40% korting | NS Community
beantwoord

40% korting

  • 15 May 2023
  • 8 reacties
  • 185 Bekeken

Hoi, ik heb op vrijdag 5 mei gereisd met de bus (van boekbinderslaan naar Utre centraal) en de trein (van Utrecht centraal naar Helmond station). Ik heb een student Ov weekabonnement. Omdat het een feestdag is, zou ik 40% korting moeten krijgen op de gehele reis. 
 

ik heb ook een ns flex abonnement, zodat ik elke maand mijn kosten betaal. Ik heb een factur ontvangen met het volgende: 

 

treinreis: €19,-

busreis: €2,48

 

ik heb geen 40% korting gekregen. Waarom is dat? 

icon

Beste antwoord door Tochjo 15 May 2023, 19:11

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6

Hey Kiran chote. Welkom bij de NS Community.

We kunnen hier niet de status van je producten en kaart inzien en kunnen je dus ook niet een compleet antwoord geven. Ik raad je aan om contact op te zoeken met de klantenservice om dit verder na te laten kijken. 

Badge +3

Het studentenreisproduct is niet op één kaart te combineren met NS Flex. Zoals u hebt gemerkt, betaalt u dan soms te veel. U kunt het beste NS Flex van uw kaart verwijderen en op saldo reizen. Eventueel kunt u automatisch opladen activeren als u niet steeds zelf saldo wilt hoeven laden.

Badge +3

Bij NS was 5 mei 2023 geen feestdag en was Wekeend Vrij (ik neem aan dat je dat hebt naast je SRP) niet geldig.

Heb je geen 40% dalkorting bij Weekend Vrij (en waarom zou je, want voor doordeweeks heb je je SRP) dan reisde je dus voltarief.

Staan je SRP en Flex op één kaart, dan is dat vragen om problemen op dit soort dagen (waar geen van de producten recht op vrij reizen geeft), want NS Flex krijgt dan voorrang.

Hetzelfde zul je merken in de zomerperiode (16 juli t/m 15 augustus), maar dat zou je kunnen omzeilen door een maandje 40% dalkorting toe te voegen aan Weekend Vrij voor € 3,40

Heb je Flex Basis of Weekend Voordeel, dan geldt hetzelfde. Het is dus niet zo dat je met NS Flex de kosten voor reizen met een SRP (in dit geval met 40% korting op 5 mei) achteraf kunt betalen.

Reputatie 1

Eens in de 5 jaar is 5 mei (Bevrijdingsdag) een nationale feestdag dat was in 2020 en de volgende pas in 2025, 2030,2035 etc.maar helaas niet elk jaar helaas. Ik neem aan dat je toch in de spitsuren hebt ingecheckt en dan krijg je helaas geen korting. Alleen in de daluren van 9:00 u - 16:00 u en van 18:30 - 6:30 u krijg je pas korting. Op donderdag 18 mei 2023 krijg je wel de hele dag korting. Want dan is het Hemelvaart.

Badge +3

Ik neem aan dat je toch in de spitsuren hebt ingecheckt en dan krijg je helaas geen korting.

Kiran chote heeft de weekvariant van het studentenreisproduct. Daarmee krijg je op Bevrijdingsdag elk jaar de hele dag 40 procent korting.

Badge +3

Kiran chote heeft de weekvariant van het studentenreisproduct. Daarmee krijg je op Bevrijdingsdag elk jaar de hele dag 40 procent korting.

Klopt, maar als er naast een SRP ook NS Flex op de kaart staat krijgt Flex voorrang op het SRP buiten de vrij reizen periode, dus reisde je op 5 mei niet op je SRP maar op Flex tarief.

Voor een student voegt Flex Weekend Voordeel of Dal Voordeel niets toe (die 40% korting krijg je toch al), dus ik neem aan dat het om Flex Weekend Vrij zonder dalkorting gaat. Dat was op 5 mei niet geldig.

Overigens is 5 mei wel een officiële feestdag, zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/officiele-feestdagen maar bij de NS dus maar eens in de 5 jaar.

Badge +3

Het is mij natuurlijk helemaal helder hoe een en ander werkt. Ik reageerde specifiek op de zin in het bericht van Treinenwereld die ik citeerde.

Overigens staat nergens dat Kiran chote een NS Flex-abonnement heeft. Ik heb de indruk dat het gaat om NS Flex zonder abonnement, en dat hij ten onrechte dacht dat dit simpelweg zorgt voor reizen op rekening volgens de voorwaarden van het studentenreisproduct.

Badge +3

Ja, dat kan ook nog. Zie de laatste zin van mijn voorlaatste reactie

Het is dus niet zo dat je met NS Flex de kosten voor reizen met een SRP (in dit geval met 40% korting op 5 mei) achteraf kunt betalen.

Dat laatste moest natuurlijk zonder korting op 5 mei (of korting op een willekeurige datum) zijn, of sowieso je reizen op een SRP achteraf betalen.

Reageer