beantwoord

Automatische incasso abonnement waar ik niks van weet??

  • 12 September 2023
  • 16 reacties
  • 330 Bekeken

Beste,

 

Sinds een paar maanden krijg ik een maandelijkse incasso van 4,45€. Dit gaat om een automatisch incasso, maar ik kan me niet herinneren dat ik een betaald abonnement bij jullie heb lopen. Ik heb wel een fiets abonnement maar op de NS site staat dat deze gratis is, en ik heb in de afgelopen 1,5 maand geen fiets van jullie gebruikt. Waarvan krijg ik deze incasso? En hoe kan ik mij hiervoor afmelden?

Ik heb er een factuur nummer bij gekregen maar zou niet weten hoe ik terug kan vinden om wat voor product het gaat. Erg vervelend, want zo kan ik het dus ook niet opzeggen... 

 

Mvg,

D.

icon

Beste antwoord door Robert B 12 September 2023, 00:13

Bekijk origineel

16 reacties

Badge +3

Welkom @aDorybleFish!

Je hebt jezelf (helemaal gratis) aangemeld voor het recht om OV-fietsen te kunnen huren (inbegrepen bij NS Flex). Daarvoor heeft de NS je IBAN nodig (de incasso machtiging).

Voor het daadwerkelijk huren van een fiets betaal je natuurlijk gewoon het dagtarief, en dat wordt maandelijks afgeschreven (rond dezelfde datum van de maand), en dat verklaart je bankafschrift(en).

Vergelijk een gratis museum jaarkaart of bibliothkeekpas

Voor elk museumbezoek (of lenen van een boek) zul je moeten betalen. Misschien krijg je korting of gratis bij een museum of zo, maar bij OV-fiets is dat niet aan de orde.

Simpel gezegd, er bestaat géén OV-fiets abonnement (en al helemaal niet gratis natuurlijk!)

Reputatie 7
Badge +3

€4,45 is voor max. 24 uur huur van OV-fiets. Het abonnement om een OV-fiets te kunnen huren is gratis. Maar je betaalt per keer dat je een OV-fiets gebruikt huurkosten. Dat staat ook op de NS website:

 

Reputatie 7
Badge

Vergelijk een gratis museum jaarkaart of bibliothkeekpas

Voor elk museumbezoek (of lenen van een boek) zul je moeten betalen

In de openbare bibliotheek betaal je pas als je je boeken te laat terug brengt, hoor. Die vergelijking gaat niet op.

Reputatie 7
Badge

en ik heb in de afgelopen 1,5 maand geen fiets van jullie gebruikt

Zo traag zou die incasso nou ook weer niet moeten zijn. Weet je heel zeker dat je zo lang geen fiets gehuurd hebt? Eventueel kun je je factuur opzoeken in MijnNS, daar moet op staan op welke datum je (zeer waarschijnlijk) een fiets hebt gehuurd.

Reputatie 7
Badge +3

Vergelijk een gratis museum jaarkaart of bibliothkeekpas

Voor elk museumbezoek (of lenen van een boek) zul je moeten betalen

In de openbare bibliotheek betaal je pas als je je boeken te laat terug brengt, hoor. Die vergelijking gaat niet op.

Dat verschilt per bibliotheek/stad. Bij ons betaal je bij bepaalde abonnementen wel leengeld.

Offtopic

en ik heb in de afgelopen 1,5 maand geen fiets van jullie gebruikt

Zo traag zou die incasso nou ook weer niet moeten zijn. Weet je heel zeker dat je zo lang geen fiets gehuurd hebt? Eventueel kun je je factuur opzoeken in MijnNS, daar moet op staan op welke datum je (zeer waarschijnlijk) een fiets hebt gehuurd.

Nee, dat klopt, die rekening was van 3 weken geleden dus dat zou van die ene keer kunnen zijn. Dus als het goed is zou de incasso die nu gepland staat een incasso van €0,00 moeten zijn?

Welkom @aDorybleFish!

Je hebt jezelf (helemaal gratis) aangemeld voor het recht om OV-fietsen te kunnen huren (inbegrepen bij NS Flex). Daarvoor heeft de NS je IBAN nodig (de incasso machtiging).

Voor het daadwerkelijk huren van een fiets betaal je natuurlijk gewoon het dagtarief, en dat wordt maandelijks afgeschreven (rond dezelfde datum van de maand), en dat verklaart je bankrekening.

Vergelijk een gratis museum jaarkaart of bibliothkeekpas

Voor elk museumbezoek (of lenen van een boek) zul je moeten betalen. Misschien krijg je korting of gratis bij een museum of zo, maar bij OV-fiets is dat niet aan de orde.

Simpel gezegd, er bestaat géén OV-fiets abonnement (en al helemaal niet gratis natuurlijk!)

Aha, dus als het goed is krijg ik over een weekje de volgende incasso, die €0,00 zou zijn? Aangezien ik in Augustus niks gehuurd heb.

Het tarief wat ik afgelopen maand heb betaald valt dan terug te herleiden naar Juli, toen heb ik inderdaad 1x een fiets gehuurd.

Badge +3

Als je geen fietsen gehuurd hebt is er natuurlijk niets te incasseren. Wellicht staat er in Mijn NS bij Betalingen wel een factuur van € 0,00 maar die kan je niet downloaden.

