beantwoord

Foute programmering mobiele incheck zuil



Toon eerste bericht

441 reacties

Badge +3

Bosje bloemen en je geld terug (op welke manier ook), en excuses dat het zo lang moest duren!

Maar (volgens NS) daavoor had je als gedupeerde reiziger maar eerder contact moeten opnemen of zo… 

Dat wist ik helemaal niet.. en nu?

Nou ja het was bijna anderhalf jaar geleden dus daar mogen we (gooi de AVG op het spelbord als escape) daar helemaal geen herinnering meer aan hebben!

Eventuele kosten worden vergoed, wel even bellen of zo… 

Wij (deelnemers forum/community) vinden daar iets van!

Dus graag die zo gewenste update @Sanne NS 

Reputatie 4

Dat de verplaatsbare zuilen verkeerd zijn geprogrammeerd komt vaker voor.

In Deurne heb ik het ook gehad, was toen 14 dagen geen treinverkeer mogelijk.

Horst Sevenum stond als station geregistreerd. 

 

Ik heb dit via Twitter laten wete. Na 3 dagen was het opgelost.

Maar niets van enige communicatie gehad. Totale onzin dat NS geen gegevens kan inzien. Ze kunnen maar al te goed fouten en gegevens herstellen. Het is eerder een kwestie van willen !

Ik moet hier even ingrijpen. Het is volgens de huisregels van de community niet toegestaan om onwaarheden te uiten. Ondanks dat je het vermoeden hebt mag je dit niet als absolute waarheid hier plaatsen. Vandaar dat ik een aantal berichten heb verwijderd, ik heb desbetreffende daarover geïnformeerd. Over het benoemde topic over de tijdsweergave van de poortjes heb ik destijds geïnformeerd of er reizigers waren die daardoor gedupeerd waren. Er waren destijds geen gedupeerden bekend. Daarnaast wil ik jullie vragen om de bevindingen van Sanne af te wachten. Ik snap dat jullie staan te springen om een antwoord, maar net als destijds vergt dit enorm veel uitzoekwerk en gaat dit vaak via meerdere collega's.  

Maar na het bericht van @Robert B over het feit dat mensen jaren zonder te betalen een Voordeelurenabonnement hebben kunnen gebruiken, ben ik daar niet zo zeker meer van. 

Ha ha, ik was destijds één van die mensen. Ik heb het keurig gemeld aan het loket en daar was het antwoord dat ik het maar moest beschouwen als een cadeautje van de zaak.  

Verkeerd geprogrammeerde zuilen zijn natuurlijk een gevolg van een lekke werkinstructie, kennelijk is er niet standaard een test op plaats, datum en tijd als ze ergens tijdelijk geplaatst worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is heel moderne communicatie. Vooral niets zeggen wanneer er iets is foutgegaan en hopen dat na een tijdje iedereen vergeten is dat er een probleem was.

Ik moet hier even ingrijpen. Het is volgens de huisregels van de community niet toegestaan om onwaarheden te uiten. Ondanks dat je het vermoeden hebt mag je dit niet als absolute waarheid hier plaatsen. Vandaar dat ik een aantal berichten heb verwijderd, ik heb desbetreffende daarover geïnformeerd. Over het benoemde topic over de tijdsweergave van de poortjes heb ik destijds geïnformeerd of er reizigers waren die daardoor gedupeerd waren. Er waren destijds geen gedupeerden bekend. Daarnaast wil ik jullie vragen om de bevindingen van Sanne af te wachten. Ik snap dat jullie staan te springen om een antwoord, maar net als destijds vergt dit enorm veel uitzoekwerk en gaat dit vaak via meerdere collega's.  

Mee eens @Erryt NS jammer dat er nooit wat gedaan is met mijn eerste officiële klacht. 

Je mag me een PB sturen als je vragen hebt @Erryt NS :kiss:

Echt zo jammer dat die AVG weer als slap excuus gebruikt wordt. Als jullie op basis van de AVG deze gegevens niet mogen gebruiken, dan heb je ook geen recht om te op te slaan.

Dus of je mag ze gebruiken, of je moet een melding bij de AP doen dat je teveel gegevens opgeslagen hebt. 

Tuurlijk mag niet iedereen bij de gegevens, maar iemand binnen de NS wel en als NS kan je er voor kiezen om dit netjes voor klanten kan oplossen. Je kan sowieso beginnen met alle klanten met NS Extra, die hebben namelijk al toestemming gegeven dat de NS de reistransacties mag gebruiken voor service.

