Afpersing van een kaartje door NS

  • 26 October 2023
  • 3 reacties
  • 169 Bekeken

Ik schrijf hier omdat ik niet weet wat ik moet doen.Ik heb drie klachten ingediend, geen reactie.Op 23 september 2023 reisde ik met mijn man met de trein op het traject Eindhoven – Bergen op Zoom.We reisden allebei in de tweede klas, we hadden kaartjes, de controleur controleerde ze en de OV-kaart, hij had geen bezwaar, bedankte ons en wenste ons een fijne dag.En nu bleek dat ik, en alleen ik, een boete kreeg van 50 euro en 20 euro voor het rijden in de eerste klas, in totaal 70 euro. Complete onzin, ik heb geen boete gekregen en er is 70 euro van mijn rekening afgeschreven.Ik heb deze vergoeding bij de bank afgeschreven en nu dreigt NS mij dat als ik het niet betaal, zij zullen worden geïncasseerd.We hebben een bevestiging van de kaartaankoop, de controleur heeft geen boete uitgedeeld en NS eist een vergoeding van mij.


3 reacties

Reputatie 7
Badge

Vermoedelijk heeft u NS Flex. Daarbij is het helaas gebruikelijk dat een conducteur niets zegt als hij een afwijking constateert. Daar wordt meer over geklaagd en ook ik vind dit belachelijk beleid. Later wordt dan vastgesteld wat u als "correctietarief" moet betalen en wordt dit in rekening gebracht.

Helaas is het ook waar dat NS zeer moeilijk doet over niet betalen, ook wanneer dat terecht is. Men hecht zoveel meer waarde aan optreden tegen wanbetalers dan aan klantenservice dat duperen van welwillende reizigers hier systematisch voor lief wordt genomen.

Op klachten die langs de juiste weg zijn ingediend wordt in mijn ervaring uiteindelijk wel gereageerd, maar vaak veel te kaat. Desgewenst kunt u na het verstrijken van de termijn in beroep gaan. In mijn ervaring volgt na instellen van beroep bij de geschillencommissie wel opeens snel en goed antwoord. Ook ik vind het triest dat dat nodig lijkt.

Dan is er nog het belangrijkste deel van uw verhaal en dat is waarom de conducteur nou gedacht heeft dat er iets mis was. Hier begrijp ik uw verhaal zelf ook niet helemaal. U had een apart kaartje gekocht én reisde met een ov chipkaart? Wat voor kaartje was dat dan? En heeft u met uw ov-chipkaart ook in- en uitgecheckt?

Reputatie 7
Badge +3

Dat begrijp ik niet helemaal: u zegt we hadden kaartjes en ov-kaart. Wat voor kaartjes had u en was u ingecheckt met de ov-kaart? Had u beiden samenreiskaartjes gekocht en was er niet ingecheckt met de ov-kaart? Stond er wel een abonnement op de ov-kaart?

Als u 2e klas reisde dan is het correctietarief voor 1e klas niet terecht. Maar over die €50 kan ik nog niets zeggen, zonder antwoord op mijn vragen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat over de kaartjes en OV-kaart begrijp ik ook niet. Als je reist met losse kaartjes (uit een automaat of e-tickets) heb je niets te maken met een OV-chipkaart, die wordt niet gebruikt om mee te reizen en laat je dus ook niet zien aan de conducteur, en op zijn/haar beurt hoort een conducteur niets te doen met een OV-chipkaart als u daarvoor al de losse kaartjes heeft laten zien (er even vanuit gaand dat dat geldige kaartjes zijn voor die reis). Of de OV-chipkaart werd misschien eerder getoond en gecheckt dan de losse kaartjes, dan ziet de conducteur dat er niet mee is ingecheckt en dat wordt dan geregistreerd wat een correctietarief van €50 tot gevolg heeft. Die €20 voor de 1e klas begrijp ik dan nog steeds niet als beide reizigers in de 2e klas zaten.

Wat betreft het storneren van de afgeschreven €70, dat is bij NS nooit heel handig om te doen omdat NS dan inderdaad aanmaningen gaat sturen of een incassoburo inschakelt. Bij dit soort dingen is het altijd verstandig om contact op te nemen met de NS klantenservice en uit te leggen waarom de afschrijving volgens u niet terecht is. Bij een goed en geloofwaardig verhaal (en bv bewijs van de losse kaartjes) kan NS dan het bedrag weer terugbetalen. 

Reageer