Abonnement vanuit België... Blijkbaar volgens klantendienst niet mogelijk! | NS Community
beantwoord

Abonnement vanuit België... Blijkbaar volgens klantendienst niet mogelijk!

  • 8 November 2021
  • 22 reacties
  • 1010 Bekeken

Daarjuist aan de telefoon met klantendienst NS om een abonnement(zoals hier al meer beschreven was eerst een fietsabonnement) aan te vragen vanuit België. Het enige wat ik telkens te horen kreeg was nee hoor, je moet echt een nederlands IBAN nr hebben. Dus voor niets een ov chipkaart aangekocht en voor niets aan de telefoon gezeten. Anno 2021 toch raar dat er geen mogelijkheid is om een Nederlands abonnement aan te schaffen. Happy Europa 👀

icon

Beste antwoord door molleke68 8 November 2021, 20:34

Bekijk origineel

22 reacties

Helaas weten de medewerkers van de klantenservice vaak niet hoe ze dit voor de klant kunnen oplossen. Maar het verbieden van IBAN uit andere landen dan Nederland mag gewoon niet van de wet.

Het beste kan je de klantenservice verwijzen naar:

https://www.dnb.nl/betalen/elektronisch-betalen/sepa-en-iban-discriminatie/

en dan vragen welke oplossing ze wel kunnen bieden.

Goedemiddag molleke68. Welkom bij de NS Community.

Helaas blijkt het OV-fiets trucje niet meer te werken. Ik wil je verzoeken om contact te zoeken met de Klantenservice via Facebook of Twitter. Daar zitten gemiddeld gezien medewerkers die wat meer door de wol geverfd zijn en je hopelijk een creatieve oplossing kunnen bieden.

Reputatie 7
Badge +3

Hier zou geen “creatieve oplossing” voor bedacht moeten worden, dit moet gewoon tot de standaardmogelijkheden behoren. Het is ook geen extra service o.i.d., het is zoals marv87 al aangeeft gewoon wettelijk verplicht dit te accepteren. En ook niet pas sinds vorige week ...

Reputatie 7
Badge +3

Het trucje met een OV-fietsabonnement is ook helemaal niet nodig, je moet gewoon met een buitenlandse IBAN een abonnement kunnen aanschaffen. En NS geeft zelf aan dat dat telefonisch kan of bij een balie op het statiuon.

 

Betalen met een buitenlandse IBAN

Heb je een buitenlands bankrekeningnummer? Dan kun je telefonisch een abonnement afsluiten via de NS Klantenservice of bij een Tickets & Service-balie op het station.

https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/problemen-met-online-betalen.html

Badge +3

Als je de optie hebt om naar een servicebalie (Roosendaal, Maastricht, Breda of anders Rotterdam) te gaan en daar volhardt dat men de documentatie erop naslaat dan moet het lukken. Aan de telefoon heb je kans dat het gesprek beëindigd wordt.

Reputatie 7
Badge +1

Je moet inderdaad volharden. Het IS mogelijk om met een buitenlands adres en een buitenlandse IBAN een NS-abonnement te kopen. Het komt helaas behoorlijk vaak voor dat je moet uitleggen aan de klantenservice dat zij dat echt kunnen (en moeten) regelen.

@molleke68, laat even weten hoe het verder gaat.

Allemaal thanks voor de reacties. Het inmiddels gelukt via de facebookchat. Ik moet wel de kaart activeren via een ophaalpunt of station, maar wel met Belgisch IBAN nr en adres 😊👌 via de chat werd ik goed geholpen. 

Badge +3

Mooi zo, de ophaalpunten vind je via https://www.ov-chipkaart.nl/service-en-contact/zoek-een-servicepunt.htm?servicetype=3 maar een station is voor u waarschijnlijk het makkelijkst.

Let wel op dat er tussen bestellen en ingangsdatum 10 dagen kunnen zitten, dat heeft iets te maken met de incassomachtiging (domicilie heet dat in België?) vanaf een niet-NL IBAN. Neem aan dat men dat erbij verteld heeft op Facebook.

