Fluiten = niet meer instappen | NS Community

Fluiten = niet meer instappen


Update: 14 januari 2019

Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur. Dat aantal wil NS drastisch verlagen. Het levert vaak namelijk gevaarlijke situaties op en draagt bij aan een onnodige en vermijdbare vertraging. Dit blijkt uit een peiling onder ruim 200 hoofdconducteurs van NS. Veel reizigers zien de perrontijd bovendien als uiterste instaptijd, terwijl het gaat om de vertrektijd. Vorig jaar verspreidde NS een video en posters om reizigers er bewust van te maken dat instappen na het fluitsignaal gevaarlijk kan zijn.

NS vindt het belangrijk dat reizigers op tijd instappen. Doe je dat namelijk niet en stap je na het fluitsignaal in, dan sluit de conducteur de deuren later dan de bedoeling is om gevaarlijke situaties te voorkomen. Veiligheid gaat namelijk voor alles. Dit kan wel leiden tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling. Door op tijd te vertrekken kunnen we makkelijker op tijd rijden. Zo kunnen we onze dienstverlening verder verbeteren. Daarnaast zorgen we er zo voor dat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het volledige traject.

Reizen met een auditieve beperking
In veel van onze treinen zijn rode lampen op de balkons midden boven de deuren geplaatst. Nadat de conducteur heeft gefloten, gaat hij de trein in en vergrendelt hij de deuren. Op dat moment beginnen de rode lampen boven alle deuren te knipperen. Dat is het teken dat je niet meer mag instappen. Dus geldt dan net als bij het fluitsignaal: knipperende rode lamp is niet meer instappen! De rode lampen zijn te vinden in de Sprinter typen Flirt, SNG en SLT en de dubbeldekker type DDZ. Daarnaast stromen de komende paar jaar de vernieuwde dubbeldekkers type VIRM en de nieuwe intercity type ICNG in met deze lamp. Reis je met een trein van een ouder bouwjaar zonder lampen boven de deuren, kijk dan goed naar de conducteur. Staat hij op het tijdstip van vertrek in de deuropening met zijn fluit in de aanslag? Dan kun je niet meer instappen.

Wat cijfers
Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:
  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal
  • 43% van de conducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee door te late instappers
  • 71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers.
Kijk voor meer informatie op www.ns.nl/fluiten.

Wilt je meepraten over dit onderwerp? Laat dan hieronder je reactie achter.

559 reacties

Reputatie 4
Dus zit je er plots zomaar min of meer tussen. Ik hoop dat een moderator dit leest?
Met mijn meldingen van veiligheidsfouten van HCs hebben de moderators (b.v. Janou NS) niks gedaan, die meldingen worden volkomen genegeerd.

Deze conducteurs kunnen dus doorgaan om hun beroep op een onveilige manier uit te blijven oefenen.
Volgende keer maar gelijk melding maken bij https://www.ilent.nl/ dan?

Bij normale bedrijven die veiligheid hoog in het vaandel hebben staan is iedere medewerker overigens VERPLICHT om in te grijpen in een onveilige situatie.
Deze vond ik ook wel mooi vanmorgen. Wij mogen van de NS niet meer instappen na het fluitsignaal omdat het gevaarlijk is om in- en uit te stappen terwijl de deuren sluiten. Wat doet de conducteur vanmorgen op Rotterdam Noord? Die sluit de deur, springt vervolgens snel de trein uit en springt via de openstaande cabinedeur terug de trein in! Hoezo gevaarlijk?
Deze vond ik ook wel mooi vanmorgen. Wij mogen van de NS niet meer instappen na het fluitsignaal omdat het gevaarlijk is om in- en uit te stappen terwijl de deuren sluiten. Wat doet de conducteur vanmorgen op Rotterdam Noord? Die sluit de deur, springt vervolgens snel de trein uit en springt via de openstaande cabinedeur terug de trein in! Hoezo gevaarlijk?

