beantwoord

abonnement stalling annuleren

  • 18 December 2022
  • 9 reacties
  • 238 Bekeken

Ik heb digitaal een jaarabonnement voor de fietsstalling in Nijmegen afgesloten en betaalt. Ik wil deze bestelling annuleren want ik heb hem niet meer nodig. Hoe doe ik dat?

Toen ik gister avond daar voor het eerst wilde stallen en de beheerder vroeg de daarvoor vereiste sticker op mijn fiets te plakken wees deze me op een reclame bord. Vanaf 1 januari eerste 24 uur Gratis stallen. Hij was ook door deze actie verrast.

icon

Beste antwoord door Tomas NS 18 December 2022, 16:59

Bekijk origineel

9 reacties

Hoi snarfl!

Het opzeggen van je abonnement op de fietsenstalling kan, maar de methode hangt af van wat voor abonnement het is. Meer informatie vind je hier.

Badge +3

Ik vind het nog steeds bizar dat je bij de duurdere stallingsabonnementen maar erg weinig terug krijgt, terwijl het bij de goedkopere abonnementen gewoon naar rato is…

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1533209669716/content/assets/ns-nl/tarieven/berekening-uitbetaling-vergoeding-fietsenstalling-en-fietskluis.pdf

Die pdf is trouwens verouderd, want volgens https://www.ns.nl/fietsenstallingen/info/nijmegen kost dat tegenwoordig € 110. De andere abonnementen zijn ook 5 euro duurder (zie Haarlem, € 60).

Voor @snarfl als het minder dan 14 dagen geleden is kan je altijd herroepen, zie https://www.ns.nl/klantenservice/opzeggen-of-annuleren/bedenktijd.html de kosten voor het stallen in december (pas vanaf 1 januari eerste 24 uur vrij) zal je dan wel moeten betalen, dat gaat dan om € 1,35 per dag.

Reputatie 7
Badge +3

Ach ja, ik kreeg helemaal niks terug, ik zat net in de 8e maand. Jaarabonnement afgesloten in augustus 2014 (toen nog €103), halverwege de maand maar dat maakt niet uit, het ging gewoon in vanaf begin van de maand. Vervolgens werd de bewaakte stalling gesloten omdat in de nieuwe ondergrondse stalling van Delft er geen bewaakte stalling mee was. Nieuwe station en stalling ging 28 februari 2015 open, de vrijdag ervoor fiets nog in de bewaakte stalling gestald en daar maandagochtend (intussen dus 2 maart) weer uitgehaald, bij de beheerder het voor hen bestemde deel van het kaartje gevraagd en alles opgestuurd naar NS. Ik had er eigenlijk maar 6,5 maand gebruik van gemaakt maar zowel augustus als maart telden voor een hele maand, dus helaas pindakaas geen cent terug. 

Op zich begrijp ik de berekening wel voor dat jaar abonnement van €105, er was ook een maandabonnement (zie ik er nu bij de tarieven niet meer bijstaan) en omgerekend was het jaarabonnement iets van 7,5 maand. Maar wel krom dat het alleen per hele maand gaat en dat je bij de goedkopere jaarabonnement wel naar rato terugkrijgt. 

Badge +3

Uit een oud topic begreep ik dat de Webcare medewerkers het ook unfair vonden, en iemand toen (coulance) alsnog vergoeding heeft gekregen naar rato.

Voor @snarfl dus zo snel mogelijk herroepen dat abonnement (zonder nieuwe sticker)!

Reputatie 6

Het kan zijn dat ik die persoon was @Robert B

Het topic staat in het archief. 

Ik had begin november 2019 een abonnement genomen bij de stalling in Haarlem. Dat was het dure tarief. Ik dacht 105 euro. Ineens zakte het tarief per 1 januari naar 55 euro. De beheerder was er niet meer en het was ineens van de NS. Ik kreeg een restitutieformulier toen ik daar mijn beklag deed. Ik kreeg toen 49 euro terug en moest een goedkoper nieuw abonnement nemen. 

