beantwoord

dal voordeel abbonement kosten

  • 10 June 2023
  • 4 reacties
  • 134 Bekeken

ik heb al heel lang een dal voordeel abonnement, nu is de dienstregeling betreffend “dal uren” inmiddels gehalveerd. zouden de abonnementskosten dan niet kunnen zakken, inplaats van weer 10% duurder? de kaartjes worden tenslotte ook steeds duurder. en ik moet meestal/vaker staan. ik zou graag een duidelijke onderbouwing krijgen over deze extra kosten voor minder diensten. personeel zie ik ook niet veel meer sinds ovchip. die automatisering zou het toch ook goedkoper moeten maken? als je een doorlopend abbonement hebt, en ineens de helft van de dienst verdwijnt. dan worden de kosten toch ook de helft? dat klinkt veel logischer namelijk. jullie krijgen zelfs een boete omdat de diensregeling niet versobert mocht worden, en nu moet IK nogsteeds meer betalen. aan wie word die boete dan betaald en wie betaald hem dan werkelijk? word echt steeds gekker!

icon

Beste antwoord door Tochjo 10 June 2023, 18:00

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3

Uit uw verhaal leid ik af dat u al lange tijd een Voordeelurenabonnement had op het moment dat dit abonnement geen korting meer gaf in de middagspits. Toen dat per januari 2021 wijzigde, is de prijs van het Voordeelurenabonnement verlaagd: in 2020 betaalde u 67 euro per jaar, in 2021 nog maar 60 euro. Gezien het vergelijkbare Dal Voordeel-abonnement toen wel in prijs is verhoogd, van 56 naar 60 euro, zou je kunnen zeggen dat het voordeel groter is dan zeven euro (het Voordeelurenabonnement was anders ook in prijs verhoogd).

Overigens schrijft u meerdere keren dat de helft van de dienst is verdwenen. Hoewel de helft van uw reizen mogelijk in de middagspits plaatsvonden, vind ik dat toch een verkeerde voorstelling van zaken. Het suggereert dat het aantal uren waarin u met korting kunt reizen, gehalveerd is. Dat is niet zo.

De boete van 1,5 miljoen euro waar u over spreekt, is opgelegd door de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. Daarbij is aangegeven dat deze het bedrag niet zal innen. NS moet een plan opstellen om de dienstverlening te verbeteren en achteraf verantwoording afleggen over de besteding. Het bedrag komt dus ten goede aan de reizigers.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Tja, over die 7 euro ‘reductie’ op het VDU maar dan niet meer in de middagspits met 40% korting kunnen inchecken is al genoeg gezegd.

Laat ik het erbij houden dat reizigers met een VDU daar nog 10 jaar lang van hebben kunnen genieten, want sinds 2011 was het voor nieuwe klanten al niet meer verkrijgbaar en de NS wilde er toen al mee stoppen.

En die 1,5 miljoen is natuurlijk een schijntje, maar zouden ze misschien kunnen steken in een jaar lang ≈30 fte aan Klantenservice (achterstand claims oplossen)…

Of een handjevol treinstellen voorzien van stopcontacten 2e klas… of de treinen eens wat beter schoonmaken (van binnen en van buiten) 🤣

Die 10% is natuurlijk gewoon inflatie (en gestegen loonkosten), maar de verhoging voor kortingsabonnementen is inderdaad hoger omdat juist de vrij reizen (traject vrij en altijd vrij) abonnementen voor spitsreiziges in prijs verlaagd zijn (ca. 3% per 2023) want anders zouden die minder snel terugkomen na de coronacrisis, terwijl ze wel een groot deel van de inkomsten vertegenwoordigen.

Bedankt voor de reacties, ik was niet helemaal duidelijk. Buiten heel dat middag spits verhaal om, rijden er op mijn traject nog maar de helft van de treinen in de dal uren. Trajecten Tilburg-eindhoven eindhoven-denbosch hadden altijd 2 stop-treinen per uur. Nu nog 1. Is echt wel minder gemakkelijk geworden, "voor dat geld". Maar wellicht beetje verkeerde plek om te klagen hier.

Badge +3

Ah, u bedoelde de huidige afschaling van de dienstregeling door personeelsgebrek. Inderdaad zou je kunnen zeggen dat het abonnement daardoor in waarde is gedaald. Het LOCOV (Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer) heeft dat ook aangevoerd als argument om de tarieven dit jaar niet te verhogen.

NS reageerde daarop als volgt:

U maakt een relatie met het afschalen van de dienstregeling. NS is hierover verbaasd. Ten eerste is NS gedwongen af te schalen vanwege personeelstekort, hier liggen geen andere motieven aan ten grondslag. Zodra het kan, schaalt NS uiteraard de dienstregeling op. Ten tweede is er geen relatie tussen de prijs van het treinkaartje en de dienstregeling. In de afgelopen tien jaar heeft NS zeer veel frequentieverhogingen doorgevoerd die ook niet gekoppeld waren aan een verhoging van het prijskaartje.

Kortom, NS ziet geen aanleiding om de abonnementskosten te laten dalen vanwege de versoberde dienstregeling.

Reageer