beantwoord

Afschaffen grensabonnement -> restitutie?

  • 19 April 2022
  • 8 reacties
  • 187 Bekeken

  • Intercity
  • 8 reacties

Mijn grensabonnement eindigt per 1-5. Ik kan tot 30-4 overgaan op NS Flex, en dat zal ik ook wel doen. In beginsel betaal je dan per maand achteraf.

Echter, Ik heb in september mijn grensabonnement voor een jaar vooruitbetaald. Dat contract wordt nu door NS eenzijdig opgezegd. Prima, maar wat gebeurt er met het bedrag dat ik voor de periode 1 mei tot september heb vooruitbetaald? De NS rept hier met geen woord over.

Het lijkt mij dat ik het betaalde bedrag naar rato zal terugontvangen. Toch? In elk geval ga ik niet en geen geld terug ontvangen en elke maand voor NS Flex betalen tussen 1/5 en 1/9.

 

Met vriendelijke groeten,

 

George 

icon

Beste antwoord door Momo 19 April 2022, 17:37

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Bij wijzigen van een abonnement op saldo naar een Flex abonnement ontvang je inderdaad restitutie voor de vooruitbetaalde en niet gebruikte maanden/dagen. 

Overigens betaal je met NS Flex het abonnement vooraf en alleen de (extra) reiskosten achteraf.

Badge +3

Restitutie van reeds betaalde kosten van een (jaar)abonnement is inderdaad naar rato, en meestal binnen een week na een overstap naar NS Flex, via een tussentijdse factuur.

Bedankt voor jullie reacties.

Ik neem aan dat als ik niet direkt overstap naar NS Flex, de restitutie dan in de eerste week na 30/4 zal plaatsvinden. Is dit juist?

Voorlopig ga ik nl. 2 dagen per week naar mijn werk en dan loont NS Flex nog niet.

Is er ergens info terug te vinden over die restitutie?

Groetjes,

George

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt ook je grensabonnement regulier stopzetten, normaal gesproken kan dat alleen per de datum van de maand dat deze is afgesloten. Als dat bv de 15e is, zou je het alleen per de 15e van een maand kunnen opzeggen. Maar uit jouw bericht maak ik dat NS nu stopt met het grensabonnement per 1 mei en je het wel moet beëindigen, dan zal NS je abonnement op die datum stopzetten. Je zult het dan nog wel moeten bevestigen bij een automaat. Na deze bevestiging zal de restitutie in gang worden gezet.

Een andere mogelijkheid is wijzigen naar NS Flex Basis. Dat is wel NS Flex maar zonder abonnement waarbij je korting of vrij reizen hebt. Je reist dan op rekening en kan wanner je wilt wijzigen naar een Flex abonnement waarbij je wel korting of vrij reizen (op een bepaald traject) hebt. Ook het wijzigen naar Flex moet je ophalen/bevestigen bij een automaat. 

Is er ergens info terug te vinden over die restitutie?

Zie daarvoor de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten artikel 5.2 wat gaat over opzeggen van een abonnement.

Naast deze vereiste opzegging eindigt het Abonnement niet eerder dan het moment waarop u het Abonnement op een door Trans Link Systems B.V erkend apparaat elektronisch heeft verwijderd van de OVchipkaart (Deactiveren). Pas na het elektronisch verwijderen vervalt uw verplichting tot betaling en/of kan sprake zijn van terugbetaling van (een deel) van de abonnementsgelden.

 

Badge +3

Het lijkt er inderdaad op dat je Grensabonnement per ultimo 1 mei ‘verflext’ moet worden.

Dat kan je vanaf dit moment al doen eigenlijk, of per de datum dat je er geen gebruik meer van maakt.

Kies dan vooral voor Flex Basis (of tijdelijk Dal Voordeel voor € 2,50 per maand) gewoon via ns.nl/abonnementen (de Webshop). De rest gaat ‘vanzelf’ (je huidige abonnement wordt beëindigd en geld terug naar rato).

Dat moet je inderdaad bevestigen bij een automaat (station/supermarkt) en vanaf dat moment krijg je de rest van je betaalde abonnementskosten terug. Zie aanvulling van Momo hierboven.

Zodra je het weer nodig hebt, kan je dan NS Flex weer wisselen naar iets anders zonder naar een automaat te hoeven.

Of er een Flex versie is van een Grensabonnement weet ik niet, maar dat zal dan onder Traject Vrij vallen. 🤔

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt er inderdaad op dat je Grensabonnement per ultimo 1 mei ‘verflext’ moet worden.

Zo te zien is het Grenabonnement ook niet meer nieuw te bestellen. De gele button “Bestellen” op https://www.ns.nl/abonnementen/grensabonnement.html geeft alleen de keuze om Dal Voordeel te bestellen. De informatie dat een Grensabonnement niet meer te bestellen is en wordt afgeschaft ontbreekt. 

Waarschijnlijk gaat een Grensabonnement inderdaad onder Traject Vrij vallen. Maar daar lijken me dan toch wat haken en ogen aan te zitten, want met het Grensabonnement hoef je op je eigen traject niet in-en uit te checken. Gaat dat dan ook gelden voor Traject Vrij op het grenstraject?

 

Badge +3

Waarschijnlijk gaat een Grensabonnement inderdaad onder Traject Vrij vallen. Maar daar lijken me dan toch wat haken en ogen aan te zitten, want met het Grensabonnement hoef je op je eigen traject niet in-en uit te checken. Gaat dat dan ook gelden voor Traject Vrij op het grenstraject?

Ik brand me daar niet aan, want over Traject Vrij (en controle binnen je traject zonder incheck) zijn er ook al de nodige discussies geweest.

Ik meen dat ene Johan(n) Koelman -je kent hem misschien wel van naam- daarover geprocedureerd heeft, maar ja die beweerde ook (ooit) dat het binnengebied van Utrecht Centraal openbare weg was, dus de poortjes maar weg of open moesten. 😅

Reputatie 7
Badge +3

In het besluit wijziging NS abonnement was aangegeven dat het Grensabonnement over zou gaan in de prepaidkaart Traject Vrij, waarbij er geen 40% korting is in de daluren op overige trajecten. Dat kan dan waarschijnlijk zonder in of uit te checken.

Maar TS heeft het over overgaan naar NS Flex, neem aan dat dat bericht wordt door NS aan de abonnementhouders van de grensabonnementen.

 

Reageer