Skip to main content

Ik heb al een tijd een Weekend Vrij abonnement. Bij het afsluiten van het abonnement wist ik dat er in het weekend vaak werkzaamheden zijn dus ik had er al rekening mee gehouden dat je goed moet plannen vooraf. Maar sinds dit jaar is mijn Weekend Vrij abonnement steeds minder bruikbaar geworden: het begon met de windstoringen, verkeersleiding technische problemen, uitval bij de verkeersleiding Prorail en sinds enkele maanden structureel uitval bij NS. Nu snap ik dat ‘personeelstekort en ziekte’ best breed is maar sinds april tot en met nu wordt de lijst van de getroffen trajecten steeds groter en het zijn nagenoeg elke week dezelfde trajecten waardoor structureel de helft van reis opties uitvallen, bovenop geplande werkzaamheden waardoor reizen niet meer betrouwbaar is en zeker in het weekend een leuk dagje uit heel lastig te plannen is. En nog vervelender: soms komen er op vrijdag nog nieuwe meldingen bij voor het weekend. Spreken van overmacht is niet meer aan de orde, het personeelstekort houdt aan en of er nou simpelweg niet (op tijd) geïnvesteerd is nieuw personeel, de uitstroom groter is etc. daar heeft de reiziger helemaal niks aan. Bovendien -op het spoor- is de uitval bij regionale vervoerders een stuk kleiner valt mij op.

Is het een idee om de helft van de abonnementskosten van de afgelopen maanden terug te storten? Elke keer kosten bij vertraging terugvragen is niet te doen en dan wordt de overmacht kaart weer getrokken terwijl het gewoon valt onder je eigen zaakjes niet op orde hebben.

Tweemaal per uur per richting bedienen hoeft alleen op werkdagen van 06.00 tot 20.00 uur. Daarbuiten is eenmaal per uur per richting voldoende (voor de niet-grote stations).

 

Op 13 augustus rijdt de trein Alkmaar - Den Helder 1x per uur. Alkmaar en Den Helder zijn beide grote stations volgens bijlage 5 in de concessie hoofdrailnet. Volgens de concessie-eisen hoort hier dus 2x per uur een trein te rijden per richting. 


@Tochjo 

Daar gaat NS inderdaad in de fout. Ik vermoed dat er iemand zich niet heeft gerealiseerd dat Den Helder in de lijst van grote stations staat (wat mij op zich ook verbaasde).


Als we het hebben over een concessie-eis dan is het constant niet rijden van de 1000 natuurlijk een veel langere en grovere overtreding dan 1 dag 1 serie elders.


Als we het hebben over een concessie-eis dan is het constant niet rijden van de 1000 natuurlijk een veel langere en grovere overtreding dan 1 dag 1 serie elders.

Hoezo??? Er rijden nog steeds drie treinen per uur van Amsterdam naar Rotterdam via de HSL. Bij mijn weten voldoet dat aan de concessievoorwaarden, of worden er voor de HSL extra eisen gesteld?.


Op werkdagen 32x per dag de 1000 en 32x de 900 is de concessie-eis. Daar is maandenlang niet aan voldaan. In het weekend is er het nogal vrij interpreteerbare: ‘kan een afwijkend bedieningspatroon gelden’.

 

Overigens is ook Breda een groot station en rijdt de 3600 op zaterdag 3 september 1x/uur. Dat mag niet (2x/uur Roosendaal is verplicht). Net als de 1600 die (deels) niet rijdt op 20 augustus. Mag ook niet tussen Hengelo en Enschede.

 

Maargoed. We kennen ook die concessieartikelen over de maximum wachttijd tot de busdienst bij verstoringen op sterkte is (ook voor Corona lukte dat niet)


Op werkdagen 32x per dag de 1000 en 32x de 900 is de concessie-eis. Daar is maandenlang niet aan voldaan. In het weekend is er het nogal vrij interpreteerbare: ‘kan een afwijkend bedieningspatroon gelden’.

Overigens is ook Breda een groot station en rijdt de 3600 op zaterdag 3 september 1x/uur. Dat mag niet (2x/uur Roosendaal is verplicht). Net als de 1600 die (deels) niet rijdt op 20 augustus. Mag ook niet tussen Hengelo en Enschede.

Is Roosendaal ook een groot station trouwens? En dan is er trouwens nog steeds een tweede verbinding per uur beschikbaar via Lage Zwaluwe. Het hoeft niet direct zonder overstap, adder onder het gras (zie Almere-Utrecht).

Staan die aantallen voor de HSL trouwens expliciet in de concessievoorwaarden of waren dat basisafspraken die ten grondslag lagen aan de concessie. Dat is juridisch wat anders.

Tussen Hengelo en Enschede rijdt ook BlauwNet twee keer per uur, ik weet niet hoe dat in de concessievoorwaarden verwerkt zit. Tussen Sittard en Heerlen geldt ook geen minimale eis van twee NS-treinen per uur, daar is een uurdienst genoeg.

 

Maargoed. We kennen ook die concessieartikelen over de maximum wachttijd tot de busdienst bij verstoringen op sterkte is (ook voor Corona lukte dat niet)

Voor vervangend busvervoer staat in de voorwaarden expliciet "voor zover redelijkerwijs mogelijk" toegevoegd.


Waardoor het al heel snel redelijkerwijs onmogelijk wordt. 


Waardoor het al heel snel redelijkerwijs onmogelijk wordt. 

Zo werkt dat met boterzachte voorwaarden.


Is Roosendaal ook een groot station trouwens?

Dat doet niet ter zake. Er staat ‘2x per uur in iedere richting’. Breda kent de richtingen Lage Zwaluwe, Etten-Leur en Gilze-Rijen. De richting Etten-Leur voldoet niet.