Daar wil ik graag wel even wat uitleg over geven. Blijkbaar is die trein dusdanig vol geweest, maw het is te weinig materieel geweest, waardoor de betreffende hoofdconducteur met zijn of haar machinist heeft afgesproken om de vertrekprocedure anders te realiseren. Wij noemen dat buitenom sleutelen. De HC zet het vertrekproces in zoals bekend, dus fluiten en deuren sluiten en staat op het perron voor de veiligheid dat niemand er tussen zit. Nu stapt hij of zij niet in en sluit de deur en stapt wederom op het perron en kijkt of de laatste deur ook veilig is gesloten. Vervolgens gaat hij of zij via de onbemande cabine naar binnen en zoekt weer contact met de machinist dat hij of zij veilig binnen is. Deze werkafspraak wordt meestal voor elk station weer opnieuw gemaakt via de porto. Ook hier is het veilig uit te voeren.
Trein was helemaal niet vol, waren zelfs nog zitplaatsen leeg. En een porto heb ik niet gehoord, terwijl ik 2 meter van de cabine af stond (normaal hoor je die duidelijk op zo'n afstand).
En als dat buitenom sleutelen mis gaat, komt de machinist na enige tijd naar achteren gesjokt om de conducteur tussen de deuren vandaan te trekken... :8
Bericht verwijderd door moderator i.v.m. de huisregels
@kaassoufflee
Er zijn vriendelijkere en respectvollere manieren om uw ervaringen te uiten.
Even een vraag:

Daar het vernieuwde fluitbeleid heb ik gisteren een trein gemist terwijl ik wel al op het perron stond toen de trein het station binnenkwam.

Het gevolg was dat ik (en nog twee andere reizigers een half uur hebben moeten wachten op de volgende trein.

Mijn vraag is nu of ik recht heb op geld terug bij vertraging?
Goedemorgen Ronman. Vervelend dat dit is gebeurd.

Wat is er precies gebeurd?

Je kunt gewoon Geld terug bij vertraging claimen, maar niet via Mijn NS, want dan wordt er geen rekening gehouden met jouw situatie. Dien je verzoek daarom liever in via het formulier met een begeleidend schrijven, per contactformulier of brief.
Allereerst sorry voor mijn late reactie.

Ik had het plan om afgelopen zaterdag in Nieuwerkerk aan den IJssel de trein van 10:41 te nemen naar Gouda. Stond netjes op tijd op het perron met een aantal andere reizigers. De trein komt netjes op tijd aan. Er stappen mensen uit. Tijdens het uitstappen gaat het fluitje van de conducteur. En dat terwijl er nog mensen moesten in stappen.

Gevolg was dat er vier mensen waaronder ik niet meer in konden stappen en een half uur op de volgende trein (11:11) konden wachten.

Mijn vraag is of ik dit als vertraging kan claimen?
Dat is inderdaad vervelend. Mijn eerdere advies blijft dan gelden: je kunt je claim indienen per brief, contactformulier of via het formulier met begeleidend schrijven. Een medewerker beoordeelt jouw claim dan op basis van de informatie die je opgeeft.
Vandaag op de sprinter vanuit Hardewijk naar Amersfoort van 10:49 waren mijn vriendin en ik op tijd bij de trein om met fiets in te stappen. Terwijl mijn vriendin achter mij nog bezig was met instappen met een zwaar bepakte fiets en ik mijn fiets nog aan het wegzetten was ging het fluitsignaal. De conducteur deed toen alsnog de deuren dicht en zo kwam mijn vriendin met fiets en al geklemd tussen de deur. Ik vind dat de conducteur hier erg gevaarlijk bezig was en wil daar bij deze graag melding van doen.
Vandaag op de sprinter vanuit Hardewijk naar Amersfoort van 10:49 waren mijn vriendin en ik op tijd bij de trein om met fiets in te stappen. Terwijl mijn vriendin achter mij nog bezig was met instappen met een zwaar bepakte fiets en ik mijn fiets nog aan het wegzetten was ging het fluitsignaal. De conducteur deed toen alsnog de deuren dicht en zo kwam mijn vriendin met fiets en al geklemd tussen de deur. Ik vind dat de conducteur hier erg gevaarlijk bezig was en wil daar bij deze graag melding van doen.

Hallo svanrossum, ik wil dit graag voor je doorzetten. Zou jij mij hierover een privebericht willen sturen met je persoonlijke gegevens? Help ik je daar graag verder. Je kan mij een privebericht sturen door op mijn naam te klikken en vervolgens "stuur bericht".
De HC mag 20 seconden voor de vertrektijd fluiten.

Waarom was de trein van Tilburg naar Roosendaal van 8u06 (ritnummer 3621) dan al om 8u05m40s al in beweging? Te vroeg gefloten? Of staat de secondewijzer van de stationsklok op perron 3 verkeerd?
Hallo herrie, hoogstwaarschijnlijk is in die situatie de vertrekprocedure iets te vroeg opgestart. Ik kan me voorstellen dat dat vervelend is en hopelijk komt het niet vaker voor. Op welke klok heb je gekeken? Op de stationsklok? Die zou wel de kloppende tijd moeten weergeven.
Op de stationsklok? Die zou wel de kloppende tijd moeten weergeven.

