beantwoord

Foute programmering mobiele incheck zuil



Toon eerste bericht

441 reacties

Reputatie 3

Dus we hebben meer dan anderhalf jaar zitten wachten op de conclusie dat “de AVG ons inderdaad niet tegenhoudt om dit proactief over te gaan op restituties in deze situatie”. We hebben in dit topic tientallen malen aangegeven dat de AVG hier niets mee te maken heeft. 

×

 

Sterker nog -en ook al vaker aangegeven- de wet (boek 6 BW) verplicht NS zelfs om uit eigener beweging tot restitutie over te gaan.

 

Maar ik begrijp denk ik wel wat er mis gaat: zaken die door de moderatoren vanuit hier naar “Utrecht” worden aangedragen hebben daar weinig prioriteit. Alle OV Chip-techniek is over de schutting geflikkerd op het bordje van TLS (met overigens NS als grootste aandeelhouder) dus zal wel te veel moeite en/of lastig en/of gedoe en/of geen zin zijn om daar niet-standaard acties mee te willen doen. Het forum alhier moet ook zeker niet te kritisch worden dus niet veel tijd in investeren. En NS heeft uiteraard de tijd nodig om een “woordvoeringslijn” op te stellen. In normale mensentaal: hoe gaan we deze fuck up voor de bühne nog een beetje rechtbreien. Als iedere betrokkenen meent daar nog zijn plasje overheen te moeten doen, ben je zo een paar maanden verder. Zeker als je wil dat een probleem nooit meer voor gaat komen en je meteen de technische oplossingen voor in de eeuwigheid aan het testen en implementeren gaat (maar dat verwacht ik niet...). 

Reputatie 7
Badge +3

Nee hoor; ik heb eerder al beredeneerd in welke periode de reizen zijn gemaakt waar het hier op gaat. Dat is een periode van meerdere weken waarvan van de laatste dag de 18-maanden-termijn op 9/2 zal verstrijken. Van de eerdere weken van deze buitendienststelling zijn de gegevens reeds verdwenen.

TS gaf zelf in de openingspost al aan meerdere weken te hebben gewacht in de verwachting dat de fout door NS hersteld zou worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me alleen af wat ProRail hier mee te maken heeft. De vervoerders zijn verantwoordelijk voor de goede werking van mobiele incheckzuilen.

Reputatie 7

Dankjewel @Sanne NS Klinkt hoopgevend, ben benieuwd !

Ik vraag me alleen af wat ProRail hier mee te maken heeft. De vervoerders zijn verantwoordelijk voor de goede werking van mobiele incheckzuilen.

Ik wist niet wie verantwoordelijk is voor de plaatsing van de mobiele palen. Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit Prorail was. Als ik jou goed begrijp valt dit dus onder de verantwoording van de NS.

Reputatie 6
Badge +2

Beste,

Bij het controleren van de nota zag ik tot mijn verbazing dat mijn zoon die normaal van Geldermalsen naar Culemborg reist nu ineens spontaan van Ermelo naar Culemborg heeft gereisd. Smiddag's retour. Dit is onmogelijk omdat mijn zoon (16) niet over alternatief vervoer beschikt om in Ermelo (en waarom) zijn reis te starten. Navraag levert op dat dit een dag was waarbij (vanwege spoorwerzaamheden ) ingecheckt moest worden bij een mobiele zuil. Ik neem aan een programmeerfout in de zuil.

Ik heb nog even een paar weken gewacht omdat ik van NS zou verwachten dat deze fout bij een eerste melding (ik ben ongetwijfeld niet de eerste) zelf hersteld zou worden. Tot op heden heb ik echter geen enkel bericht ontvangen. 

Ik stel voor dat NS in ieder geval de verkeerde geregistreerde reis bij mij per ommegaande corrigeer. Zeker zo belangrijk vind ik dat de andere reizigers (die misschien nog niet zo naar hun rekening hebben gekeken) ook de fout gecorrigeerd krijgen. En ja, hier zie ik graag enige bewijsvoering voor. Gezien de creativiteit van NS vind ze hier vast wel een oplossing voor. 

