beantwoord

5 mei 2022

  • 4 May 2022
  • 5 reacties
  • 3688 Bekeken

Weet iemand of je dit jaar gratis kan reizen met een studenten ov op 5 mei 2022

icon

Beste antwoord door Momo 4 May 2022, 21:18

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Heb je al gekeken op de site voor het Studentenreisproduct. Daar kun je dat vinden. Zie https://www.studentenreisproduct.nl/agenda/

Voor de Studenten OV geldt bevrijdingsdag als feestdag. Dat betekent dat je met een weekkaart 40% korting krijgt en dat je met een weekendkaart gratis reist.

Badge +3

Patstelling, je week-SRP is niet geldig want officiële feestdag volgens Rijksoverheid (en DUO, dus geen vrij reizen)

NS denkt er anders over, en terecht want

Er is geen wet die heeft vastgelegd dat bepaalde feestdagen vrije dagen zijn voor werknemers. Er is dus geen wettelijk recht op een vrije dag op een bepaalde feestdag

Omdat veel mensen dus gewoon moeten werken (mijn aanname is dat de meerderheid vrij heeft en gewoon naar een festival wil) houdt de NS dus de normale voorwaarden (incl. spits) aan.

In een jaar dat eindigt op 0 of 5 (bevrijdingsjubileum) zou het wel moeten gelden, dus in 2025 weer bij de NS.

Dus als je zowel een SRP als NS (Flex) Weekend Vrij hebt en naar festivals wilt heb je pech. Met je SRP heb je in ieder geval 40% korting, ook in de spits.

Voor de Studenten OV geldt bevrijdingsdag als feestdag. Dat betekent dat je met een weekkaart 40% korting krijgt en dat je met een weekendkaart gratis reist.

Maar ik lees overal dat alleen gratis reizen is als het jaar eindigt met een 0 of een 5. Ik snap er helemaal niks meer van, moet ik met een abonnement gaan reizen of studenten ov?

Badge +3

Maar ik lees overal dat alleen gratis reizen is als het jaar eindigt met een 0 of een 5.

Dat geldt voor NS-abonnementen die recht geven op vrij reizen in het weekend. Het studentenreisproduct kent eigen, andere voorwaarden.

Reageer