will alleen ”Onbeperkt reizen in de spits” en niet daarbuiten.
Hallo NS,
Een ding is mij nog een beetje onduidelijk. althans ik krijg de info niet goed gevonden
Wat is nu het grote verschil tussen NS business & Flex
Ik kan beide aanvragen
1: zijn bij de ns business ook trajecten maandelijks wijzigbaar zoals het bij flex is.
2: kun je bij flex ook zakelijk afschrijven?
3: wat is voor de rest het verschil waar ik op moet letten.
bedankt.
Wat betreft restitutie snap ik even niet zo goed wat wij zouden moeten restitueren. Als iemand een kortingsproduct heeft voor dat busvervoer dan is het juist de bedoeling dat er op saldo gereisd wordt. Als er geen kortingsproduct is en het reizen op saldo dus een fout, dan zou er geen verschil in prijs moeten zijn, gezien het via Flex ook vol tarief wordt gefactureerd.
Neem je nu een NS flex daluren dan ben je €60 per jaar (12 x €5 per maand) kwijt. Dus duurder. En ik begrijp dat dan de keuzedagen op dit moment niet mogelijk zijn. Klopt dat?
Daarnaast de vraag of je met een NS flex daluren ook 3 medereizigers kan meenemen met dezelfde korting? Of vervalt de meereiskorting
Dat gaat dus waarschijnlijk om een (goedkoper voor familieleden of partners) bijabonnement.
Bij Flex is dat (nog) niet mogelijk wegens de betalingsverplichtingen (reizen op krediet/rekening) maar er wordt gewerkt aan gezinsabonnementen.
Oh, en voor Flex moet een persooon sowieso 18+ zijn, want minderjarigen mogen geen abonnementen op rekening afsluiten volgens de wet.
Goedemorgen, vorige week heb ik mijn Dalvrij-abonnement omgezet naar NS Flex Dal Voordeel, maar ik moet het nog activeren bij een kaartautomaat. Nu is er wel weer geld afgeschreven voor het Dalvrij-abonnement. Krijg ik dat na het activeren van NS Flex weer terug?
Dat begrijp ik, maar u neemt niet Dalvrij ‘erbij’ omdat dat toevallig geldt voor de uren dat u niet reist. Het hele prijsgebouw van NS zou door uw gedachte ook scheefgetrokken worden. Dat u graag minder wilt betalen begrijpen we allemaal wel, maar niet op grond van het aftrekken van een ander abonnement. Voor echte veelreizigers, zeker op een lang traject in de spits, is AltijdVrij zelfs riant.
NS haalt de inkomsten vooral bij de forenzen in de spits, en verder proberen de spoorwegen met allerlei abonnementen het reizen buiten de spits aantrekkelijk te maken. Die abonnementen zijn gunstig in prijs, maar leveren wel flinke vaste bedragen op en zorgen in de daluren toch voor een redelijk gevulde trein met mensen die anders wellicht niet zouden reizen tegen de hoge brutotarieven.
Dalvrij heeft dus een ander doel. Dit is typisch een abonnement voor mensen die buiten de spits willen en kunnen inchecken, maar toch regelmatig reizen. Iemand die Dalvrij koopt en niet in het weekend reist, kan de kosten voor Weekendvrij ook niet aftrekken van de kosten die Dalvrij geeft. Ze worden verder niet op persoonlijke wensen afgestemd. In sommige gevallen kunt u opties bijkopen, maar u kunt geen opties weglaten.
U zult de voorwaarden die bij het gekochte abonnement horen, gewoon moeten accepteren met alle voor- en nadelen, vrees ik. Er zijn veel mogelijkheden voor het best passende abonnement. Uw gewenste aanpassingen zijn er niet en komen er ook niet, vrees ik.
1. Binnen NS Flex bestaan er nog geen traject abonnementen. De wijziging die je noemt snap ik dan ook niet helemaal. Bedoel je dat je via Zakelijk de optie wilt hebben om je abonnement maandelijks te wijzigen?
2. Voor reizen met NS Flex geld het gewoonlijke BTW tarief. Kun je jouw vraag iets toelichten?
3. Er zijn tussen een Business abonnement en een NS Flex abonnement meerdere verschillen. Lees de voorwaarden door, dan kom je een heel stuk verder. Mocht je concrete vragen hebben mag je een nieuw topic openen.
