Hallo Frans. en welkom bij de NS Community,
Je dient ten alle tijden ingecheckt te zijn als je met de trein aan het reizen bent met een OV-chipkaart. Is er iets voorgevallen waardoor je hier een topic opent?
Ik ken die mantra. Alleen met een beetje nadenken zie je hoe onlogisch 't is. Sorry, hoor.
En ja, ik weet er alles van hoe je ten onrechte beboet kan worden. Ik pleit voor een juiste controle: een op inhoud (van het abonnement).
Op het moment dat je een abonnement afneemt ben je akkoord gegaan met de voorwaarden dat je moet in/uitchecken met de kaart waarop het abonnement staat. Zonder incheck beschik je niet over een geldig vervoersbewijs.
Alleen als je voor de hele dag 100% afgekocht reisrecht hebt zou een correctie achterwege moeten blijven bij een incomplete reis (missende in/uitcheck).
Het NS Flex systeem denkt er inderdaad anders over, en geeft je met Dal Vrij of Weekend Vrij op zaterdag of zondag een correctie van € 20,00
Uiteraard kan je die gewoon terug claimen via de Klantenservice. Bij een internationale reis hoef je ook niet in te checken met een (korting of vrij reizen) abonnement, dat heb je gewoon als ‘zichtbewijs’ bij je.
Sterker nog, inchecken met een kortingsabonnement voor een internationale reis moet je vooral niet doen, want die kosten zijn al gedekt door op je internationale ticket aan te geven dat je 40% korting in NL hebt.
Neemt niet weg dat men wenst dat je bij controle altijd in het bezit moet zijn van een geldig vervoersbewijs (en dat kan een internationaal ticket met korting zijn).
Bij onderweg tonen van je ov-chipkaart maken conducteurs vaak de fout om simpelwweg die ‘afwijking’ (missende incheck) te registreren, met € 50,00 correctie tot gevolg terwijl het overduidelijk is dat je vrij reist (bijv. Dal Vrij en controle om 14:00 in een trein). En met name op zaterdag en zondag mág dat gewoon niet.
Nou ja, men zegt dan “zonder incheck is geen enkel abonnement geldig”, maar dat klopt dus niet, staat ook nergens in de voorwaarden van het ov-chipkaart systeem, en in de paar bekende gevallen heeft de Geschillencommissie er ook gewoon ‘gehakt van gemaakt’.
Maar goed, maak je niet druk over het ‘systeem’, want je geld krijg je wel terug.
Ik raad aan om het reizen niet ingewikkelder te maken dan het al is en gewoon in- en uit te checken met je abonnement. Het leven is te kort om allerlei gedoe te krijgen om correctietarieven gecorrigeerd te krijgen.
Ik vind het een systeem van helemaal niks maar we zitten nu eenmaal opgescheept met het systeem van in- en uitchecken.
Gooi ik deze ‘gouwe ouwe’ uit 2015 er nog even tegenaan… https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen
“Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet”, dat zegt Ron Schneider, hoofd
Consumentenmarkt van NS in reactie op de verwarring die lijkt te ontstaan over
de vraag of NS vaste klanten boetes geeft.
Maar ja, daarna kwam NS Flex en konden conducteurs alsnog (zonder verder te kijken dan hun neus lang was) een afwijking registreren… met eventueel als opmerking “Goede reis verder, het systeem zoekt het wel uit”.
Maar zelfs zonder controle onderweg gebeurt het, dus @Frans. heeft een punt, met name als het om Traject Vrij gaat. Controle binnen je traject mag nooit tot een boete/correctie leiden (“ja, toch wel, want we kunnen niet zien waar je ingestapt bent”…)
Kijk even naar het traject (en eerdere transacties, tijdstip maakt verder niet uit maar neem dat ook mee) en trek de juiste conclusie… “Oh wacht, is gewoon woon-werk dus”… en laat elke registratie/correctie achterwege voor de Traject Vrij reiziger op 1, 2 en 3
U moet inchecken want “we kunnen niet zien waar u bent ingestapt” is een kul argument.
