Ik woon in Antwerpen en werk in Rotterdam. Momenteel pak ik dagelijks de EuroCity of EuroCity Direct trein via losse treintickets. Het is echter vervelend dat ik deze tickets op voorhand moet kopen voor een specifieke trein aangezien de tickets voor de trein duurder worden hoe dichter je bij vertrekmoment bent. Ik moet dus op voorhand inschatten wanneer ik klaar ben met werken, maar hier zit wat variatie op.
Is het in mijn geval voordeliger om een treinabonnement te nemen van Rotterdam naar Hazeldonk en een abonnement van Antwerpen naar Hazeldonk? Mag ik met deze constructie eender welke EuroCity trein nemen? En wat met de EuroCity direct? Kan ik deze ook nemen als ik deze twee abonnementen afsluit of moet ik dan nog elke keer het supplement van 2,90 eur betalen? Alvast bedankt!
Beste antwoord door Floor NS
Hi Rubenvavl! Welkom bij de NS Community.
Indien je twee abonnementen hebt (waardoor je dit hele traject hebt afbetaald) dan hangt de voordeligheid van die abonnementen af van de hoeveelheid reizen die je maakt en de gemiddelde kosten die je nu daarvoor kwijt bent in vergelijking met de kosten van deze abonnementen. Voor een NS Flex Traject Vrij abonnement zou je € 323,00 per maand betalen voor het traject Rotterdam Centraal - Hazeldonk (grens). Via de NS International Reisplanner kun je precies zien voor welke reizen je vervolgens wel en geen toeslag dient te betalen bij het bezit van een abonnement. 😊
De kosten van het abonnement voor het vervolg van de reis (dus vanaf de grens), hangt af van het abonnement dat je kiest voor het Belgische gedeelte van de reis.
Indien je twee abonnementen hebt (waardoor je dit hele traject hebt afbetaald) dan hangt de voordeligheid van die abonnementen af van de hoeveelheid reizen die je maakt en de gemiddelde kosten die je nu daarvoor kwijt bent in vergelijking met de kosten van deze abonnementen. Voor een NS Flex Traject Vrij abonnement zou je € 323,00 per maand betalen voor het traject Rotterdam Centraal - Hazeldonk (grens). Via de NS International Reisplanner kun je precies zien voor welke reizen je vervolgens wel en geen toeslag dient te betalen bij het bezit van een abonnement. 😊
De kosten van het abonnement voor het vervolg van de reis (dus vanaf de grens), hangt af van het abonnement dat je kiest voor het Belgische gedeelte van de reis.
Via de NS International Reisplanner kun je precies zien voor welke reizen je vervolgens wel en geen toeslag dient te betalen bij het bezit van een abonnement. 😊
Helaas gaat dat in dit geval niet helemaal op: Nederlandse binnenlandse abonnementen gelden niet in de EuroCity direct ten zuiden van Rotterdam en Belgische binnenlandse abonnementen helemaal niet.
De website geeft dat op zich aan (de ritprijs is gelijk aan zonder geselecteerde abonnementen), maar er staat ten onrechte boven dat je geen kaartje nodig hebt.
Via de NS International Reisplanner kun je precies zien voor welke reizen je vervolgens wel en geen toeslag dient te betalen bij het bezit van een abonnement. 😊
Helaas gaat dat in dit geval niet helemaal op: Nederlandse binnenlandse abonnementen gelden niet in de EuroCity direct ten zuiden van Rotterdam en Belgische binnenlandse abonnementen helemaal niet.
De website geeft dat op zich aan (de ritprijs is gelijk aan zonder geselecteerde abonnementen), maar er staat ten onrechte boven dat je geen kaartje nodig hebt.
Rubenvavl reist vanuit Rotterdam Centraal naar Antwerpen Centraal en hoeft dus geen extra toeslag te betalen voor de reis met de Eurocity Direct of de Intercity Direct. Hij reist namelijk niet over het traject Rotterdam Centraal – Schiphol Airport – Amsterdam Zuid – Lelystad of Amersfoort.
Met NS Flex Traject Vrij kan Rubenvavl wel degelijk de reis met de Eurocity Direct maken. Dit lees je ook bij de meestgestelde vragen van het NS Flex Traject Vrij abonnement op onze website: “Met NS Flex Traject Vrij is het mogelijk om het Nederlandse deel van je traject af te kopen. Dat kan van of naar één van de twee grenspunten met België: Hazeldonk grens (Eurocity Direct) en Roosendaal (NMBS)”. 😊
Met NS Flex Traject Vrij kan Rubenvavl wel degelijk de reis met de Eurocity Direct maken.
Dat is niet zo, zoals duidelijk af te leiden valt uit de informatie op deze pagina onder de kopjes Tariefstructuur en Abonnementen. NS-abonnementen zijn in Eurocity Direct echt niet geldig ten zuiden van Rotterdam Centraal, hoe graag de consumentenorganisaties dat ook wilden. Meer daarover is in deze uitwisseling te lezen.
Ik stel voor dat je een verzoek indient om de informatie op de pagina over NS Flex Traject Vrij te verduidelijken en te laten vermelden dat dit abonnement ten zuiden van Rotterdam niet geldig is in Eurocity Direct, maar alleen in EuroCity.
Op de pagina die stuurt staat iets verder naar onder het volgende: “Reizigers die regelmatig met EuroCity naar België reizen kunnen een Traject Vrij abonnement voor internationale reizen aanschaffen naar Hazeldonk grens". Daaronder staat aangegeven dat dit nog niet mogelijk is, maar zoals de website van het NS Flex Traject Vrij aangeeft lijkt dit inmiddels wel mogelijk. Deze pagina's lijken elkaar dus tegen te spreken. Ik heb intern uitgevraagd of de informatie aangepast kan worden.
Er is verschil tussen de geldigheid van NS-abonnementen in EuroCity (de langzame trein via Breda) en Eurocity Direct (de snelle trein niet via Breda). NS-abonnementen zijn ten zuiden van Rotterdam wel geldig in EuroCity, niet in Eurocity Direct. Traject Vrij is dus wel beschikbaar voor reizen met EuroCity, niet voor reizen met Eurocity Direct.
In december stond ergens op NS international dat Altijd Vrij (als énige abo) wel geldig was tussen Rotterdam en Hazeldonk-grens. Dat lijkt nu niet meer zo te zijn, of ik kan het niet meer vinden.
In december stond ergens op NS international dat Altijd Vrij (als énige abo) wel geldig was tussen Rotterdam en Hazeldonk-grens. Dat lijkt nu niet meer zo te zijn, of ik kan het niet meer vinden.
Dat stond op deze pagina maar NS heeft dat nog net voor de nieuwe dienstregeling aangepast.
Op de pagina die stuurt staat iets verder naar onder het volgende: “Reizigers die regelmatig met EuroCity naar België reizen kunnen een Traject Vrij abonnement voor internationale reizen aanschaffen naar Hazeldonk grens". Daaronder staat aangegeven dat dit nog niet mogelijk is, maar zoals de website van het NS Flex Traject Vrij aangeeft lijkt dit inmiddels wel mogelijk. Deze pagina's lijken elkaar dus tegen te spreken. Ik heb intern uitgevraagd of de informatie aangepast kan worden.
Zo lang de NS-pagina's elkaar tegenspreken, geldt de informatie die voor de reiziger het voordeligst is. Dus dat betekent dat je op dit moment met Traject Vrij en met Altijd Vrij de ECD tot de grens kunt gebruiken. En aan Belgische kant hetzelfde, zie de screenshot uit de boekingsmodule.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.