Omdat op mijn formulier een andere regeling stond dan in de pdf (naar rato) kreeg ik uiteindelijk nog meer terug. Namelijk dusdanig dat het totaal het resterende bedrag was voor 10 maanden niet gebruiken, waarbij elke maand hetzelfde waard was. Wel heeft hier een moderator weken lang zijn best moeten doen om te zorgen dat het totaal wat werd uitbetaald op 87.50 uitkwam.

Badge +3

Het kan zijn dat ik die persoon was @Robert B

Het topic staat in het archief. 

Ik had begin november 2019 een abonnement genomen bij de stalling in Haarlem. Dat was het dure tarief. Ik dacht 105 euro. Ineens zakte het tarief per 1 januari naar 55 euro. De beheerder was er niet meer en het was ineens van de NS. Ik kreeg een restitutieformulier toen ik daar mijn beklag deed. Ik kreeg toen 49 euro terug en moest een goedkoper nieuw abonnement nemen. 

Omdat op mijn formulier een andere regeling stond dan in de pdf (naar rato) kreeg ik uiteindelijk nog meer terug. Namelijk dusdanig dat het totaal het resterende bedrag was voor 10 maanden niet gebruiken, waarbij elke maand hetzelfde waard was. Wel heeft hier een moderator weken lang zijn best moeten doen om te zorgen dat het totaal wat werd uitbetaald op 87.50 uitkwam.

Precies, dat topic bedoelde ik 😀 

Sascha heeft je toen geholpen: “Nadat ik de afdeling NS Fiets naar de zaak heb laten kijken is er geconcludeerd dat Lies87 € 87,50 terug dient te krijgen (10/12e deel van € 105,00). Dit wordt deze week nog overgeboekt”. (duurde uiteindelijk wat langer…)

En: “Lies87 krijgt meer terug dan in het overzicht aangegeven omdat het een afwijkende situatie is. Zoals onder het kopje "Berekening restitutie” op haar brief vermeld staat geldt er in dit geval wel een restitutie naar rato van de hoeveelheid afgenomen maanden. Bij een reguliere situatie gelden de bedragen die in het overzicht staan. Er is helaas niet aangegeven waarom de berekening 'duurder abonnement = minder restitutie’ van toepassing is, enkel dat dit de vooropgestelde regel is”.

Ik vermoed dat @snarfl ook volledige restitutie kan krijgen omdat de voorwaarden van de stalling per 1 januari 2023 veranderen (net als Haarlem in 2020). Wellicht volgt daar nog een brief of mail over, zou dan om € 100,83 gaan (11 maanden). 

 

Reputatie 6

Dank @Robert B ! Ik moest het doen met mijn geheugen. Het archief is voor mij niet toegankelijk (en dus ook niet voor de nieuwe gevallen die nu gaan komen ivm Nijmegen) dus ze kunnen hier kennis van nemen. En weten dat ze in hun recht staan!

Ik was blij dat ik toen een foto had gemaakt van mijn ingevulde formulier. Ik verwacht dat deze ook wordt uitgereikt in Nijmegen. Gewoon vragen aan de dienstdoende beheerder zou ik zeggen. 

Ik denk dat voor deze stallingen die worden overgenomen, speciale formulieren en daarmee speciale regelingen gelden. En niet de standaard regeling van de pdf.

Badge +3

Tja, als ‘de beheerder wees op een reclamebord’ zal er inderdaad een restitutieformulier moeten zijn (of een link daarheen).

Het gemarkeerde antwoord is dus wat mager, want de situatie in Nijmegen (of die een paar jaar terug in Haarlem dus) wordt daarin niet benoemd.

Het beste antwoord staat in het archieftopic (wellicht weer eruit halen?) of anders de reactie van @Lies87 hierboven.

Reputatie 6

Het antwoord geldt inderdaad alleen in reguliere gevallen....Niet in deze uitzonderlijke situaties.

Reageer