beantwoord

Betaal ik voor mijn samenreiskorting?

  • 19 December 2022
  • 4 reacties
  • 184 Bekeken

Hallo.

 

Ik zie in mijn factuur van NS dat ik moet betalen voor samenreiskorting.

Hoe zit dit? Ik dacht dat, zodra ik mijn samenreiskorting ‘aan’ zet voor een bekende, diegene dan een kaartje koopt met korting en ik kan laten zien dat ik samenreiskorting heb geactiveerd.Zonder enige kosten. Ik heb een OV chipkaart met NS Flex Dal Voordeel. 

Nu zie ik op mijn factuur dat ik 31,32 moet betalen voor ‘samenreiskorting'. 

 

Of, houdt dit in dat diegene helemaal geen kaartje hoeft te kopen? En ik dus voor diegene betaal? 

Kan iemand dit toelichten?
Groetjes 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 19 December 2022, 16:58

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als abonnementhouder hoef je voor Samenreiskorting niks te doen. Degene die met u meereist moet Samenreiskorting op de OV-chipkaart activeren of een e-ticket met Samenreiskorting kopen.

Dat er kosten berekend worden is wel enigszins vreemd, aangezien je met Dal Voordeel sowieso al 40% korting krijgt. Het aanzetten van de Samenreiskorting heeft dus geen zin, maar zou ook niet tot extra kosten mogen leiden.
Je zou rechtstreeks contact op kunnen nemen met de klanteNService per telefoon, chat, Facebook of Twitter. Wellicht kunnen zij iets voor je betekenen.

Zie ook https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

Reputatie 7
Badge +3

Is het bedrag van €31,32 het bedrag dat je normaal ook had betaald voor deze reis met Dal voordeel? Staat op de factuur ook een bedrag voor dezelfde reis met 40% korting? Als bedrag juist is en de reis 1x wordt berekend, dan mag je contact opnemen met de klantenservice, maar hoeft niet. Is het bedrag niet juist, dan wel contact opnemen met de klantenservice voor een correctie.

Badge +3

Als je Dal Voordeel of een duurder abonnement hebt zou die optie voor Samenreiskorting eigenlijk niet getoond moeten worden. In Mijn NS lijkt me dat vrij eenvoudig, maar de NS app weet (nog) niet welk abonnement je in werkelijkheid hebt (je kunt wel een abonnement instellen voor de juiste prijs voor reisadviezen).

Reputatie 7
Badge +3

Als je Dal Voordeel of een duurder abonnement hebt zou die optie voor Samenreiskorting eigenlijk niet getoond moeten worden.

Heeft niet zozeer met de prijs te maken. Weekend Vrij is duurder, maar dan kan Samenreiskorting wel van pas komen. Maar het is programmeertechnisch geen raketwetenschap om die optie afhankelijk van het abonnement wel of niet te tonen.
Ik ben in elk geval wel benieuwd of die kosten nou daadwerkelijk dubbel zijn berekend, of dat ze als Samenreiskorting op de factuur staan, maar niet bij de ‘gewone’ reizen. In het laatste geval zou het voor de totaalprijs natuurlijk niet uitmaken.

Reageer