beantwoord

dal korting niet gekregen

  • 21 September 2021
  • 5 reacties
  • 510 Bekeken

Hoi ik heb een kaart waarbij ik met 40% korting reis in de daluren. Ik begon mijn reis in de spits, maar in Utrecht had ik een lange overstap dus heb ik het station even verlaten. Daarna checkte ik opnieuw in, maar stond er ipv inchecken ok, overstap ok. Dit betekent dat ik nu op volledig tarief reis ipv de 40% korting waarvoor ik een abonnement heb. Kan ik heb bedrag wat ik nu onnodig te veel betaal ergens terug krijgen?

icon

Beste antwoord door Lorena NS 21 September 2021, 12:18

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoe lang was die overstap? Pas als er 35 minuten of meer tussen de uitcheck en de nieuwe incheck zit, begint er een nieuwe reis waarbij dan ook de nieuwe tarief periode geldt. Is die tijd korter dan is het een overstap en en blijf je dus in dezelfde tarief periode (nu dus spitstarief). 

Daarna checkte ik opnieuw in, maar stond er ipv inchecken ok, overstap ok. 

Als er "overstap ok" staat is het vervolg van de reis tegen hetzelfde tarief als het eerste deel. 

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Wybe Jongema en welkom op de NS Community! 
Zoals eerder is aangegeven door Momo begint er pas een nieuwe reis (en dus ook een nieuw instaptarief) wanneer er 35 minuten tussen het uitchecken en het opnieuw inchecken zit. De eerste check-in is bepalend voor het tarief van je volledige reis. Wanneer je dus incheckt tijdens de spits, blijft dit tarief gelden. Ook als je overstapt en het intussen dal is geworden. Tussentijds in- en uitchecken, bijvoorbeeld om een broodje te kopen, heeft geen effect op de prijs van de reis. Dit kun je ook terugvinden op onze website. Helaas kun je hiervoor niet de gemiste korting terugvragen.

Reputatie 7
Badge +3

Als je een dergelijke reis vaker maakt zou je wel voor het deel van de reis tijdens de spits een e-ticket kunnen kopen en dan voor het deel tijdens de daluren inchecken met je kortingsabonnement. Of je kunt gebruik maken van 2 kaarten.

Badge +3

Als dit géén NS Flex abonnement is dan had je nog het volgende kunnen doen:

Uitchecken in Utrecht
Klasswissel laden bij een automaat (vandaag 1e klas)
Inchecken (door een poortje gaan)
Uitchecken (terug door een poortje) de incheck wordt geannuleerd
Klassewissel verwijderen bij een automaat
Inchecken met korting

Dat is een minuutje werk maar scheelt je wel die 35 minuten wachten.

Op een station met meerdere vervoerders (Limburg, Amersfoort/Arnhem/Zwolle/Hengelo etc) kan het als volgt:

Uitchecken (bijv. bij NS)
Inchecken bij de andere vervoerder (bijv. Arriva/Blauwnet)
Uitchecken bij de andere vervoerder (na een seconde of 10)
Inchecken bij NS met korting

Reageer