 

Met groet,

Frank

Nog zoiets: op zaterdag 27 november 2021 omstreeks 16:12 is een uitcheck op Rotterdam Blaak bij een poortje geregistreerd als uitcheck op Amsterdam Centraal om ca. 8:00 (op welke datum de klok stond is niet duidelijk). Mijn NS geeft aan dat de reisduur vanaf mijn incheck om 15:27 16 uur en 49 minuten was. Verdere transacties ontbreken op Mijn NS tot nu toe (woensdag 1 december 8:30), hoewel ik op dezelfde dag nog een reis heb gemaakt en elk van de volgende dagen gereisd heb. De app toont voor de zaterdag twee tegelijk gemaakte reizen.

 

Ik kreeg een e-mail “Uw gemiste check-uit bij NS is automatisch hersteld” met "Gecorrigeerd eindstation: Amsterdam centraal”. Ik wacht de factuur af.

@Macklobell, In dat andere topic heeft de NS klaarblijkelijk niks ondernomen om de reizigers te compenseren. Dat idee is niet eens bij ze opgekomen. :thinking:  Zo te lezen hebben ze toentertijd niet eens de moeite genomen om de klanten te informeren dat er ruim zes weken lang een landelijke storing gaande was met als gevolg dat vele reizigers waarschijnlijk ook stilzwijgend gedupeerd zijn. Het enige wat ze gedaan hebben is …

 Ofwel Macklobell, ik denk niet dat Sanne NS iets in deze kan betekenen. En dat ligt vermoedelijk niet aan Sanne.. ;)

 

Reputatie 7

Goedenavond allemaal! 

Ik heb een kleine update ontvangen vanuit NS. Eind deze week gaan een aantal medewerkers om de tafel over dit onderwerp. Deze week zal ik hier helaas geen update over ontvangen, maar ik ga duimen hier volgende week wel een update over te hebben. Hier durf ik echter geen beloftes over te maken. 

Als ik me dan bedenkt dat het antwoord drie maanden geleden al bijna gereed was, vraag ik me toch af, waarom een aantal medewerkers nu weer om tafel moeten. Is na drie maanden dat antwoord niet helemaal uitgekauwd? Of beginnen de medewerkers weer van voren af aan?

Aangezien er ‘geduimd’  wordt om volgende week met een update te komen, is het dus allerminst zeker, dat er daadwerkelijk iets besloten wordt.

Wordt dus vervolgd. We kauwen voort.

 

Sorry van mijn radiostilte. Ik ben zelf door persoonlijke redenen even afwezig geweest en in haast helemaal vergeten dit over te dragen. Ik ben nog iets meer aan het uitzoeken maar wat ik op dit moment weet is dat er aan zo’n poortje een unieke ID vast zit. Via deze ID is inderdaad de transacties in te zien en kan hoogstwaarschijnlijk ook ingezien dat het verkeerd gaat en bij wie. Dit is iets wat ik nog aan het uitzoeken ben, hoe het helemaal zit. Wel gaven mijn collega's aan dat zij ook vrezen, dat AVG hier een boosdoener in is, maar ook dit is nog in onderzoek. Zodra ik meer weet, dan laat ik het zeker horen! 

Reputatie 7

@Macklobell, In dat andere topic heeft de NS klaarblijkelijk niks ondernomen om de reizigers te compenseren. Dat idee is niet eens bij ze opgekomen. :thinking:  Zo te lezen hebben ze toentertijd niet eens de moeite genomen om de klanten te informeren dat er ruim zes weken lang een landelijke storing gaande was met als gevolg dat vele reizigers waarschijnlijk ook stilzwijgend gedupeerd zijn. Het enige wat ze gedaan hebben is …

 Ofwel Macklobell, ik denk niet dat Sanne NS iets in deze kan betekenen. En dat ligt vermoedelijk niet aan Sanne.. ;)

 


Dat maakt het dan des te erger want 5 jaar geleden hebben ze hier dus al misbruik van de situatie gemaakt en vandaag de dag doen ze dat nog steeds. Ik zie in het missiestatement nog steeds staan dat de klant in alle gevallen op 1, 2en 3 staat. Lijkt mij dan een grove leugen te zijn.

 

Over NS

Wie zijn wij?

NS is actief in de wereld van het openbaar vervoer. We bevorderen het gebruik van het openbaar vervoer en houden Nederland in beweging. Onze reizigers staan in al onze activiteiten op 1, 2 en 3

Reputatie 7
Badge

Dat de verplaatsbare zuilen verkeerd zijn geprogrammeerd komt vaker voor.

In Deurne heb ik het ook gehad, was toen 14 dagen geen treinverkeer mogelijk.

Horst Sevenum stond als station geregistreerd. 

