beantwoord

Belgische student stage in Nederland

  • 28 February 2024
  • 5 reacties
  • 162 Bekeken

Ik ben een student aan een belgische hogeschool en zal een half jaar stage lopen in Tilburg. Ik zal hiervoor elke dag pendelen vanuit Antwerpen. Voor het belgisch traject kan ik een abonnement krijgen met studenten korting. Kan ik ook een studentenabonnement krijgen voor het Nederlands traject als Belgische student? Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door rvdborgt 28 February 2024, 11:33

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Nee, helaas. Het studentenreisproduct is onderdeel van de studiefinanciering en een van de voorwaarden om daarvoor in aanmerking te komen, is een inschrijving als student aan een Nederlandse onderwijsinstelling. Daar voldoet u dus niet aan.

Reputatie 7
Badge +1

Als studentenabonnementen bestaat er alleen het "Studentenreisproduct”, dat echter aan het recht op een Nederlands studiebeurs is gekoppeld en waarop je dus zeer waarschijnlijk geen recht hebt. Blijft over een gewoon trajectabonnement.

Bij de NMBS kun je een studentenabonnement tot aan het grenspunt kopen, hier is dat "Hazeldonk grens”. Bij NS kun je een aansluitend abonnement van Hazeldonk grens naar Tilburg kopen. Bij NS heet dat tegenwoordig "Traject Vrij”.

Je hebt daarvoor een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Als je die nog niet hebt, kun je die normaliter bij de online bestelling meteen erbij bestellen. Echter… dat werkt alleen als je die naar een Nederlands adres kunt laten sturen en als je met iDeal kunt betalen. Er zijn geen Belgische banken die iDeal aanbieden bij hun rekeningen. Je kunt eventueel wel een gratis Revolut-rekening nemen want daarmee kun je wel iDeal gebruiken.

Alternatief kun je eerst hier een persoonlijke OV-chipkaart aanvragen. Als je die hebt, dan kun je telefonisch bij NS of aan een NS-loket je abonnement bestellen. Dat moet je daarna nog wel eenmalig bij een NS-automaat op je chipkaart laten zetten.

Reputatie 3

Ook ik denk dat een Traject Vrij Hazeldonk grens Tilburg + Belgische abonnement Hazeldonk grens Antwerpen het beste optie is. Dit duurt 1:09.

 

Eventueel, buslijn 450 rijdt Tilburg Station naar Turnhout Station. Deze bus wordt gereden door De Lijn en hier zijn Belgische vervoersbewijzen geldig. Tussen Turnhout en Antwerpen rijden NMBS treinen. Dit duurt ongeveer 2 uur.

 

Daarnaast is het ook mogelijk om via Roosendaal te reizen. Tussen Roosendaal en Antwerpen zijn Belgische vervoersbewijzen geldig. Je hebt een NS abonnement Roosendaal Tilburg nodig. Deze reis duurt 1:42. 

Reputatie 2

Antwerpen C → Tilburg is het snelste volgens de reisplanner als je via Breda gaat, maar dit is met de IC Direct richting Amsterdam C (en vice versa IC Direct naar Brussel), echter is dat een van de treinen die erom bekend staat veel vertraging te hebben.

 

Dus je zou Traject vrij kunnen nemen voor dat traject en hopen dat je stageplek die wellicht wil betalen.

Reputatie 7
Badge +1

Daarnaast is het ook mogelijk om via Roosendaal te reizen. Tussen Roosendaal en Antwerpen zijn Belgische vervoersbewijzen geldig.

Sommige althans, die uit het assortiment dat tot Roosendaal geldt.

Je hebt een NS abonnement Roosendaal Tilburg nodig. Deze reis duurt 1:42. 

Ook hier is het goedkoper om op het grenspunt te splitsen (Roosendaal grens), aangezien het NS-deel van een abonnement gewoon een NS Traject Vrij is. Als je in Roosendaal (station) splitst, dan splits je je NS-abonnement in tweeën en dat is zeer ongunstig.

Reageer