Skip to main content

De ontwikkeling van de ICNG is een nieuwe fase ingegaan. Er was een brochure waar beknopt werd aangegeven hoe de ontwikkeling zou gaan:

https://nieuws.ns.nl/download/180564/infographicicng.pdf

Zie je dat in de 1 na laatste fase zitten. Met ongeveer 1 jaar vertraging. Als gevolg van de coronavirus en dat de testperiode wat langer duurde dan gepland. 

Deze ICNG 3108 wordt gebruikt voor opleidingsdoeleinden. Waarschijnlijk nog niet voor testritten. Zien wanneer de eerste echte testrit gedaan wordt. Er zijn al meer details bekend. Zo schijnt dat de ICNG meer automatisch kan omschakelen in spanningssluizen waardoor de treinmachinisten minder handelingen hoeven te doen. Waardoor het aantal storingen en defecten zal verminderen. Alstom heeft een grote reputatie met treinen die omschakelen met beveiligingssystemen en stroomsystemen. Ben dan benieuwd welke oplossing ze hebben voor het intensief omschakelen in de spanningssluizen.

De Traxx locomotief had/heeft moeite met de spanningssluizen. Deze locomotief is niet op gebouwd om regelmatig om te schakelen. Alleen even bij de grens omschakelen en daarna weer lange tijd niet omschakelen. Niet 4 - 6 keer p/u omschakelen. Daar heeft deze goederenlocomotief moeite mee.

De ICNG heeft enkele deuren zodat het goed tegen luchtdruk kan als er een Eurostar/Thalys met 250 - 300 km p/u passeert. Dat zal waarschijnlijk geen probleem gaan worden. Hoop dat de ICNG aanzienlijk stiller zal zijn dan de NS ICR. Die maken een behoorlijke herrie. Maar vermoed doordat het een moderne trein is dit het geval zal zijn. Vergelijkbaar met de SLT, SNG, Flirt Sprinter met Jacobsdraaistellen en minder assen.

ERTMS is essentieel voor het rijden op de HSL Zuid. Alstom is een van de grootste en beste leveranciers van ERTMS, De Atlas ERTMS van Alstom heeft een goede reputatie. Heb daar veel vertrouwen omdat de ERTMS op de Hanzelijn en de Betuweroute goed werkt. 

Hopelijk zal de ICNG vanaf december 2021 in de dienstregeling gaan rijden. En is die ellende met corona hopelijk grotendeels voorbij. 

 

En ze zijn inderdaad enorm ruim. Zelfs onderuitgezakt in de 2e klas heb ik als iemand van redelijk normale lengte (187 cm) nog behoorlijk wat beenruimte over. 

dan ben je net als ik vrij lang, maar als het om beenruimte gaat is er wat mij betreft in Nederland sowieso vrij weinig reden tot klagen . Goed om te horen dat dit bij deze trein ook goed zit

Treinen in veel andere landen en vooral treinen als Thalys/tgv/eurostar vind ik wat dat betreft soms een ramp (helemaal als je laat een ticket koopt en een vierzits plek aan het raam krijgt toebedeeld). Bij die treinen moet ik bij ritten van een paar uur echt een aantal keer een wandelingetje gaan maken. 1e klas ticket boeken voor extra beenruimte wil ook niet altijd helpen


Als het interieur zo blijft wordt de trein echt heel erg ruim, wordt dus een beetje de luxe segment binnen de NS vloot. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Stoel zat net zoals in de andere nieuwe of gereviseerde treinen wat harder maar het is wel een zetel waar je inzit.

En de cabine zag er ook heel netjes uit, al had het corona scherm welke er nu in zit wel inmiddels de nodige schade veroorzaakt aan de afwerking van de cabine.

Luxe segment binnen NS. Dat is ook prima. Want er zijn genoeg Nederlanders die het "schandalig" vinden dat je €1,56 in daluren en € 2,60 moet betalen voor toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam met de huidige ICD.