 

Ik heb dit via Twitter laten wete. Na 3 dagen was het opgelost.

Maar niets van enige communicatie gehad. Totale onzin dat NS geen gegevens kan inzien. Ze kunnen maar al te goed fouten en gegevens herstellen. Het is eerder een kwestie van willen !


Eigenlijk moet de software worden aangepast om de stationsnaam op het display te tonen. Dan kan een transporteur die de mobile CiCo's op locatie zet zelf controleren of het klopt. En zo niet, dan kan die de juiste afdeling opbellen om de CiCo aan te laten passen.

Dit gaat overigens altijd op afstand. Je zal bijna nooit een monteur zien die een CiCo-module in een zuiltje aan een PC hangt.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft daar ongetwijfeld een geheim protocol voor.

Reputatie 7

Ik had nog zo gehoopt dat dit topic wel ergens in de goede voornemens voor 2022 zou staan (afhandelen in 2021 in ieder geval), maar het mag dus niet zo zijn.

 

We gaan dus vrolijk een derde jaar in met dit topic. Vraag, wanneer gaan we het antwoord dat er toch al was nu eindelijk eens een keer horen??

En inderdaad… (uit datzelfde topic) 

Daar hoorden we dus nooit meer iets van, of het werd intern afgehandeld maar dank voor het melden dus.

Dit (nog open) topic mag blijven. Als hier ooit een slotje op gezet wordt gezet heb je misschien zomaar een lang/oud (en volgens mijzelf gewaardeerd) lid minder.

Denk daar (als moderators) gerust even over na, en nee het gaat niet over mijzelf natuurlijk. Ik lig er niet wakker van en jullie ook niet. Maar het.klopt.niet. 

Nog even over dit topic. Dit betreft een personeelskwestie waarbij we intern hebben gekeken of de conducteur juist heeft gehandeld. Ook in dat topic komt de privacy van onze collega kijken en mogen wij niet delen wat er met deze ondervinden is gebeurd. Dat topic is destijds gewoon behandeld en correct afgesloten. Ik heb niet het antwoord gegeven, maar Sivan.

Dat is Sanne aan het uitzoeken.

laat maar. 

Reputatie 7
Badge

Bij Arriva wordt de stationsnaam (wel) getoond, kwam ik toevallig onlangs achter.

Ook in trams en bussen heb ik het wel eens gezien. Het kan dus vrij makkelijk denk ik.

Reputatie 7
Badge

NS heeft daar ongetwijfeld een geheim protocol voor.

Geloof ik graag. Maar het zal vast niet veel afwijken met hoe ik het uitleg. Die CiCo's worden op afstand beheerd. 

Waar die mobiele CiCo's zijn opgeslagen, en hoe die geactiveerd en beheerd worden is een geheim, en boeit mij ook niet. ;-)

Reputatie 7
Badge +3

Het protocol zal het probleem niet zijn. Zoals vaker gaat dit soort dingen mis in de uitvoering. Ik zou zo gauw niet weten hoe je dit soort werkprocessen foutloos krijgt.

Helaas heb ik nog geen nieuwe update ontvangen, maar ik zit er nog bovenop! Zodra ik meer weet, laat ik uiteraard weer van mij horen!

Mooi geschreven @Robert B 

 

*aangepast door moderator.

 

Het blijft beweren: We zitten toch echt met de AVG zonder ook maar enige verdere uitleg.

Reputatie 7

Ik vind eigenlijk dat alleen de topic starter ( @FrankG69)het beste antwoord (of reactie) moet kunnen selecteren en wellicht kan @Sanne NS hem daar op attenderen, maar mijn stem heb je, @Robert B 

Helaas blijf ik jullie nog steeds een update verschuldigd. Ik ben nog steeds aan het onderzoeken, hoe dit AVG technisch precies in elkaar zit. Want dit is eigenlijk het enige struikelblok wat ik mij in deze situatie kan voorstellen. 

Reputatie 7

Volledig met je eens @Robert B : maar dan nog wil ik nog steeds een goed antwoord vanuit NS-zijde ontvangen. NS wil dat is inmiddels voor mij wel volkomen duidelijk niet geven. Ze willen blijkbaar het boetekleed niet aantrekken. :angry:

Badge +3

Bij bus ‘piep’ ik altijd vlak na vertrek na de vorige halte alvast uit (en ga bij de deur staan).

Scheelt zomaar 7 cent of zo :joy:

Reageer