@Nooduitgang: het leuke van NS Flex (en van de Business Card) is nu juist dat dit soort discussies met de conducteur daarmee verleden zijn. De conducteur registreert gewoon wat hij ziet en zijn gegevens worden later in de backend vergeleken met de opgaaf van de klant. Als blijkt dat de klant eerste klas heeft gereisd maar niet binnen 15 minuten na inchecken een klassewissel heeft doorgevoerd, dan betaalt hij alsnog de ritprijs eerste klas plus een correctietarief/boete. Nooit meer smoesjes in de trein! Heerlijk!
Een beetje strenger optreden (niet alleen maar wegsturen, zoals vaak gebeurt, maar wat extra in rekening brengen) tegen mensen die 2e klas betalen en 1e klas reizen kan inderdaad geen kwaad. bijdragevandennis
Ik ben benieuwd met welk aanbod NS gaat komen om mij te "verleiden" om van mijn huidige Voordeelurenabonnement over te stappen naar iets anders. Wanneer het inhoudt dat ik dan geen korting meer krijg in de middagspits dan is dat een kansloze exercitie. Ik vermoed dat hetzelfde geldt voor het merendeel van de 900.000 mensen die nog een VDU oude stijl hebben.
https://www.treinreiziger.nl/ns-verwacht-nieuwe-klanten-ns-flex/
Onder andere de nieuwe tarieven bij NS Flex worden in bovenstaande link genoemd.
Wordt het mogelijk om over te stappen naar een NS Flex maandabonnement als je op dat moment nog in het eerste jaar van een NS jaarabonnement zit (in mijn geval dal vrij), of moet je dan wachten totdat dat eerste jaar erop zit?
Welkom op het NS Serviceforum F1RPM. Het opzeggen van een NS abonnement moet altijd via de klantenservice en we zullen per geval bekijken wat kan en wat de beste oplossing is. Het is niet zo dat je per definitie je abonnement niet kan opzeggen. Als NS Flex in jouw situatie een stap vooruit is zullen we zeker meedenken.
Hieruit maak ik op dat NS Flex ook beschikbaar komt voor trouwe NS-klanten met een "oud" Voordeelurenabonnement.
Dan heb ik slecht nieuws voor je, vrees ik. In
de adviesaanvraag aan het LOCOV schreef NS dat het Voordeelurenabonnement niet beschikbaar komt in combinatie met NS Flex. In
zijn advies verzocht het LOCOV NS de grote groep houders van een Voordeelurenabonnement niet uit te sluiten, maar in
zijn besluit gaf NS aan conform adviesaanvraag te besluiten omdat NS deze abonnementhouders juist wil verleiden over te stappen naar een ander abonnement.
Dan moet NS niet schrijven dat NS Flex wordt opengesteld voor alle reizigers.
Is er een maximum aan het aantal keer dat je kunt wisselen? Ik reis veel op actiekaartjes maar als die er niet zijn is Dal Voordeel wel handig.
Dus zou ik dan een maandje Dal Voordeel kunnen nemen voor € 5,- (haal ik er met één reis al uit) en dat een aantal keer per jaar kunnen doen als me dat toevallig zo uitkomt (bijv. vakantieperiodes), of is er een cool-off periode zoals nu, waarbij je hetzelfde abonnement pas na 2 maanden weer opnieuw kunt aanschaffen?
Goede vraag Robert!
Na een bestelling of wijziging kan je de komende 30 dagen niet meer wijzigen. Na een beëindiging zou je een paar dagen later alweer een nieuw abonnement kunnen kiezen.
Goede vraag Robert!
Na een bestelling of wijziging kan je de komende 30 dagen niet meer wijzigen. Na een beëindiging zou je een paar dagen later alweer een nieuw abonnement kunnen kiezen.
Dank @Chiel NS dat is erg handig. Het wordt steeds aantrekkelijker voor die € 1,- extra per maand!
Hoppa het is zover.. :D
https://nieuws.ns.nl/niet-verder-vertellen-je-kan-nu-reizen-zonder-saldo-te-laden
Meteen bestellen (ook zonder NS abonnement, dan kost Basis eenmalig € 10,- en voor Flex i.c.m. Weekend Voordeel ook) www.ns.nl/nsflex/webshop
Uitgesloten zijn (uiteraard) Voordeeluren en Traject Vrij, en ik lees dat bestaande abonnementshouders als ze die link volgen ineens twee abonnementen hebben?
Ik wacht nog steeds op de aanbieding waarmee NS mij gaat verleiden om mijn ouderwetse Voordeelurenabonnement in te ruilen voor een andere abonnementsvorm.
Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel van NS Flex is ten opzichte van automatisch opladen? Afgezien van (bijvoorbeeld) €20 die als dood geld op de OV-chipkaart staat?
Dat tientje wordt weer verrekend als je een abonnement neemt. De prijzen zijn wel aangepast, ongeveer een euro meer.
