Skip to main content
beantwoord

Abonnement ophalen

  • 5 July 2024
  • 3 reacties
  • 249 Bekeken

Ik heb een nieuwe abonnement aangeschaft op een kaart waar een flex basis op stond, omdat ik al een abonnement heb gehad op mijn ovkaart. Moet ik nu nog de nieuwe abonnement ophalen? Ik had gekeken bij een ov apparaat maar er stond niets om op te halen. Klopt dit of moet ik later nog eens terug gaan naar een apparaat?

3 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Nee, als je al NS Flex Basis hebt, hoef je bij het activeren van een abonnement niet meer langs de kaartautomaat om de bestelling op te halen. Zodra je de mail hebt gekregen dat de wijziging is verwerkt, kun je inchecken en met je abonnement reizen. 

Ik heb een nieuwe abonnement aangeschaft op een kaart waar een flex basis op stond, omdat ik al een abonnement heb gehad op mijn ovkaart. Moet ik nu nog de nieuwe abonnement ophalen? Ik had gekeken bij een ov apparaat maar er stond niets om op te halen. Klopt dit of moet ik later nog eens terug gaan naar een apparaat?

Bij Flex staan abonnementen geregistreerd in de centrale computer bij NS. Op de chipkaart staan geen gegevens over abonnementen. De conducteur kan bij controle dus bijv. ook niet zien of en zo ja welk abonnement je hebt.

Als je bij Flex een abonnement aanschaft of opzegt worden alleen de abonnementsgegevens in de computer aangepast. Op de chipkaart verandert niets en daarom hoef je ook niet langs de automaat.

Badge +3

Bij Flex staan abonnementen geregistreerd in de centrale computer bij NS. Op de chipkaart staan geen gegevens over abonnementen. De conducteur kan bij controle dus bijv. ook niet zien of en zo ja welk abonnement je hebt.

Dat kan een conducteur wél, door even te swipen. Zo geeft Flex Basis geen recht op medereizigers met Samenreiskorting of toeslagvrij met een ICE…

Dit is op de oude Railpocket maar @Loes had ook ooit screenshots gepost van een modernere, waar ze dus kon zien welk Flex abonnement je hebt.

Overigens hoef je na een Flex wissel niet te wachten op een bevestigingsmail, want zodra je nieuwe abonnement in Mijn NS zichtbaar is, is het actief (meestal binnen een minuut).

Reageer