beantwoord

bij staking keuzedag geactiveert

  • 24 February 2023
  • 6 reacties
  • 143 Bekeken

Ik heb vandaag de keuzedag ingecheckt en toen ik merkte dat er gestaakt werd weer uitgescheckt. Is de keuzedag dan morgen nog/weer geldig?

icon

Beste antwoord door Thom 25 February 2023, 05:39

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Nee, bij inchecken wordt deze direct geactiveerd en verloopt om 4 uur ‘s nachts. 

Reputatie 7
Badge +3

Is het niet net als bij ‘gewoon’ inchecken zo dat als je binnen 60 minuten op hetzelfde station uitcheckt, de incheck geannuleerd wordt? Of ben je de keuzedag direct kwijt als je eenmaal ingecheckt hebt?

Reputatie 6
Badge +1

Is het niet net als bij ‘gewoon’ inchecken zo dat als je binnen 60 minuten op hetzelfde station uitcheckt, de incheck geannuleerd wordt? Of ben je de keuzedag direct kwijt als je eenmaal ingecheckt hebt?

Voor zover ik weet wordt bij de eerste check-in de keuzedag op datum gezet. Bij uitchecken binnen een uur wordt dat dan niet meer teruggedraaid. 

Technisch gezien wordt een check-in ook niet “geannuleerd” (zoals op het scherm wel gesuggereerd wordt), maar er wordt een check-uit geregistreerd waarbij € 0,00 in rekening wordt gebracht.

Badge +3

Is het niet net als bij ‘gewoon’ inchecken zo dat als je binnen 60 minuten op hetzelfde station uitcheckt, de incheck geannuleerd wordt? Of ben je de keuzedag direct kwijt als je eenmaal ingecheckt hebt?

Als je binnen 60 minuten na een (eerste) incheck weer uitcheckt dan is de Keuzedag weer ‘ongebruikt’ en wordt die bij een volgende incheck buiten de spits opnieuw geactiveerd (uiteraard wel binnen de uiterste datum geldigheid van de Keuzedag). @Thom kan dit bevestigen.

@Isitimela een incheck annuleren levert je inderdaad (volgens je Reishistorie) een ‘reis’ op van € 0,00 maar telt dan als ‘passage’.

Zo kan je bijv. om 8:50 even binnen poortjes koffie halen, weer uitchecken (incheck geannuleerd) en daarna vanaf 8:55 inchecken op daltarief (met een abonnement, voor een Keuzedag maakt het natuurlijk niet uit want die wordt om 8:50 toch niet aangesproken).

Reputatie 7
Badge +4

Is het niet net als bij ‘gewoon’ inchecken zo dat als je binnen 60 minuten op hetzelfde station uitcheckt, de incheck geannuleerd wordt? Of ben je de keuzedag direct kwijt als je eenmaal ingecheckt hebt?

Als je binnen 60 minuten na een (eerste) incheck weer uitcheckt dan is de Keuzedag weer ‘ongebruikt’ en wordt die bij een volgende incheck buiten de spits opnieuw geactiveerd (uiteraard wel binnen de uiterste datum geldigheid van de Keuzedag). @Thom kan dit bevestigen.

@Isitimela een incheck annuleren levert je inderdaad (volgens je Reishistorie) een ‘reis’ op van € 0,00 maart telt dan als ‘passage’.

Zo kan je bijv. om 8:50 even binnen poortjes koffie halen, weer uitchecken (incheck geannuleerd) en daarna vanaf 8:55 inchecken op daltarief (met een abonnement, voor een Keuzedag maakt het natuurlijk niet uit want die wordt om 8:50 toch niet aangesproken).

Zeker kan ik dat bevestigen, als je binnen een uur weer uitcheckt op hetzelfde station, dan kun je de Keuzedag op een andere dag gewoon weer gebruiken. Hij is dan weer geldig bij een incheck buiten de spits, zoals altijd. 

Verrijdtjes heeft meteen weer uitgecheckt, dus er is niks aan de hand en de Keuzedag is absoluut niet weg.

Sterker nog ik gebruikte wel eens een abonnement met Keuzedagen om zonder saldoafschrijving door het station Gouda te lopen. Zolang je in- en uitcheckt binnen een uur kan dat onbeperkt. Ik heb het indertijd wel eens als advies gegeven om zo het tientje te vermijden.

Het voorbeeld dat @Robert B geeft, is ook geldig. Het is een  uitzondering die normaal niet, maar met Keuzedagen wel geldt. Je hebt geen wachttijd na de uitcheck uit de spits zoals bij een gewoon abonnement. Je kunt na uitchecken van een reis die in de spits begonnen is meteen weer tijdens de daluren  inchecken met de keuzedag - en dan zonder verdere kosten reizen.

Badge +3

Het voorbeeld dat ik gaf (om 8:50 even koffie halen op je vertrekstation) geldt voor alle abonnementen, want een passage (uitcheck binnen 60 minuten) telt niet als reis.

Het levert (off-topic) bij Flex wel problemen op bij een bus-stationspassage-bus overstap, want dan betaal je opnieuw het basistarief (€ 1,08) voor de tweede busrit, ook al zit er minder dan 35 minuten tussen.

Dat kan je terugkrijgen via de busvervoerder, zodra men snapt dat het Flex systeem je teveel berekend heeft.

Reageer