Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

En voor NS-medewerkers in reizigersgedeeltes geen mondkapje of spatscherm = staande voet ontslag. Zero tolerance. 

En reizigers zonder juist gedragen mondneuskapje een levenslange OV-ban @wsm . Dat was je even vergeten te benoemen.

Reputatie 7
Badge +3

Ondanks dat we vandaag ook met langere treinen reden ook buiten de spits was duidelijk te zien dat na de ‘oude spitstijden’ de treinen drukker werden door veel jongeren die er op uit trokken met koffers of in groepjes, mensen die met de fiets op stap gingen met rugtas, een wielrenner compleet in kleding en toch ook mensen die qua leeftijd tot de risicogroep behoren zag ik op de stations.

Mijn indruk vandaag was dat er toch weer meer mensen op stap gaan omdat het blijkbaar weer kan, ik vrees voor het weekend dan ook weer voor echt volle treinen.

Ik begrijp ook wel dat mensen er weer een beetje op uit willen trekken. We zitten nu in de 6e week van “huisarrest”. Mensen hebben het thuis wel een beetje gezien, de meeste klusjes die nog gedaan moesten worden zijn intussen wel gedaan (de eerste weken hoorde ik hier regelmatig zaag en/of schuurmachines, maar wat dat betreft is het nu wel stil), het is lekker weer en de dagelijkse cijfers van het RIVM en de ziekenhuizen zijn in vergelijking met in het begin een stuk positiever. Via diverse media is te lezen en te zien dat stations en treinen veel leger zijn en dan gaan er toch mensen denken dat ze wel kunnen reizen en makkelijk die 1,5 meter afstand kunnen houden. Probleem is echter dat steeds meer mensen dat denken waardoor het in bepaalde treinen toch weer zo druk wordt dat die afstand niet overal gehouden kan worden. Als er op vrijdag al weer meer mensen op stap gaan, dan vraag ik me ook af hoe het in het weekend en straks in de meivakantie zal zijn. 

Reputatie 1

De enige die een topic kaapt lijkt me toch echt Draak 52 en niet Loes die dit topic gestart is.

 

Weet je, bemoei jij je met je eigen zaken.

Je weet helemaal niet hoe deze kwestie begonnen is.

Ik ben wel degelijk een eigen topic gestart maar om de een of andere reden bij Loes terecht gekomen.

En dat hebben toch echt medewerkers van dit forum gedaan!

 

 

 

Ik wordt door NS al wekenlang bestookt met persoonlijke e-mails om mijn NS Flex abonnement weer aan te zetten. Zolang NS echter de controle op de mondkapjes niet op orde heeft zien ze mij niet.

Welke vorm/inhud hebben die e-mails? Heb 3 kaarten op Basis staan maar nog niets gelezen dat me aanmoedigde om weer iets aan te zetten, alleen maar Spoordeelwinkel uitjes en de algemene ‘welkom terug’ mails, maar dat heeft niets met Flex te maken.


Misschien zijn ze wel heel selectief wie ze in de trein uitnodigen @Robert B :rofl:

Voortaan toch maar wat aardiger toen tegen de ^^

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik mij afvraag is hoe die mensen die nu van de medische uitzondering gebruik willenajen vanaf 1 juni gereisd hebben toen er in het OV geen uitzonderingen waren.

Eten was altijd toegestaan :)


Dus die mensen hebben elke reis eten als smoesje gebruikt.

Reputatie 7

Ik heb alles gelezen ook alle berichten van jouw wat ik constateer is dat ieder getracht heeft u van goede antwoorden te voorzien ook Mode en Momo, dat deze niet passen in u conspiracy theorie doet daar niets aan af en van mij mag ieder geloven wat hij wil maar dat past niet hier maar meer op andere fora. Maar waar ik hier op reageerde was dat Loes ingebroken had op u discussie terwijl het andersom is.

U bent toch echt op het topic van Loes terechtgekomen om dat u er zelf op reageerde. En niet door de medewerkers van de community

Reputatie 7
Badge +3

Carola heeft geen standplaats Eindhoven inderdaad.

Carola's standplaats is meer in Henk regionen. :grin:

Ze kan overigens wel goed manueel fluiten. Heb jij die cursus toen ook gevolgd Loes? :rofl:  

https://www.facebook.com/nederlandsespoorwegen/videos/2079882868708535

Badge +3

Misschien zijn ze wel heel selectief wie ze in de trein uitnodigen @Robert B :rofl:

Voortaan toch maar wat aardiger toen tegen de ^^

Prima relatie dus, ik val hen lastig zoveel ik wil maar andersom dus niet (nou ja soms een verzoek om een PB/DM als er iets niet helemaal duidelijk is of screenshots behoeft) :joy:

Het station van (nóg één?) nieuwe kaart en géén administratiekosten is gepasseerd, zeker omdat je Flex Basis op elk moment weer kunt wijzigen, zonder een maand te wachten.