Deze stelling gaat namelijk uit van een aanname, die niet perse juist hoeft te zijn. De vervoerder zal zijn boete moeten kunnen verantwoorden op grond van de juiste feiten.
U moet inchecken want “we kunnen niet zien waar u bent ingestapt” is een kul argument.
Deze stelling gaat namelijk uit van een aanname, die niet perse juist hoeft te zijn. De vervoerder zal zijn boete moeten kunnen verantwoorden op grond van de juiste feiten.
Waar slaat dit allemaal op?
Verveel je je of zo?
U moet inchecken want “we kunnen niet zien waar u bent ingestapt” is een kul argument.
Deze stelling gaat namelijk uit van een aanname, die niet perse juist hoeft te zijn. De vervoerder zal zijn boete moeten kunnen verantwoorden op grond van de juiste feiten.
Als je dat al een kulargument vindt dan wordt het voeren van een discussie op basis van feiten wel wat lastig.
Met Traject Vrij is in- en uitchecken verplicht om voor de juiste prijs van je reis te kunnen vaststellen waar je bent in- en uitgecheckt. Nu is dat binnen je vaste traject natuurlijk nooit een probleem (er zijn nooit extra kosten) maar als je buiten je vaste traject reist wel, zowel aan het begin als aan het einde van je reis.
Als je instapt op een station zonder poortjes is inderdaad niet vast te stellen waar je bent ingestapt.
Wordt je gecontroleerd als abonnementhouder op de geldigheid van je vervoer en je rijdt binnen het vooraf betaalde domein van je abonnement dan zal je geen boete kunnen overkomen. Als dat wel gebeurt dan zit jij niet fout, maar zal de NS zich moeten corrigeren/ excuseren.
Ik pleit voor een juiste controle: op inhoud van het abonnement, dat moet doorslaggevend zijn. Is daar iets op tegen?
Ik snap het punt op zich wel, want met een e-ticket (of vroeger met de 'gewone’ treinkaartjes) kan er ook niet gecontroleerd worden waar iemand is ingestapt, en krijg je alleen een boete als de controle toevallig buiten het afgekochte traject plaatsvindt.
Maar je kan ook moeilijk doen om het moeilijk doen. Wat is nou het probleem van even in- en uitchecken? Het kost amper moeite. En als je het een keer vergeet, kan dat meestal achteraf gecorrigeerd worden.
Wordt je gecontroleerd als abonnementhouder op de geldigheid van je vervoer en je rijdt binnen het vooraf betaalde domein van je abonnement dan zal je geen boete kunnen overkomen. Als dat wel gebeurt dan zit jij niet fout, maar zal de NS zich moeten corrigeren/ excuseren.
Ik pleit voor een juiste controle: op inhoud van het abonnement, dat moet doorslaggevend zijn. Is daar iets op tegen?
De bewijslast is met het huidige systeem omgedraaid. Jij moet door middel van je incheck aantonen dat je binnen het traject reist waarvoor je het reisrecht hebt afgekocht. NS kan alleen controleren aan de hand van in- en uitcheckgegevens om eventueel een extra, buiten het afgekochte gedeelte, reis te kunnen afrekenen.
De situatie is niet te vergelijken met het verleden toen een abonnement zuiver een zichtabonnement was.
Alleen in het geval van het reizen met een abonnement met volledig afgekocht reisrecht is het in theorie niet nodig om in- en uit te checken omdat er nooit iets extra's hoeft te worden afgerekend. Voordat je instapt is immers de hele reis al betaald. Bij Traject Vrij is dat niet het geval.
Als laatste nog even dit.
