beantwoord

bevestigen einde abonnement via ns kaartmachine


  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Ik moest mijn opzegging abonnement bevestigen via de kaartautomaat. Ik heb wel een andere genomen nu een flex basis i.p.v voordeel dal uren. Ik moest bij de automaat mijn bestelling ophalen. Is nu dan ook mijn oude abonnement stop gezet?

icon

Beste antwoord door Momo 12 April 2023, 00:14

Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Als je vorige abonnement Dal Voordeel op saldo was en je nu NS Flex hebt dan is dat inderdaad beëindigd.

Je zou het even kunnen controleren op www.ov-chipkaart.nl (Saldochecker), je saldo zou dan € 0,00 moeten zijn (per datum van activeren NS Flex).

Ook zou in Mijn NS (bij Mijn Reizen) een negatief bedrag € Klanten service moeten staan, dat is het saldo wat je na een maand terug krijgt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik moest mijn opzegging abonnement bevestigen via de kaartautomaat. Ik heb wel een andere genomen nu een flex basis i.p.v voordeel dal uren. Ik moest bij de automaat mijn bestelling ophalen. Is nu dan ook mijn oude abonnement stop gezet?

Of jouw oude abonnement definitief is stopgezet, hangt af van tot welke datum deze liep. Als het om een op saldo abonnement gaat, kan deze alleen op de dag opgezegd worden waarop hij ooit afgesloten werd. Was dat de 11e dan kon de opzegging vandaag bij de automaat bevestigd worden. Was het de 22e dan kan dat pas de 22e. Welke opzegdatum stond in de mail?

Voor een wijziging binnen Flex hoef je niet meer naar de automaat als je Flex nu voor het eerst hebt opgehaald.

Reputatie 7
Badge +3

Of jouw oude abonnement definitief is stopgezet, hangt af van tot welke datum deze liep. Als het om een op saldo abonnement gaat, kan deze alleen op de dag opgezegd worden waarop hij ooit afgesloten werd. Was dat de 11e dan kon de opzegging vandaag bij de automaat bevestigd worden. Was het de 22e dan kan dat pas de 22e. Welke opzegdatum stond in de mail?

Dat is niet meer zo. De voorwaarden zijn aangepast zodat je nu een saldo abonnement na de eerste maand per direct kunt opzeggen, dus niet meer alleen per de dag van de maand dat die is afgesloten. Overigens kon je, toen het nog alleen kon per de dag dat die was afgesloten, de opzegging wel al voor die datum ophalen bij een automaat, volgens mij maximaal 3 maanden voor de datum dat het abonnement moest stoppen.

Daarnaast is het sinds Flex mogelijk een saldo abonnement op iedere gewenste datum te wijzigen naar een Flex abonnement en dan is de handeling bij de automaat zowel voor het verwijderen van het saldo abonnement als voor het op de kaart zetten van NS Flex. Tenzij er intussen weer iets veranderd is. Je moet dan wel binnen een maand naar de automaat omdat de opzegging van het saldo abonnement maar een maand actief blijft.

Badge +3

Na beëindigen van een saldo abonnement (handeling bij een automaat, overstap naar Flex) zou je binnen enkele dagen een creditfactuur moeten krijgen voor reeds betaalde abonnementskosten (per dag, naar rato) voor ‘de rest van het jaar’.

Bij Dal Voordeel gaat dat dan om een deel van € 67,20 of welk bedrag je ook betaald hebt.

Ik markeer het antwoord van @Momo als beste. Als je van op saldo reizen wisselt naar NS Flex is dat ‘naadloos’, ongeacht hoe lang je het saldo-abonnement al had (minimaal een maand).

Er volgen dan wat mails en (tussentijdse) facturen, en je saldo is ‘verdwenen’ maar dat krijg je na een maand terug (als het NS systeem meewerkt).

Reputatie 7
Badge +3

@Momoik zou graag willen weten waar die info staat dat je een op saldo abonnement op elke gewenste dag kunt beëindigen.  Dat is niet de info die ik eind maart 23 kreeg bij verlenging van mijn dal voordeel. Daar stond echt in de voorwaarden dat het abonnement na een maand op de dag dat het afgesloten was beëindigd kon worden.

Ik kon eind 2020 toen ik mijn dal voordeel op saldo had opgezegd het niet eerder ophalen dan de datum dat hij opgezegd was. Ik ben na ontvangen van de mail dat ik langs de automaat moest om de opzegging definitief te maken een aantal keren voor niets naar de automaat geweest. Er stond pas iets klaar op de laatste dag dat het abonnement geldig was.

Reputatie 7
Badge +3

@Momoik zou graag willen weten waar die info staat dat je een op saldo abonnement op elke gewenste dag kunt beëindigen.  Dat is niet de info die ik eind maart 23 kreeg bij verlenging van mijn dal voordeel. Daar stond echt in de voorwaarden dat het abonnement na een maand op de dag dat het afgesloten was beëindigd kon worden.

 

Dat staat in de Productvoorwaarden Consumenten Abonnementen op Saldo die op de website staan.