.......Ik houd jullie op de hoogte, er is iig 1 HC van verlof terug die controleert en ook schrijft voor mondmaskers.......

Je bent super @Loes Maar of je eveneens hard werkende collega's op de trein zo'n opmerking nou zo waarderen.... Je bent echt niet beter of anders dan de rest van je collega's, toch ?

Reputatie 7
Badge +3

Was dit noodzakelijk? Nee, ik kan best wel zonder die plantjes. Maar ik hoorde net bij Jinek een viroloog die daar aan tafel was zeggen dat hij ook naar het tuincentrum was geweest en een lading planten had gehaald om zo de tuin op te fleuren en dat hij wat kon relaxen. Dan kan ik ook wel even op 5 minuten fietsen van mijn huis naar de Intratuin.

Maar dat is eigenlijk ook precies wat ik bedoel. We worden aan de ene kant overal doodgegooid met #BlijfThuis en “Ga alleen naar buiten als dat nodig is” en dergelijke, en tegelijk vertelt een viroloog vrolijk dat-ie naar het tuincentrum is geweest. Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat we nog steeds naar tuincentra e.d. mogen/kunnen, en ik denk met mijn beperkte kennis ook niet dat een totaalverbod veel effectiever gaat zijn, maar wees daar dan ook duidelijk over. Op deze manier blijf je altijd dit soort discussies houden.

Reputatie 6

Ondanks dat we vandaag ook met langere treinen reden ook buiten de spits was duidelijk te zien dat na de ‘oude spitstijden’ de treinen drukker werden door veel jongeren die er op uit trokken met koffers of in groepjes, mensen die met de fiets op stap gingen met rugtas, een wielrenner compleet in kleding en toch ook mensen die qua leeftijd tot de risicogroep behoren zag ik op de stations.

Mijn indruk vandaag was dat er toch weer meer mensen op stap gaan omdat het blijkbaar weer kan, ik vrees voor het weekend dan ook weer voor echt volle treinen.

Ik begrijp ook wel dat mensen er weer een beetje op uit willen trekken. We zitten nu in de 6e week van “huisarrest”. Mensen hebben het thuis wel een beetje gezien, de meeste klusjes die nog gedaan moesten worden zijn intussen wel gedaan (de eerste weken hoorde ik hier regelmatig zaag en/of schuurmachines, maar wat dat betreft is het nu wel stil), het is lekker weer en de dagelijkse cijfers van het RIVM en de ziekenhuizen zijn in vergelijking met in het begin een stuk positiever. Via diverse media is te lezen en te zien dat stations en treinen veel leger zijn en dan gaan er toch mensen denken dat ze wel kunnen reizen en makkelijk die 1,5 meter afstand kunnen houden. Probleem is echter dat steeds meer mensen dat denken waardoor het in bepaalde treinen toch weer zo druk wordt dat die afstand niet overal gehouden kan worden. Als er op vrijdag al weer meer mensen op stap gaan, dan vraag ik me ook af hoe het in het weekend en straks in de meivakantie zal zijn. 


Als andere vervoerders flexibeler met de 1,5 m norm omgaan en vinden dat het grotendeels de verantwoordelijkheid van de reiziger is omdat volgens hen voor het OV de regel is “zoveel mogelijk” 1,5 m afstand houden. Het GVB zegt bovendien dat zij er niet tegen kunnen optreden. Als er dan ook nog hoogleraren zijn die zich afvragen of de regels niet in strijd zijn met de grondwet moet je als bedrijf je niet al te druk maken om die 1,5 meter. De reizigers doen het ook niet. 

Ik wil gebruikers in dit topic vragen om on topic te blijven. Vragen aan ons of andere gebruikers kunnen in een nieuw topic geplaatst worden. 

Dat dus. En voor NS-medewerkers in reizigersgedeeltes geen mondkapje of spatscherm = staande voet ontslag. Zero tolerance. 

Niet dus, volgens de site van de rijksoverheid is het OV personeel vrijgesteld van deze plicht mits er 1,5 mtr. afstand gehouden kan worden van de reizigers.

 

Ook weer zo'n opmerkelijke nieuwe regel die deze week opdook.

