beantwoord

Breda - Brussel 2x per week

  • 9 August 2023
  • 16 reacties
  • 458 Bekeken

Beste experts op het gebied van grensoverschrijdende treinverbindingen,

Ik ben van plan om twee dagen per week van Breda naar Brussel te reizen vanwege mijn werk daar.

Als ik de NS keuzehulp neem en aangeef dat ik twee keer per week naar Hazeldonk (grens) wil reizen (heen en terug), wordt er voorgesteld om een NS Flex abonnement te nemen voor 0€.

Weten jullie of dit de juiste manier is? Of moet ik inderdaad kiezen voor het Traject vrij Abo tot aan de grens, waar in ieder geval in de FAQ wordt bevestigd dat de optie bestaat. (https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/abonnement/traject-vrij) Voor de rest van het traject zou ik dan een NMBS-abonnement nemen tussen Noorderkempen en Brussel. (Het Belgische gedeelte wordt deels vergoed door de werkgever.)

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Philipp

icon

Beste antwoord door iMark 9 August 2023, 11:55

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Voor 2x in de week haal je de kosten van een trajectabonnement er niet uit. Reis je voornamelijk in de daluren dan is dal voordeel een optie. Verkrijgbaar als op saldo abonnement en als flex (reizen op rekening).

Reputatie 7
Badge +3

En met een abonnement van Noorderkempen naar Brussel, is het stukje grens - Noorderkempen nog niet gedekt.

En met een abonnement van Noorderkempen naar Brussel, is het stukje grens - Noorderkempen nog niet gedekt.

En hoe moet het stuk grens - Noorderkempen dan gedekt worden?

Reputatie 7
Badge +3

Als je verder niet met de trein reist in Nederland dan heeft het geen zin om NS Flex Basis te nemen voor €0 per maand.

Je moet immers steeds een kaartje kopen dat ook het stukje van Hazeldonk grens tot Noorderkempen dekt. Per enkele reis kost dat van Breda naar Noorderkempen €11,50 of €8,50 (vroegboekkorting/Early Bird). 

Dit grenstraject is relatief erg duur. 

Traject Vrij tussen Breda en Hazeldonk grens kost per maand €70,70. Dat zou neerkomen op €8,84 per enkele reis. (Uitgaande van 8 enkele reizen per maand)
Je kunt dan via NS Internationaal een ticket kopen van Breda naar Noorderkempen met 100% korting in Nederland. Dat kost dan €6,50 (of €5,00 met vroegboekkorting) per enkele reis. Traject Vrij haal je er niet uit.

En omdat je toch al kaartjes moet kopen zou ik aanraden om per dag een ticket met heen- en terugreis te kopen van Breda naar Noorderkempen. 

Badge +3

Jammer dat je negens (?) internationale kaartjes kunt kopen met 20% korting (alleen 40% of 100%) voor het Nederlandse deel, anders zou Altijd Voordeel nog een optie kunnen zijn. Maar voor Breda - Hazeldonk (grens) maakt het voor die 2x per week retour weinig uit.

Reputatie 7
Badge +1

Belgische abonnementen zijn ook verkrijgbaar tot het grenspunt. Dus als je bij de NMBS een abonnement neemt, moet je dat dus vooral NIET pas vanaf Noorderkempen nemen. Het loont de moeite om daarnaar te kijken want daarmee betaal je de normale abonnementsprijs tot aan de grens, terwijl je bij gewone tickets ook een grenstoeslag betaalt: gewone tickets tot Hazeldonk grens zijn een stuk duurder dan binnenlandse tickets voor dezelfde afstand.

Brussel-Noorderkempen is 73 tariefkm.

Brussel-Hazeldonk grens is bij mijn weten 89 tariefkm.

Bij 2 dagen in de week zou het Flex-abonnement interessant kunnen zijn. Prijzen zijn te vinden in de download bijna onderaan op deze pagina, onder "Meer info over tarieven van vervoersbewijzen”. (De directe link wijzigt als er een update is).

