beantwoord

coorsctietarief

  • 4 May 2022
  • 5 reacties
  • 152 Bekeken

Ik heb sinds kort een ns flex abonnement, ik ging zondag J.l van Leeuwarden Camminghaburen naar Den Haag. 
ik zat in de trein naar Zwolle en de conductrice zei dat ik niet was ingecheckt, dat had ik in Leeuwarden Camminghaburen gedaan, maar dat bleek een trein van Arriva (weet ik veel, ik reis nooit met de trein) 

mij had dus op Leeuwarden zelf moeten. Uit checken en bij Ns moeten inchecken. Klinkt nu logisch. 
de conductrice zei dat het geen probleem was en zij het gecorrigeerd had en ik moest in zeilevenement inchecken. 
nog niet een uur later kreeg ik mail van NS dat er een correctie tarief is toegepast van €50!! 
De dame in kwestie zei dat het zo in orde was als ik maar even opnieuw inchecktte… 

Mogen ze dan zomaar dit bedrag rekenen??

icon

Beste antwoord door Momo 4 May 2022, 14:08

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge

Conducteurs of conductrices kunnen geen correctietarief toepassen naar mijn weten.

Reputatie 7
Badge +3

Ja dat mag, want je reisde zonder geldig vervoerbewijs. Bij controle mag dit bedrag gerekend worden. Blijft dat het niet netjes van de conducteur was om niet te vermelden dat het jou €50 ging kosten. Je kunt telefonisch, via Twitter, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice met de vraag om uit coulance te corrigeren naar het werkelijke reisgedrag.

Reputatie 7
Badge +3

Het correctietarief voor het niet hebben van een geldige incheck is inderdaad €50, dit staat zo in de voorwaarden en NS mag dit bedrag dus berekenen. Zou u geen NS Flex hebben maar op saldo reizen zou u hiervoor een UvB moeten krijgen of u kunt een kaartje in de trein kopen. Dan betaalt u de ritprijs plus de wettelijke verhoging van €50. Wat niet correct is, is dat conducteurs nu met Flex vaak aangeven dat zij de klant wel inchecken of dat zij het corrigeren zonder er bij te melden dat er dan een correctietarief berekend wordt. De conducteur registreert dat een reiziger geen geldige incheck heeft en dat resulteert dan in een correctietarief.

ik zat in de trein naar Zwolle en de conductrice zei dat ik niet was ingecheckt, dat had ik in Leeuwarden Camminghaburen gedaan, maar dat bleek een trein van Arriva (weet ik veel, ik reis nooit met de trein) 

Sorry, maar dat laatste is geen argument. Ik kan in de supermarkt ook niet zeggen dat ik niet wist hoe het werkt en dat ik bij de kassa moest betalen.

 

Mogen ze dan zomaar dit bedrag rekenen??

In principe wel want je had geen geldig kaartje. Je kunt het beste de Klantenservice bellen en die kunnen het wellicht corrigeren alhoewel ze daar niet toe verplicht zijn.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Als je in Heerenveen (?) alsnog ingecheckt bent dan kan de Klantenservice dat natuurlijk zien, en het bedrag van 50 euro wel corrigeren. Een reis Heerenveen - Den Haag is namelijk net zo duur als vanuit Leeuwarden. Als je Zwolle bedoelde dan zal je waarschijnlijk wel voor Leeuwarden - Zwolle moeten betalen (€ 18,10 zonder korting).

Voor de rest heb je ook nog wat geld terug van Arriva, wegens een gemiste uitcheck in Leeuwarden. Dat kan via www.uitcheckgemist.nl

Reageer