Skip to main content

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.

Dit is echt belachelijk. Ik vermijd juist het Flex abonnement omdat het op mijn traject dus 28 euro per maand duurder is.

Mijn alternatief is dan de Altijd Voordeel van 24 euro per maand. Daarbij reis ik altijd in de Spits (want ja, werk he...) en is mijn rit enkeltje €2.96. Even uitgaande van 20 werkdagen in de maand (5 dagen per week x 4) betaal ik dus €5.92 per dag in de spits met 20% korting.

(€5.92 x €20) + €24 = €142.40

Mijn traject abo nu kost €114

Ronduit belachelijk NS. Ik wil dat Flex abo helemaal niet. Ik heb maar een traject en de rest boeit me niet.


Goh, 7 euro minder per jaar aan abonnement, dat is nog eens een mazzeltje!

Ik trein als mantelzorger zo’n 30x per jaar na mijn werk van Amsterdam naar Nijmegen. Dat gaat me dus per reis 7,72 meer kosten. Per jaar dus ruim 460 euro.

NS, bedankt!


Beste NS, wees gewoon eerlijk en zeg dat de afschaffing jullie puur en alleen om de euros gaat. Smoesjes over plaats in de trein hebben we niks aan (misschien dan toch maar de ritjes rond de kerk invoeren zodat er meer treinen en meer zitplaatsen zijn)


Dit is echt belachelijk. Ik vermijd juist het Flex abonnement omdat het op mijn traject dus 28 euro per maand duurder is.

Mijn alternatief is dan de Altijd Voordeel van 24 euro per maand. Daarbij reis ik altijd in de Spits (want ja, werk he...) en is mijn rit enkeltje €2.96. Even uitgaande van 20 werkdagen in de maand (5 dagen per week x 4) betaal ik dus €5.92 per dag in de spits met 20% korting.

(€5.92 x €20) + €24 = €142.40

Mijn traject abo nu kost €114

Ronduit belachelijk NS. Ik wil dat Flex abo helemaal niet. Ik heb maar een traject en de rest boeit me niet.

Er komt een NS Flex Traject Vrij. Je hoeft niet over te stappen naar Altijd Voordeel.


ik vind dat jullie de abonnementsvoorwaarden niet zo maar kunnen veranderen gedurende de looptijd.

destijds zijn jullie van die voorwaarden afgebleven, waarom dan nu weer ingegrepen? en € 7 goedkoper is geen compensatie. iemand moet hier een stokje voor steken.


Wat wordt bedoeld met “ 60+ kan eind 2020 geen nieuwe keuzedagen meer bestellen”.

 


Goh, 7 euro minder per jaar aan abonnement, dat is nog eens een mazzeltje!

Ik trein als mantelzorger zo’n 30x per jaar na mijn werk van Amsterdam naar Nijmegen. Dat gaat me dus per reis 7,72 meer kosten. Per jaar dus ruim 460 euro.

NS, bedankt!

U vergeet dat alleen VDU-houders nu dit voordeel hebben, de rest van de reizigers moet in de spits nu ook al vol betalen.


Geheel eens met de maatregelen inzake voordeelurenabonnementen en keuzedagen. Wij klagen ook niet, wanneer bijvoorbeeld de horeca prijsstijgingen van 20% invoert. De redenen van de beperkingen bij gebruik van voordeelurenabonnementen zijn begrijpelijk en logisch. Blijven voor mij twee vragen:

1: Wanneer ik incheck vóór 16:00 en mijn reis duurt tot bijvoorbeeld 18:00 uur, is de 40 % korting dan van toepassing?

2: Het aantal keuzedagen was 7. Ik neem aan, dat dit aantal onveranderd ook na januari 2021. 

Edit door Moderator: Verplaatst naar hoofdtopic over abonnementen-update

1: Ja, het incheckmoment bepaalt het tarief.
2: Het aantal Keuzedagen blijft inderdaad 7.


Wat wordt bedoeld met “ 60+ kan eind 2020 geen nieuwe keuzedagen meer bestellen”.

 

De Keuzedagen worden vanaf eind 2020 niet meer nieuw verkocht. Wie ze al heeft dan kan ze door laten lopen.


Wat wordt bedoeld met “ 60+ kan eind 2020 geen nieuwe keuzedagen meer bestellen”.

Wie dan al keuzedagen heeft kan die gewoon houden. Maar wie ze dan niet heeft kan ze niet meer nieuw aanschaffen.