Het is normaal dat bij controles de gegevens van de OV-chipkaart worden geraadpleegd. De conroleurs zijn echter zodanig geïnstrueerd dat zij uitsluitend nagaan of door de reiziger werd ingecheckt. Deze controle is voldoende bij reizigers die op saldo reizen, maar onvoldoende als gereisd wordt met een abonnement. Hier zullen toch echt de gegevens van het abonnement doorslaggevend moeten zijn.
Bij controles moet worden nagegaan of de reiziger (met abonnement of op saldo) betaald heeft voor zijn vervoer. Blijkt dat het geval te zijn, dan kan géén boete worden opgelegd. Een boete kan alleen worden opgelegd als de reiziger aantoonbaar niet betaald heeft.
Met vriendelijke groeten, Frans
Als laatste nog even dit.
Het is normaal dat bij controles de gegevens van de OV-chipkaart worden geraadpleegd.
Bij NS-Flex staan er geen gegevens over abonnementen op de OV-chipkaart. Er staat alleen op dat je op rekening reist en of je hebt ingecheckt.
Bij controle wordt bij een kaart met NS Flex alleen geregistreerd dat iemand geen incheck heeft, het correctietarief wordt vervolgens door het systeem/backoffice berekend. Het systeem zou dan moeten checken of en welk abonnement de reiziger heeft. Betreft het een dag met volledig afgekocht reisrecht, dan zou geen correctietarief moeten worden berekend, zodat wat in 2015 werd gezegd over een volledig afgekochte dag ook voor Flex geldt.
Niet gehinderd door kennis van zaken over NS Flex en Traject Vrij blijft @Frans. volharden in misvattingen over in- en uitchecken.
Het systeem is zo ontworpen dat altijd een geregistreerde incheck moet kunnen worden getoond bij controle. Zoals @Tamzin aangeeft staat het abonnement niet meer op de kaart zelf maar wordt wordt achteraf door het systeem gekeken of je op het moment van controle in de trein beschikte over een geldig vervoerbewijs. Om te kunnen nagaan of je wellicht eerder dan je vaste traject was ingestapt is voor de controle achteraf een geldige incheck noodzakelijk. Het is in dit verband irrelevant dat je een abonnement hebt voor een vast traject. Het systeem koppelt de incheck aan je abonnement en rekent niets extra als je op je vaste traject bent ingecheckt. Zonder geldige incheck krijg je bij controle automatisch een correctietarief.
Voor de juiste berekening is daarom een uitcheck noodzakelijk. Je kunt dus stellen dat bij NS Flex/Traject Vrij in- en uitchecken wel degelijk een betalingshandeling is voor de abonnementhouder. Je reist op rekening waardoor het noodzakelijk is dat er een in- en uitcheck zijn om je de juiste factuur te kunnen sturen.
Ik heb het ook niet verzonnen maar zo werkt NS Flex nu eenmaal.
Bij NS-Flex staan er geen gegevens over abonnementen op de OV-chipkaart. Er staat alleen op dat je op rekening reist en of je hebt ingecheckt.
Voor de volledigheid, een conducteur kan bij controle prima zien welk Flex abonnement je hebt, plus natuurlijk (een deel van) je Reishistorie, óók die bij andere vervoerders. Bij reizen op saldo worden gegevens van andere vervoerders grotendeels afgeschermd (een NS conducteur kan bijv. een Arriva incheck wel zien, maar niet waar dat was).
Dat gezegd hebbende kan een conducteur die registratie van een afwijking (missende incheck) ook gewoon achterwege laten, maar veel (de meeste?) conducteurs weten dat niet of nemen die moeite niet.
Of zijn in de veronderstelling dat het simpelweg op die grote knop drukken geen gevolgen voor je zal hebben, wat in veel gevallen inderdaad de theorie is maar in de praktijk (zie Weekend Vrij/Dal Vrij op zaterdag en zondag) zomaar verkeerd voor je uit kan pakken. Oók bij geen controle (20 euro correctie).
