beantwoord

Abonnement Weekend Vrij

  • 19 February 2024
  • 2 reacties
  • 71 Bekeken

Stel ik heb een Weekend Vrij abonnement , ik ga met mijn OV Chipkaart in en uit checken op  een reis op een weekdag , kan dit ? hoe werkt dit ? 

icon

Beste antwoord door Thom 19 February 2024, 15:57

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi traveller,

Ja, dat kan. Je krijgt dan op de maandelijkse factuur de volledige ritprijs in rekening gebracht.

Reputatie 7
Badge +4

Het principe is dat u bij een reis incheckt bij een vervoerder en weer uitcheckt bij dezelfde vervoerder. Als u incheckt heeft u een geldig kaartje, als u weer uitcheckt betaalt u het juiste bedrag voor die reis. Als u van Utrecht naar Harlingen gaat checkt u in bij NS in Utrecht en checkt u uit bij NS in Leeuwarden. Uw reis van Leeuwarden naar Harlingen is met Arriva, dus in Leeuwarden checkt u dus eerst uit bij NS en dan weer in bij Arriva. In Harlingen checkt u ook weer uit bij Arriva.

U bent met NS overeengekomen dat u zult in- en uitchecken en dat moet ook in het weekend. Dat kan profijtelijk zijn want er is vaak vertraging in het weekend en dan kunt u recht hebben op Geld terug bij Vertraging, ook als de reis u verder niets kost.

Als u nalaat uit te checken krijgt u een correctietarief van 20 euro, maar dat kan worden kwijtgescholden. Het kan wel, maar is wat gedoe, dus check altijd in en uit.

 

Als u met weekendvrij ook door de week wilt reizen dan kunt u voor een klein bedrag extra, € 3,40, door de week met 40 procent korting reizen zolang u maar incheckt tijdens de daluren. U mag uw reis dan wel met korting in de spits afmaken. Die €3,40 heeft u er al uit als u meer verreist dan voor €8,50 euro en dat is echt heel snel het geval. 40 procent korting is echt veel. Als u buiten het weekend ook wilt reizen, zou ik dit er altijd bijkopen.

U kunt uw chipkaart ook gebruiken voor reizen met bus, tram en metro en ook in de spitstijden in de trein. Alles wordt achteraf afgerekend, u betaalt met een automatische afschrijving,

Reageer