beantwoord

Abonnement op de verkeerde OV-kaart gezet, kan ik iets doen aan mijn extra gemaakte kosten?

  • 26 April 2023
  • 13 reacties
  • 330 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Dag allen, 

In het verleden gebruikte ik al twee OV-kaarten, aangezien er slechts een abonnement op een OV-kaart gezet kan worden (erg omslachtig, maar oke). Onlangs heb ik mijn NS Flex weekend vrij weer geactiveerd. Ik dacht deze geactiveerd te hebben op de kaart die ik hier in het verleden voor gebruikte. 

Blijkbaar is dit niet gebeurd en heb ik het op mijn andere kaart gezet, waarop mijn NS Dal voordeel stond. Nu is dus mijn NS Dal voordeel komen te vervallen en heb ik in de weekenden gereisd en daarbij de ‘verkeerde’ OV-kaart gebruikt. Hierdoor heb ik nu een ontzettend hoge rekening van de NS, terwijl ik betaal voor het abonnement. 

Weten jullie of ik hier nog iets mee kan doen? Immers betaal ik voor Weekend Vrij en mijn twee OV-kaarten zijn allebei van mij. Echter geeft de NS klantenservice aan dat er niets mogelijk is. 

Aangezien ik nog student ben en mijn periode studenten OV afgelopen september is afgelopen, kan ik de huidige rekening niet betalen. Het gaat namelijk om een hoog bedrag. Ik begrijp dat ik deze fout zelf heb gemaakt, maar uiteindelijk betaal ik nog steeds voor het abonnement. Het lijkt me dat erg toch iets mogelijk is..  Ik weet dus niet zo goed wat ik nu met deze situatie aan moet. Heeft iemand hier ervaring mee?

In ieder geval enorm bedankt voor eventuele tips. :) 

icon

Beste antwoord door Lorena NS 26 April 2023, 10:53

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hoi ank49 en welkom bij de NS Community! 

Oei, dat is wel een vervelende fout als de factuur dan ook nog zo hoog uitvalt. Dat er niets mogelijk is, is wat kort door de bocht. Excuses daarvoor. Je kunt namelijk in ieder geval wel gebruik maken van de regeling ‘Geld terug bij Vergeten abonnement’. Dit is echter wel alleen voor drie reisdagen per jaar. Dat is in ieder geval dan al iets. In principe worden er naast die drie dagen geen andere kosten vergoed, maar je kunt altijd nog navragen of er nog mogelijkheden zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Je maakt zelf een fout en verwacht dan dat NS jouw extra kosten vergoed? Een NS abonnement is geldig als je er mee incheckt, niet als deze thuis ligt.

Reputatie 7
Badge +3

Pff, het is geloof ik maar goed dat jij niet op een klantenservice werkt. Ze stelt op een hele normale, vriendelijke manier een vraag, erkent haar eigen fout, en vraagt gewoon om tips en of er niet toch iets te regelen valt. Maar MoDe (Super user? Hoe dan?) moet haar weer afblaffen, hoor. Daarnaast is het ook totaal geen onredelijke vraag.

Reputatie 7
Badge +3

Een bedrijf moet er op ingesteld zijn dat klanten wel eens een fout maken. Vervolgens moet het bedrijf zo'n klant helpen het probleem op te lossen. 

Ik ben voor de klanten van NS ook blij dat @MoDe niet bij de Klantenservice werkt.

Daarbij komt ook nog een keer dat door de invoering van NS Flex er situaties zijn ontstaan waardoor reizigers min of meer gedwongen worden om gebruik te maken van twee OV-chipkaarten. Dan moet NS niet vreemd opkijken wanneer er eens iets misgaat.

Pff, het is geloof ik maar goed dat jij niet op een klantenservice werkt. Ze stelt op een hele normale, vriendelijke manier een vraag, erkent haar eigen fout, en vraagt gewoon om tips en of er niet toch iets te regelen valt. Maar MoDe (Super user? Hoe dan?) moet haar weer afblaffen, hoor. Daarnaast is het ook totaal geen onredelijke vraag.