Bij controles binnen het OV op het vervoerbewijs zal worden nagegaan of de reiziger betaald heeft voor zijn vervoer. Een andersoortige controle is ondenkbaar. Boetes die worden opgehangen aan de verzonnen regel dat alleen inchecken tot een geldig vervoerbewijs leidt, is ontdaan van elke logica.
Bij controles binnen het OV op het vervoerbewijs zal worden nagegaan of de reiziger betaald heeft voor zijn vervoer. Een andersoortige controle is ondenkbaar. Boetes die worden opgehangen aan de verzonnen regel dat alleen inchecken tot een geldig vervoerbewijs leidt, is ontdaan van elke logica.
Wat is het probleem?
Het probleem is meestal dat er foutieve transacties zijn die een NS conducteur helemaal niet voor jou kan corrigeren!
Om dan te zeggen ‘het is goed zo’ zonder te zeggen dat je een NS Flex correctie kunt verwachten wegens een missende incheck (of controle in de 1e klas) is laakbaar.
Helemaal als men zegt ‘het is goed zo, ik heb je ingecheckt’, want dat kan helemaal niet tenzij de conducteur jouw ov-chipkaart even meeneemt naar een paaltje op een perron en je daar incheckt.
Conducteurs die bereid zijn om dat voor jou te doen zjn zeldzaam (@Sander-VH en @Loes en zo)
Doen ze dat niet dan loop jijzelf tegen mogelijke kosten aan, en die zijn volkomen terecht (want je had geen geldige incheck/vervoerbewijs op het moment van controle in de trein).
Het probleem is meestal dat er foutieve transacties zijn die een NS conducteur helemaal niet voor jou kan corrigeren!
Om dan te zeggen ‘het is goed zo’ zonder te zeggen dat je een NS Flex correctie kunt verwachten wegens een missende incheck (of controle in de 1e klas) is laakbaar.
De conducteur kan bij Flex niet zien of jij wel/niet een abonnement hebt en zo ja welk. Hij constateert alleen dat je niet hebt ingecheckt en tekent dat aan in het systeem.
Dat hij zich verder niet uitlaat over een correctietarief is verstandig vanwege de eventuele aggressieve reactie van veel reizigers (zie ook je eigen reactie hier).
Bij controles binnen het OV op het vervoerbewijs zal worden nagegaan of de reiziger betaald heeft voor zijn vervoer. Een andersoortige controle is ondenkbaar. Boetes die worden opgehangen aan de verzonnen regel dat alleen inchecken tot een geldig vervoerbewijs leidt, is ontdaan van elke logica.
Als je reist met een OV-chipkaart met abonnement en je hebt niet ingecheckt dan heb je niet aan de voorwaarden van het abonnement voldaan, nl dat je altijd moet in- en uitchecken.
Betreft Incheckplicht voor abonnementhouders: Onrechtmatig en Onlogisch
Aan eenieder die dit enigszins interesseert.
Het opleggen van boetes aan abonnementhouders die vergeten zijn in te checken, roept serieuze vragen op over de rechtvaardiging en logica achter deze incheckverplichting als de reis aantoonbaar betaald is. Boetes dienen doorgaans om gedragsverandering te bewerkstelligen door overtredingen te bestraffen. Echter, in het geval van een abonnementhouder die zijn reis reeds vooraf heeft betaald, rijst de vraag welke overtreding hiermee beoogd wordt te corrigeren.
De OV-chipkaart functioneert voor de meeste reizigers als een betaalmiddel waarmee aan het begin van de reis het instaptarief wordt betaald. Voor abonnementhouders is de situatie anders; voor hen vormt de OV-chipkaart, met daarin de gegevens van het abonnement, een bewijs van een reeds betaalde vervoerprijs. Dit roept de vraag op waarom een verplichting tot inchecken überhaupt bestaat voor deze groep reizigers, aangezien zij bij aanvang van hun reis geen betaling meer verschuldigd zijn. De kaart blijft in essentie een bewijs van een geldig vervoerbewijs, ongeacht of de incheckhandeling wordt uitgevoerd.
