beantwoord

abonnement opgezegd,toch factuur

  • 4 November 2022
  • 11 reacties
  • 415 Bekeken

Beste lezer, 

 

op 29 sept heb ik mijn flex abonnement bij jullie opgezegd. De opzegging is ook per mail aan mijn bevestigd. Er zou geen abonnementsgeld meer ingehouden worden. Gisteren 3-11 toch een factuur van jullie ontvangen. 
Ben sinds gisteren ook bezig om contact te krijgen met jullie. 10 minuten telefonisch in de wacht, geen medewerker die mij te woord staat via de chat, en ook via Facebook messenger is er niemand die reageerd!! 
 Graag wil ik weten waarom er toch weer geld afgeschreven gaat worden, als het abonnement niet meer van kracht is!
groetjes  Jill 

icon

Beste antwoord door Momo 4 November 2022, 16:24

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge

Moet zo'n opzegging niet via de kaartautomaat bevestigd worden?

Reputatie 7
Badge +3

Heb je het abonnement definitief opgezegd of omgezet naar basis? Bij definitief opzeggen moet je eerst langs de kaartautomaat om het abonnement er af te halen, anders blijft deze doorlopen.

Was de opzegging rond factuurdatum? Dan kun je nog een afschrijving van het abonnementsgeld krijgen. Dat wordt later rechtgetrokken en krijg je het teveel betaalde terug.

Overigens is dit een  reizigers-helpen-reizigerscommunity en kunnen wij niet bij klantgegevens. Je zult dus toch telefonisch, via chat, Twitter of Facebook contact moeten opnemen met NS klantenservice als je nog vragen hebt of niet langs de kaartautomaat bent geweest terwijl het moest.

Reputatie 7
Badge +3

Moet zo'n opzegging niet via de kaartautomaat bevestigd worden?

Ja, maar bij een opzegging van een Flex abonnenment wordt het wel eerst naar Flex Basis gewijzigd en dan betaal je geen abonnementskosten meer. Daarna kun je dat Flex Basis bij een automaat van de kaart halen, of je kunt het zo laten en heb je dus flex Basis voor €0 per maand en krijg je dus geen factuur meer voor een abonnement. Wel kan het zijn dat er nog reiskosten of kosten voor OV-fiets zijn die nog betaald moeten worden. Wat er wordt berekend op de factuur is te zijn in het MijnNS account onder Betaaloverzicht.

 

Dit is de tekst van de mail die je ontvangt wanneer je NS Flex in zijn geheel wilt beëindigen. 

 

@MoDe 

Ik heb het abonnement definitief opgezegd omdat ik mijn ov kaart ben verloren.Niet gekozen voor een vervangende ov kaart. Ook reis ik steeds minder met de trein dus ik wil niet meer betalen voor iets waar ik geen gebruik van maak. Opzeggen is opzeggen. En als ik van NS een mail krijg (zie bijlage) dat het abonnement beëindigd is en er geen kosten meer afgeschreven gaan worden, verwacht ik ook dat dat gebeurd. 
 
Lijkt mij toch duidelijke communicatie. Maar toch ontvang ik een factuur en nu zegt u dat ik met de ov kaart zelf via een automaat iets moet beëindigen? Wat onmogelijk is, gezien ik de pas kwijt ben.
 
En zoals ik al schreef, op 1 of andere manier is het onmogelijk om met personeel van de NS in contact te komen. 
 

 

Reputatie 7
Badge +3

Als u de pas kwijt bent moet deze geblokkeerd worden bij OV-chipkaart.nl als u dat nog niet gedaan heeft. Normaal gesproken moet iedere opzegging van een abonnement worden bevestigd bij een automaat. Als je de pas niet meer hebt kan dat uiteraard niet en moet dat opzeggen gedaan worden via de klantenservice, die kunnen het ook op een andere manier stopzetten. Het is regelmatig erg druk bij de klantenservice maar dit is dan toch echt de enige manier om een abonnement (en NS Flex) definitief stop te zetten. Probeer het op andere tijden waarop het wel rustiger is of kies een andere contactmethode. 

