Communicatie over meereisretour

  • 16 February 2023
  • 6 reacties
  • 122 Bekeken

Gisteren nam ik iemand mee met een meereisretour. Die kreeg ik aangeboden omdat ik al zo lang abonnement bij NS ben. Echter om vijf over vier werd mijn meereiziger uit de trein gezet, omdat het kaartje niet geldig was. Hij mocht niet reizen tussen 16:00 en 18:30 uur. Snel een enkele reis voor de vele prijs gekocht via de app. Ik dacht dat als ik een geldig vervoerbewijs had, ik was voor 16:00 uur ingecheckt en de trein vertrok ook voor 16:00 uur dat dan het meereisretour ook geldig was. Niet dus. Dat stond op zich duidelijker het kaartje van mijn medereiziger, maar toch was ik verbaasd , omdat ikzelf met de daluren kaart wél mocht reizen vanwege het feit dat ik voor 16:00 uur had ingecheckt. Misschien duidelijker vermelden dat dit niet mag. Anders is zo’n reis alsnog héél duur.


6 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hi Kourion en welkom bij de NS Community! 

Wat jammer dat je niet goed hebt kunnen profiteren van het ticket omdat je alsnog een enkele reis moest aanschaffen. Ik heb jouw suggestie direct doorgezet. Goed dat je dit aankaart en bedankt voor het delen!

Reputatie 7
Badge +3

Dat stond toch duidelijk op het kaartje? Wat zou er dan nog meer op moeten staan dan niet geldig in de spitsuren?

Daluren E-tickets zijn nooit geldig in de spits.

Ja dat staat er ook duidelijk op, maar er staat óók op dat je móét reizen samen met iemand met een geldig vervoerbewijs. Bij een dalurenkaart geldt dat je ingecheckt moet hebben in de daluren, maar je reis mag afmaken als die deels niet in de daluren valt. Dan reis je dus met een geldig vervoerbewijs. Ook de dalurenkaart is in principe alleen geldig in dezelfde daluren als het meereisretour. Dat dit bij zo’n kaartje zeer strikt genomen wordt (je mag dan blijkbaar ook niet in de trein zitten met iemand die wel een geldig vervoerbewijs heeft) was mij vooraf niet duidelijk. In die zin zijn het twee tegenstrijdige bepalingen die op het kaartje staan. Het is dus een ‘cadeautje voor trouwe abonnees’ met de nodige restricties.

Reputatie 7
Badge +3

Er is nu eenmaal verschil tussen een daluren abonnement op de OV-chipkaart en een e-ticket. Met de OV-chipkaart check je in en daarmee is vastgelegd dat de incheck in de daluren was. Met een e-ticket kan niet worden ingecheckt, alleen poortjes geopend worden, en is niet vast te stellen wanneer de reis begonnen is. Daarom is er de voorwaarde dat je met een daluren e-ticket niet tijdens de spitstijden in de trein mag zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Ja dat staat er ook duidelijk op, maar er staat óók op dat je móét reizen samen met iemand met een geldig vervoerbewijs. Bij een dalurenkaart geldt dat je ingecheckt moet hebben in de daluren, maar je reis mag afmaken als die deels niet in de daluren valt. Dan reis je dus met een geldig vervoerbewijs. Ook de dalurenkaart is in principe alleen geldig in dezelfde daluren als het meereisretour. Dat dit bij zo’n kaartje zeer strikt genomen wordt (je mag dan blijkbaar ook niet in de trein zitten met iemand die wel een geldig vervoerbewijs heeft) was mij vooraf niet duidelijk. In die zin zijn het twee tegenstrijdige bepalingen die op het kaartje staan. Het is dus een ‘cadeautje voor trouwe abonnees’ met de nodige restricties.

De voorwaarden van e-tickets zijn anders dan die van abonnementen. Bij het meereisretour gelden de voorwaarden die op het meereisretour staan en niet die van het abonnement van degene met wie meegereisd wordt.

Dank, het is mij allemaal duidelijk.

Uit de reactie van Momo is mijn verwarring wellicht te begrijpen. Immers: de bezitter van de e-ticket MOET meereizen met de abonnementhouder die heeft ingecheckt, in mijn geval in de daluren. Dat is bij ‘normale’ e-tickets niet het geval. Het ging mij er alleen maar om de verwarring te melden. Het is vervelend als je, als trouwe reiziger, ineens te maken krijgt met een conducteur die, terecht overigens, zegt dat je reisgenoot geen geldig vervoersbewijs heeft. Het schaamrood verscheen op mijn wangen. Nu weet ik het voor eens en altijd, Dat wel!

Reageer