Badge +3

Goede toevoegingen, kreeg de vraag privé over het Nederlandse deel maar daar is dus geen voordeel te halen voor twee keer per week.

Dat wordt dan dus losse tickets Breda - Noorderkempen met 100% in BE?

Reputatie 7
Badge +3

Het Flexabonnement van de NMBS kan niet tot een grenspunt gekocht worden.

Ik zie op de website van de NMBS dat er allerlei mogelijkheden voor Flex-abonnementen zijn waarbij ook de werkgever kan bijdragen.
https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/flex-abonnement

https://www.belgiantrain.be/-/media/files/pdf/productfiches/nl/flex-abonnement-b2b-ext-nl-20230701.ashx?v=961b766704b04918b07f6530ab5dcd31

Ook als je zelf betaalt kun je het Flexabonnement niet tot een grenspunt krijgen.

https://www.belgiantrain.be/-/media/files/pdf/productfiches/nl/flex-abonnement-10-b2c-nl-ext-20230322.ashx?v=8e239184e6dc4616b55caeed9f068a0d

Het standaardabonnement is wel te krijgen tot een grenspunt. Maar hoe je dat via de website zou moeten bestellen is mij niet duidelijk. Waarschijnlijk kan dat alleen op een station.

Ik heb net een standaardabonnement Brussel - Hazeldonk (grens) voor één maand gekocht aan het NMBS-loket hier in Brussel. 253 euro. Dat ga ik vanaf maandag uitproberen.

Ik probeer het positief te bekijken. Tijdens de treinreis kan ik tenminste nog wat werken, in tegenstelling tot in de auto. En voor het klimaat is het natuurlijk ook beter vergeleken met de elektrische auto.

Misschien leest iemand van NS en/of NMBS deze thread en stelt intern nog wat verbeteringen voor.

Reputatie 7
Badge +1

Het Flexabonnement van de NMBS kan niet tot een grenspunt gekocht worden.

Ik zie het ook. De beperkoloog is wellicht weer aan het werk geweest.

Er is ook nog een "halftijds abonnement”:

https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/half-time-season-ticket

Dat is wel naar een grenspunt te koop, maar misschien niet zo interessant voor maar 2x per week.

Reputatie 7
Badge +3

En ook het halftijdsabonnement is online niet te koop wanneer je een grenspunt wilt gebruiken als vertrek- of aankomststation.. Wat een gepruts.

En ook het halftijdsabonnement is online niet te koop wanneer je een grenspunt wilt gebruiken als vertrek- of aankomststation.. Wat een gepruts.

Inderdaad, wat een gepruts. 

Zeker aangezien het halftijdsabonnement tussen 2 Belgische stations wel niet online te koop is. 😉

Een halftijdsabonnement staat namelijk niet op een Mobibkaart, maar op een “moederkaart”. Een papieren ticket dat de NMBS aan het loket plastificeert. Met een gedeelte om een invulkaart in te steken. 

Op drukke momenten kunnen ze aan het loket vragen om een afspraak te maken voor de aanmaak van de moederkaart. Alle andere keren maakt de NMBS de moederkaart direct aan het loket aan. 

Ik ben trouwens geen fan van abonnementen in de app. Van zodra er iets geactiveerd is, logt de NMBS-app je constant uit. Ook op locaties waar er geen/weinig bereik van mobiel internet is. 

En door problemen kan ik geen ritten meer activeren bij een abonnement met een onbeperkt aantal reizen. Als ik nu van de Off Peak Unlimited gebruik wil maken, moet ik al een week tickets via de chat vragen. Want bij de NMBS is de regel blijkbaar “gekocht in app? Dan kunnen we je aan het loket niet helpen.”

Geef mij maar de Mobibkaart/papieren tickets.  

Ik doe precies hetzelfde, 2 keer per week Breda-Brussel. Ik koop hiervoor papieren halftijds abonnementen aan de kaart machines van de NMBS, wel goed bedenken wanneer je een nieuwe nodig hebt.