  

Staan die aantallen voor de HSL trouwens expliciet in de concessievoorwaarden of waren dat basisafspraken die ten grondslag lagen aan de concessie. Dat is wat anders 

Die staan in de concessie. Artikel 61.


Is Roosendaal ook een groot station trouwens?

Dat doet niet ter zake. Er staat ‘2x per uur in iedere richting’. Breda kent de richtingen Lage Zwaluwe, Etten-Leur en Gilze-Rijen. De richting Etten-Leur voldoet niet.

  

Staan die aantallen voor de HSL trouwens expliciet in de concessievoorwaarden of waren dat basisafspraken die ten grondslag lagen aan de concessie. Dat is wat anders 

Die staan in de concessie. Artikel 61.

Dan zou je een poging kunnen doen om compensatie te vragen omdat NS niet conform de concessievoorwaarden levert.


Gaat de NS ook de abonnementen aanpassen nu er in de daluren niet of nauwelijks treinen rijden van september (Vanaf september minder treinen) om overvolle treinen te voorkomen?

 

Het aantal abonnementen kan dan terug naar twee soorten, namelijk Altijd-Vrij en Altijd-Voordeel. Van het laatste abonnementen zou dan een vast kortingspercentage moeten gelden van bijvoorbeeld 25% (nu 20% in de spits en 40% in de daluren) om het gebruik van de trein in de Daluren niet te stimuleren. Eventueel kan er voor gekozen worden om ook een abonnement te introduceren met 50% korting voor een prijs tussen Altijd-Vrij en Altijd-Voordeel.

 

 


Overigens is ook Breda een groot station en rijdt de 3600 op zaterdag 3 september 1x/uur. Dat mag niet (2x/uur Roosendaal is verplicht). 

1x per uur een trein Breda - Roosendaal is te weinig. Zeker op zaterdag overdag - tegenwoordig bijna net zo druk als doordeweeks! De 3600 is ook vaak erg kort. 


Gaat de NS ook de abonnementen aanpassen nu er in de daluren niet of nauwelijks treinen rijden van september (Vanaf september minder treinen) om overvolle treinen te voorkomen?

 

Het aantal abonnementen kan dan terug naar twee soorten, namelijk Altijd-Vrij en Altijd-Voordeel. Van het laatste abonnementen zou dan een vast kortingspercentage moeten gelden van bijvoorbeeld 25% (nu 20% in de spits en 40% in de daluren) om het gebruik van de trein in de Daluren niet te stimuleren. Eventueel kan er voor gekozen worden om ook een abonnement te introduceren met 50% korting voor een prijs tussen Altijd-Vrij en Altijd-Voordeel.

 

 

Om overvolle treinen te voorkomen moet er juist minder korting gegeven worden. Beperk bijvoorbeeld samenreiskorting.


Dat is ook mijn pleidooi om alle abonnementen die het gebruik van de trein in de daluren bevoordelen zoals Dal-Voordeel, Dal-Vrij en Weekend-Vrij (inclusief de bijbehorende Samenreiskorting) af te schaffen.


Overigens is ook Breda een groot station en rijdt de 3600 op zaterdag 3 september 1x/uur. Dat mag niet (2x/uur Roosendaal is verplicht). 

1x per uur een trein Breda - Roosendaal is te weinig. Zeker op zaterdag overdag - tegenwoordig bijna net zo druk als doordeweeks! De 3600 is ook vaak erg kort. 

De 3600 draait voornamelijk op studentensteden (Zwolle, Deventer, Arnhem, Nijmegen, Tilburg, Den Bosch en Breda) en is het weekend dan ook meestal juist heel matig bezet. Één keer per uur is wel erg onhandig op die stukken waar ook geen of minder sprinters rijden. 


Gaat de NS ook de abonnementen aanpassen nu er in de daluren niet of nauwelijks treinen rijden van september (Vanaf september minder treinen) om overvolle treinen te voorkomen?

Dat er nauwelijks treinen in de daluren rijden is natuurlijk zwaar overdreven, je praat over zo'n 10% minder. Wel moet de materieelinzet van de overblijvende treinen daar nu eindelijk eens op worden aangepast. En dat kan ook in bijna alle gevallen zonder inzet van een extra conducteur.

Dat het mes in de abonnementen en tickets met min of meer afbraaktarieven (zoals Samenreiskorting, Keuzedagen, WeekendVrij, Jongerenkaart, Groepsticket) moet staat ook om financiële redenen buiten kijf. Maar een gewoon DalVoordeel abonnement is helemaal geen probleem.


Gaat de NS ook de abonnementen aanpassen nu er in de daluren niet of nauwelijks treinen rijden van september (Vanaf september minder treinen) om overvolle treinen te voorkomen?

Dat er nauwelijks treinen in de daluren rijden is natuurlijk zwaar overdreven, je praat over zo'n 10% minder. Wel moet de materieelinzet van de overblijvende treinen daar nu eindelijk eens op worden aangepast. En dat kan ook in bijna alle gevallen zonder inzet van een extra conducteur.

Dat het mes in de abonnementen en tickets met min of meer afbraaktarieven (zoals Samenreiskorting, Keuzedagen, WeekendVrij, Jongerenkaart, Groepsticket) moet staat ook om financiële redenen buiten kijf. Maar een gewoon DalVoordeel abonnement is helemaal geen probleem.

 

10% reductie op het totaal aantal treindiensten in Nederland; echter op de trajecten waar de dienstregeling wordt uitgekleed gaat het om tenminste een halvering van het aanbod. 

 


Reageer