Bij ingangsdatum in de toekomst krijg je op die dag zelf een e-mail daarover (product staat klaar om opgehaald te worden).

Vanaf het moment dat ik mijn kaart activeer aan een ophaalpunt of automaat kan hij direct gebruikt worden. Staat ook zo vermeld in de mails die ik gekregen heb. Btw, station is niet het handigste nu , maar weet een punt aan de grens (niet zo ver) 

Komt helemaal goed denk ik toch haha 😉

Badge +3

Dan is het prima, fijn dat het op die manier kan en dank voor de informatie/terugkoppeling.

Het is dus maar wie je treft (bij NS klantenservice), dat blijkt nu weer eens te meer.

Reputatie 7

Dan is het prima, fijn dat het op die manier kan en dank voor de informatie/terugkoppeling.

Het is dus maar wie je treft (bij NS klantenservice), dat blijkt nu weer eens te meer.

Fijn voor Molleke dat het is opgelost, maar hier op de community wordt het dus weer wachten op de volgende melding, want NS weigert dit structureel op te lossen. Dus het is gewoon wachten op de volgende. 

 

Dit soort fora zou er voor moeten zijn voor NS om te kijken waar de knelpunten in de organisatie zitten en vervolgens daarmee aam de slag te gaan. Als ik zo kijk dan gebeurt er dus vanaf NS-zijde heel weinig. 

Heb mijn kaart vandaag geactiveerd en is direct bruikbaar.. Ik vernam bij NS facebook wel dat het nog maar recent was dat een Belgisch IBAN-nr geaccepteerd werd en dat het dus wrschlk zo zal zijn dat niet iedereen daar al van op de hoogte is..

Aldoende leert men 😉

Reputatie 7

Heb mijn kaart vandaag geactiveerd en is direct bruikbaar.. Ik vernam bij NS facebook wel dat het nog maar recent was dat een Belgisch IBAN-nr geaccepteerd werd en dat het dus wrschlk zo zal zijn dat niet iedereen daar al van op de hoogte is..

Aldoende leert men 😉

 

Dat bedoel ik dus met dat NS niets leert van dit forum. NS is gewoon wettelijk verplicht om IBAN’s van buitenlandse banken te accepteren. Die opmerking op facebook is dus gewoon een smoesje en excusez moi een zeer slechte smoes. Er zijn op dit forum al topics van 5 jaar geleden waarbij dit al speelde. De IBAN is al 7 jaar een feit. NS heeft dus al 7 jaar ervaring kunnen opdoen.

 

Dat NS medewerkers dit nog aan klanten durven mede te delen tsja……..

Badge +3

Als het qua IBAN en adres geregeld is, helemaal top!

Volgende probleem. Je hebt een adres buiten NL en wilt een NS Flex abonnement wijzigen.

Gewoon via Mijn NS, ‘Bekijk en wijzig abonnement’ dat ging voorheen probleemloos.

Maar je wordt nu naar de webshop gestuurd, en die accepteert je (netjes vooraf ingevulde) gegevens niet!

Vul dan maar in postcode 3511ER huisnummer 100 (hoofdkantoor NS) en telefoonnummer iets van 10 cijfers (0100000000 of zo), want ze gaan je toch geen post sturen of bellen.

Hoe is de situatie ondertussen?

Het lijkt mij nog steeds niet te lukken om met een Belgisch adres en telefoonnummer een abonnement aan te maken.

 
Reputatie 7
Badge +1

Voor NS is dit totaal onbelangrijk en daarom gebeurt er helemaal niets.