Dat is vrij simpel @mrfreeze. In het verleden was er een moderator die dit regelde. Echter heden ten dage is er waarschijnlijk nauwelijks enige flexibiliteit en sturing aangaande de rechten van een Super User. Kijk eens op bijvoorbeeld https://www.insided.com/blog/5-ways-to-activate-your-super-users-for-product-based-intelligence/ En ja, Super Users hebben bepaalde rechten, ze kunnen in het archief kijken, en berichten ook na een uur aanpassen. Gewone gebruikers van deze community kunnen dat niet. Zo heb ook jij @mrfreeze niet de mogelijkheid om je eigen topics in te zien. (op dit moment 13 van 61) @MoDe kan dat wel, net als enkele andere gebruikers. De huidige lijst van Super Users is een beetje achterhaald. Zeker als je je eigen topics niet eens kan inzien @mrfreeze. Helaas zal een moderator dit waarschijnlijk niet oppakken en je niet bevorderen tot Super User. ;) Wist je trouwens dat @Trein-Dario in het verleden ooit ook een Super User was? Een oplossing is natuurlijk vrij simpel. Geef gewoon iedereen toegang tot hun eigen data, en als je Super User bent, ook de openbare data van anderen....🤔mmmm…. Deze hele community en het beheer dient enige aandacht. Want wees reëel. Statistisch gezien zijn hier slecht enkele leden actief die nuttig zijn om die ONGELOoflijke besparing te leveren die … laat maar.

Je kunt je ook verdiepen in de API van InSided of gewoon een scrapertje bouwen, maar eerlijk gezegd heb ik geen zin om hier het één en ander toe te lichten. Dat de NS deze community m.b.v. Webhelp exploiteert, mensen die de NS ook zelf in dienst kan nemen, is wat mij betreft al discutabel. https://nl.wikipedia.org/wiki/KISS-principe 😎

 

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat me ook niet om die Super User-status. Was misschien een beetje flauwe opmerking van me. Maar ik snap gewoon die negatieve insteek van veel berichten niet. We maken allemaal wel eens fouten, waarom dan iemand daar direct op zo'n botte manier zo op afrekenen?

@mrfreeze, ik begrijp je vrij goed. Excuses voor mijn kwalitatief uitermate teleurstellende reactie. En nee het was geen flauwe opmerking van je. Je redenering kan ik volledig volgen. ;) Maar @MoDe bij de klanteNService. eeuh ..  kuNSt? 🙄

Reputatie 7
Badge +3

Een bedrijf moet er op ingesteld zijn dat klanten wel eens een fout maken. Vervolgens moet het bedrijf zo'n klant helpen het probleem op te lossen. 

Ik ben voor de klanten van NS ook blij dat @MoDe niet bij de Klantenservice werkt.

Daarbij komt ook nog een keer dat door de invoering van NS Flex er situaties zijn ontstaan waardoor reizigers min of meer gedwongen worden om gebruik te maken van twee OV-chipkaarten. Dan moet NS niet vreemd opkijken wanneer er eens iets misgaat.

Deze superuser heeft al een aantal jaar meerdere ov-chipkaarten, waarvan 2 met NS abonnement. Wanneer je de kaarten markeert, er verschillende foto’s opzet, verschillende hoesjes gebruikt of op een andere manier aangeeft wat welke kaart is kan het bijna niet mis gaan. 

Helaas is het bij TS wel misgegaan en heeft hoge kosten daardoor gekregen. Nu wordt niet aangegeven wat die kosten waren, maar al klopt het kostentellertje van Flex niet altijd wat betreft abonnementskosten, deze zou wel een reëel beeld geven van de reiskosten. TS had als die hoge kosten niet van 1 weekend waren, dit kunnen zien.

Blijft dat TS stelt dat hij betaalt voor een abonnement. Echter heeft hij niet gereisd met de kaart waarop dat abonnement staat. @Lorena NS heeft al een goede tip gegeven.

Of moet er bij dat @iMark vindt dat een bedrijf fouten die een klant maakt moet oplossen en TS dan maar op de strepen moet staan om de hoge kosten volledig vergoed te krijgen?

 

Hoi! Bedankt voor de constructieve reacties. 

Wat betreft de verschillende kaarten; ik heb twee verschillende kaarten, het is misgegaan bij het heractiveren. Denk dat hier voor de NS nog winst te behalen valt, volgens de NS is het mogelijk om het Dal Voordeel Abonnement dat je krijgt nadat de studenten OV periode voorbij is wel te combineren met NS Weekend Vrij. Echter is het Dal Voordeel abonnement toch verdwenen. 

