beantwoord

Aanvraag NS Flex abonnement voor Blinden en Slechtzienden

  • 3 October 2023
  • 10 reacties
  • 158 Bekeken

Reputatie 1

Mijn moeder maakte gebruik van een ov chip plus abonnement, maar die werd opgeheven. Dat werd NS Flex voor blinden en slechtzienden.

Lang aan de telefoon gezeten met de klantenservice om het abbo geconverteerd te krijgen, maar nee: het moest opnieuw, met het aanvraagformulier op de site.

Drie weken geleden ingestuurd, en vanmorgen kwam er een reactie per email: “U kunt Flex Dal voordeel aanvragen”. Ik weet dat dat kan, maar ik heb juist al die moeite gedaan voor NS Flex voor blinden en slechtzienden!

NS klantenservice vanmiddag gebeld, uitgelegd en ik kreeg het advies om een OV Chip Plus kaart aan te vragen. Ja hoor - echt: die per 01-01-2023 uitgefaseerd is. Maar het aanvraagformulier stond nog ergens online en de medewerkster was overtuigd dat dit DE methode was. Het gesprek heeft niet lang meer geduurd.

Ik hoop via deze weg nog eea recht te kunnen trekken en een kaart voor mijn moeder te regelen, want via de Klantenservice zie ik het niet gebeuren.

 

Met vriendelijke groet,

Coen Bastiaanssen - voor marianvwieringen

 

icon

Beste antwoord door Daniël NS 9 October 2023, 18:38

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6

Hey marianvanwieringen. Welkom bij de NS Community.

Als eerste excuses voor het minder dan ideale contact van vanmiddag, dat zou niet moeten gebeuren.

Helaas kan ik dit hier niet voor je oplossen. Ik denk dat ik wel weet wat er hier aan de hand is. Kan het kloppen dat je moeder nog geen product heeft? Het is namelijk zo dat er al een product dient te zijn voordat dit toegevoegd kan worden. Dit staat ook in het formulier aangegeven: Met dit formulier kunt u NS Flex voor Blinden en Slechtzienden aanvragen als aanvulling op uw NS Flex abonnement zodat u 10x per jaar een losse check-in en/of check-uit kunt herstellen voor een reis bij NS. U dient dus eerst een NS Flex abonnement af te sluiten via ns.nl of klantenservice.

Vandaar dan het bericht per mail, er dient eerst een product te zijn voordat deze afdeling het NS Flex voor Blinden en Slechtzienden kan toevoegen. Ik raad je aan om dit eerst te bestellen dan te reageren op de mail dat je dit nu gedaan hebt.

Reputatie 1

Beste Daniël, dank voor je reactie.

Ik had ergens in de voorwaarden gelezen dat er een Flex abonnement aanwezig moest zijn zodat het blinden en slechtzienden-abbo eraan gekoppeld kon worden. Dus ik heb vooraf een Flex Basis afgesloten, en dat nummer ook vermeld op het aanvraagformulier.

Mijn moeder had nog een NS Flex Voordeel-abonnement lopen (tot nov.23) en in de mail van vanochtend werd aangeraden dat te beeindigen en de Flex Basis te om te zetten naar Flex Dal Voordeel. Geen woord meer over het gewenste Blinden en Slechtzienden-abonnement. 

Ik ben meer dan bereid om het Dal Voordeel account te beeindigen voordat de kalender dat doet, maar ik zie geen mogelijkheid om via de website de Blinden en Slechtzienden-regeling aan de Flex Basis toe te voegen.

Ik hoopte het via het formulier (papier! echt! ouderwets!) te kunnen regelen, maar dat formulier lijkt in het verkeerde bakje te zijn beland - en zit nu vast in n procedure met verwijzingen naar websites en (echt!niet!meer!) klantenservice.

Deze casus was n mooie geweest voor het tv-programma ‘Ook dat nog’, maar dat is er niet meer. 

Is het misschien zo dat het abbo (ik ga afko’s gebruiken, dit bericht wordt te lang) voor B&S alleen gekoppeld kan worden op Flex Dal en niet op Flex Basis? Dat zou eea verklaren. Maar het is de enige theorie die ik nog heb, hopelijk heeft u nog een idee.

 

gr, Coen

 

Reputatie 6

Je kunt dit aanvragen voor elk soort Flex product, het is niet alleen voor het Dal Voordeel product. Er is dus ook nog een andere kaart met nog een Flex product? Ik raad je dan ook aan om dit te stoppen als je het andere product aanvraagt. Helaas kan ik zo niet een reden vinden voor deze manier van afhandelen op dit moment, maar ik raad je alsnog aan om mijn eerdere advies te volgen om het Flex Dal Voordeel te activeren en dan te reageren op de mail. Ik hoop later nog terug te komen met meer informatie over de manier van handelen, maar dit heb ik voor nu helaas niet.

