beantwoord

compensatie reizigers met abonnement

  • 28 August 2022
  • 29 reacties
  • 4453 Bekeken

ik en vele anderen die een abonnement hebben bij de N S kunnen daar geen gebruik van maken i.v.m de stakingen 

 

ik neem aan dat we daar voor gecompenseerd worden door de N.S ?

icon

Beste antwoord door Momo 28 August 2022, 19:01

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Gaat het dan om een abonnement met afgekocht reisrecht (een vrij-abonnement) en reizen binnen je vrij-periode?

Daar staat informatie over op de speciale stakingsregeling pagina.

 

  • OV-chipkaart: Vrij-abonnement waarmee je binnen je vrij-periode reist

    Je hebt een OV-chipkaart met afgekocht abonnement (Vrij- abonnement) waarmee je, binnen je Vrij-periode, reist of wilt reizen op de stakingsdag. Hieronder zie je per situatie, wat je opties zijn en wat wij je bieden.

    • Je hebt minimaal 30 minuten tot 59 minuten vertraging
      Terugbetaling van deel van je vervoerbewijs of abonnementsgeld (afhankelijk van je abonnement). Dit regel je door een 'Geld terug bij vertraging'-verzoek in te dienen via je MijnNS-account of dit webformulier.
    • Je hebt meer dan 60 minuten vertraging
      Terugbetaling van je vervoerbewijs of abonnementsgeld (afhankelijk van je abonnement). Dit regel je door een 'Geld terug bij vertraging'-verzoek in te dienen via je MijnNS-account of dit webformulier.
    • Je ziet af van je geplande reis omdat jouw reis in het geheel niet mogelijk is door de staking
      Je kunt als de stakingsregeling van kracht is een vergoeding krijgen  conform de GTBV-regeling van NS. Dit is alleen van toepassing als je op de dag van staking met NS zou hebben gereisd. Om dit aannemelijk te maken heb je een check-in. Heb je geen check in dan vragen wij je aan te tonen dat je de intentie had om op de stakingsdag met NS te gaan reizen. Op basis van deze informatie bepalen we of we coulance kunnen toepassen als een check-in en check-uit ontbreken. Dit regel je door een 'Geld terug bij vertraging'-verzoek in te dienen via dit webformulier.
    • Je kiest voor een ander vervoermiddel omdat jouw reis in het geheel niet mogelijk is door de staking en je maakt hier kosten voor
      Je hebt recht op een tegemoetkoming in de kosten voor vervangend vervoer met een maximum van €25,00 als de stakingsregeling van kracht is. Deze vergoeding vraag je aan via onze digitale collega Jens, de chatbot van NS. Dagelijks beschikbaar tussen 07.00 en 22.00 uur.

 

Voor andere abonnementen of vrij-abonnement met reizen buiten je vrij periode zie

https://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/vergoeding-staking.html

dank voor u andwoord" maar ik bedoelde meer een collectieve vergoeding voor abonnement houders bijvoorbeeld een korting bij een volgend abonnement of een korting algemeen.. wellicht bent u dan ook goedkoper uit.. de consument begrijpt natuurlijk dat er een vorm van overmacht is.  het zou de NS sieren om iets van genoegdoening te doen 

Reputatie 7
Badge +3

Een dergelijke korting zal er niet komen. Wees blij met de regeling die er nu is. Bij een vorige staking (mei 2019) hield NS er aan vast dat je een incheck moest hebben, nu kun je ook een GTBV vergoeding krijgen als je kunt aantonen dat je de intentie had om te reizen maar niet kon. Dit werd in 2019 bovendien niet van tevoren gecommuniceerd. Veel abonnementhouders (waaronder ikzelf) hebben in 2019 daarom geen vergoeding gekregen. Zou er van tevoren zijn gezegd dat een incheck nodig was voor een claim, zou ik wat eerder zijn opgestaan en even snel naar het station zijn gefietst voordat een collega met de auto mij kwam ophalen. 

Reputatie 7
Badge +4

Met name voor de vrij-reizigers is het riant, want vertragingen zijn onvermijdelijk en de vergoeding is relatief hoog.

Reputatie 7

Ik zit als abonnementhouder dalvrij niet te wachten op compensatie ik wacht wel tot de stakingen voorbij zijn ik zie liever dat de mensen die echt moeten reizen voor werk of iets anders gecompenseerd worden.

Voor mij als gepensioneerde is het al heel voordelig ook met stakingen en vertragingen zal ik ook niet declareren want ik heb alle tijd.