Anyway, uiteindelijk is de NS wel een dienstverlener en zou je kunnen stellen dat ik nu dubbel betaal. Immers moet ik het abonnement gebruiken én de reiskosten. Ik verwacht op geen enkele manier dat het gehele bedrag kwijtgescholden wordt. 

Ik ga aan de slag met de tip van Lorena, dat helpt in ieder geval een beetje. 

Reputatie 7
Badge +3

Pff, het is geloof ik maar goed dat jij niet op een klantenservice werkt. Ze stelt op een hele normale, vriendelijke manier een vraag, erkent haar eigen fout, en vraagt gewoon om tips en of er niet toch iets te regelen valt. Maar MoDe (Super user? Hoe dan?) moet haar weer afblaffen, hoor. Daarnaast is het ook totaal geen onredelijke vraag.

Ik moet jou en @iMark toch iets geven om mij weer te kunnen terecht wijzen?

Klantenservicemedewerkers kunnen ook moe worden van fouten die klanten zelf gemaakt hebben maar op 1 manier opgelost willen zien, namelijk in eigen voordeel.

Het is niet fijn dat als je op jouw geld moet letten, je denkt goedkoop te kunnen reizen en dan door eigen fout hoge kosten te krijgen. Maar je moet ook zelf opletten. TS heeft weekend vrij op een kaart met dalvoordeel gezet. Van een wijziging krijg je toch bericht?

Hopenlijk kan TS iets met de regeling voor het geld terugvragen bij vergeten abonnement. Het is mij echter niet duidelijk of de kosten naast reizen in het weekend ook reizen betreffen die anders met Dal voordeel gemaakt kunnen zijn.

TS kan het beste zorgen dat op de kaart met weekend vrij dal voordeel supplement komt en er nog maar met 1 kaart gereisd hoeft te worden.

 

Reputatie 7
Badge +3

@ank49dat de gratis Dal voordeel na afstuderen gecombineerd kan worden met weekend vrij op dezelfde kaart is voor mij nieuw. Wel is het mogelijk om een supplement van 40% korting in daluren op doordeweekse dagen toe te voegen.

Helaas ben je nu de gratis Dal voordeel kwijtgeraakt, daar kan de klantenservice voor zover ik weet niets meer aan doen. Een soort van disclaimer bij het aanbod van de gratis Dal voordeel of duidelijke regels over wel of niet kunnen combineren op 1 kaart zou wel handig zijn.

Reputatie 7

Lijkt me typisch het leerstuk van de onverschuldigde betaling .

 

De schuld is reeds uitgedoofd (betaald dus).

De schuldeiser heeft toch meer geld gekregen.

Dat mag niet.

De schuldenaar krijgt dat geld op eenvoudig verzoek terug. Weigering is strafbaar.

Zo simpel, dat je er eigenlijk niet over moet nadenken.

 

Ow wacht…

 

Dat was een Wikipedia-artikel uit een beschaafd land. Aan u om het Nederlandse equivalent ervan te zoeken. Dat zal zeker wel bestaan. Een schuldeiser mag toch zeker nooit extra geld ontvangen als de schuld al is betaald. Toch ?

 

Reputatie 7
Badge +3

Lijkt me typisch het leerstuk van de onverschuldigde betaling .

 

De schuld is reeds uitgedoofd (betaald dus).

De schuldeiser heeft toch meer geld gekregen.

Dat mag niet.

De schuldenaar krijgt dat geld op eenvoudig verzoek terug. Weigering is strafbaar.

Zo simpel, dat je er eigenlijk niet over moet nadenken.

 

Ow wacht…

 

Dat was een Wikipedia-artikel uit een beschaafd land. Aan u om het Nederlandse equivalent ervan te zoeken. Dat zal zeker wel bestaan. Een schuldeiser mag toch zeker nooit extra geld ontvangen als de schuld al is betaald. Toch ?

 

Ware het niet dat deze schuld is ontstaan door te reizen op een kaart waarop juist niet het betaalde abonnement stond. Maar dat terzijde.

Reageer