Reputatie 7
Badge +3

Ik hoorde dat zo'n 10% geen smartfoon heeft. Ik ben er daar één van, ik doe dus al niet mee. 

Reputatie 7
Badge +3

@Momo de meivakantie is voor de meesten vandaag al begonnen….

Badge +3

Loes heeft de nieuwe toevoegingen in het eerste bericht verwerkt.

Oh, in eerste bericht in ander topic. Ook goed maar zeg/link dat dan naar het eerste bericht ;)

Reputatie 7
Badge +3

Dat dus. En voor NS-medewerkers in reizigersgedeeltes geen mondkapje of spatscherm = staande voet ontslag. Zero tolerance. 

Niet dus, volgens de site van de rijksoverheid is het OV personeel vrijgesteld van deze plicht mits er 1,5 mtr. afstand gehouden kan worden van de reizigers.

 

Ook weer zo'n opmerkelijke nieuwe regel die deze week opdook.

Opmerkelijk ja, ik zie het nu staan.

Er staat nu ook dat als de 1,5 meter afstand niet kan worden gehouden dat een mondkapje of een gelaatsscherm (spatscherm) verplicht, waar eerst de bewoording was dat naast een mondkapje een gelaatsscherm kon worden gebruikt, wat hier dan weer door diverse personen werd geinterpreteerd als dat je bij gebruik van gelaatsscherm ook een mondkapje moest dragen. Is die onduidelijkheid tenminste de wereld uit. Maar is het als HC of (passagierende) machinist wel goed mogelijk om 1,5 meter te houden van reizigers in de coupé?

 

Maar volgens de site van de Rijksoverheid zijn Ov-bedrijven ook verplicht om reizigers duidelijke informatie te geven over de maatregelen. Bijvoorbeeld met informatieborden in trein of tram. Dan mag NS beginnen met de regel dat je niet meer mag eten of drinken in de trein duidelijk te communiceren.

Reputatie 7
Badge +3

Dat doet-ie toch ook? Of is het net aangepast?

Reputatie 3

En juist om deze problemen te voorkomen zeg ik: NS neem je maatschappelijke verantwoordelijkheid en schort de geldigheid van keuzedagen en actiekaartjes op zodat er niet meer mee gereisd mag worden tot een nadere datum. Bescherm de mensen tegen zichzelf en ook personeel  en medereizigers.

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil gebruikers in dit topic vragen om on topic te blijven. Vragen aan ons of andere gebruikers kunnen in een nieuw topic geplaatst worden. 


Kun je de bijdragen van en voor Draak52 verplaatsen naar een van de topics van Draak52?

Reputatie 7
Badge +3

Die schermen schijnen geen enkel effect te hebben. Het is veel duidelijker wanneer het personeel dat in het OV geen anderhalve meter afstand kan houden mondkapjes draagt. Meteen het goede voorbeeld voor de reizigers. Het is ook veel geloofwaardiger om een onwillige mondkapjesanarchist te beboeten wanneer je zelf een mondkapje draagt.

Badge +3

Dat doet-ie toch ook? Of is het net aangepast?

Ik klik altijd op laatste reacties, niet op een (oud) openingstopic dat gewijzigd/aangepast is.

Daar krijgen ik en niemand meldingen van, maar goed het staat er!

Reputatie 7

 

Een eerdere trein had ik mijn handen vol. Hoeveel reizigers ik exact gecontroleerd heb, geen idee, maar ik was wel blij dat ik voldoende vervoersbewijzen bij me had. Was echt, wie schrijft die blijft onderhand.

 

 

 

Hoe ziet men bij de NS, dat de treinen weer net zo vol zijn als in pre-Coronatijden ?

Dan is Loes’ bonnenboekje op. :laughing:

 

Gisteren tijdens de avondspits vond ik het vrij druk. Ik zie ook dat er steeds meer "misbruik" wordt gemaakt..

Reputatie 6

@LoesHet beeld dat ik heb is dat na elke versoepeling aankondiging men denkt dat het per direct ingaat. Ik heb ook de indruk dat men denkt dat alles wel weer kan, zoals hutjemutje op Zandvoort.

Alsof het wat uitmaakt of die versoepelingen op 25 juni of 1 juli ingaan. In Zandvoort is het al maanden druk en er gebeurt uiteraard helemaal niets wat corona betreft. Als je nu nog niets snapt dat mensen elkaar 'hutjemutje op Zandvoort' niet besmetten, dan heb je dus echt een gigantische plaat voor je klop.

Want die mensen worden in openlucht karren naar Zandvoort vervoerd? 

Reageer