beantwoord

Advies voordeligste abonnement

  • 6 October 2022
  • 9 reacties
  • 200 Bekeken

Reputatie 1

Hallo, ik ga vanaf nu voor onbepaalde tijd een vast traject reizen met NS op vaste tijdstippen. Ik heb op de NS site geprobeerd te ontdekken wat het goedkoopste abonnement is in mijn geval. Ik kom er echter niet uit. Het aantal mogelijkheden dat NS aanbiedt is legio en ik zie door de bomen het bos niet meer. Het lijkt er ook op dat het berekenen van de reiskosten niet altijd klopt op de site, maar dat kan aan mij liggen. Ik had gehoopt dat iemand mij kan helpen. Ik heb momenteel een persoonlijke consumenten OV chipkaart. Het gaat om de trip Sittard - Bilthoven. Heen op vrijdag (vertrek 16.17, aankomst 18.16), terug op zaterdagavond of zondagochtend. 

Het voordeligst lijkt het weekend vrij abonnement, maar er is ook Flex dal, en een ‘’extra’’ 40% korting buiten de spits, weekend voordeel, en weet ik het allemaal niet. 

Edit: oja, vergeten te zeggen: ik reis met mijn dochter die een studenten OV product heeft. Er schijnt ook nog zoiets als ‘samenreiskorting’ te zijn (om het nog wat ingewikkelder te maken).

 

Ik ben niet heel goed thuis in de NS terminologie en de definities van piek en dal. Heeft iemand een idee hoe ik kan bepalen wat het voordeligst voor mij is?

icon

Beste antwoord door Robert B 6 October 2022, 21:53

Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het is inderdaad vaak lastig om het zelf uit te rekenen, en de Keuzehulp geeft inderdaad soms ook de meest onzinnige adviezen.

Sittard - Bilthoven op een doordeweekse dag met vertrek in de spits (tussen 6:30-9:00 en 16:00-18:30) kost voltarief € 25,30. Samenreiskorting wegens het SRP van je dochter is dan niet mogelijk, tenzij je kunt inchecken vóór 16:05! want dan kan je wel met Samenreiskorting reizen!

Terug op zaterdag of zondag kan je gewoon met je dochter mee met 40% korting, dus voor € 15,18  De Samenreiskorting kan je op een ov-chipkaart laden bij een NS kaartautomaat, en als je NS Flex Basis (zonder abonnement) hebt kan het via de NS app of Mijn NS.

Bij 4× per maand (geen korting op vrijdag) zou het dus totaal 162 euro kosten.

Er zijn voor de geschetste reis eigenlijk geen opties waarmee je kunt besparen.

Weekend Vrij kost € 31,60 per maand, en daarmee bespaar je dus (bij 4× per maand) ongeveer € 29 op de terugreis naar Sittard.

Maar je kunt dan dan wel in het weekend (vanaf vrijdag 18:30) onbeperkt heel het land door reizen (alleen trein natuurlijk) zonder verdere kosten, dus het overwegen waard!

Altijd Voordeel zou ook nog een optie zijn, dat kost € 24,20 per maand en geeft 20% korting in de spits (je heenreis). Die kost dan nog € 20,24 per keer. Buiten de spits (dus ook voor de terugreis op zaterdag/zondag) krijg je 40% korting en betaalt dus € 15,18 en heb je geen Samenreiskorting nodig.

Totale kosten dan 4× (20,24+15,18) = 141,68 maar daar komen de abonnementskosten dus nog bij en bespaar je alsnog niets. Dat is dus alleen handig als je die reis soms ook zonder je dochter maakt… 

Weekend Voordeel (€2 per maand) is geen optie, want die korting kan je dus ook al krijgen als je gewoon met je dochter mee reist.

De ‘gouden tip’ is dus met Samenreiskorting reizen en inchecken vóór 16:05 op vrijdag (of eventueel Dal Voordeel voor € 5,10 per maand want dan hoeft je dochter er helemaal niet bij te zijn). Ook handig voor als jullie op het station (Sittard) afspreken en zij er pas na 16:05 kan zijn.