 

 

Je kan natuurlijk ook even in overleg treden met de autoriteit persoonsgegevens. Even uitleggen dat jullie hebben geblunderd bij het plaatsen van deze mobiele paal en dat hierdoor veel reizigers financieel benadeeld zijn. Jullie willen dit rechtzetten en of het dan mogelijk is om de AVG hier eenmalig voor opzij te zetten.

Dat de verplaatsbare zuilen verkeerd zijn geprogrammeerd komt vaker voor.

In Deurne heb ik het ook gehad, was toen 14 dagen geen treinverkeer mogelijk.

Horst Sevenum stond als station geregistreerd. 

 

Ik heb dit via Twitter laten wete. Na 3 dagen was het opgelost.

Maar niets van enige communicatie gehad. Totale onzin dat NS geen gegevens kan inzien. Ze kunnen maar al te goed fouten en gegevens herstellen. Het is eerder een kwestie van willen !

Exact, ze gaan een verbeterplan opstellen dat ook weer niet werkt en de reizigers die teveel hebben betaald hebben dus pech gehad.

 

NS kom nu eens eindelijk na 3 maanden !!! over de brug. Het gaat hier gewoon om bedragen van ca 10 euro per klant. Dat is voor sommige mensen in de huidige tijd echt niet niks.

Badge +3

Ik moet hier even ingrijpen. Het is volgens de huisregels van de community niet toegestaan om onwaarheden te uiten.

Dan grijp ik ook even in!

Geen idee tegen wie en waarom er ingegrepen werd of zou moeten worden, als het ging over absolute onwaarheden of leugens.

Welke @Tijdvoor voor ogen had en benoemde ooit, opnieuw?

Ik vermoed zomaar dat het om dit ging: 

Over NS

Wie zijn wij?

NS is actief in de wereld van het openbaar vervoer. We bevorderen het gebruik van het openbaar vervoer en houden Nederland in beweging. Onze reizigers staan in al onze activiteiten op 1, 2 en 3

Je kunt er (als NS) bijna niet meer omheen dat die uitspraak/missie niet waargemaakt wordt, en dus zelfs leugens oplevert.

Einde van mijn ‘ingreep’, en om welke omwaarheden en van wie ging het ook weer? :sleeping:

Het is volgens de huisregels van de community niet toegestaan om onwaarheden te uiten.

Niet om het een of ander, maar dan moet je dat als NS woordvoerder (of moderator) ook vooral niet doen natuurlijk!

#kanniewaarzijjn En ja Sivan maakte ook fouten, soit!

Ik heb tijdens mijn vrije dagen afgelopen week de verwachte update ontvangen. Wel wil ik aangeven dat ik het voor deze case niet meer kan veranderen, nu vier maanden nadat dit heeft plaatsgevonden. Maar in de toekomst zijn dit zeker wel zaken waar aan gewerkt kunnen worden want het heeft wat balletjes laten rollen. Voor de mensen die in dit geval de dupe zijn geworden van extra kosten, wil ik vragen om ons een bericht via de klantenservice te sturen. Dan is het zeker voor je op te lossen. 

Dan nu de uitkomsten: 

  • Allereerst gaat er in het team voor de mobiele incheckpalen nog beter gekeken worden naar het programmeren en het plaatsen. Dit wordt handmatig gedaan en een fout als deze kan voorkomen als er een paal eerst in de ochtend op het ene station heeft gestaan en misschien een paar uur laten weer op een ander. Maar dit is natuurlijk niet de bedoeling. Hier gaat dit team nog preciezer naar kijken om hier het probleem al te voorkomen.
  • Een andere stap is dat er samen met de privacy officer gekeken wordt naar het compenseren van reizigers die in een geval als deze de dupe zijn geworden. De reden dat hier de privacy officer bij komt kijken, heeft zoals eerder al aangegeven te maken met het feit dat hier een stukje AVG bij komt kijken. Wat er hier al over duidelijk is, is dat de mensen met een anonieme kaart sowieso niet gecompenseerd kunnen worden via deze weg. Zoals het woord het al verraadt, is het een anonieme kaart dus daarover kunnen we geen contact opnemen met deze mensen. Dan komen we eigenlijk bij een hele grote groep mensen uit die wel met een persoonlijke kaart hebben gereisd. Er wordt gekeken naar een mogelijkheid om mensen die altijd dit traject reizen en dan ineens een zeer afwijkende reis hebben die bij de specifieke paal hebben ingecheckt te compenseren. Maar zoals te begrijpen is, is dit dus heel privacy gevoelig. Want dit zou betekenen dat wij naar alle reizen van deze mensen zullen gaan kijken en daar moet eerst naar gekeken worden of dit überhaupt kan. Daarnaast zou je hier als reiziger natuurlijk expliciet toestemming voor kunnen geven, maar ook hiervan is niet duidelijk of dit mogelijk gaat zijn. 