Het zou handig zijn als NS iets zinnigs in de incasso zet, dus OV-fiets i.p.v. een nummer van een ‘bestelling’, want er is wel vaker onduidelijkheid over. Maar dat speelt dus al jaren en vindt men blijkbaar niet belangrijk.

Als het rekeningnummer NL40 ABNA 0537 8790 99 is dan gaat het over OV-fiets (of je eigen fiets stallen op rekening).

Reputatie 7
Badge +3

Het zou handig zijn als NS iets zinnigs in de incasso zet, dus OV-fiets i.p.v. een nummer van een ‘bestelling’, want er is wel vaker onduidelijkheid over. Maar dat speelt dus al jaren en vindt men blijkbaar niet belangrijk.

Jaren geleden heb ik inderdaad al een aantal aangegeven dat het voor de duidelijkheid beter zou zijn als er in de omschrijving iets van OV-fiets zou staan. Dat zou worden doorgegeven maar is dus nooit iets meegedaan.

Maar is het nu niet zo dat je nu net als bij NS Flex een mail krijgt met de aankondiging dat er een bedrag zal worden afgeschreven met een link naar de factuur ervan in je betaaloverzicht in je MijnNS account? Dan kun je toch zelf checken waar het afgescheven bedrag voor is? Beetje vreemd dat je dan al meerdere maanden dat niet checkt. 

 

Badge +3

Maar is het nu niet zo dat je nu net als bij NS Flex een mail krijgt met de aankondiging dat er een bedrag zal worden afgeschreven met een link naar de factuur ervan in je betaaloverzicht in je MijnNS account?

Nee, niet voor OV-fiets, zie dit topic van 6 jaar geleden (inmiddels in het archief)

Sivan zei toen (Flex bestond nog niet natuurlijk):

Ik heb inmiddels begrepen dat wij voor geen enkel consumentenabonnement een bericht sturen dat je factuur klaarstaat in Mijn NS. De factuur is dus in Mijn NS zichtbaar, maar we sturen voorafgaand geen mailtje. Voor OV-fiets geldt dat facturatie eerst op een andere manier plaatsvond, waardoor er voor dit product wél een bericht werd gestuurd. Nu gaat het op een andere generieke manier en wordt er geen mailtje meer verstuurd. OV-fiets is daarmee gelijkgetrokken met de andere producten.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, niet voor OV-fiets, zie dit topic van 6 jaar geleden (inmiddels in het archief)

Dat is bij mijn weten enkele jaren daarna veranderd, net als dat er nu niet meer jaarlijks €0,01 ter verificatie van het abonnement wordt afgeschreven. Ik meen hier eens te hebben gelezen dat de facturatie van OV-fiets nu hetzelfde werkt als bij NS Flex, en er dus ook een mail wordt verstuurd zoals bij Flex. 

Zie bv onderstaand topic waarin 2 personen melden een melding/mail met factuur te hebben ontvangen. Het zou natuurlijk kunnen dat deze personen Flex hebben en hierom een mail krijgen, maar dit is niet aangegeven. 

 

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb geen flex en krijg maandelijks keurig twee mails van NS: eentje voor de OV-fiets huur en eentje voor de WeekendVrij op saldo die ik nog heb.

Niet dat die mails heel helder zijn: ik moet uit het bedrag afleiden waarvan ze zijn. Want beide hebben het over de kosten voor een doorlopend NS abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, niet voor OV-fiets, zie dit topic van 6 jaar geleden (inmiddels in het archief)

Sivan zei toen (Flex bestond nog niet natuurlijk):

Ik heb inmiddels begrepen dat wij voor geen enkel consumentenabonnement een bericht sturen dat je factuur klaarstaat in Mijn NS. De factuur is dus in Mijn NS zichtbaar, maar we sturen voorafgaand geen mailtje. Voor OV-fiets geldt dat facturatie eerst op een andere manier plaatsvond, waardoor er voor dit product wél een bericht werd gestuurd. Nu gaat het op een andere generieke manier en wordt er geen mailtje meer verstuurd. OV-fiets is daarmee gelijkgetrokken met de andere producten.

Heel interessant aan dit verhaal was dat NS deze wijziging had doorgevoerd zonder zich aan de eigen voorwaarden te houden. Het had eerst moeten worden overlegd met de consumentenorganisaties. Het verstand stond (en staat) erbij stil. Typisch monopolistengedrag.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb geen flex en krijg maandelijks keurig twee mails van NS: eentje voor de OV-fiets huur en eentje voor de WeekendVrij op saldo die ik nog heb.

Niet dat die mails heel helder zijn: ik moet uit het bedrag afleiden waarvan ze zijn. Want beide hebben het over de kosten voor een doorlopend NS abonnement.

Maar er zal toch wel een link in staan naar je MijnNS account waar je de factuur met de specificaties waar de factuur voor is kan bekijken? 

Reputatie 7
Badge +2

@Momo Uiteraard, maar aan de mail zelf kan je het dus niet zien.

Reputatie 7
Badge +3

Maaar iemand die verder geen abonnement heeft, zoals aangegeven in de OP, en die wel een mail krijgt dat er factuur klaar staat voor een doorlopend abonnement, moet zich dan toch wel afvragen welk abonnement en dan klikken op de link voor meer info? Of denk je dan dat het spam is omdat je (denkt dat je) geen betaald abonnement hebt? 

Reageer