beantwoord

Abonnement verhoging

  • 27 June 2023
  • 24 reacties
  • 395 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Al jaren heb ik een daluren abonnement 60 euro, en dit jaar is mijn abonnement 67,20 euro, waar betaal ik meer voor? Vind dit een behoorlijk verhoging voor hetzelfde product. 

icon

Beste antwoord door Momo 27 June 2023, 16:49

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wees blij dat je jarenlang €60 hebt betaald. Dit is de jaarlijkse verhoging, die per 1 januari inging. Flex is €0,60 per maand duurder geworden.

Reputatie 7
Badge +3

Het was niet jarenlang €60. In 2022 was Dal Voordeel €61,20 per jaar, in 2021 was het €60, in 2020 €56, in 2019 €52 en daarvoor was het jarenlang €50. Abonnementen (en andere producten) worden nu eenmaal in prijs verhoogd, iets met inflatie. 

Momenteel betaal ik voor mijn abonnement € 60,00 per jaar. Voor het komende abonnementsjaar (van 28 oktober 2023 tot en met 27 oktober 2024) geldt het tarief verhoogt naar € 134,40 PER JAAR! Dit is een absurde verhoging van 224%! dit buitensporig en volkomen inherent aan wat ik er voor terug krijg, graag wil ik bewaar maken op deze verhoging en een passende oplossing vinden voor dit probleem anders ben ik genoodzaakt om mijn abonnement stop te zetten.
Badge +3

De informatie die u ontvangen hebt, is onjuist. Per ongeluk is het dubbele bedrag vermeld; voor uw abonnement moet u 67,20 euro gaan betalen voor komend jaar. Zie www.ns.nl/tarieven.

Voor mijn Dal Vrij Maand betaal ik nu €46,80 per maand. Dat wordt vanaf volgende maand €54,95. Een verhoging van 17%. Kan NS dit zomaar doen?

Badge +3

Dat kan inderdaad zomaar. Er is vastgelegd met hoeveel procent NS de tarieven mag laten stijgen, maar NS mag zelf weten op welke manier ze dat doet. NS heeft er dit jaar voor gekozen de abonnementen Altijd Vrij en Traject Vrij niet in prijs te verhogen, om de vaste reizigers in de spits zoveel mogelijk te behouden. Dat is ten koste gegaan van abonnementen voor de daluren, die bovengemiddeld veel in prijs zijn verhoogd. Maar gemiddeld over alle tarieven voldoet NS dus aan de afspraken.

Zie ook dit topic, waarin hier eerder over gesproken is.

Reputatie 7
Badge +3

Ja.

De tarieven voor de dalabonnementen zijn dit jaar het meest in prijs verhoogd.
Overigens zal er komend jaar geen tariefverhoging komen.

Badge +3

Had het Dal Vrij abonnement van @Bendzji al niet veel eerder (per januari 2023) in prijs verhoogd moeten zijn? Of zijn er nog abonnementen die je voor een jaar in een keer kunt betalen?

En ja, met name 1e klas Dal Vrij 65+ is per 2023 maar liefst 20% in prijs verhoogd, dat zou eerst zelfs 22,7% zijn maar is later aangepast door nog 2 euro extra leeftijdskorting te geven (van € 89,95 naar € 87,95)

De reden voor de verhoging is dat vrij reizen abonnementen eigenlijk ‘te goedkoop’ waren, en de verhoging is bovendien gebruikt om (dure) Traject en Altijd Vrij abonnementen in 2023 met 3% te verlagen om (spits)forensen terug de trein in te lokken na de coronacrisis.

Reputatie 7
Badge +3

Had het Dal Vrij abonnement van @Bendzji al niet veel eerder (per januari 2023) in prijs verhoogd moeten zijn?

 

Bij Flex Dal Vrij had het inderdaad per januari 2023 verhoogd moeten zijn. Maar iemand die nog Dal vrij op saldo heeft en dat jaarlijks verlengt, betaalt het nieuwe tarief pas per de verlengingsdatum. 