Artikel 5: Duur, beëindiging en terugbetaling, misbruik en fraude

5.1 Een Abonnement is een abonnement voor onbepaalde tijd. Een Abonnement kan gedurende de eerste maand na afsluiten niet worden opgezegd. Heeft u uw Dal Voordeel abonnement bijvoorbeeld afgesloten op 5 mei dan kunt u deze opzeggen op of na 5 juni. Na afloop van die maand is het Abonnement dagelijks opzegbaar.

 

Ik vind overigens een ander topic waarin Stijn als antwoord op een vraag aangeeft dat opzeggen, ook van een saldo abonnement, tegenwoordig per direct gaat en waarin hij ook aangeeft dat er nu niet meer de mogelijkheid is om een abonnement op een datum in de toekomst te beëindigen. Dat was er eerder dus wel, maar ik weet niet wanneer dat aangepast is. 

Jij hebt daar zelf in dat topic ook een vraag over gesteld toen. 

 

En in een topic van 8 jaar geleden (wat in het archief staat maar jij als super user kan lezen) geeft een moderator aan dat als je een abonnement opzegt er een beëindiging wordt klaargezet op de kaart en dat wanneer je abonnement nog een tijdje geldig is er ook een activatie klaargezet voor dat deel dat nog over is.

 

En in nog een ander archief topic geeft iemand de tekst uit de mail die NS stuurt na beëindiging van een saldo abonnement:

Uw beëindiging is pas definitief als u uw abonnement van uw OV-chipkaart heeft verwijderd. Dit moet gebeuren vóór [einddatum abonnement] en kan bij de NS-kaartautomaat of een ander ophaalpunt.

[...]

Nadat u bij de automaat bent geweest kunt u tot [einddatum abonnement] blijven reizen met uw Dal Voordeel. U hoeft hiermee dus niet te wachten tot de beëindigingsdatum.

 

Je kon een opzegging dus al eerder ophalen bij een automaat. Maar NS kan natuurlijk best in de tussentijd dingen hebben veranderd dat dat in 2020 niet meer kon. 

Reputatie 7
Badge +3

@Momo dankjewel. Deze voorwaarden van 2023 heb ik niet gekregen en in de mail van verlenging staan andere voorwaarden over opzeggen dan hierin. 

In artikel 5.1 staat dat je het product vanaf de dag van opzegging tot 30 dagen erna vij de automaat kunt ophalen. Maar wat is de de dag van opzegging? De dag dat je opzegt of de laatste dag van geldigheid.

Badge +3

De dag van opzegging is de dag dat je opzegt.

Reputatie 7
Badge +3

@Momo dankjewel. Deze voorwaarden van 2023 heb ik niet gekregen en in de mail van verlenging staan andere voorwaarden over opzeggen dan hierin. 

Ik heb ze ook niet gekregen, want geen saldo abonnement, maar weet ze wel te vinden op de website. Daarnaast was ik van de meeste verandering, zoals dat je een saldo abonnement nu dagelijks kan opzeggen, op de hoogte door antwoorden van moderators hier op de community. 

 

Reputatie 7
Badge +3

De dag van opzegging is de dag dat je opzegt.

En een opzegging, ook van een saldo abonnement, is tegenwoordig per direct. 

Reputatie 7
Badge +3

@Momo dankjewel. Deze voorwaarden van 2023 heb ik niet gekregen en in de mail van verlenging staan andere voorwaarden over opzeggen dan hierin. 

Ik heb ze ook niet gekregen, want geen saldo abonnement, maar weet ze wel te vinden op de website. Daarnaast was ik van de meeste verandering, zoals dat je een saldo abonnement nu dagelijks kan opzeggen, op de hoogte door antwoorden van moderators hier op de community. 

 

Maar juist omdat gezegd werd dat het dagelijks opzeggen nu ook bij op saldo abonnementen kan was ik verbaasd dat het in verlengingmail stond dat het alleen kan op de dag dat je het abonnement hebt genomen. Dat zou in mijn geval ook nog een dingetje worden, omdat eind maart door NS gewijzigd werd in 1 april. 

Men moet bij NS eens beginnen met alles wat op de website staat, naar de klanten gestuurd wordt en door klantenservice medewerkers gezedgd wordt gelijkluidend te maken.

Reputatie 7
Badge +3

De dag van opzegging is de dag dat je opzegt.

Toch kon ik eind 2020 de opzegging niet voor einddatum bevestigen bij automaat, omdat er niets klaarstond en loopt zo te lezen TS tegen hetzelfde aan.

Reputatie 7
Badge +3

Toch kon ik eind 2020 de opzegging niet voor einddatum bevestigen bij automaat, omdat er niets klaarstond en loopt zo te lezen TS tegen hetzelfde aan.

Uit de vraag van TS maak ik niet op deze tegen hetzelfde op loopt, er wordt alleen gevraagd of het oude abonnement is stopgezet. Wanneer je een saldo abonnement wijzigt naar NS Flex (dus niet eerst saldo abonnement opzeggen en daarna apart Flex bestellen) is het verwijderen van het oude saldo abonnement en het ophalen van Flex één en dezelfde handeling bij de automaat. Bij de handeling bij de automaat is dat misschien niet duidelijk te zien (voor mij is het alweer bijna 4 jaar geleden en weet niet meer wat ik toen zag op de automaat) maar in de reishistorie is naderhand wel te zien dat het oude abonnement is verwijderd en dat Flex (Reizen op Rekening) op de kaart is gezet.

Reageer