Maar de ervaring leert als je wat tegenover stelt de reizigers wel bereid om makkelijker een toeslag te betalen. De betrouwbaarheid is het belangrijkste bij ICNG. Treinreizigers willen afgezien van verbeterde comfort vooral een betrouwbaardere trein. 

Maar de HSL is een specifiek spoor. 


En ze zijn inderdaad enorm ruim. Zelfs onderuitgezakt in de 2e klas heb ik als iemand van redelijk normale lengte (187 cm) nog behoorlijk wat beenruimte over. 

dan ben je net als ik vrij lang, maar als het om beenruimte gaat is er wat mij betreft in Nederland sowieso vrij weinig reden tot klagen . Goed om te horen dat dit bij deze trein ook goed zit

Treinen in veel andere landen en vooral treinen als Thalys/tgv/eurostar vind ik wat dat betreft soms een ramp (helemaal als je laat een ticket koopt en een vierzits plek aan het raam krijgt toebedeeld). Bij die treinen moet ik bij ritten van een paar uur echt een aantal keer een wandelingetje gaan maken. 1e klas ticket boeken voor extra beenruimte wil ook niet altijd helpen

Thalys TGV/TGV zijn treinen van SNCF. En zijn blijkbaar meer gefixeerd op de Franse en Belgische reizigers. Zie je ook bij de eerste generatie Eurostar. Maar de tweede generatie Eurostar 320 die o.a. tussen Londen - Amsterdam rijdt is ruimer. Die Eurostar Amsterdam - Londen lijkt qua beenruimte meer op de ICE Amsterdam - Frankfurt.


Als het interieur zo blijft wordt de trein echt heel erg ruim, wordt dus een beetje de luxe segment binnen de NS vloot. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Stoel zat net zoals in de andere nieuwe of gereviseerde treinen wat harder maar het is wel een zetel waar je inzit.

En de cabine zag er ook heel netjes uit, al had het corona scherm welke er nu in zit wel inmiddels de nodige schade veroorzaakt aan de afwerking van de cabine.

Luxe segment binnen NS. Dat is ook prima. Want er zijn genoeg Nederlanders die het "schandalig" vinden dat je €1,56 in daluren en € 2,60 moet betalen voor toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam met de huidige ICD.

Maar de ervaring leert als je wat tegenover stelt de reizigers wel bereid om makkelijker een toeslag te betalen. De betrouwbaarheid is het belangrijkste bij ICNG. Treinreizigers willen afgezien van verbeterde comfort vooral een betrouwbaardere trein. 

Maar de HSL is een specifiek spoor. 


HSL is toch dat spoor dat bediend wordt met 45 jaar oude rijtuigen achter een stuurstand die het niet kan trekken, zodat er vóór de stuurstand nog een extra locomotief moet?


HSL is toch dat spoor dat bediend wordt met 45 jaar oude rijtuigen achter een stuurstand die het niet kan trekken, zodat er vóór de stuurstand nog een extra locomotief moet?

Een stuurstandrijtuig kan nooit op zichzelf een trein trekken. Daarom is het een stuurstandrijtuig. Die dingen zijn bedoeld om aan de tegenovergestelde kant van een loc te zitten ;)
Overigens hebben niet alle ICD treinen die er tussen hangen.

De twee loc's zijn zeker niet nodig kwa kracht. Dat is alleen om zonder de loc om te rijden snel te kunnen keren.


HSL is toch dat spoor dat bediend wordt met 45 jaar oude rijtuigen achter een stuurstand die het niet kan trekken, zodat er vóór de stuurstand nog een extra locomotief moet?

Een stuurstandrijtuig kan nooit op zichzelf een trein trekken. Daarom is het een stuurstandrijtuig. Die dingen zijn bedoeld om aan de tegenovergestelde kant van een loc te zitten ;)
Overigens hebben niet alle ICD treinen die er tussen hangen.

De twee loc's zijn zeker niet nodig kwa kracht. Dat is alleen om zonder de loc om te rijden snel te kunnen keren.


