Skip to main content
Antwoord

Allerlei vragen

  • February 12, 2025
  • 2 reacties
  • 92 Bekeken

Goede dag,

 

Ik heb bij de NS een abonnement voor de daluren. Daarbij heb ik ook de mogelijkheid van keuzedagen. Ik heb daar een paar vragen over:

-Gisteren (dinsdag 11 februari 2025) sta ik om 9:45 uur op station Waddinxveen Triangel om een keuzedag op te halen om die dag te gaan reizen. Het apparaat geeft aan dat het niet mogelijk is een keuzedag op te halen, “zoek een ander apparaat”. Zoals u kunt zien is er bij dit station maar één apparaat, ik reis dus noodgedwongen op saldo. Daardoor pas ik mijn reisplannen helaas aan. Heel vervelend. Maar wat zijn mijn mogelijkheden als het in de toekomst onverhoopt nog eens gebeurt bij dit station.

-Maandag  ben ik met mijn echtgenoot en kleinkinderen naar Amsterdam gereisd, met de trein die helaas door een stroomstoring bij Vleuten terug moest keren naar Woerden. Mijn man maakte gebruik van de Samenreiskorting. In de voorwaarde van mijn keuzedag staat dat ik die kan gebruiken als ik vóór de spits inlog. Dit geldt dan toch ook voor de Samenreiskorting neem ik aan. Het is toch niet zo dat het reisgezelschap gesplitst moet worden omdat die korting niet in de spits zou gelden?

-Dinsdagochtend 11 februari heb ik bericht gekregen dat er een nieuwe keuzedag beschikbaar is. Ik dacht dat ze een jaar geldig zouden zijn vanaf het moment dat je dit bericht krijgt. Ik zie dat ik deze nieuwe dag moet opnemen vóór 29 maart a.s. Is dat juist?

-Op welke wijze kan ik in de toekomst deze vragen mailen naar NS? Via de community vind ik het vervelend

Ik zie uw antwoorden met belangstelling tegemoet.

Beste antwoord door MoDe

  • Geen keuzedag kunnen ophalen: Wanneer dit gebeurt kun je het beste direct contact opnemen met NS klantenservice via telefoon of infopaal. Meestal is her advies om bij het volgende station proberen de keuzedag alsnog op te halen. Je kunt compensatie vragen voor de reis naar het volgende station. Je kunt de keuzedag ook bij andere  OV-automaten ophalen zoals in winkels en bussen Wanneer je de dag er voor een keuzedag hebt opgehaald dan kan het zijn dat de volgende nog niet klaar staat.
  •  Samenreiskorting: de voorwaarden van samenreiskorting zijn niet gelijk aan het abonnement van degene met wie samengereisd wordt. Er is een verschil tussen reizen met een e-ticket of met een ov-chipkaart (met flex). Bij e-ticket mag je tijdens de spits niet in de trein zijn. Met een incheck in de daluren met ov-chipkaart mag je tijdens de spits doorreizen.
  • Keuzedagenabonnementen lopen gelijk aan het bijbehorende dal voordeel abonnement. Keuzedagen zijn geldig tot de verlenging van de abonnementen (= jaar vanaf 1e dag van ingaan).
  • NS is niet per mail bereikbaar. 

2 reacties

  • Reisleider**
  • February 12, 2025

Voor antwoorden op de meeste (persoonlijke) vragen kunt u het beste contact opnemen met de klantenservice van NS (bijvoorbeeld telefonisch of per chat): Klantenservice - Wij helpen je graag! | NS - dit is een algemeen forum met voornamelijk reizigers, die kunnen geen persoonlijke zaken beantwoorden.

Wat betreft de samenreiskorting:

Veelgestelde vragen over Samenreiskorting | NS

  • Wanneer is Samenreiskorting geldig?

    Je reist met 40% korting in de daluren en in het weekend + feestdagen.

    In de daluren
    Van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur en 18.30 tot 6.30 uur.
    Let op: Samenreiskorting is geldig tot 04.00 uur de volgende dag.

    In het weekend + feestdagen
    De hele dag.

    Let op: je mag met het Samenreisticket Dal niet in de spits reizen, ook niet als je in de daluren bent ingecheckt. Reis je met een NS Flex-abonnement? Dan geldt het moment van inchecken. Het kan dus zijn dat je incheckt in de daluren en nog in de trein zit tijdens de spits.


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • Antwoord
  • February 12, 2025
  • Geen keuzedag kunnen ophalen: Wanneer dit gebeurt kun je het beste direct contact opnemen met NS klantenservice via telefoon of infopaal. Meestal is her advies om bij het volgende station proberen de keuzedag alsnog op te halen. Je kunt compensatie vragen voor de reis naar het volgende station. Je kunt de keuzedag ook bij andere  OV-automaten ophalen zoals in winkels en bussen Wanneer je de dag er voor een keuzedag hebt opgehaald dan kan het zijn dat de volgende nog niet klaar staat.
  •  Samenreiskorting: de voorwaarden van samenreiskorting zijn niet gelijk aan het abonnement van degene met wie samengereisd wordt. Er is een verschil tussen reizen met een e-ticket of met een ov-chipkaart (met flex). Bij e-ticket mag je tijdens de spits niet in de trein zijn. Met een incheck in de daluren met ov-chipkaart mag je tijdens de spits doorreizen.
  • Keuzedagenabonnementen lopen gelijk aan het bijbehorende dal voordeel abonnement. Keuzedagen zijn geldig tot de verlenging van de abonnementen (= jaar vanaf 1e dag van ingaan).
  • NS is niet per mail bereikbaar.