beantwoord

Dal Abonnement voor reizigers zonder Nederlandse bankrekening

  • 2 March 2023
  • 9 reacties
  • 834 Bekeken

Ik woon in Engeland en reis regelmatig naar en in Nederland. Omdat ik geen Nederlandse bankrekening heb kan ik geen Dal abonnement aanvragen begrijp ik. Zijn er reizigers met een Dal abonnement die in het buitenland wonen en me kunnen adviseren?

icon

Beste antwoord door rvdborgt 2 March 2023, 12:08

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dat zou gewoon moeten kunnen. Wel moet u waarschijnlijk langs een loket.

 

Zie o.a dit topic. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Om online een NS-abonnement op een nieuwe chipkaart te bestellen, heb je een bankrekening met iDeal en een Nederlands adres nodig (kan ook een adres van je werk of een kennis zijn, is voor de bezorging van de OV-chipkaart). iDeal krijg je bij de meeste (?) Nederlandse bankrekeningen maar ook bij Revolut.

Als je al een persoonlijke OV-chipkaart hebt, dan hoeft er niks bezorgd te worden maar een online bestelling gaat dan hoogstwaarschijnlijk ook alleen werken met een Nederlands adres omdat de NS-website sinds een paar jaar een probleem heeft met buitenlandse adressen. In dit geval kun je echter een willekeurig adres invoeren.

Als je geen Nederlands adres of een bankrekening met iDeal hebt, heb je eerst een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Die moet je eerst bestellen op www.ov-chipkaart.nl. Daar kun je wel alleen adressen in de Benelux en Duitsland invullen. Als je dan een persoonlijke OV-chipkaart hebt, dan kun je telefonisch of bij een NS-loket een abonnement bestellen. Daarvoor heb je dan wel een IBAN nodig om de maandelijkse factuur van af te laten schrijven. Daarna kun je de €7.50 die je hebt betaald voor de OV-chipkaart via de NS klantenservice terugvragen, aangezien NS bij bijna alle abonnementen een gratis OV-chipkaart verstrekt, o.a. Dal Vrij en Dal Voordeel.

Reputatie 7
Badge +3

Als je geen Nederlands adres of een bankrekening met iDeal hebt, heb je eerst een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Die moet je eerst bestellen op www.ov-chipkaart.nl. Daar kun je wel alleen adressen in de Benelux en Duitsland invullen.

 

Op https://www.ov-chipkaart.nl/persoonlijke-ov-chipkaart-aanvragen staat 

Heb je een buitenlands IBAN en woon je niet in Nederland, België, Luxenburg of Duitsland? Vul dan even ons contactformulier in, dan helpen we je verder. Je kunt met elk geldig IBAN een OV-chipkaart aanvragen.

Het zou dan ook met een adres in Engeland moeten lukken, alleen niet via de standaard bestelmethode.

 

Reputatie 7
Badge +1

Op https://www.ov-chipkaart.nl/persoonlijke-ov-chipkaart-aanvragen staat 

Heb je een buitenlands IBAN en woon je niet in Nederland, België, Luxenburg of Duitsland? Vul dan even ons contactformulier in, dan helpen we je verder. Je kunt met elk geldig IBAN een OV-chipkaart aanvragen.

Het zou dan ook met een adres in Engeland moeten lukken, alleen niet via de standaard bestelmethode.

Oeps, dat is waar. Dat is recent toegevoegd, bedankt voor de correctie.

Daarna kun je de €7.50 die je hebt betaald voor de OV-chipkaart via de NS klantenservice terugvragen, aangezien NS bij bijna alle abonnementen een gratis OV-chipkaart verstrekt, o.a. Dal Vrij en Dal Voordeel.

 

Volgens NS klantenservice is dit niet mogelijk. Ze vertelden mij vandaag dat ik alleen van de 7,50 korting kan profiteren als ik tegelijkertijd de OV-chipkaart en het abonnement bestel. Dit betekent feitelijk dat mensen zonder Nederlandse rekening meer moeten betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Daarna kun je de €7.50 die je hebt betaald voor de OV-chipkaart via de NS klantenservice terugvragen, aangezien NS bij bijna alle abonnementen een gratis OV-chipkaart verstrekt, o.a. Dal Vrij en Dal Voordeel.

 

Volgens NS klantenservice is dit niet mogelijk. Ze vertelden mij vandaag dat ik alleen van de 7,50 korting kan profiteren als ik tegelijkertijd de OV-chipkaart en het abonnement bestel. Dit betekent feitelijk dat mensen zonder Nederlandse rekening meer moeten betalen.

Een OV chipkaart kost normaal €7,50. Alleen NS geeft een gratis kaart bij abonnementen vanaf €5,60 per maand. Bij bus/tram/metro abonnementen is de kaart niet gratis.

Reputatie 7
Badge +3

Dat heeft er toch niks mee te maken?

Badge +3

Als buitenlander een abonnement inclusief ov-chipkaart bestellen is prima mogelijk, en een buitenlands IBAN is ook geen probleem zolang de bank iDeal ondersteunt*

Het enige ‘probleem’ is dat je een Nederlands postadres moet opgeven.

Waarom het via de Klantenservice niet lukt? Geen idee, maar ik denk dat het door het bestelproces voor nieuwe kaarten komt, waarbij een foto-upload nodig is. 🤔

Dan kom je dus uit bij OV-chipkaart (en kan je ook met een creditcard en volgens mij ook PayPal betalen). De kaart kost dan € 7,50 en die vergoedt NS niet.

* Let op: Revolut ondersteunt iDeal maar blijkbaar alleen bij EU rekeningen (dus geen Britse of Zwitserse rekeningen, ook al hebben die gewoon een IBAN en ondersteunen SEPA incasso’s).

Reputatie 7
Badge +1

Dan kom je dus uit bij OV-chipkaart (en kan je ook met een creditcard en volgens mij ook PayPal betalen). De kaart kost dan € 7,50 en die vergoedt NS niet.

In het verleden zijn er mensen geweest die die wel terug hebben gekregen. En ik vermoed dat als je hiermee bv. naar het Klantenloket OV gaat, en daar de discriminatie van NS uitlegt (geen online bestelling met buitenlands adres mogelijk bij NS), dat je dan ook een goede kans op vergoeding hebt.

Reageer