Helaas is de verbinding niet erg betrouwbaar, er valt wel eens een trein uit. In dat geval besluit ik dan meestal om thuis te werken. Dit levert weer een probleem op met de losse kaartjes Breda-Hazeldonk die op een bepaalde datum geldig zijn. Je kan ze een week van te voren kopen voor 3,50 met dus het risico dat bij wanprestatie niet gereisd mee kan worden. Geld claimen kan ook niet want <4 euro, en de terug reis geen idee, die neem ik niet als ik alsnog besluit thuis te werken. Dus het veiligst om vlak voor vertrek een kaartje te kopen voor 5 euro per enkele reis. Je wordt hier dus gestraft voor de onbetrouwbaarheid van de verbinding

Redelijk absurd, ik heb hier al een keer uitvoerig met een conducteur over gesproken die volgens mij de papieren kaarten niet echt kennen.

Gezien het een en dezelfde trein is vind ik het onbegrijpelijk dat frequente reizigers altijd minstens twee reisproduct nodig hebben. De NMBS heeft wel abonnenten (niet halftijds) naar Roosendaal en Maastricht, maar niet naar Breda.

Reputatie 7
Badge +1

Helaas is de verbinding niet erg betrouwbaar, er valt wel eens een trein uit. In dat geval besluit ik dan meestal om thuis te werken. Dit levert weer een probleem op met de losse kaartjes Breda-Hazeldonk die op een bepaalde datum geldig zijn. Je kan ze een week van te voren kopen voor 3,50 met dus het risico dat bij wanprestatie niet gereisd mee kan worden. Geld claimen kan ook niet want <4 euro,

Als je trein uitvalt en de te verwachten vertraging op je eindbestemming minimaal 60 minuten is, kun je altijd al je geld terugkrijgen. die grens van 4 euro geldt voor compensatie bij vertraging als je juist wel gereisd hebt.

Gezien het een en dezelfde trein is vind ik het onbegrijpelijk dat frequente reizigers altijd minstens twee reisproduct nodig hebben. De NMBS heeft wel abonnenten (niet halftijds) naar Roosendaal en Maastricht, maar niet naar Breda.

Die abonnementen die de NMBS aanbiedt, zijn ook maar de optelsom van een NMBS-abonnement tot de grens en een NS-abonnement vanaf de grens (de versie die aan de NS-automaat te koop is). Een gewoon kaartje is ook zo'n optelsom, alleen wordt dat dan als 1 geheel verkocht.

Als je trein uitvalt en de te verwachten vertraging op je eindbestemming minimaal 60 minuten is, kun je altijd al je geld terugkrijgen. die grens van 4 euro geldt voor compensatie bij vertraging als je juist wel gereisd hebt.

Dat is niet zoals ik het hier lees:

https://www.nsinternational.com/nl/na-de-reis/geld-terug-vragen

 

Reputatie 7
Badge +1

Als je trein uitvalt en de te verwachten vertraging op je eindbestemming minimaal 60 minuten is, kun je altijd al je geld terugkrijgen. die grens van 4 euro geldt voor compensatie bij vertraging als je juist wel gereisd hebt.

Dat is niet zoals ik het hier lees:

https://www.nsinternational.com/nl/na-de-reis/geld-terug-vragen

Ik zie daar dit geval niet tussen staan. Die pagina gaat alleen over geld terug bij vertraging (dus als je gereisd hebt), niet over geld terug als je niet gereisd hebt wegens te verwachte vertraging. Verder volgt gewoon uit de EU-verordening dat je altijd je geld terug kan krijgen als je niet reist wegens een uur (of meer) vertraging, dus in die zin is het niet relevant wat NS daarover schrijft.

Je kunt hier je geld terugkrijgen:

https://www.nsinternational.com/nl/mijnnsi/#/compensatie-bij-vertraging/stap-1

Kies "Ik heb mijn ticket niet gebruikt” en "De verwachte vertraging van de reis was ten minste 60 minuten”.

Reageer