Voor mij ook hetzelfde probleem. Ik kan mijn vorig (Nederlands) adres niet wijzigen in een Belgisch adres en kan mijn ov-chipkaart niet omzetten naar een ns-flexkaart (ben gepensioneerd) Voorheen gebruikte ik de ov-chipkaart om met arriva te reizen (toen ik in het noorden van Nederland woonde), maar die kaart heb ik niet meer nodig. Ik krijg geen assistentie van de ns om een ns-flex kaart aan te vragen en te activeren; er wordt zelfs niet vermeld waar en hoe ik de kaart in Belgie kan activeren. De ns verwacht toch niet dat ik daarvoor vanuit België naar Nederland reis ? Een beetje empathie van ns-zijde zou gewenst zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Voor mij ook hetzelfde probleem. Ik kan mijn vorig (Nederlands) adres niet wijzigen in een Belgisch adres en kan mijn ov-chipkaart niet omzetten naar een ns-flexkaart (ben gepensioneerd) Voorheen gebruikte ik de ov-chipkaart om met arriva te reizen (toen ik in het noorden van Nederland woonde), maar die kaart heb ik niet meer nodig. Ik krijg geen assistentie van de ns om een ns-flex kaart aan te vragen en te activeren; er wordt zelfs niet vermeld waar en hoe ik de kaart in Belgie kan activeren. De ns verwacht toch niet dat ik daarvoor vanuit België naar Nederland reis ? Een beetje empathie van ns-zijde zou gewenst zijn.

Als je al een persoonlijke OV-chipkaart hebt, dan kun je op die bestaande kaart NS Flex krijgen. Dat kan ook de chipkaart zijn die je gebruikte om met Arriva te reizen. Je kunt dat aan een NS-loket doen of telefonisch via de NS-klantenservice.

Als je nog geen persoonlijke OV-chipkaart hebt, dan moet je er eerst een aanvragen op ov-chipkaart.nl en als je die kaart hebt, dan de NS-klantenservice bellen om NS Flex te bestellen.

In beide gevallen moet je eerst eenmalig nog langs een automaat om "Reizen op rekening” op je chipkaart te laten zetten.

Voor mij ook hetzelfde probleem. Ik kan mijn vorig (Nederlands) adres niet wijzigen in een Belgisch adres en kan mijn ov-chipkaart niet omzetten naar een ns-flexkaart (ben gepensioneerd) Voorheen gebruikte ik de ov-chipkaart om met arriva te reizen (toen ik in het noorden van Nederland woonde), maar die kaart heb ik niet meer nodig. Ik krijg geen assistentie van de ns om een ns-flex kaart aan te vragen en te activeren; er wordt zelfs niet vermeld waar en hoe ik de kaart in Belgie kan activeren. De ns verwacht toch niet dat ik daarvoor vanuit België naar Nederland reis ? Een beetje empathie van ns-zijde zou gewenst zijn.

Als je al een persoonlijke OV-chipkaart hebt, dan kun je op die bestaande kaart NS Flex krijgen. Dat kan ook de chipkaart zijn die je gebruikte om met Arriva te reizen. Je kunt dat aan een NS-loket doen of telefonisch via de NS-klantenservice.

Als je nog geen persoonlijke OV-chipkaart hebt, dan moet je er eerst een aanvragen op ov-chipkaart.nl en als je die kaart hebt, dan de NS-klantenservice bellen om NS Flex te bestellen.

In beide gevallen moet je eerst eenmalig nog langs een automaat om "Reizen op rekening” op je chipkaart te laten zetten.

 

That's what I’d like to do but doesn't seem to work that way:

Any advice?

Badge +3

You can only enter a Dutch address in the form. Contact customer service directly (by phone, chat, Twitter/X or Facebook) to get a season ticket if you don't. Or visit a service desk at a train station.

Badge +3

Just enter 0100000000 (any 10-digit number starting with 0) as the phone number, and 3511ER house number 100 as the address.

Nothing needs to be shipped (you already have a card) and NS is not going to call you.

Just enter 0100000000 (any 10-digit number starting with 0) as the phone number, and 3511ER house number 100 as the address.

Nothing needs to be shipped (you already have a card) and NS is not going to call you.

That might have been a good idea, but then I didn't have a dutch iban. Anyway all was solved quickly with a chat on facebook messenger with the client service. It’s not ideal as the problem should be solved structurally, but at least they reacted quickly to my message.

Reageer