Inderdaad, de klok op perron 3 bovenaan de roltrap.

Gelukkig zat ik al op de trein. Op het perron zag ik ook niemand meer staan.
Even een vraagje:

Is deze campagne al afgelopen?

Want ik zie en hoor er weinig meer over (op stations en in de media).
Reputatie 4
Ik let er wel eens op. Een meerderheid van de conducteurs laat nog steeds mensen na het fluiten instappen. En gelijk hebben ze. Waarom zou je nieuwe bronnen voor agressie gaan uitlokken.
Ik let er wel eens op. Een meerderheid van de conducteurs laat nog steeds mensen na het fluiten instappen. En gelijk hebben ze. Waarom zou je nieuwe bronnen voor agressie gaan uitlokken.

Ze fluiten meestal al terwijl er nog volop mensen aan het instappen zijn.
Zelf staan ze dan enkele meters van de trein om te kijken wanneer het juiste moment is om de deuren te sluiten.

Blijkbaar heeft een groot deel van het rijdend personeel de campagne niet (aandachtig) gevolgd....
Reputatie 1
> Ook ik erger me aan deze campagne. Probleem is dat er niet gedacht wordt vanuit de reiziger, maar vanuit
> NS, die de klant weer de schuld van de vertraging geeft.

Dat was ook mijn mening bij deze campagne. Het is wel bedoeld, en dat is niet altijd wel doordacht.

>Een aantal gevaarlijke situaties doir reizigers, die dus rennend de trein wil halen. De echte laatkomers.

Ja, zo een echte laatkomer was ik ook al een paar keer. Er was gewoon de trein vertraagd en ik had dus nog 30 sec. overstaptijd naar de volgende trein. Je weet, dat NS niet op je wacht, dus is het rennen of je mist de trein.

En iemand de deur voor de neus dicht slaan, die zich ook nog inspant, om niet te laat te komen, da zullen we eigenlijk bijna alle erg onbeschoft vinden... Deze campagne is vragen om problemen.
Reputatie 1
Ik zal in herhaling vallen maar zie dat als erkenning/ondersteuning van andere reacties.

Ik snap hem idee achter de campagne. Maar toch wel frustrerend is het als je als "rennende" reiziger gelijk als notoire laatkomer word bestempelt. Als ik op het traject Hilversum/Almere moet overstappen op Weesp (omdat de directe trein weer eens niet rijd) door vertraging van de ene trein naar de andere moet rennen (trap af, trap op ) en de conducteur word boos omdat je toch instapt na het fluit signaal dan raak ik lichtelijk (understatement) geïrriteerd. Wat moet ik dan doen ik heb al extra vertraging en die dan nog verder laten oplopen om de ns gunstig te stemmen?
Ik neem altijd een trein eerder dan nodig om op tijd op mijn werk te komen maar des ondanks ben ik met enige regelmaat te laat.

Tevens ben ik het eens met de in en uitstap discipline. Maar eerlijk is eerlijk dat is niet de schuld van de NS maar van ons als reizigers. Met als kant tekening dat het dan wel vervelend is als de conducteur al fluit voordat iedereen uitgestapt is.
Reputatie 3
De hele campagne is al gebaseerd op cijfers die niet waar zijn.

54% van de reizigers stapt niet in na het fluitsignaal.
Reputatie 1
De hele campagne is al gebaseerd op cijfers die niet waar zijn.

54% van de reizigers stapt niet in na het fluitsignaal.


Relevanter vind ik dus waarom de overige 46% dat wel doet
Als ik eerlijk ben: belangrijkste vind ik dat je tussen sluitende deuren nooit instapt, of deuren openhoud om nog in de stappen. Daar verbaliseer ik ook op.

Verder is het belangrijkste; iedereen is veilig ingestapt en uitgestapt.

Maar, wat ik soms wel zie, iemand die loopt op vertrektijd rustig nog de trein voorbij, terwijl er niemand meer instapt, wachtende op het fluitsignaal om in te stappen, die reiziger heeft dan pech. Zelfde geld als iemand nog met warme koffie komt aanrennen oid, ook dan heb je verkeerde keuzes gemaakt waardoor je gewoon echt te laat bent.

Reageer