 

Badge +3

Bij Flex Dal Vrij had het inderdaad per januari 2023 verhoogd moeten zijn. Maar iemand die nog Dal vrij op saldo heeft en dat jaarlijks verlengt, betaalt het nieuwe tarief pas per de verlengingsdatum. 

Ah, dat verklaart de late verhoging. Heeft diegene toch mooi 10 maanden een mazzeltje gehad t.o.v. de Flex reizigers.

Reputatie 7
Badge +3

Bij Flex Dal Vrij had het inderdaad per januari 2023 verhoogd moeten zijn. Maar iemand die nog Dal vrij op saldo heeft en dat jaarlijks verlengt, betaalt het nieuwe tarief pas per de verlengingsdatum. 

Ah, dat verklaart de late verhoging. Heeft diegene toch mooi 10 maanden een mazzeltje gehad t.o.v. de Flex reizigers.

Met doorlopende jaarabonnementen is dat altijd zo geweest. Mijn Traject Vrij tarief werd altijd in augustus verhoogd. Er zullen nu alleen steeds minder van deze saldo abonnementen zijn, omdat alleen Dal Voordeel nog op saldo kan worden aangeschaft, de andere saldo abonnement kunnen alleen nog verlengd worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Vraag me af of dat echt zo is. Meen me te herinneren dat toen ik Flex Dal Vrij had, de prijs halverwege het kalenderjaar omhoog ging, precies een jaar nadat ik het afgesloten. Zal 's kijken of ik het terug kan vinden.

Badge +3

Vraag me af of dat echt zo is. Meen me te herinneren dat toen ik Flex Dal Vrij had, de prijs halverwege het kalenderjaar omhoog ging, precies een jaar nadat ik het afgesloten. Zal 's kijken of ik het terug kan vinden.

Daar staat me ook nog iets van bij (zat al aan jou of Tochjo te denken), uit de begintijd van Flex. Dat ging toen om een verhoging van/naar ik meen 105 euro, waardoor het eigenlijk leek alsof Flex zich gedroeg als een (doorlopend) jaarabonnement waarbij de prijs pas na een jaar aangepast werd, en niet per januari.

Zal wel ergens in het grote topic staan.

 

Reputatie 7
Badge +3

Heb 't opgezocht. Het ging juist om een prijsverlaging 🙂 Het ging van 106 naar 105 euro. En ik had dus juist verwacht dat dat per 1-1 zou gebeuren, maar het gebeurde bij mij pas na een jaar Flex Dal Vrij.

Afgesloten op 23-7-2019 voor € 106 per maand. Per 1-1-2020 ging de prijs van Dal Vrij omlaag naar € 105. Maar bij mij dus pas op 23-7-2020.

Reputatie 7
Badge +3

Werd die nieuwe prijs ook daadwerkelijk op de factuur vanaf de verlengdatum berekend of was het alleen zo dat die nieuwe prijs vanaf de verlengdatum bij “Mijn producten” vermeld werd? Flex wordt daar aangegeven als een doorlopend jaarcontract. Bij mij staat er nu als ingangsdatum 1-12-2022, terwijl ik het een jaar eerder, dus 1-12-2021, heb laten ingaan. Prijs is €0, want flex Basis, dus kan niet zien of de nieuwe of oude prijs is. 

Edit: ah je hebt al gevonden. 

Badge +3

Werd die nieuwe prijs ook daadwerkelijk op de factuur vanaf de verlengdatum berekend of was het alleen zo dat die nieuwe prijs vanaf de verlengdatum bij “Mijn producten” vermeld werd? Flex wordt daar aangegeven als een doorlopend jaarcontract. Bij mij staat er nu als ingangsdatum 1-12-2022, terwijl ik het een jaar eerder, dus 1-12-2021, heb laten ingaan. Prijs is €0, want flex Basis, dus kan niet zien of de nieuwe of oude prijs is. 

Haha, ook gevonden… zal deze zijn 

Vanaf deze maand is ook de prijs van m'n Dal Vrij aangepast naar 105 euro. Dat vind ik nog steeds wel enigszins vreemd, want die prijsaanpassing was al per 1 januari doorgevoerd en volgens Mijn NS heb ik geen jaarcontract, maar een ‘doorlopend’ contract. In de voorwaarden kan ik ook nergens vinden dat je voor een jaar aan een prijs vast zit. Maar goed, die paar eurootjes.