Ik weet wat een stuurstand is. Maar één loc zou dan voldoende moeten zijn. En snel keren hoeven die treinen niet. Zie ze regelmatig op het rangeerspoor staan in Eindhoven. Bovendien: als de stuurstand naar behoren functioneert, hóeft de loc toch helemaal niet omgereden te worden? Die hangt gewoon aan de kant van de trein waar géén stuurstand is, en in de ene richting rijdt de loc voorop, in de andere richting de stuurstand die zijn vermogen krijgt van de loc achterop. Dus twee locs is dan toch niet nodig?


HSL is toch dat spoor dat bediend wordt met 45 jaar oude rijtuigen achter een stuurstand die het niet kan trekken, zodat er vóór de stuurstand nog een extra locomotief moet?

Een stuurstandrijtuig kan nooit op zichzelf een trein trekken. Daarom is het een stuurstandrijtuig. Die dingen zijn bedoeld om aan de tegenovergestelde kant van een loc te zitten ;)
Overigens hebben niet alle ICD treinen die er tussen hangen.

De twee loc's zijn zeker niet nodig kwa kracht. Dat is alleen om zonder de loc om te rijden snel te kunnen keren.


Ik weet wat een stuurstand is. Maar één loc zou dan voldoende moeten zijn. En snel keren hoeven die treinen niet. Zie ze regelmatig op het rangeerspoor staan in Eindhoven. Bovendien: als de stuurstand naar behoren functioneert, hóeft de loc toch helemaal niet omgereden te worden? Die hangt gewoon aan de kant van de trein waar géén stuurstand is, en in de ene richting rijdt de loc voorop, in de andere richting de stuurstand die zijn vermogen krijgt van de loc achterop. Dus twee locs is dan toch niet nodig?

 

Het stuurstandrijtuig is niet geschikt om de loc die nu gebruikt wordt aan te sturen en nooit gebouwd voor gebruik op de HSL.  Het omrijden van een loc neemt meer tijd in beslag dan dat er is en kan ook niet op een kopspoor waardoor de trein eerst weer naar een ander spoor zou moeten om allesl os te koppelen, daarna omrijden om vervolgens alles weer te koppelen en te controleren of alles functioneerd. En daar is niet genoeg tijd voor en gaf nog wel eens problemen dus vandaar dat er gekozen is voor de duurdere optie om sandwich te rijden met 2 locs.  1 loc is ruim voldoende om die paar rijtuigen te trekken.


Verder mag je blij zijn @PeterJKH dat de voormalige stuurrijtuigen zo toch nog ingezet worden, immers ze zorgen voor extra zitplaatsen in de trein voor de reiziger.


Filmpje achtdelige ICNG in Velim:

Het is op (Social) Media rustig over berichten van ICNG. Alleen een foto van een testrit tussen Utrecht - Amsterdam. Maar weet niet of het inhoudt dat er weinig getest wordt. 


Eindelijk weer een nieuw filmpje van ICNG:

Een filmpje van een achtdelige ICNG op de testbaan in Velim. Maar waar blijven de nieuwe ICNG? 


Een PDF over testritten ICNG:

https://www.prorail.nl/sites/default/files/vragen_en_antwoorden_testritten_icng_op_hsl.pdf

In de PDF wordt ook aandacht besteed aan de geluidsniveau van de ICNG. Ze geven aan dat de ICNG stiller zal zijn dan de Traxx + ICR. Niet echt verassend. als je hoort hoe stil de SNG al is. Zo'n geluidsniveau verwacht ik bij de ICNG ook. En mogelijk nog stiller. 

Las dit op een site van treinreiziger.nl op 2 - 10 - 2013:

Alhoewel de geluidsnormen voor de HSL onveranderd strikt zullen blijven, zullen dezelfde normen de komende jaren naar verwachting niet gehaald gaan worden. De Thalys heeft ontheffing om meer herrie te mogen maken. Die ontheffing blijft. Ook de Eurostar hoeft niet aan de strikte geluidsnormen te voldoen.

