40% kaartjes automaat

  • 20 February 2023
  • 13 reacties
  • 369 Bekeken

Waar kan ik zijn voor dit probleem ?

Ik zelf heb een weekend vrij abonnement 1e klas.

Gistermiddag 2 vrienden mee genomen van Sassenheim naar Duivendrecht en weer terug.

Via de automaat wilde ik dus 40% korting aanklikken want ze reizen met mij mee.…...ik kon zoeken tot ik een ons weeg.…...kwam het NIET tegen.....ik had wel via me mobiel me 40% aan gezet maar ja een los kaartje moest ik wel kopen.

Hoe kan het dat het niet te vinden is bij de automaat ? Het is een klein stationnetje dus ook geen loket!  Waar kan ik me 40% centen terug halen ? We wilde 1e klas met 40% dat dit niet goed voor 2e klas moeten kiezen wat de terugweg behoorlijk lastig was gezien Ajax zijn wedstrijd speelde en dus druk was in de 2e.....dat is ook de reden dat wij kiezen voor meer te betalen en dus de 1e altijd nemen...…

 

Maar goed wie waar kan ik terecht?

 

Groetjes Anita 


13 reacties

Badge +3

Het is niet mogelijk om een los kaartje met Samenreiskorting te kopen bij de automaat. De persoon die met Samenreiskorting wil meereizen, moet zelf een persoonlijke of anonieme OV-chipkaart hebben en daar het product Samenreiskorting op laden, of een e-ticket met Samenreiskorting kopen. De abonnementhouder hoeft niets speciaals te doen, alleen inchecken en uitchecken met de OV-chipkaart waarop het abonnement staat. Zie www.ns.nl/samenreiskorting voor alle informatie.

Met uw verzoek om het prijsverschil terug te betalen, kunt u zich het beste rechtstreeks wenden tot de klantenservice van NS. Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag telefonisch bereikbaar op het nummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Hoi Tochjo

Dank je wel voor de informatie. Best wel lastig om dan spontaan ff de trein te maken met mensen die nooit met het OV gaan.......je bent dus verplicht om een OV kaartje te hebben..…

Goede tip voor de volgende keer.

Ik ga even contact zoeken met de NS per telefoon!

Groetjes Anita 

Badge +3

je bent dus verplicht om een OV kaartje te hebben

Dat hoeft niet; de persoon die meereist kan ook een e-ticket met Samenreiskorting kopen (enkele reis of dagretour). Deze zijn ook te koop in de NS-app.

Er zit wel een klein verschil tussen reizen met een e-ticket en met een OV-chipkaart: bij een OV-chipkaart geldt het tijdstip van inchecken, bij een e-ticket het tijdstip van reizen. Bij een e-ticket met Samenreiskorting mag de medereiziger in de spitsuren zich niet in de trein bevinden, maar bij reizen met een OV-chipkaart mag dat wel, als maar in de daluren is ingecheckt.

Reputatie 7

Het zou veel handiger zijn om gewoon een los kaartje met korting uit de automaat te kunnen halen. Veel laagdrempeliger, sneller en simpeler en zonder apps, e-tickets etcetera. Maar helaas kiest NS daar niet voor, zij willen liefst van de automaten af.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou veel handiger zijn om gewoon een los kaartje met korting uit de automaat te kunnen halen. Veel laagdrempeliger, sneller en simpeler en zonder apps, e-tickets etcetera. Maar helaas kiest NS daar niet voor, zij willen liefst van de automaten af.

Laagdrempeliger werkt fraude in de hand. Je krijgt dan hetzelfde als met de gratis meereiskaartjes: mensen die vragen of jij een abonnement hebt zodat ze met korting met jou mee kunnen reizen.

Klopt, mensen die amper gebruik maken gaan hier door juist helemaal niet meer mee met de trein..…

Ik had nun2 mensen bij me, 1tje met een verstandelijke beperking het is voor doel groep al helemaal een doolhof om de juiste kaartjes te kopen zonder een loket......snap wel dat ze de fiets pakken of de auto ipv ov.