Vind deze zin wel grappig, op https://www.ns.nl/abonnementen/ns-flex/wat-is-ns-flex.html
Naast je reizen met trein, bus, tram en metro hoef je ook geen saldo meer te laden voor de huur van een OV-fiets of het plaatsen van je fiets in een van onze stallingen.
Dûh! saldo laden voor OV-fiets of stallen?
Ik heb ook NS Flex { € 0,- Abonnement]. dat is praktisch wanneer je ‘minder dan regelmatig’ gebruik maakt van OV.
Bij de GVB Amsterdam ontbreekt deze ‘Flex’ variant
Dus ik blijf bij de NS.
Nu vroeg ik me het volgende af:
Ik heb een traject vrij. Als ik buiten mijn traject reis met de trein, wordt dat bedrag aan het eind van de maand van mijn rekening afgeschreven. Handig. Voor dit soort reizen hoef ik dus geen saldo te laden.
Voor de bus moet ik echter nog steeds bij de supermarkt of elders saldo laden.
Kan dit ook anders? Kan ik ook busreizen maken die dan aan het eind van de maand gedeclareerd worden met traject vrij?
zo niet.. Waarom is dit bij Flex wel mogelijk en bij Traject vrij niet?
Alvast bedankt
In een brief gedateerd 30 oktober 2019 aan de consumentenorganisaties staat dat het juridisch niet mogelijk is om de genoemde abonnementen automatisch te migreren omdat een klant akkoord moet geven voor de overstap.
Hoe dit een jaar later opeens zonder toestemming kan blijft mij een raadsel. En hoewel ik het meerdere keren heb gevraagd blijft de NS in gebreke bij het geven van een duidelijk antwoord. Een duidelijk antwoord wordt ten zeerste op prijs gesteld.
Het Dal Voordeel via NS Flex is, zoals alle andere abonnementen, duurder dan het reguliere abonnement. Dit in verband met de extra flexibiliteit die dit nieuwe abonnement je biedt. De Keuzedagen zijn helaas nog niet mogelijk bij dit abonnement. We kijken naar de toekomst en proberen de mogelijkheden uit te breiden. Op welke termijn dit zal zijn kan ik niet voorzien. De Samenreiskorting blijft wel beperkt mogelijk. Jij kunt nog steeds reizigers meenemen op Samenreiskorting. Zelf kun je niet gebruik maken van de Samenreiskorting, als je met NS Flex reist.
zo niet.. Waarom is dit bij Flex wel mogelijk en bij Traject vrij niet?
Het Traject Vrij abonnement is helaas nog niet geschikt als NS Flex variant. Ik durf je nog niet te vertellen wanneer wel!
Bij het Traject Vrij abonnement betaal je de busreizen achteraf omdat NS anders een krediet over bus, tram en metroreizen verstrekt waar NS dit al doet over jouw reizen buiten het traject.
Omdat bij de aanschaf geen kredietcheck gedaan zal worden, heeft NS besloten de BTM reizen niet achteraf te factureren vanwege het te grote financiële risico.
Allemaal leuk en aardig die aanbiedingen maar ik zal nergens meer kunnen komen omdat ik mij niet laat vaccineren,dus geen OR.Ik ben 74 en heb ik besloten om mijn laatste jaren maar thuis te slijten.Groet.Jan.Delft
Binnen NS Flex kennen we nog geen splitsing tussen Contracthouder en Kaarthouder. Het is hierdoor noodzakelijk dat iemand die met NS Flex gaat reizen zelf minimaal 18 jaar is. Mensen jonger dan 18 jaar mogen volgens de wet geen abonnement afsluiten. Hierdoor is NS Flex voor reizigers jonger dan 18 jaar nog geen optie.
NS flex zonder abonnement is dan ook geen optie? Kan ik wel achteraf betalen maar dan heb ik geen dalurenkaart meer.
NS flex leek mij ideaal omdta ik dan achteraf moet betalen.
ik heb iets fout gedaan met het online betalen.
er werd om mijn mail gevraagd alleen heb ik niet goed op gelet en heb ik verkeerde mail, naja verkeerd ik heb het niet goed geschreven. dus nu is het kaartje naar een niet bestaande mail gestuurd, wat ik moet doen 😣
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.