De bedoeling is dat er in de toekomst Flex dagen komen die iedereen met Flex kan aanschaffen ongeacht de leeftijd. Die worden wel duurder dan de huidige keuzedagen.


De NS misbruikt zijn positie en is geen klantgerichte organisatie. Het drijft mensen de auto in. Zeer slechte ontwikkeling en geld is de drijfveer en niet het verbeteren vd kwir


Wat wordt bedoeld met “ 60+ kan eind 2020 geen nieuwe keuzedagen meer bestellen”.

 

De Keuzedagen worden vanaf eind 2020 niet meer nieuw verkocht. Wie ze al heeft dan kan ze door laten lopen.

Worden er in 2021 wel weer keuzedagen verkocht (die buiten de spits gebruikt kunnen worden)?


Wat is het verschil in 2021 tussen het Voordeelurenabonnement en het Dalurenabonnement (behalve de prijs dan)? Of verdwijnt het Voordeelurenabonnement en gaat het Daluren abonnement per 2021 in prijs omhoog (gezien de actie nu met het Voordeelurenabonnement lijkt me dat voor de hand liggen).

 

Wanneer de NS het 'gratis magazine’ laat vervallen, levert me dat ook iets op?


Wat wordt bedoeld met “ 60+ kan eind 2020 geen nieuwe keuzedagen meer bestellen”.

 

De Keuzedagen worden vanaf eind 2020 niet meer nieuw verkocht. Wie ze al heeft dan kan ze door laten lopen.

Worden er in 2021 wel weer keuzedagen verkocht (die buiten de spits gebruikt kunnen worden)?

Nee, die verdwijnen. Er komt zoals Tamzin ook zegt iets nieuws in 2021, daarover komt nog meer informatie.


Wat bedoelen jullie met “Je kunt maandelijks je korting aanpassen, je betaalt achteraf dus je hoeft nooit meer saldo te laten op je OV-chipkaart.” bij de verandering van Dal Voordeel naar NS Flex Dal Voordeel??

Ik heb nu al automatisch opladen, dus ik hoef dat sowieso niet te doen, maar hoe kan het dat de korting ineens per maand aan te passen is?
Bedoelen jullie dan dat je Dal Voordeel elke maand aan of uit kunt zetten, maar dat is gek in combinatie met een prijs per jaar. Kunnen jullie de informatie duidelijker maken?


Hoi NS,

Dit klink echt geweldig achum! Maar waarom wordt dit in godsnaam weer duurder?

Ik betaal me al rot aan OV en het wordt er juist elk jaar slechter op. Lange wachttijden, te weinig wagons noem maar op.
Hoe durven jullie de prijs nog een keer te verhogen?

Echt belachelijk.

Ik wil graag weten wat er nou precies beter wordt voor mij in de komende jaren.

Mvg
 


@Philned

Voor een verhoging van de spoorproductie is vooral uitbreiding van de infrastructuur nodig maar de politiek wil daar geen geld voor uittrekken, immers alle geld moet naar zorg, onderwijs, milieu of politie. En dus zullen de reizigers via het prijsmechanisme gespreid moeten worden. De volgende stap zal vrees ik het aanpakken van de OV-studentenkaart zijn.


Door het gebruiken van variabele snelheden tussen stations rijden treinen altijd op de zelfde afstand van elkaar. Daardoor kunnen er meer treinen rijden. Waar we aan moeten wennen is dan dat ongeacht de afstand tussen 2 opvolgende stations de reistijd gelijk blijft. 

Kennelijk ziet niemand dat dit de zoveelste aanslag op de mobiliteit is waardoor veel mensen getroffen worden. Samen met de plannen van dit kabinet wordt leven hier bijna onmogelijk. De enige oplossing…. VLUCHTEN naar een ander land. Nog heel even en ik ga pakken, je mag bieden op mijn huis….

 


Wat bedoelen jullie met “Je kunt maandelijks je korting aanpassen, je betaalt achteraf dus je hoeft nooit meer saldo te laten op je OV-chipkaart.” bij de verandering van Dal Voordeel naar NS Flex Dal Voordeel??

Ik heb nu al automatisch opladen, dus ik hoef dat sowieso niet te doen, maar hoe kan het dat de korting ineens per maand aan te passen is?
Bedoelen jullie dan dat je Dal Voordeel elke maand aan of uit kunt zetten, maar dat is gek in combinatie met een prijs per jaar. Kunnen jullie de informatie duidelijker maken?