Reputatie 6

Zou je mij een privé bericht willen sturen marianvanwieringen? Ik heb nu namelijk wat meer informatie over het process en wil dan even iets met je nakijken!

Reputatie 1

Is goed, ik kom vanavond online- ben nog aan t werk. gr Coen

Ik heb zelf een OV Chip Plus gehad, en ongeacht of je al een flexabonnement had, zou de klantenservice dit telefonisch moeten kunnen wisselen. Daar is een speciaal telefoonnummer voor.

Overigens zie ik op de pagina van NS Flex voor blinden en slechtzienden incorrecte informatie staan over gemiste in- en uitchecks. Er staat niet bij wat je bij een gemiste in- of uitcheck moet doen bij een andere treinvervoerder als je met korting of afgekocht reisrecht reist. Ik heb ook in een ander topic gevraagd hoe het zit met de toeslag voor de Intercity Direct, maar dat werd vakkundig genegeerd door de moderator.  

Reputatie 1

Beste VIRM,

dat het telefonisch geregeld zou kunnen worden stond id op de website vermeld. En zo had een kennis van mijn moeder het ook ervaren.

Maar de medewerkster van de Klantenservice die ik te spreken kreeg, beweerde dat dat niet klopte en verwees naar het aanvraagformulier voor Flex Blinden en Slechtzienden.

Bij navraag, weken later, verwees een andere medewerkster weer naar het aanvraagformulier voor de OV Chip Plus kaart.

Misschien, als ik nog eens had gebeld, had ik wel een medewerker (m/v) getroffen die goed op de hoogte was van de actuele regelingen, maar ik was er even klaar mee. Als het een spelletje wordt waarbij je maar een kleine kans hebt om goed te worden geholpen...

Reputatie 7
Badge +1

Beste VIRM,

dat het telefonisch geregeld zou kunnen worden stond id op de website vermeld. En zo had een kennis van mijn moeder het ook ervaren.

Maar de medewerkster van de Klantenservice die ik te spreken kreeg, beweerde dat dat niet klopte en verwees naar het aanvraagformulier voor Flex Blinden en Slechtzienden.

Bij navraag, weken later, verwees een andere medewerkster weer naar het aanvraagformulier voor de OV Chip Plus kaart.

Misschien, als ik nog eens had gebeld, had ik wel een medewerker (m/v) getroffen die goed op de hoogte was van de actuele regelingen, maar ik was er even klaar mee. Als het een spelletje wordt waarbij je maar een kleine kans hebt om goed te worden geholpen...

Helaas is dit de dagelijkse praktijk bij de klantenservice van NS. Dit soort fora zou ook gebruikt moeten worden om allerlei zaken binnen de organisatie te verbeteren. Helaas heeft NS daar 10? jaar na het oprichten van dit forum nog zeer weinig gebruik van gemaakt.

Och, NS weet nog niet precies wat het mit dit forum wil. Het is een beetje klantenservice en een beetje klant-helpt-klant. Maar soms verwijst de klantenservice hier weer door naar de klantenservice via de chat/X/Messenger/telefoon.

Maar je ziet met dit soort producten voor mensen met een beperking dat er niet zo heel goed over wordt nagedacht. Daarnaast is het echt een nicheproduct, dus dan moet je ook net de medewerker hebben die er wel iets van af weet.

 

Reputatie 6

Er is een oplossing, nou, er was al een oplossing in dit geval. Het loopt even wat raar. Het probleem hier komt neer op een onduidelijke verwoording in de mail naar marianvanwieringen namelijk. Ik heb dit wat verder nagekeken met verder privé contact en hieruit bleek dat NS Flex voor Blinden en Slechtzienden al actief was voor marianvanwieringen's moeder, dit was helaas niet al te duidelijk in de mail aangegeven en heeft voor de grootste verwarring gezorgd. 

Daarnaast is het raar dat gevraagd zou worden om een Flex product te stoppen en het opnieuw aan te vragen, een wijziging is immers mogelijk. In dit geval waren er twee producten op aparte kaarten- een met een Dal Voordeel op Saldo product en een NS Flex Basis. Het advies was om het Dal Voordeel nu te stoppen, aangezien dit niet gebruikt kan worden met de kaart die mevrouw wil gebruiken en dit aan te zetten op het Flex Basis product.

Al met al had dit contact een stuk soepeler kunnen gaan, per mail en telefoon in dit geval, maar het NS Flex abonnement voor Blinden en Slechtzienden staat nu wel goed ingesteld, dat stond het namelijk vanaf het begin al!

Reageer