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Helemaal mee eens Cornelis. Ik gun iedereen met een vrij abonnement de compensatie, maar gun het de reizigers die echt moeten reizen en dit nu niet kunnen meer dan degene die de reis ook makkelijk op een andere dag kunnen maken. Moet je bv iedere werkdag naar werk en heb je daarvoor een vrij abonnement aangeschaft vind ik het volkomen juist dat je daarvoor gecompenseerd wordt. 

Het blijft natuurlijk absurd dat NS van coulance spreekt bij het compenseren van mensen die de hoofdprijs betalen voor afgekocht reisrecht als NS haar verplichtingen niet nakomt en dan ook nog van die mensen te eisen dat ze aantonen dat ze de intentie hadden om te reizen. Als ik die intentie niet had, dan had ik mijn geld wel zinvoller besteed...

Reputatie 7
Badge +3

Iemand met een vrij abonnement reist echt niet iedere dag. Als je bv nu toevallig nog vakantie hebt en dus niet naar werk gaat, heb je nu niet de intentie om te reizen. Dan moet je dus ook geen compensatie aanvragen. Ga je nu wel alle andere dagen van de week naar werk met de trein en dat blijkt uit je historie dan heb je ook op een stakingsdag de intentie om te reizen. Reis je voornamelijk recreatief en heb je voor de stakingsdag bv kaartjes voor voorstelling elders in het land of heb je een afspraak in een ziekenhuis verder weg, is het daarmee ook aannemelijk dat je zou reizen. Maar als je met een Dal Vrij normaal alleen dinsdag en donderdag reist, ga dan niet claimen voor een maandag of woensdag waarop je zonder staking toch niet gereisd zou hebben. 

Met de huidige prijzen van afgekocht reisrecht in de spits moet je doorgaans 4 dagen in de week ook daadwerkelijk voor vol tarief reizen om geen dief van je eigen portemonnee te zijn. Die mensen niet gewoon pro-actief compenseren is mijns inziens pesten van je trouwste klanten.

Reputatie 7
Badge +3

Met Traject Vrij moet je inderdaad minstens 4 dagen per weer reizen om uit te kunnen. Maar er zijn meer vrij abonnement behalve Traject Vrij. Vooral Dal Vrij (even Weekend Vrij buiten beschouwing laten aangezien er in de weekenden niet gestaakt wordt, in ieder geval niet nu) wordt ook gebruikt door mensen die recreatief reizen, waaronder best veel ouderen. Daarvan zal lang niet iedereen 4 of 5 dagen per week reizen, en een reisje naar een museum of dagje uit naar een stad zal ook makkelijk op een andere dag kunnen. Als je al die mensen ook pro-actief gaat compenseren betekent dat er heel wat meer geld moet worden betaald door NS. Dat geld moet ergens vandaag komen. Uiteindelijk zal dat moeten worden terug verdiend en ga ook jij daar aan mee betalen. 

Reputatie 7

Traject vrij zou inderdaad anders behandeld kunnen worden het is een spitsabonnement en duur.

Reputatie 7
Badge +3

Met Traject Vrij kan het wel zo zijn dat je 4 dagen per week werkt en reist. Of dat je 1 dag in het weekend werkt en 3 of 4 dagen doordeweeks. Dan kan het zijn dat de stakingsdag in jouw regio nou net een dag is waarop je niet werkt en dus ook niet reist. Misschien werk je in een winkel van dinsdag t/m zaterdag. Moet je dan ook voor een maandag (automatisch) compensatie krijgen? 

Met Traject Vrij kan het wel zo zijn dat je 4 dagen per week werkt en reist. Of dat je 1 dag in het weekend werkt en 3 of 4 dagen doordeweeks. Dan kan het zijn dat de stakingsdag in jouw regio nou net een dag is waarop je niet werkt en dus ook niet reist. Misschien werk je in een winkel van dinsdag t/m zaterdag. Moet je dan ook voor een maandag (automatisch) compensatie krijgen? 

Dat hangt er vanaf wat voor bedrijf je wil zijn, zo is me in de coronatijd wel duidelijk geworden.
Waardeer je trouwe klanten en bied je aan ze pro-actief te compenseren zelfs al staat het water je aan de lippen omdat je eigen toko gesloten is door een lockdown of blijf je dankbaar geld incasseren ook al lever je al tijden niet of nauwelijks.