Reputatie 7
Badge +3

Heb nog even verder gekeken. Per 1-1-2021 ging de prijs weer naar € 106. Maar bij mij bleef het € 105 tot ik het abonnement in maart wijzigde.

Ik vraag me wel af of dit nu nog steeds zo gaat. En hoe het dan zit als je je abonnement wijzigt. Gaat er dan een nieuw jaar zonder prijsverhogingen in?

Reputatie 7
Badge +3

Haha, ook gevonden… zal deze zijn 

Vanaf deze maand is ook de prijs van m'n Dal Vrij aangepast naar 105 euro. Dat vind ik nog steeds wel enigszins vreemd, want die prijsaanpassing was al per 1 januari doorgevoerd en volgens Mijn NS heb ik geen jaarcontract, maar een ‘doorlopend’ contract. In de voorwaarden kan ik ook nergens vinden dat je voor een jaar aan een prijs vast zit. Maar goed, die paar eurootjes.

 

Haha, dat topic was ik alweer helemaal vergeten. Jammer dat-ie gearchiveerd is 🙁

Badge +3

Ik vraag me wel af of dit nu nog steeds zo gaat. En hoe het dan zit als je je abonnement wijzigt. Gaat er dan een nieuw jaar zonder prijsverhogingen in?

Dit is aangepast; tariefverhogingen voor NS Flex-abonnementen gaan sinds 1 januari 2022 in per 1 januari, dus vanaf de eerste factuur daarna, ongeacht op welk moment in het jaar het abonnement is afgesloten. Zie deze adviesaanvraag van NS. Daarvoor was het wel zo dat de verhoging pas na een abonnementsjaar plaatsvond.

Badge +3

Dan heeft @Bendzji dus nog Dal Vrij op saldo, en krijgt 10 maanden later pas met de 2023 verhoging te maken, en pas in november 2025 met een mogelijke verhoging per januari 2025 (verhoging 2024 is van de baan, door een ‘injectie’ van 120 miljoen van het kabinet aan NS (subsidie mag niet!)) 😅

En vandaag een mail in mijn mailbox met de titel

“De prijs van uw NS-abonnement blijft gelijk in 2024” maar wellicht niet als jouw daluren abonnement (40% korting) loopt van nov 2023 tm nov 2024. Inderdaad een verhoging van € 61,20 naar € 67,20. Heel vreemd!!!! 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is niet vreemd. Iemand die hetzelfde abonnement in januari 2023 had afgesloten betaalt die nieuwe prijs al het hele jaar. Je hebt er dus juist voordeel van dat je abonnement pas in november is verlengd. Waarschijnlijk zullen er in 2025 wel weer prijsverhogingen gaan plaatsvinden, maar die gelden dan voor jou dus pas vanaf november 2025. Vermoedelijk ga je volgend jaar niet klagen dat de nieuwe prijs nog niet voor jou geldt 😉

Reputatie 7
Badge +4

U heeft een jaarabonnement en dat wordt niet op 1 januari 2023 verhoogd, maar als u moet vernieuwen - en dat is nu het geval. Het is nu de verhoging per januari 2023. Volgend jaar in november betaalt u dezelfde prijs als nu, omdat er geen verhoging is per 1 januari 2024.

Het klopt als een bus, al begrijp ik uw verwondering wel.

Reputatie 7
Badge +3

En vandaag een mail in mijn mailbox met de titel

“De prijs van uw NS-abonnement blijft gelijk in 2024” maar wellicht niet als jouw daluren abonnement (40% korting) loopt van nov 2023 tm nov 2024. Inderdaad een verhoging van € 61,20 naar € 67,20. Heel vreemd!!!! 

Niet vreemd, want per 1-1-23 is er wel een verhoging geweest die ingaat bij verlenging in 2023. Bij verlenging in november 2024 blijf je €67,20 betalen tot november 2025.

Reageer