Ik ben inmiddels overgestapt op NS Flex Dal Vrij. Dat ging niet geheel zoals ik het had gewild. Tijdens de overstap kon ik als extra optie voor 27 euro extra "standaard 1e klas reizen". Ik wil graag in de daluren eerste klas reizen en daarbuiten tweede klas. Omdat ik weet dat ik bij een regulier Dal Vrij-abonnement op elk tijdstip eerste klas reis als ik een abonnement voor de eerste klas neem, ook in de spits, koos ik er niet voor om deze optie toe te voegen. Ik dacht dat ik later in Mijn NS wel de optie om alleen in de daluren eerste klas te reizen, zou kunnen aanzetten.
In Mijn NS zie ik nu het volgende:
Duidelijk; ik moest dus kennelijk wel kiezen voor de optie eerste klas voor 27 euro extra en dat betekent dan niet dat ik in de spitsuren ook eerste klas reis. Als ik die optie nu echter wil toevoegen, dan kan dat niet; ik kan mijn NS Flex-abonnement namelijk pas weer wijzigen vanaf 06-07-2018, staat er.
Prima verder, ik kan best een maand wachten, maar ik zou willen voorstellen om de tekst zo te herformuleren dat duidelijk is dat het bij de optie alleen gaat om eerste klas reizen in de afgekochte periode.
Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel van NS Flex is ten opzichte van automatisch opladen? Afgezien van (bijvoorbeeld) €20 die als dood geld op de OV-chipkaart staat?
Voor incidentele reizigers die korte reizen maken, scheelt het inderdaad het op de kaart moeten hebben staan van het instaptarief. Mijn voordeel zit vooral in het kunnen hebben van een NS Flex Dal Vrij-abonnement waarmee ik standaard eerste klas reis als ik incheck in de daluren en tweede klas als ik incheck in de spitsuren.
De prijzen zijn wel aangepast, ongeveer een euro meer.
Wat prijzen betreft verschilt het nogal voor welk abonnement je ernaar kijkt. Een maandabonnement Altijd Vrij is nu effectief 76 euro goedkoper geworden.
@Tochjo
Een interessante toelichting. Vooral jouw voorbeeld met eerste klas reizen is een interessante mogelijkheid die op geen enkele andere manier geboden wordt.
De meeste van mijn reizen zijn op het moment in de middagspits. Ik zou wel gek zijn om mijn Voordeelurenabonnement op te geven waarmee ik die reizen met 40% korting kan maken.
Streekvervoer abonnementen worden niet opgenomen (vooralsnog) in de NS Flex abonnementen. Oplossing is om streekvervoer abonnementen op een andere OV-chipkaart te hebben dan het NS Flex abonnement.
NS Flex is niet op één kaart te combineren met een kortingsproduct voor bus, tram en metro. Reizen met twee kaarten dus, of nog niet overstappen op NS Flex.
NS Flex is niet op één kaart te combineren met een kortingsproduct voor bus, tram en metro. Reizen met twee kaarten dus, of nog niet overstappen op NS Flex.
Fijn, en voorspelbaar dus voor de bus, zoals ik al dacht.
Maar zet dat er dan niet zo neer op de site.. Nooit meer saldo nodig!
Of zet er gewoon bij "Als u met bus/tram/metro reist (GVB/RET/HTM etc) met uw huidige ov-chipkaart en een abonnement heeft, dan kunt/moet u een nieuwe ov-chipkaart erbij kopen".
Voor Basis of Weekend Vrij of een streekvervoerders-abonnement is dit helaas niet gratis...
Vanwege mijn overstap van Dal Vrij naar NS Flex krijg ik de abonnementskosten voor de resterende (al betaalde) maanden van het abonnementsjaar terug:
In Mijn NS gaat er echter iets mis met een kommaatje:
(Gelukkig is het juiste bedrag inmiddels terugbetaald
)
Bij het inchecken van mijn NS Flex Dal Vrij mis ik het tarief waarop ik reis heel erg. In plaats van ‘Reizen op rekening’ zou ik willen weten of ik met 100% korting of op vol tarief reis. Zou dit als tekst neergezet kunnen worden?
Op het moment van inchecken is dat niet bekent, op de kaart staat het namelijk niet. Verrekening volgens het juiste tarief vindt later plaats in de backoffice.
Bedankt, duidelijk. Vind het persoonlijk onhandig richting de reiziger.
Verder kan ook de weergave van het correctietarief op de kaartautomaat bij transacties voor onduidelijkheid zorgen. Het lijkt net alsof er twintig euro wordt afgerekend. Is het een optie om de vermelding van deze twintig euro weg te laten als blijkt dat er correct in en uit is gecheckt?
Ik begrijp dat dit voor onduidelijkheid kan zorgen, maar weet niet wat de mogelijkheden zijn om dit aan te passen. Hoe zou je dit graag aangepast zien? Naar €0,00?
Het feitelijke instaptarief wat van het saldo wordt ingehouden is 0, dus ja, 0.
Inderdaad precies wat Henk zegt
ik heb bij het correct in- en uitchecken niks te maken met het correctietarief dus dat correctietarief hoeft ook niet tussen haakjes te worden getoond. Schept alleen maar verwarring. Ik moest erover nadenken wat het betekent. De gemiddelde treinreiziger zal denken dat er twintig euro wordt gefactureerd. Lijkt me niet de bedoeling.