Ik was aangenaam verrast dat andere bedrijven waar ik abonnementen heb lopen de eerste route hebben gekozen, maar van NS weet ik helaas dat ze altijd voor optie 2 zullen kiezen.

gezien de reactie,s waar ik me bij sommige kan vinden en bij anderen toch ook me vraagtekens bij heb.. veel mensen hebben hun abonnement door laten lopen tijdens corona tijd.  gewoon omdat de NS er ook weinig aan kan doen.. maar betreft deze stakingen ligt het anders.. ik zie een algemene compensatie voor abonnement houders ook als een compliment een begeleidende tekst zou kunnen zijn (bedankt voor het vertrouwen) 

Reputatie 7
Badge +3

En heel veel mensen hebben hun abonnement juist niet door laten lopen, maar hebben het opgezegd of gewijzigd naar Flex Basis. Met een algemene compensatie ga je dus niet alleen reizigers compenseren die nu geen schade hebben van de stakingen (omdat ze op die dag niet zouden gaan reizen) maar ook degene die tijdens corona wel hun abonnement hebben stop gezet. Natuurlijk zou het een mooi gebaar zijn, maar ik vrees dat het duur grapje zou worden (nog duurder dan het nu al zal worden). Nogmaals, de stakingsregeling die er nu is, is al beter dan 3 jaar geleden, wees daar blij mee en doe er vooral een beroep als je met deze staking volgens de voorwaarden recht heb op een vergoeding. 

Badge +3

Op de huidige stakingen kan je redelijk anticiperen, en dan is € 25,00 voor een dagje eerder reizen en een eventuele hotelovernachting (als je zelf echt geen ander vervoer kunt regelen) een leuk gebaar, toch?

Reputatie 7

Je kan claimen indien nodig en dat lijkt me voldoende. In covid tijd waren er ook voldoende mogelijkheden via flex om abonnement te pauzeren. Ik zelf heb gekozen voor voorzetting ondanks niet reizen het was voor mij een vaste last die niet in de weg zat en heb deze keuze zelf gemaakt, en daar blij mee want ik reis nu zo lang dat mogelijk blijft nog steeds op saldo met dalvrij 1e klas.

Compensatie hoeft voor mij niet en bij werkelijk nadeel kan men claimen maar dit moet wel soepel verlopen en zonder gezeur.

aangezien dat de stakingen ruim van te voren is aangekondigd is.. zal ik niet een reis gaan claimen anders is wel bij langdurige vertragingen.. maar ik hoop wel dat de werknemers een goede CAO krijgen.. ook bij het personeel zal de gestegen prijzen gecompenseerd moeten worden laten we wel wezen tijdens de corona jaren is er evengoed nog 500 miljoen winst gemaakt (bron google) dus ik kan deze stakingen wel begrijpen 

aangezien dat de stakingen ruim van te voren is aangekondigd is.. zal ik niet een reis gaan claimen anders is wel bij langdurige vertragingen.. maar ik hoop wel dat de werknemers een goede CAO krijgen.. ook bij het personeel zal de gestegen prijzen gecompenseerd moeten worden laten we wel wezen tijdens de corona jaren is er evengoed nog 500 miljoen winst gemaakt (bron google) dus ik kan deze stakingen wel begrijpen 

Zonder coronasubsidie was er in 2021 een operationeel verlies van 974 miljoen en die subsidie stopt eind dit jaar. Zoals het er nu bij staat zal NS in 2023 bijna 1 miljard verlies lijden als het personeel 10% krijgt (en het personeel vraagt 20%). Wie gaat die verliezen betalen?

Iedereen compenseren kan daarnaast niet. Door de sancties tegen Rusland verarmt Nederland als land en dat zal uiteindelijk iedereen voelen door een dalende koopkracht, ook het spoorwegpersoneel.

Reputatie 7
Badge +1

Je kan claimen indien nodig en dat lijkt me voldoende. In covid tijd waren er ook voldoende mogelijkheden via flex om abonnement te pauzeren. Ik zelf heb gekozen voor voorzetting ondanks niet reizen het was voor mij een vaste last die niet in de weg zat en heb deze keuze zelf gemaakt, en daar blij mee want ik reis nu zo lang dat mogelijk blijft nog steeds op saldo met dalvrij 1e klas.

Compensatie hoeft voor mij niet en bij werkelijk nadeel kan men claimen maar dit moet wel soepel verlopen en zonder gezeur.

 

Ik heb ook Dalvrij maar pieker er niet over om te claimen. Ook als ik een keer een half uur vertraging oploop claim ik niet. Ik weet dat de mogelijkheid van claimen in mijn geval erg lucratief kan zijn (Dalvrij 1e klas), maar ik heb dat abonnement omdat ik onafhankelijk (geen auto) wil zijn. Dat ik soms een half uur of een uur later thuiskom is vervelend maar meer ook niet. Ik heb zelf veel meer moeite met zo'n storing op 31 juli jl in Rotterdam, waar NS de reiziger gewoon volledig in de steek heeft gelaten en dat was ook niet de eerste keer.

 

Het aantal stakingen valt in Nederland i.t.t. wat sommige hier beweren echt wel mee. Ik zou die klagers adviseren om bijvoorbeeld naar Frankrijk te verhuizen, daar wordt veel frequenter naar het stakingswapen gegrepen.    