Toekomstige nieuwe treinen moeten wel aan de eisen gaan voldoen. Maar die  treinen stromen pas vanaf 2021 in. Tot die tijd zullen de meeste treinen worden uitgevoerd door Traxx locomotieven met Prio-rijtuigen. Ook die treinen maken op diverse plaatsen meer herrie. Dat wordt echter toegestaan, omdat de normen alleen gelden voor nieuwe treinen.

Wettelijk is er een voorkeursgrens van 57 dB(A) voor de HSL vast gelegd.

De Traxx + ICR schijnen een geluidsniveau van 80 decibel te hebben. Die worden ook door inwoners van Bergschenhoek, Bleiswijk en Berkel Rodenrijs als lawaaiig ervaren. Dan zal de ICNG aanzienlijk stiller moeten worden. Benieuwd hoe Alstom dat gaat doen.   

 


En daar is hij dan:

Zien of hij met hoge snelheden over de Hanzelijn gaat rijden. Of via de Veluwelijn gaat rijden. 


Leuk om hem zo naast die SNG (waarvan het logo op de neus mist?) te zien 🙂. Twee “Nieuwe Generaties” naast elkaar.


Leuk om hem zo naast die SNG (waarvan het logo op de neus mist?) te zien 🙂. Twee “Nieuwe Generaties” naast elkaar.

 

Waarschijnlijk zullen dat ook de twee treinen worden die over 4 - 5 jaar op de Hanzelijn gaan rijden. Met SNG is dat al het geval. De ICNG zal tussen Groningen/Leeuwarden - Breda gaan rijden. Volgens de oorspronkelijke plannen was dat de bedoeling dat dit vanaf december 2022 zou gaan gebeuren. Maar de instroom van de ICNG wordt mede door corona al vertraagd. Dus afwachten wanneer de ICNG Groningen/Leeuwarden - Breda echt gaat rijden. 

Verder is het nog niet duidelijk of de ICNG met 200 km p/u op de Hanzelijn gaat rijden. Dat hangt af van de energievoorziening. Wilt de overheid investeren in meer onderstations zodat de ICNG wel met 200 km p/u kan rijden? Dat is nu nog onduidelijk:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2019/12/19/quickscan-reistijdverkorting-noord-nederland

In ieder geval zal de dienstsnelheid zoal 160 km p/u worden als de ICNG en SNG tussen 2025 - 2030 met behulp van ETCS op de Hanzelijn gaat rijden. Vanaf Almere zijn er genoeg andere treinen die de ICNG en SNG kunnen aanvullen. Enkeldekstreinen kunnen in principe alle reizigers vervoeren tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Lelystad. 


Een interessant punt uit het meegestuurde document vind ik de aanpassing van de spoorboog in Hoogeveen. Die zou volgens het document 1 minuut rijtijdwinst opleveren?

Na reeds geplande aanpassing spoorboog Hoogeveen en Zwolle - Herfte 1 minuut rijtijdwinst

(Pagina 19)

Dat zou niet erg veel tijdswinst zijn voor een dergelijke operatie. Ik ben wel benieuwd wat dan het voordeel is van die 1 minuut tijdswinst en welke voordelen deze operatie verder nog met zich meebrengt.


Nou als je een bocht aanpast in het spoor en er 1 minuut tijdwinst uit haalt vind ik dat behoorlijk, de bocht zal dan een hogere snelheid toelaten.


Van 80km/u naar 140km/u is inderdaad een forse snelheidsverbetering. 1 minuut tijdswinst uit het alleen het aanpassen van een boog is wellicht veel, maar ik ben wel benieuwd naar hoeveel voordeel dat heeft in de dienstregeling? Voor mij als reiziger lijkt 1 minuut niet veel.

Trouwens, hoeveel energie zou het eigenlijk besparen om niet steeds op te hoeven trekken van 80km/u naar 140km/u? 