Daarnaast de vraag wat er nu precies op de factuur staat. Zijn het reiskosten of echt daadwerkelijk abonnementskosten? Als het reiskosten zijn die gemaakt zijn na de laatste factuur en voor het stopzetten dan dienen die uiteraard nog betaald te worden. Zijn het abonnementskosten voor de periode na het stopzetten dan gaat er iets mis. Dit kan echter niet hier op deze community worden opgelost, daarvoor is contact met de klantenservice nodig. 

@Momo 

Uiteraard heb ik via ov chipkaart.NL direct de pas geblokkeerd. 
Bedankt voor je reacties. 
Niet dat u er verder wat aan kunt doen, maar het is wel heel omslachtig en onduidelijk dat je op deze manier van een abonnement af moet komen. Klanten worden zo wel lekker bezig gehouden. En vind het absurd dat de klantenservice zo slecht te bereiken is. Op elke manier dan ook.

Ik heb zelf ook gewoon een fulltime baan en kan niet 24/7 in de wacht hangen om iemand van NS aan de telefoon te krijgen of eeuwig wachten om met iemand te chatten. De community is blijkbaar de enige manier om snel een antwoord te krijgen. 
Ik ga er verder achteraan. Bedankt voor de “hulp” in ieder geval! 

Reputatie 7
Badge +3

Heeft u Twitter? Dan is het ook mogelijk een DM te sturen. Ook hier geldt dat het druk is, ik lees vaak een wachttijd van enkele dagen, maar dan hoef je niet aan de lijn te blijven of eeuwig in de chat te wachten. 

Het is helaas al lange tijd erg druk bij de klantenservice, ik denk een combinatie van personeelstekort en allerlei andere problemen waar reizigers de klantenservice voor nodig hebben, meer dan normaal. 

Heb je de factuur ook via je Mijn NS-account bekeken? Gaat het om abonnementsgeld of eventueel een reis (bus, tram of metro) die nog niet in rekening was gebracht?

Badge +3

Bekijk vooral de factuur (of de vorige), want daarop zal staan dat je Flex Basis hebt, plus een paar regels met een negatief bedrag over het reizen met korting buiten de spits en in het weekend. Een (klein) deel van die € 5,10 dus.

Voor de rest natuurlijk je reis- en overige kosten van 2 t/m 29 september.

Reputatie 7
Badge +3

Behalve reiskosten kunnen het ook kosten voor OV-fiets of stallingskosten zijn. En als de verloren kaart door iemand is gevonden, zou die persoon mogelijk ook gebruik hebben kunnen maken van de kaart tot het moment dat de kaart ook daadwerkelijk geblokkeerd is. 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Ik heb het abonnement definitief opgezegd omdat ik mijn ov kaart ben verloren.Niet gekozen voor een vervangende ov kaart. Ook reis ik steeds minder met de trein dus ik wil niet meer betalen voor iets waar ik geen gebruik van maak. Opzeggen is opzeggen. En als ik van NS een mail krijg (zie bijlage) dat het abonnement beëindigd is en er geen kosten meer afgeschreven gaan worden, verwacht ik ook dat dat gebeurd. 
 
Lijkt mij toch duidelijke communicatie. Maar toch ontvang ik een factuur en nu zegt u dat ik met de ov kaart zelf via een automaat iets moet beëindigen? Wat onmogelijk is, gezien ik de pas kwijt ben.
 
En zoals ik al schreef, op 1 of andere manier is het onmogelijk om met personeel van de NS in contact te komen. 
 

 

Is dit de hele mail en heb je niet nog een mail gekregen? Ik kreeg een brief nadat ik mijn abonnement beëindigde en daarin stond dat deze definitief beëindigd was als ik deze bij een automaat had gehaald. Nadat ik bij een automaat was geweest kreeg ik een brief over dat mijn abonnement definitief beëindigd was met datum per wanneer.

In jouw geval van verloren kaart moet je opnieuw contact opnemen met de klantenservice om deze op een andere manier definitief te beëindigen. Dit kan telefonisch, via chat (open laten staan) Twitter DM / Facebook PB (reactietijd 1 tot 7 dagen). Het is niet onmogelijk om de klantenservice in contact te komen, wel heb je tegenwoordig een lange adem nodig.

Reageer