Voor alles over Samenreiskorting, zie http://ns.nl/samenreiskorting

Reputatie 7
Badge +2

WeekendVrij lijkt mij inderdaad het voordeligst in dit geval, dat is na meer dan één enkele reis per maand al voordeliger dan losse kaartjes op deze afstand.

Voor de heenreis op vrijdag kan je hier de optie voor 40% korting in de daluren bijnemen. Want weliswaar reis je op vrijdag volledig in de spits, maar zolang je uiterlijk om 16.04 uur incheckt mag je op een OV-chipkaart je reis gewoon tegen daltarief afmaken. Dat lijkt me met de genoemde vertrektijd nog wel haalbaar en scheelt je een heleboel geld.

Je kunt inderdaad ook gebruik maken van samenreiskorting bij de reis samen met je dochter (ook dan geldt: check op vrijdag uiterlijk 16.04 uur in en je krijgt de hele rit met korting ondanks dat je in de spitsuren reist). Ligt er een beetje aan hoe vaak je de reis gaat maken per maand: één retourreis op saldo met samenreiskorting is een paar cent goedkoper dan WeekendVrij. Maar als je vaker per maand die reis gaat maken ben je dus met WeekendVrij al goedkoper uit.

Reputatie 1

Wauw, dat zijn goede adviezen en bespaart me een hoop zoekwerk. Hier kan ik mee verder! Enorm bedankt voor het meedenken en uitzoeken!

Badge +3

Ik zou dan ook voor Weekend Vrij + doordeweekse dalkorting gaan (en inchecken vóór 16:05 op vrijdag, als dat lukt).

Dat kost je dan € 34,70 voor het abonnement, en scheelt een hoop gedoe met Samenreiskorting laden elke keer.

Reputatie 1

Nog 1 vraag: als ik voor 16.04 incheck, dan kan ik gebruik maken van de samenreiskorting obv de studenten OV kaart van mijn dochter. Die moet ik dan wel aanzetten na inchecken?

En als ik dat doe, wat is dan nog de toegevoegde waarde van de 40% daluren optie? IS die dan nog wel nodig?

Badge +3

Nog 1 vraag: als ik voor 16.04 incheck, dan kan ik gebruik maken van de samenreiskorting obv de studenten OV kaart van mijn dochter. Die moet ik dan wel aanzetten na inchecken?

En als ik dat doe, wat is dan nog de toegevoegde waarde van de 40% daluren optie? IS die dan nog wel nodig?

Als je een 40% kortingsabonnement hebt (Weekend Vrij + dalkorting) is Samenreiskorting regelen niet meer nodig. Zonder dat lukt het ook wel, maar moet je voorafgaand aan elke (heen)reis die Samenreiskorting laden of aan zetten. Hoop gedoe.

Ik neem aan dat je dochter een weekend-ov (SRP) heeft? Die reist op vrijdag vanaf 12:00 al gratis, want anders zou ze op zaterdag/zondag ook gewoon € 15,18 betalen voor Bilthoven - Sittard.

De optie 40% in daluren voor jou is om vóór 16:05 in te kunnen checken op vrijdag (daltarief, 5 minuten marge want om 16:05 is het spits en betaal je de volle mep).

Reputatie 7
Badge +2

Ik weet zo even niet hoe het met Flex zit, maar samenreiskorting aanzetten voor het inchecken werkt in ieder geval. Maar als je op vrijdagmiddag de samenreiskorting gebruikt lijkt het mij inderdaad zonde om ook de optie voor korting in de daluren bij te kopen. De korting heb je immers toch al, mits je altijd met je dochter samen reist.

Badge +3

Laten we het niet te ingewikkeld maken, want als het gaat om ruim 120 euro per maand aan kosten dan neem die dalkorting voor € 3,10 erbij (bij Weekend Vrij) 🤣

En ja, Samenreiskorting moet je voor het inchecken aan zetten, bij NS Flex is alleen een 2→1 Klassewissel mogelijk tot 15 minuten na een incheck.

Reputatie 1

Nogmaals dank. Ik heb de weekendvrij besteld i.c.m. de dalkorting. Top! 

Reageer