 

Alle zaken die vooral in het laatste punt worden besproken liggen dus nog op de plank. Deze liggen in een bespreking om te kijken hoe in de toekomst dit opgelost kan worden. Zoals ik al aangeef is dit een hoop om uit te zoeken binnen de AVG en dit wordt ook gedaan. Meer dan dit kan ik dus niet aan jullie communiceren. Eventuele vragen wil ik natuurlijk wel beantwoorden! 

 

Reputatie 7
Badge +3

Kwalitatief Uiterst Teleurstellend.

Badge +3

Dit is dan weer de eerste reactie in een maand. Nog steeds niets. Topic loopt inmiddels meer dan een jaar. Ik heb hierboven gevraagd waarom er geen mailing is uitgegaan. Ook daar natuurlijk geen reactie op.

Hoe langer dit topic loopt, des te treuriger ik het ga vinden.

Tja, want je mag als vervoerder toch niet zomaar de transacties van je (eigen) klanten inzien en bij afwijkingen op een bepaalde datum daarover contact met ze opnemen?

Nee, dat moeten ze zelf maar doen! :tired_face:

Of voor onbekende reizigers (welke chipkaart kwam dat saldo vandaan) dat retourneren naar de afzender omdat het niet jouw geld is? Nee, da’s veel te ingewikkeld makkelijk.

Gewoon open laten staan. Er zijn geen huisregels overtreden. 

Reputatie 7

Misschien wil het bedrijf wel helemaal niet antwoorden omdat men weet dat men in deze fout is geweest?

Reputatie 7
Badge +3

Als er al een keer een antwoord op komt weten degene die ongemerkt de dupe waren van deze fout al niet eens dat ze die dag hadden gereisd . 

Het lijkt mij duidelijk genoeg dat de NS hier geen verantwoording wil nemen voor dit debacle en de treurige afhandeling hiervan.  Ze laten het bij de moderators liggen die slechts als doorgeefluik fungeren maar een voorlichter/woordvoerder of manager die door het stof gaat zien we hier helaas niet opdraven voor deze case.

Het is inderdaad beschamend dat je je als organisatie zo laat kennen, nog geen dag spijt gehad dat ik er ben weggegaan.

 

Zoveel onkunde. Geen enkel excuus naar de klanten die benadeeld zijn. Een organisatie die volgens mij inmiddels volledig het spoor bijster is.

 

Mevrouw Rintel geeft in een interview aan dat de service naar de klant nog steeds 100% in orde is. O.a. dit topic bewijst het volledige tegendeel van deze woorden.  

Reputatie 7

Ik heb zeker een update, maar het zal voor jullie niet de gedroomde update zijn. Zij gaven aan dat de AVG ons inderdaad niet tegenhoudt om dit proactief over te gaan op restituties in deze situatie. Nu gaat er nog onderzocht worden hoe dit in de toekomst wel proactief kan. Hier is helaas het huidige werkproces nog niet op ingericht. Er is dan ook nog geen duidelijkheid wanneer en hoe dit precies gaat gebeuren, maar achter de schermen gaan ze hier hard mee aan de slag. 

 

Wederom een herhaling van zetten. M’n vermoeden dat er drie maanden geleden helemaal geen antwoord was, wordt steeds sterker. 

Helaas heb ik nog geen nieuwe update ontvangen. Het lastige is dat ik en de collega met wie ik bezig ben om dit uit te zoeken, andere dagen draaien. Ivm met mijn stage ben ik doordeweeks namelijk niet beschikbaar en deze collega is er dan wel. Ik hoop hem deze week alsnog te bereiken om jullie van een update te kunnen voorzien, want dit topic loopt natuurlijk al heel erg lang. 

Nee dat is helemaal niet lastig. Dan had je dit topic al lang geleden aan één van je collega's moeten overdragen die wel doordeweeks beschikbaar is. 

Ik vind dit topic compleet lachwekkend aan het worden. Jullie hebben aan het begin gesteld dat jullie hier compleet niets mee gingen doen en dat houden jullie nu al 7 maanden vol middels wekelijkse updates. Als jullie middels dit topic duidelijk willen maken dat de klant bij jullie helemaal niet op 1, 2  en 3 staat dan is dat in ieder geval gelukt.  