Desondanks wordt van abonnementhouders verwacht dat zij binnen het openbaar vervoer hun OV-chipkaart langs de kaartontwaarder houden. Deze handeling creëert slechts een registratie (een voetafdruk) van het vertrekpunt en voegt geen extra waarde toe aan een abonnement dat uitwijst dat correct betaald werd voor het vervoer.
De ene reiziger voldoet aan zijn betalingsverplichting bij het instappen, terwijl de andere reiziger dit doet door het vooraf betalen van zijn reis door middel van een abonnement. Beide reizigers zijn betalende klanten met een gelijk recht op het gebruik van het openbaar vervoer. Niettemin wordt de abonnementhouder beboet indien hij niet heeft ingecheckt. Niet inchecken door de abonnementhouder betekent voor de vervoerder hetzelfde als het niet beschikken over een geldig vervoerbewijs. De OV-chipkaart van een abonnementhouder, zou automatisch (als bij toverslag) veranderen in een geldig vervoerbewijs, zodra wordt ingecheckt. Dat te beweren is echt je reinste kolder; daar is beslist wat anders voor nodig. Voor het verkrijgen van een geldig vervoerbewijs dient een abonnementhouder voor aanvang van zijn reis het daarvoor geldende prijs betaald te hebben, of anders in geval van reizen op saldo, het instaptarief betaald te hebben. Wanneer aan deze hoofdverplichting wordt voldaan kan de reiziger ongehinderd zijn reis aanvangen. Onderweg een boete ontvangen, daar hoeft niet op gerekend te worden.
Een cruciale vraag is of het niet-inchecken door abonnementhouders daadwerkelijk een overtreding vormt binnen de huidige regelgeving. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de vervoerders verwijzen naar artikel 47, lid 2b van Besluit Personenvervoer 2000 om de incheckplicht voor abonnementhouders te rechtvaardigen. Bij nadere bestudering van dit artikel blijkt echter dat dit artikel primair gericht is op reizigers die nog moeten betalen voor hun reis. Dit blijkt uit de tekst van het artikel zelf. Het spreekt over een “voor ontwaarding bestemd apparaat” (lid 1b) en een “te betalen vervoerprijs” (lid 2d). Abonnementhouders vallen buiten de reikwijdte van dit artikel. Daarom is de interpretatie dat artikel 47 ook van toepassing zou zijn op abonnementhouders, en daarmee een incheckplicht zou opleggen, niet houdbaar.
Artikel 48, het zogenaamde boeteartikel, vormt de basis voor het opleggen van boetes. Dit artikel treedt in werking wanneer een reiziger niet betaald heeft door in te checken. In artikel 47 wordt dit verplicht gesteld. Artikel 48 richt zich exclusief op reizigers die hun reiskosten niet hebben betaald. Een reiziger die binnen het betaalde domein van zijn abonnement reist, valt buiten de werking van dit artikel.
Op basis van deze analyse zou het gepast zijn dat vervoerders onterecht opgelegde boetes aan abonnementhouders terugbetalen. Het gaat hier om een onnoemelijk aantal gedupeerden, die geïntimideerd de boete, bovenop de abonnement prijs betaalden.
@Frans. zie https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen dus als je toch een correctie krijgt heb je recht op restitutie daarvan. Let op: dit geldt alleen op dagen waar je 100% afgekocht reist, dus telt niet bij Dal Vrij doordeweeks en ook niet voor Weekend Vrij op een vrijdagavond.
Niet ingecheckt reizen met Traject Vrij is een ander vehaal (want waar ben je ingestapt?) maar dat was 10 maanden geleden al besproken.
@Frans. lijkt mij handig als jij de voorwaarden van een abonnement eens leest.