Skip to main content
beantwoord

BTW specificatie reizen

  • 2 June 2024
  • 5 reacties
  • 133 Bekeken

Ik meen ergens te hebben gelezen dat je ook zonder business card de reistransacties met btw specificatie kunt opvragen of hier een overzicht van krijgen in Mijn NS.

Helaas, ik vind in Mijn reishistorie geen btw terug...Hoe los ik dit op?

Gaat in mijn geval om Dal voordeel flex op gewone OV chipkaart.

5 reacties

Hoi @spagettipolonaise ,

Als u een factuur van NS ontvangt, dan staat daar ook het btw-deel op vermeld. 

Mocht u dit nodig hebben voor uw (bedrijfs)-administratie, dan ziet de belastingdienst de factuur van NS als “bijzondere factuur". Dat houdt in dat de factuur niet aan alle eisen moet voldoen. Toch mag u dan btw aftrekken als voorbelasting.

Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/welke_btw_is_aftrekbaar/bijzondere_situaties/bijzondere_facturen#:~:text=Vervoersbewijzen%20in%20openbaar,hierover%20niet%20aftrekken.

Is dit wat u bedoelt/nodig heeft?

Reputatie 7
Badge

Voor de zekerheid: net als uw reishistorie vindt u een factuur zoals @Reis met de trein bedoelt in MijnNS, maar die staat wel apart, onder "Betaaloverzicht".

Voor de zekerheid: net als uw reishistorie vindt u een factuur zoals @Reis met de trein bedoelt in MijnNS, maar die staat wel apart, onder "Betaaloverzicht".

Klopt, maar daar staat 0 euro terwijl ik toch 5,60 abonnementskosten betaal en er op rekening wordt afgeschreven ‘ergens’ voor de gemaakte reizen.

Ik denk dat je naar de kostenteller kijkt. Deze klopt helaas niet. In de factuur zal je de daadwerkelijke kosten zien en ook de kosten voor het abonnement. De prijs en datum zal daarin worden vermeld.

Reputatie 7
Badge

Mocht je daadwerkelijk bij je bank een afschrijving van NS zien dan zou je in de omschrijving het factuurnummer mleten terugvinden. Daarmee kun je controleren of je naar de goede factuur kijkt. Als het dezelfde factuur betreft en het totaalbedrag op de factuur echt anders is dan wat er is afgeschreven, doe je er goed aan even contqct op te nemen met de klantenservice, want dan gaat er natuurlijk echt iets mis.

Reageer