beantwoord

Coulance voor correctietarief

  • 27 July 2023
  • 6 reacties
  • 290 Bekeken

Reputatie 3

Ik heb iets doms gedaan. Bij een reis van Maastricht (station met alleen poortjes) naar Eindhoven cs ben ik vergeten in te checken. Ik was eigenlijk van plan om iets te eten te kopen op het station voor tussendoor, maar toen zag ik dat de trein naar Eindhoven bijna zou vertrekken dus toen ben ik er snel naartoe gerend en ben ik in alle haast vergeten in te checken. Ik heb het dal vrij abonnement en ik was rond 16.00 aangekomen in Eindhoven cs, dus had reisrecht voor de hele reis, er was dus geen sprake van echt zwartrijden naar mijn mening.

Op de heenweg was dit wel goed gegaan omdat ik toen wat rustiger was denk ik. Ik moet zeggen dat ik het wel vreemd vind dat zo’n grote stad als Maastricht geen poortjes heeft bij het station, terwijl een klein forensenstationnetje zoals Sittard wel poortjes heeft, ik hoop dat ze dit een keer gaan verbeteren, volgens mij hebben een heleboel grote stations nog geen poortjes, terwijl een aantal kleinere stations dit wel hebben.

Maar ja, de vraag was eigenlijk of het waarschijnlijk is dat de NS in dit geval coulance zou geven. Ik heb namelijk een aantal van de posts hier gelezen, en ik weet dat het geen recht of regeling is waar je aanspraak op kunt doen. Het lijkt erg willekeurig. Ik las ook dat de wachtijden bij de klantenservice lang zijn, dus als het zeer onwaarschijnlijk is is het denk ik beter om het maar te laten. Ik moet zeggen dat dit al wel weer vorige maand was gebeurt, ik zag het terug in mijn factuur dus daarom herinnerde ik het.

Ik kan me best voorstellen dat ze het in dit geval niet verlenen, want het was natuurlijk wel mijn eigen schuld. Wat ik eigenlijk had moeten doen was in Sittard snel naar de poortjes rennen om alsnog in te checken, dat had ik waarschijnlijk wel gehaald, maar ik kwam er pas achter dat ik niet had ingecheckt toen ik gecontroleerd werd, dus dat was in dit geval niet mogelijk. Sorry dat de vraag een beetje onsamenhangend is, ik ben hier niet echt goed in haha.

icon

Beste antwoord door mrfreeze 27 July 2023, 07:47

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi snailgirl,

Als dit niet eerder gebeurd is, heb je redelijke kans dat het wordt kwijtgescholden. Ik zou de wachttijd toch maar voor lief nemen, 50 euro is niet niks 🙂

Ik neem aan dat ze u de boete kwijtschelden, omdat u een abonnement heeft. Dat zou ik ook zeker noemen aan de telefoon. U bent het echt vergeten en bent niet stiekem aan het zwartrijden.

Reputatie 3

Hoi snailgirl,

Als dit niet eerder gebeurd is, heb je redelijke kans dat het wordt kwijtgescholden. Ik zou de wachttijd toch maar voor lief nemen, 50 euro is niet niks 🙂

Ik hoop dat je gelijk hebt, ik zal het een keer proberen dan. Ik heb al ooit eerder een correctietarief gehad, maar dat was voor een andere reden (ik moest met de trein van Zuid Limburg via Heerlen naar Eindhoven Centraal, maar doordat de Arriva trein te laat was kon ik de NS trein onmogelijk halen als ik eerst nog langs de paaltjes zou gaan, dus toen heb ik bewust de keuze gemaakt om de 50 euro maar voor lief te nemen omdat ik anders niet op tijd op mijn werk kon zijn). Volgens mij had ik toen ook al hetzelfde abonnement en was het ook in de daluren, maar ik heb er maar niet over gezeurd want ik vond het een beetje mijn eigen schuld (en die van Arriva).

Reputatie 3

Ik neem aan dat ze u de boete kwijtschelden, omdat u een abonnement heeft. Dat zou ik ook zeker noemen aan de telefoon. U bent het echt vergeten en bent niet stiekem aan het zwartrijden.

Dankjewel voor de tip, dat zal ik dan zeker benoemen.

Badge +3

[s]Even snel inchecken in Sittard is lastig, want je zult dan eerst door de poortjes naar buiten moeten zien te komen.[/s]

Edit: oh nee er staan natuurlijk overstappaaltjes op de Arriva/NS perrons, je hoeft niet naar buiten dus. Hopelijk staan die paaltjes naast elkaar dus niet zoals in Ede-Wageningen op verschillende perrons.

Gewoon contact opnemen met de Klantenservice, het tijdstip van de controle en de uitcheck om 16:00 tonen wel aan dat je in de daluren reisde en alleen maar vergeten bent in Maastricht in te checken.

Reputatie 3

[s]Even snel inchecken in Sittard is lastig, want je zult dan eerst door de poortjes naar buiten moeten zien te komen.[/s]

Edit: oh nee er staan natuurlijk overstappaaltjes op de Arriva/NS perrons, je hoeft niet naar buiten dus. Hopelijk staan die paaltjes naast elkaar dus niet zoals in Ede-Wageningen op verschillende perrons.

Gewoon contact opnemen met de Klantenservice, het tijdstip van de controle en de uitcheck om 16:00 tonen wel aan dat je in de daluren reisde en alleen maar vergeten bent in Maastricht in te checken.

Klopt, volgens mij staan ze gelukkig naast elkaar. Het is altijd een drama tijdens de overstap van NS naar Arriva voor de een of andere reden, zou wel fijn zijn als ze dit wat beter regelden. Die 2-minuten overstappen op station Heerlen zijn vaak bijna niet te halen. En op Sittard staat iedereen altijd in de rij voor die twee paaltjes, ik blijf nog wel eens in de deur van de Arriva staan om er voor te zorgen dat iedereen wel gewoon naar binnen kan gaan, maar jammer dat het zo moet.

Ik heb inmiddels contact opgenomen met de klantenservice, het was erg snel geregeld en ik vond de persoon die mij hielp vriendelijk en behulpzaam. Hij zei dat bij de volgende factuur het verrekend wordt, wat ik prima vind. Het was wel grappig dat hij in het Engels wilde spreken, omdat we volgens mij allebei Nederlands konden, maar ik kan ook prima Engels dus hebben we het maar zo gedaan.😄

 

Reageer