beantwoord

Bijna te mooi om waar te zijn. Is dit spam op fb?

  • 22 February 2024
  • 18 reacties
  • 475 Bekeken

 

icon

Beste antwoord door Daniël NS 22 February 2024, 17:38

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Is inderdaad te mooi om waar te zijn. Niet op ingaan. 

Reputatie 6

Hey Lydia Wisse. Welkom bij de NS Community.  Yep, dit is helaas te mooi om waar te zijn en is dan ook geen echte actie. We zijn bewust dat dit rond gaat op Facebook, maar we kunnen dit helaas niet direct verwijderen. Ik raad je aan om de post te rapporteren bij Facebook! 

"Bijna te mooi om waar te zijn. Is dit spam op fb?"

 

Wat denkt u zelf?

Reputatie 5

En nu maar hopen dat andere mensen het ook te mooi om waar te zijn vinden… 

Badge +3

Ze zijn wel geniepig bij die Superpris!

Door een paar vragen te beantwoorden (waarbij er geen goed of fout antwoord is) word je uitgeroepen tot 'winnaar’ van een van die zogenaamde 1000 Reiskaarten (ov-chipkaarten met € 500 saldo?)

Daarvoor moet je dan je gegevens invullen en 3 euro betalen, maar ergens in de kleine lettertjes staat dat je dan een of ander loterij-abonnement aangaat dat je 90 euro per maand kost (en natuurlijk niet zomaar vanaf komt).

Op een ov-chipkaart kan volgens mij nooit meer dan 150 euro aan saldo staan, dus daarmee is het al totale onzin.

En bij loterijen is het ook nog eens zo dat je incasso’s daarvoor niet kunt blokkeren of storneren.

Trap er dus niet in!

Reputatie 3

Ik zie nog steeds deze misleidende advertenties op Facebook, ik blokkeer ze, maar het zijn steeds andere adverteerders. Blijkbaar is hier weinig aan te doen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie die advertenties nooit. Maar ik zit dan ook al jaren niet meer op Facebook. Misschien niet gezellig, wel zo rustig.

Reputatie 4

Aan klantvriendelijke acties doet NS niet. Ze adverteren wel met dagkaarten van 58.80.

Dacht dat het voor 4 personen zou zijn. Maarhet blijkt toch p.p. te zijn.

Zouden dagkaarten überhaupt verkocht worden?

Reputatie 5

Ik denk het eigenlijk niet. Zelfs een Weekend vrij abonnement voor de hele maand is goedkoper. En daar kun je vaker mee reizen. 

Hey Lydia Wisse. Welkom bij de NS Community.  Yep, dit is helaas te mooi om waar te zijn en is dan ook geen echte actie. We zijn bewust dat dit rond gaat op Facebook, maar we kunnen dit helaas niet direct verwijderen. Ik raad je aan om de post te rapporteren bij Facebook! 

Beste Daniël, ik heb de “advertentie” 2 keer gemeld bij Facebook, maar kreeg 2 x de reactie dat de advertentie geheel voldeed aan het advertentie beleid va FB. Ik kon wel een gerechtelijke procedure beginnen. Misschien iets voor NS? 

@Mediafoto

NS wordt in de advertentie niet genoemd en is vrees ik dus ook geen partij. Er wordt gesproken over een cadeaubon van €500 voor een "reiskaart", los van wat dat ook moge zijn. Je kunt door dat laatste ook niet 1-2-3 concluderen dat het nep is wat wellicht ook de reactie van Facebook verklaart. 

Hooguit zou Translink een zaak kunnen beginnen vanwege het tonen van een OV-chipkaart maar de vraag is nog maar of dat verboden is.

Er is over deze advertentie (juridisch) goed nagedacht. De enige die echt een reden hebben om te procederen zijn de gedupeerden maar die zullen dat voor €3 niet doen.

Reputatie 7
Badge +3

Via X zag ik eerder deze week ook deze voorbij komen waarbij er wel staat dat het een actie van de Nederlandse Spoorwegen is, plus een foto van een NS trein. 

 

 

En op de Facebook pagina ervan staan verder ook opmerkingen van een paar mensen die het besteld zou hebben en ook daarwerkelijk ontvangen. NS zou het volgens 1 opmerking zelfs hebben bevestigd dat het echt is. 

 

De Facebook pagina was na gerapporteerd zijn weg, maar is nu zo te zien gewoon weer beschikbaar.

Reputatie 7
Badge

ik kom die pagina regelmatig tegen op Feesboek. En die commentaren zullen wel nep zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk zijn die opmerkingen nep, zijn alleen om de indruk te wekken dat het echt is. Maar bij deze staat dus wel dat een actie van de Nederlandse Spoorwegen is, dus de opmerking dat NS in de advertentie niet genoemd wordt en daarom ook geen partij is, gaat dan niet meer op. 

En waarop waarschuwt NS hier niet voor op hun website? Ik zie wel een pagina over valse e-mails en SMS berichten, maar niet over false Facebook adverrtenties / pagina’s. 

Reputatie 7
Badge +1

Via X zag ik eerder deze week ook deze voorbij komen waarbij er wel staat dat het een actie van de Nederlandse Spoorwegen is, plus een foto van een NS trein. 

 

 

En op de Facebook pagina ervan staan verder ook opmerkingen van een paar mensen die het besteld zou hebben en ook daarwerkelijk ontvangen. NS zou het volgens 1 opmerking zelfs hebben bevestigd dat het echt is. 

 

De Facebook pagina was na gerapporteerd zijn weg, maar is nu zo te zien gewoon weer beschikbaar.

Facebook accounts (ook Nederlandse) zijn gewoon te koop op internet. Daarmee dus ook de mogelijkheid om allerlei reacties te plaatsen en dat is dus ook wat hier gebeurd. Soms denk ik wel eens dat de wereld er een stuk beter uit zou zien zonder al die (a)sociale media.

Badge +3

Het zou om een ov-chipkaart met 500 euro reistegoed gaan, maar dat kan volgens mij niet want op een ov-chipkaart kan maar 150 euro saldo staan. Trap er niet in.

Reputatie 7
Badge +3

Bij degene die ik hierboven plaatste gaat het om een kaart waarmee je een jaar gratis zou kunnen reizen, er wordt geen bedrag van €500 genoemd. 

Badge +3

Bij degene die ik hierboven plaatste gaat het om een kaart waarmee je een jaar gratis zou kunnen reizen, er wordt geen bedrag van €500 genoemd. 

Hoe dan ook, de tekst ‘alle inwoners van Nederland’ voor 3 euro (let op de spelling ‘3 €’ die al vreemd is). Nou ja, misschien maakt iedereen kans (geef je adres en zo maar), maar die kans is dus nul.

Reageer