Skip to main content
beantwoord

40% korting studenten reisproduct 1 jaar na studeren

  • 27 May 2024
  • 13 reacties
  • 299 Bekeken

Hi

Ik heb in februari 2024 mijn hbo diploma behaald. Nu heb ik gelezen dat ik 1 jaar na het behalen van je diploma je nog steeds met 40% korting kan reizen. Afgelopen weekend was ik een weekendje weg naar Amsterdam en heb ik toch de volledige prijs betaald. Hoe kan dit? Hoe kan ik dit teveel betaalde geld terug ontvangen?

13 reacties

Hi

Ik heb in februari 2024 mijn hbo diploma behaald. Nu heb ik gelezen dat ik 1 jaar na het behalen van je diploma je nog steeds met 40% korting kan reizen. Afgelopen weekend was ik een weekendje weg naar Amsterdam en heb ik toch de volledige prijs betaald. Hoe kan dit? Hoe kan ik dit teveel betaalde geld terug ontvangen?

Als je klaar bent met je studie kun je dat abonnement aanvragen. Heb je dat toen gedaan?

Hou er rekening mee dat het een abonnement voor onbepaalde tijd is waarvoor je na een jaar dus wel moet gaan betalen.

Reputatie 7
Badge

Heeft u dat ook destijds aangevraagd? 

Badge +3

Je kunt tot 6 maanden na afstuderen/behalen diploma gebruik maken van https://www.ns.nl/studenten/afgestudeerd

Daar zit je geen jaar aan vast, ongeacht of je Dal Voordeel op saldo (ter waarde van € 67,20 per jaar) of NS Flex Dal Voordeel (ter waarde van € 5,60 per maand) kiest. Beide zijn na een maand op elk moment opzegbaar of te wijzigen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben benieuwd waar je hebt gelezen dat je na het behalen van jouw diploma nog een jaar met 40% kunt reizen? Want als het goed is staat er dan ook hoe het werkt.

NS geeft geen korting met terugwerkende kracht. Het geld wat jij volgens jou teveel hebt betaald kun je niet terugkrijgen.

Reputatie 7

Ik ben benieuwd waar je hebt gelezen dat je na het behalen van jouw diploma nog een jaar met 40% kunt reizen? Want als het goed is staat er dan ook hoe het werkt.

NS geeft geen korting met terugwerkende kracht. Het geld wat jij volgens jou teveel hebt betaald kun je niet terugkrijgen.

https://www.ns.nl/studenten/afgestudeerd je neemt simpelweg gewoon een NS Flex Dal Voordeel abonnement :) Het is natuurlijk gek dat OP verwacht dat NS die abonnement er automatisch na je studie opzet, het kost ze geld en dat je studenten ov stopt betekent nog niet dat je afgestudeerd bent...

Reputatie 7
Badge +3

Studentenreisproduct is van DUO. NS kan niet zien of iemand SRP heeft.

Hi! Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik dacht dat dit abonnement automatisch op mij OV geladen zou worden. Ik heb nu een NS flex abonnement aangevraagd. Helaas kan ik inderdaad mijn teveel betaalde geld niet terug ontvangen. 

Badge +3

Jammer, maar een jaar gratis Dal Voordeel moet je inderdaad wel zelf aanvragen bij de NS.

Studentenreisproduct is van DUO. NS kan niet zien of iemand SRP heeft.

De NS kan gewoon checken (bij DUO) of een SRP korter dan 6 maanden geleden gestopt is.

Dat kan zijn wegens afstuderen/diploma, maar ook bij een tussenjaar of stage in het buitenland (in dat laatste geval heb je natuurlijk weinig aan een gratis NS abonnement) 😅

@Roos0912 reisproducten kunnen nooit vanzelf op een kaart geladen worden, daarvoor moet je langs een automaat/servicepunt (net als voor het beëindigen van je SRP).

Reputatie 7
Badge +3

Hi! Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik dacht dat dit abonnement automatisch op mij OV geladen zou worden. Ik heb nu een NS flex abonnement aangevraagd. Helaas kan ik inderdaad mijn teveel betaalde geld niet terug ontvangen. 

Je hebt geen geld teveel betaald als je op moment van reizen geen abonnement had. In het vervolg niet alleen denken maar ook uitzoeken.

 

Badge +3

Je hebt geen geld teveel betaald als je op moment van reizen geen abonnement had. In het vervolg niet alleen denken maar ook uitzoeken.

Dat mag ook wel wat positiever @MoDe, want Roos geeft al aan dat ze helaas gewoon pech heeft wat betreft de gemiste korting voor het weekendje Amsterdam.

Reputatie 7

Jammer, maar een jaar gratis Dal Voordeel moet je inderdaad wel zelf aanvragen bij de NS.

Studentenreisproduct is van DUO. NS kan niet zien of iemand SRP heeft.

De NS kan gewoon checken (bij DUO) of een SRP korter dan 6 maanden geleden gestopt is.

Anders zouden ze je ook niet dat jaartje gratis Dal Voordeel kunnen geven 😉, dat moeten ze natuurlijk wel kunnen checken.

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt geen geld teveel betaald als je op moment van reizen geen abonnement had. In het vervolg niet alleen denken maar ook uitzoeken.

Dat mag ook wel wat positiever @MoDe, want Roos geeft al aan dat ze dus helaas pech heeft wat betreft de gemaakte kosten voor het weekendje Amsterdam.

Ze geeft zelf aan dat ze helaas het teveel betaalde geld niet terug ontvangt. Maar je kunt geen geld terug claimen op basis van denken een abonnement te hebben, zonder dat je een abonnement hebt aangevraagd.

 

Badge +3

De NS kan gewoon checken (bij DUO) of een SRP korter dan 6 maanden geleden gestopt is.

Ik bedacht me dat het toch anders werkt. Zodra je een SRP stopt (en verwijdert van je kaart) geeft DUO dit door aan de NS, waarna je (eenmalig!) 6 maanden lang gebruikt kunt maken van het aanbod voor afgestudeerden.

Ook bij een tussenjaar of stage in buitenland krijgt NS dit seintje, dus als je ooit een tussenjaar of stage hebt gehad en later verder studeert, afstudeert en het SRP opnieuw beëindigt lukt het niet om het gratis Dal Voordeel aan te vragen via de website.

Dat kan wel via de Klantenservice (chat of social media), die zullen dan een bewijs (screenshot) willen hebben van je Mijn DUO omgeving waaruit blijkt dat je SRP recent (opnieuw) beëindigd is.

Reageer