beantwoord

Dal voordeel voor een lange reis waar je net te vroeg voor moet inchecken

  • 3 August 2022
  • 4 reacties
  • 288 Bekeken

Ik heb een beetje een probleem met hoe de korting berekend wordt voor een reis.

Ik heb een dal voordeel abonnement waar ik niet heel veel gebruik van maak maar bij situaties zoals de volgende vraag ik me nog af waarom

Ik heb een concert over twee weken waar ik uiteraard de trein voor pak. Deze reis duurt anderhalf uur. Echter om het te halen moet ik om 18:24 instappen. (en misschien 1 minuut daarvoor kan inchecken)

Zelfs met de marge van 5 minuten in mijn voordeel betaal ik nog wel het volle bedrag terwijl 6% van mijn tijd voor 18:30 is.

Ik kan ook niet de reis opsplitsen door in en uitchecken op een willekeurig perron. En als dat wel kon is het probleem dat op die stations alleen NS rijdt en er alleen poortjes zijn in plaats van losse palen.

 

Waarom wordt in deze hele berekening niet ook de uitchecktijd meegenomen en een tijdsafweging tussen beide gemaakt?

Er zijn wat ogen dicht bij haken, weet ik zoals: mensen die expres te laat of te vroeg inchecken. Je kan dit natuurlijk beperken tot stations met poortjes. En waarschijnlijk is er meer te verdienen aan mensen die vlak voor spits met een dal inchecken maar nog wel de volle spits die ruimte in beslag nemen.

 

Is er wellicht een andere manier om hier omheen te kunnen? Want met de verdeling van tijd die ik reis en wat het mij kost terwijl ik abonnement afneem voelt een beetje zuur.

icon

Beste antwoord door bahnrider 3 August 2022, 12:54

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen en voor jou valt dit dus nu slecht uit. Enige oplossing is misschien  naar een station te gaan waar de trein dus wel om 18.30 uur vertrekt. Je geeft helaas niet aan welke reis je wil maken dus sowieso kunnen we nu niet verder helpen.

Reputatie 7
Badge +1

Dat wat U voorstelt-en mensen kunnen enorm ontzettend creatief zijn om anderen te vertellen dat zij minder willen betalen gaat dus niet gebeuren-en zeker niet met de aanstaande omschakeling op OV-pay (met bankpas etc.)

De enige oploss is NOG iets eerder vertrekken-als het meezit op uw statie misschien maar 10-15 minutekes-zelf op de app kaartje kopen tot dat punt en dan treintje overblijven en vanaf 18.25 INsjekken. Of mogelijk loopt er net een geschikte buslijn tot daar. Het voordeel zal overigens stukken minder zijn als U vermoedt-de prijzen kan je makkelijk zat nakijken op NS-of 9292.nl

Tegenover Uw nadeel staat mijn voordeel: met mijn DalVrij als vroege vogel om 6.24 vertrokken en de terugreis om 15.55 aangevangen-beide reizen bijna 2 uur midden in de verder gister zeer rustige spits en niks extra hoeven betalen.

Dus dat brengt me op ALT-2: gewoon voor 16.00 op pad gaan en lekker Uzelf vanwege die enorme besparing op een etentje bij die concertentempel tractueren!

U kunt een los kaartje kopen naar het eerste station waar uw geplande trein na 18.30 uur stopt. Als u dan een trein eerder neemt kunt u op dat station uitstappen, daar vanaf 18.25 inchecken met uw chipkaart tegen daltarief en dan verder reizen met uw oorspronkelijk geplande trein. 

Allerlei uitzonderingen zal NS niet gaan maken. Het is juist de bedoeling om alleen korting te geven aan mensen die echt pas na 18.30 van huis gaan en niet te faciliteren dat men via omwegen toch weer eerder vertrekt. 

Op https://www.translink.nl/library kunt u zien dat het klopt wat Tamzin zegt. Hoe later op de avond, hoe minder reizigers.

Het enige wat NS zou kunnen doen is de korting trapsgewijs laten ingaan.

  • Vanaf 18:00 10%
  • Vanaf 18:20 20%
  • Vanaf 18:40 30%
  • Vanaf 19:00 40%

Ik denk alleen dat dat nog veel meer boze reizigers oplevert, omdat je dan niet meer om 8:55 met 40% korting kunt reizen.

Reageer