Reputatie 7
Badge

Tja, reizen met de trein wordt er niet makkelijker op. 

Reputatie 7
Badge +3

Klopt, mensen die amper gebruik maken gaan hier door juist helemaal niet meer mee met de trein..…

Ik had nun2 mensen bij me, 1tje met een verstandelijke beperking het is voor doel groep al helemaal een doolhof om de juiste kaartjes te kopen zonder een loket......snap wel dat ze de fiets pakken of de auto ipv ov.

Dat je met een abonnement in de daluren mensen met korting mag meenemen is een extraatje. Helaas zijn er ook mensen die zonder abonnement of zonder mee te reizen met een bekende met abonnement gebruik maken van samenreiskaartjes. Dat is niet de bedoeling en daarom moet er iets meer moeite gedaan worden voor een samenreiskaartje. Er gaan plannen rond dat men alleen nog samenreiskaartjes gaat verkopen met een koppelcode.

Reputatie 7

Laagdrempeliger werkt fraude in de hand. Je krijgt dan hetzelfde als met de gratis meereiskaartjes: mensen die vragen of jij een abonnement hebt zodat ze met korting met jou mee kunnen reizen.

Tja, dat ga je wel krijgen inderdaad. Helaas moeten de goeden ook hier weer onder de kwaden lijden en wordt het ov voordelig gebruiken ingewikkelder dan in principe nodig.

Badge +3

‘Samenreis-bedelen’ is niets nieuws en kan best gezellig zijn, een onbekende op sleeptouw nemen die dan jouw koffie o.i.d. betaalt.

Maar was natuurlijk nooit de bedoeling. Dus dan maar via een koppelcode, ook prima.

Of een dagkaartje (niet op naam, gewoon een chipkaartje) doorverkopen aan een toerist die ergens in de middag bij een kaartautomaat (Eindhoven) staat te hannessen… Je pikt ze er zo uit (koffers en zo).

“Waar moet je heen? Amsterdam voor een etentje en concert en dan naar Den Haag?”.

Perfect! Geef maar een tientje, loop ik even met je mee naar de poortjes. Passage OK "goede reis” (Eindhoven - Amsterdam - Den Haag) Thank You Sir!

Wie is dan de goede of kwade? 🤣 Dat (cihip)kaartje was geldig. Zonde om niet niet te laten gebruiken door iemand anders toch? 🙄

@Robert B 

Er is een verschil tussen de goede en de kwade bedoelingen en ik word strontziek van de groep, die overal misbruik van maakt. Helemaal de agressie die ze ten toon spreiden. Leeftijd maakt niet meer uit.

Helemaal mee eens....…

Wij zien ook van alles in de trein gebeuren.… 

Onze dochter heeft een beperking en gaat vaak met ons mee de weekenden naar (Sassenheim Almere) maar Ook andere uitstapjes met de trein. We hebben dan ook een weekend vrij abonnement en bewust voor haar prikkels de 1e klas gekozen. Rustig zitten en altijd plek daar betaal je dus ook voor! Maar dat hebben we er voor over, voor haar.

En dan zit je in de 1e klas met mensen om je heen die constant zitten op te letten of der controle langs komt. Zo ja bukken !!  9 van de 10 keer loopt de controleur gewoon langs ons en gaat dan in het "hokje" zitten. Puur in en uit stappen om de deuren dicht te doen...…mijn dochter van net 15 jaar. Mama: Waarom betalen ze niet wat meer om hier te mogen zitten ? Dan zitten ze veel gezelliger in de trein. Nu wiebelen ze alle kanten op en zijn nog bang ook !   Tja..…..waarom....? 

Maar goed ik dwaal af van mij begin verhaal....kaartjes 40% willen kopen in een automaat wat niet lukte 😁

Badge +3

Voor een kaartje met 40% korting heb je geen automaat nodig, want dat kan ook in de NS app of online via de Samenreiskorting pagina.

In de app: plan een reis (let op de juiste datum), tik op Bestel treinkaartje en vink Samenreisticket Dal aan.

Reageer