Tegenslag voor de ontwikkeling van ICNG:

https://www.volksstimme.de/lokal/wanzleben/zugunglueck-zug-in-der-boerde-entgleist?fbclid=IwAR3YD3a6qKpUaA272EvuLNsMERg1PKVTytGJGBvU6Y-jITgN34AQCZK01LQ

Het is ontspoord in Duitsland. Heeft dat enige effect op de levering van de ICNG? Alstom bouwt nog meer prototypes. Dus is dit gelukkig niet de enigste trein. Maar lijk me toch vervelend voor de levering van de ICNG.   

Bron: Somda

 


Ook positief nieuws over ICNG:

https://www.bing.com/news/search?q=Installatie+met+beweegbare+bovenleiding+in+gebruik+genomen+voor+onderhoud+ICNG+-+spoorpro.nl&qpvt=Installatie+met+beweegbare+bovenleiding+in+gebruik+genomen+voor+onderhoud+ICNG+-+spoorpro.nl&FORM=EWRE

Quote:

Project engineer Maarten van Dis van Pilz: “Wat bijzonder is aan de onderhoudswerkplaats in Watergraafsmeer is dat treinen op eigen kracht naar binnen kunnen rijden. Omdat veel van de techniek van de ICNG zich in de bovenkant van de trein bevindt, zoals de airco’s, zit de bovenleiding van de werkplaats hierbij echter in de weg.

Als goed begrepen hebt is dat zo omdat ICNG een gelijkvloerse instap moet hebben. Heeft SNG de techniek ook veel boven? 

Quote: 

Mogelijk komt er een soortgelijke installatie in de onderhoudswerkplaats van NS in Leidschendam alleen is dit volgens Van Dis ‘nog wel toekomstmuziek’.

Dan is al enigszins bekend waar de ICNG onderhouden worden. 

 

 

 


Alleen loopt een nieuwe ICNG wel wat vertraging op nadat de loc die deze trein trok in Duitsland ontspoort is en de ICNG heeft meegenomen.

 


In een ander nieuwsbericht wordt gezegd dat de loc tegen een stootblok is gebotst, daardoor over de kop ging, op zijn dak belandde en in brand vloog. De trein zou daarvoor "meerdere stopseinen op onaanvaardbare wijze hebben gepasseerd". De machinist kon zich gelukkig wel op tijd bevrijden voordat de locomotief in brand stond en is met lichte verwondingen naar het ziekenhuis gebracht. 

 

 


En het gaat in ieder geval om 2 ICNG's, de andere lijkt nog wel op de rails te staan.  In het artikel welke ik gelezen heb stond alleen ontspoort. 

Maar het blijft wel zonde want de schade lijkt toch behoorlijk te zijn aan de voorste ICNG.


Een van de ICNG’s liep ook uit de rails en raakte ook zwaar beschadigd. De tweede ICNG lijkt volgens een woordvoerder van NS geen schade op te hebben gelopen.

Via SpoorPro


Alleen loopt een nieuwe ICNG wel wat vertraging op nadat de loc die deze trein trok in Duitsland ontspoort is en de ICNG heeft meegenomen.

 

Er zijn wel filmpjes en foto's van een achtdelige ICNG die getest wordt op Vellim. Dus wie weet komt die dit jaar nog. Maar desondanks zonde dat het zo mis is gegaan.    


Het wordt steeds sensationeler..

Nederlandse trein @NS_online gecrasht bij Dreileben in Sachsen-Anhalt vandaag. Meer dan 60 brandweermannen komen ter plaatse. Heb ik dit helemaal gemist in het nieuws? Of is iedereen te druk met de vakantie van de koning? #telegraaf

https://www.mdr.de/sachsen-anhalt/magdeburg/magdeburg/zug-entgleist-behinderung-auf-ic-strecke-zwischen-magdeburg-und-hannover-100.html

Overigens, de PH-GOV mag weer naar Griekenland op en neer. Ja, da’s belangrijker :rolling_eyes:

 


Reageer