Reputatie 7

Voor mij geldt hetzelfde ook geen auto en voornamelijk uitstapjes museumbezoek en evenementen en geen haast.

Voor mezelf hoef ik mij niet druk te maken over de NS maar ik erger me aan een aantal problemen die al langer doorlopen.

Je kan claimen indien nodig en dat lijkt me voldoende. In covid tijd waren er ook voldoende mogelijkheden via flex om abonnement te pauzeren. Ik zelf heb gekozen voor voorzetting ondanks niet reizen het was voor mij een vaste last die niet in de weg zat en heb deze keuze zelf gemaakt, en daar blij mee want ik reis nu zo lang dat mogelijk blijft nog steeds op saldo met dalvrij 1e klas.

Compensatie hoeft voor mij niet en bij werkelijk nadeel kan men claimen maar dit moet wel soepel verlopen en zonder gezeur.

in Nederland i.t.t. wat sommige hier beweren echt wel mee. Ik zou die klagers adviseren om bijvoorbeeld naar Frankrijk te verhuizen, daar wordt veel frequenter naar het stakingswapen gegrepen.    

Alleen als er gestaakt worden is het bijna altijd bij het OV. En Frankrijk is geen maatstaf (die zijn wereldkampioen staken), vergelijk het ook eens met elders in de wereld. Hoe vaak wordt er in Azië gestaakt?

Reputatie 7
Badge +1

Je kan claimen indien nodig en dat lijkt me voldoende. In covid tijd waren er ook voldoende mogelijkheden via flex om abonnement te pauzeren. Ik zelf heb gekozen voor voorzetting ondanks niet reizen het was voor mij een vaste last die niet in de weg zat en heb deze keuze zelf gemaakt, en daar blij mee want ik reis nu zo lang dat mogelijk blijft nog steeds op saldo met dalvrij 1e klas.

Compensatie hoeft voor mij niet en bij werkelijk nadeel kan men claimen maar dit moet wel soepel verlopen en zonder gezeur.

in Nederland i.t.t. wat sommige hier beweren echt wel mee. Ik zou die klagers adviseren om bijvoorbeeld naar Frankrijk te verhuizen, daar wordt veel frequenter naar het stakingswapen gegrepen.    

Alleen als er gestaakt worden is het bijna altijd bij het OV. En Frankrijk is geen maatstaf (die zijn wereldkampioen staken), vergelijk het ook eens met elders in de wereld. Hoe vaak wordt er in Azië gestaakt?

Kan je niet vergelijken. Is een heel andere cultuur daar. Mensen worden daar opgevoed met een groot ontzag voor de overheid. Er is daar ook veel meer controle vanuit de overheid. Onze vrijheid in het westen is een groot goed en als ik nu die omgekeerde vlaggen bij mij in de straat zie dan denk ik echt wel eens….Er hangen ook nog steeds van die raamposter met het klopt niet. Wat klopt er nou niet heb ik wel eens gevraagd, maar dan krijg je allerlei onsamenhangend gebral.   

Je kan claimen indien nodig en dat lijkt me voldoende. In covid tijd waren er ook voldoende mogelijkheden via flex om abonnement te pauzeren. Ik zelf heb gekozen voor voorzetting ondanks niet reizen het was voor mij een vaste last die niet in de weg zat en heb deze keuze zelf gemaakt, en daar blij mee want ik reis nu zo lang dat mogelijk blijft nog steeds op saldo met dalvrij 1e klas.

Compensatie hoeft voor mij niet en bij werkelijk nadeel kan men claimen maar dit moet wel soepel verlopen en zonder gezeur.

in Nederland i.t.t. wat sommige hier beweren echt wel mee. Ik zou die klagers adviseren om bijvoorbeeld naar Frankrijk te verhuizen, daar wordt veel frequenter naar het stakingswapen gegrepen.    

Alleen als er gestaakt worden is het bijna altijd bij het OV. En Frankrijk is geen maatstaf (die zijn wereldkampioen staken), vergelijk het ook eens met elders in de wereld. Hoe vaak wordt er in Azië gestaakt?

Kan je niet vergelijken. Is een heel andere cultuur daar.    

Dat is natuurlijk een dooddoener. Ieder land heeft een andere cultuur, dat geldt ook voor Frankrijk.

Dat de anarchistische cultuur in veel landen in Europa zo'n groot goed daarover verschillen jij en ik dan van mening.

ik ben een voorstander dat de NS  weer een  geheel staats bedrijf wordt.. de marktwerking heeft in verschillende sectoren verkeerd uitgepakt waar de consument de dupe van is geworden 

(mijn persoonlijke mening)

Reageer