 

Ik heb een paar pagina's eerder al aangegeven dat het niet kunnen terugbetalen sowieso niets met privacy-aangelegenheden te maken heeft, maar alleen op onwil vanuit de NS-organisatie berust.

 

Ik sluit mijn ogen voor zoveel onkunde.  

Reputatie 7

Dit is inderdaad een erg teleurstellende reactie. En inderdaad erg jammer om dit 1 minuut voor einde dienst te melden na bijna een maand afwezigheid met gelijk de melding dat er de komende week ook niets gedaan zal worden.

Als de NS het niet eens is met het voorgestelde antwoord dan kan toch minstens het huidige antwoord verwijderd worden. Het staat allang vast dat dit antwoord niet klopt.

Verder hoop ik inderdaad dat het topic komende week wel overgenomen wordt door iemand die wel aanwezig is en sowieso iemand die er meer tijd voor heeft dan eens per maand en reactie te geven dat er niets gebeurd is.

Zoals te verwachten is er de afgelopen week niets mee gedaan. Ik zie dat Sanne vandaag dienst heeft. Ik verwacht dan ook dat het antwoord van Sanne in ieder geval wordt verwijderd, daar dit aantoonbaar onjuist is.

Badge +3

@Laura NS@Stijn NS en @Robert B,

Ik zal eens nadenken of ik hier screenshots van mijn email zal plaatsen. :thinking: …….. Lijkt me geen verstandig plan. :sunglasses: Dus hoe toon ik aan die afspraak gemaakt is? Grappig dat https://forum.ns.nl/overige-producten-6/prive-prive-12564 ook achter een slotje zit…

De verwijzing naar https://community.ns.nl/archief-43/tijdweergave-op-poortjes-25152 vond ik in dit topic relevant vanwege het verloop qua tijd en communicatie. Daar was het probleem landelijk en heeft het vrij lang geduurd voordat het probleem opgelost was. Vooral de open communicatie richting de community was in dat topic interessant. 

@Erryt NS

Kun je deze topics even weer op open zetten? 😏

Dat ene topic (privé is privé!) was verder totaal niet spannend, ging over het vaak (onbedoeld) delen van privégegevens op een openbaar forum, met toen nog het verzoek om je bericht aan te passen. Toenmalige leden (blijkbaar zijn ze later terug gekomen) @janjan en @Dwarsligger vonden daar wat van.

En anders deed een moderator dat later wel… Bij het plaatsen van een topic of een reactie krijg je trouwens al heel lang een melding om geen privégegevens (zoals een adres of kaartnummer) te delen.

 

Ik heb helaas nog geen nieuwe update. Wel heb ik er nogmaals een bericht achter aangestuurd. Later deze week ben ik nog weer aanwezig voor andere werkzaamheden en hoop ik jullie nog van een nieuwe update te kunnen voorzien. 

Hi Sanne,

 

14 dagen geleden zei je ook al dat je verwachtte volgende week (dus een week geleden een update te geven). Ik vind het verontrustend dat dit nog niet gebeurt is.

 

Inmiddels is volgens mij toch wel klip en klaar aangetoond dat jullie hier op een dwaalspor zitten. Kortom zou ik nu toch graag eens actie willen zien en een bewijs dat degene die door jullie schuld op extra kosten zijn gejaagd, nu eindelijk na 6 maanden!!!!!!! eens gecompenseerd gaan worden. 

Reputatie 7

Waarom kan je het antwoord niet gewoon verwijderen. Het is fout en voegt dus niets toe. De kans dat je morgen een nieuwe update hebt is nihil. In oktober 2021 schreef je dat er nu snel een antwoord zou aankomen. 

 

We zijn nog steeds in afwachting. Het enige goede wat je nu in ieder geval kan doen is jouw onjuiste antwoord vandaag verwijderen.

 

Wat is je probleem daarmee????

Reputatie 4

Goedemiddag allemaal! 

Ik zit helaas klem met de afdeling waarmee ik dit samen uitzoek. Zij kunnen mij op dit moment niet verder helpen, dus ik heb een aantal lijntjes uitgegooid om dit alsnog van een definitief antwoord te kunnen voorzien, want dit moet gewoon opgelost worden. Hopelijk heb ik zo spoedig mogelijk een antwoord van een andere afdeling waarmee alsnog de oplossing komt!

 

Ik ben benieuwd welke lijntjes dat zijn. Denk dat hrt lijntje naar de directeur NS wel eens op zijn plaats is. Er doen afdelingen hin werk niet. Die personen moet er snel worden uitgewerkt.

Reageer