Met NS Flex nu betaal je je abonnementsgeld (5,- euro per maand) maandelijks. Als je het wijzigt, naar bijvoorbeeld NS Flex zonder abonnement, dan wordt er geen abonnementsgeld in rekening gebracht voor hoe lang je dat hebt. NS Flex is naar elke eerste maand per elk gewenst moment aan te pas. Als je dit halverwege de maand doet, dan krijg je een deel van het betaalde abonnementsgeld van de lopende maand terug. 


De aankondiging van het vervallen van het Voordeelabonnement valt wel erg rauw op mijn - en gezien alle andere reacties ons - dak. Een snelle berekening leert mij dat dit mij tussen de € 800 - € 1.000,- per jaar gaat kosten. En wat krijgen we ervoor terug. Loze taal. Oke. Dan nog wel € 7,- korting op het nieuwe abonnement😭

Ik vraag me af of hier wel goed over is nagedacht. Zo jaag je juist mensen de trein uit in plaats van in. En dit terwijl ik juist meer en meer tevreden ben over de NS. Onbegrijpelijk dat deze beslissing wordt genomen. 

NS, denk hier nog eens goed over na. Koester dan vooral de mensen die al jarenlang jullie klant zijn. 😡


Jammer en heel teleurstellend, het heeft dan weinig zin meer mijn abonnement nog aan te houden.


Op onze kosten rijden tegenwoordig studenten, HBO’ers, MBO’ers en LBO’ers gratis met de NS en dit zonder restrictie. Blijkbaar wil de NS af van zijn echte klanten. Op deze manier gaat dat zeker lukken want ik heb gelukkig nog een auto en die mag ik gewoon gebruiken tussen 16.00-18.30 uur.


De volgende stap wordt dat een groot aantal automaten wordt weggehaald. Die zijn veel minder nodig wanneer bijna iedereen NS Flex door de strot geduwd krijgt en geen saldo meer hoeft te laden. 

Dat is niet waar want er komen sraks Flexdagen voor mensen onder de 60 en die geven de automaat weer een hoop extra werk.

 

Er is niet gezegd dat je die Flexdagen via de automaat moet aanschaffen. Rover zegt er dit over:

“Voor de NS Flex abonnementen worden de duurdere (digitale) Flexdagen geïntroduceerd die in tegenstelling tot de Keuzedagen ook zonder abonnement verkrijgbaar zijn.NS zal op aanraden van Rover deze Flexdagen aan reizigers van alle leeftijden gaan aanbieden.

De toevoeging digitaal lijkt te suggereren dat je die alleen digitaal kunt aanschaffen en niet meer via de automaat. 

Die Flex dagen kun je dan ook aanschaffen zonder abonnement. Iemand die nu een VDU of Dal Voordeel heeft en eigenlijk alleen de keuzedagen gebruikt zou dan het abonnement kunnen opzeggen en alleen de Flex dagen gebruiken. Compenseert toch weer een beetje de kosten (geen €60 per jaar meer). Alleen de vraag hoeveel duurder die Flex dagen zullen tov keuzedagen.


@Philned

Op drukke trajecten in Japan zijn sprinters inderdaad vrijwel even snel als intercity's doordat intercity's daar met lagere maximale snelheid rijden dan sprinters wat de extra stops qua tijd compenseert. Daar wordt hier voorlopig nog niet voor gekozen.

Overigens zijn de VDU houders nu een kleine groep die zwaar bevoordeeld wordt boven alle andere reizigers.Het is logisch dat daar ooit een keer een eind aan komt want dit is niet blijvend te verkopen naar die andere reizigers.


Op onze kosten rijden tegenwoordig studenten, HBO’ers, MBO’ers en LBO’ers gratis met de NS en dit zonder restrictie. Blijkbaar wil de NS af van zijn echte klanten. Op deze manier gaat dat zeker lukken want ik heb gelukkig nog een auto en die mag ik gewoon gebruiken tussen 16.00-18.30 uur.

Het ministerie van onderwijs betaalt daar een kleine 900 miljoen euro per jaar voor, voor NS is dat dus niet gratis. LBO'ers moeten overigens vol tarief betalen.


De NS haalt 7 euro van de prijs af, kan je dan niet beter een dal-uren abonnement kopen die is “maar" 52 euro per jaar ipv de 60 euro voor het voordeelurenabonnement die nu geboden word?


Reageer